Hallo, Ik zit met een aantal vraagjes na een miskraam en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Afgelopen maandag heb ik een miskraam gehad na bijna 6 weken zwangerschap. Het begon met lichtbruine afscheiding, toen oranje en later is het overgegaan naar helderrood bloedverlies maar het was niet heel veel. De vk vertelde dat ik na 3/4 dagen erger zou gaan bloeden, nog erger dan mijn normale menstruatie (waarbij ik al veel bloed verlies) en dat het bloeden na 10 dagen wel moet ophouden. Nu zou ik graag de volgende dingen willen weten: - Bij het plassen verlies ik het meeste bloed, met stolsels (weet niet zo goed hoe ik het moet noemen) maar ik heb ook maandverband in en daar zit niet zoveel bloed in terwijl ik dat met mijn normale menstruatie wel heb. Is dit normaal? - Gister en vandaag had ik flinke proppen (sorry!) bij het plassen. Zou dat de vrucht geweest kunnen zijn? Het leek op een stuk "weefsel" met vertakkingen (beetje vergelijkbaar met koraal uit de zee?). Ik ben nu namelijk bang dat het van binnen niet meer goed zit - Als het bloeden is gestopt, is het dan veilig om weer gemeenschap te hebben met mijn man? Of is er nog iets waar ik rekening mee moet houden? Moet ik bijvoorbeeld voorzichtiger zijn? - Als je een miskraam hebt gehad, is de kans dan groter dat je bij de volgende zwangerschap weer een miskraam krijgt? Sorry voor de vele vragen maar het zal mij wat meer rust geven als ik hier antwoord op heb gekregen. Alvast bedankt voor de moeite! Groetjes
Hoi MS84, het bloedverlies dat je hebt is normaal, ook dat je op het toilet meer verliest dan daarbuiten, want je zit op het toilet in een bepaalde houding die het bloed en de stolsels op een natuurlijke gang laat gaan. Het vruchtje zal waarschijnlijk niet te zien te zijn, het kan zijn dat je het al verloren bent, maar het kan zijn dat er nog iets komt. Hoe is het intussen? Je kan een miskraam (de ergste dag) zien als de eerste dag van de cyclus, dit ivm je vruchtbare dagen. En je mag in principe wanneer het bloedverlis weer een beetje afneemt weer gemeenschap hebben. En de kans is niet verhoogd als je eenmaal een keer een miskraam hebt gehad. 1-2 op de 10 zwangerschappen gaat is en heb je het 1 of 2 keer zelf meegemaakt is het over het algemeen gewoon dikke pech. Dus verlies de moed absoluut niet. Wanneer jullie er weer aan toe zijn, gewoon weer proberen hoor en niet bij de pakken neer zitten. Het is heel naar als je een miskraam hebt gehad, maar het maakt je straks ook sterker. Sterkte komende tijd en als het niet gaat of je hebt een vraag niet schromen om je vk te bellen he, daar zijn we voor. Groetjes Brigitte
Hoi Brigitte, Heel erg bedankt voor jouw antwoord! Dat stelt me wel gerust. Het is nu precies een week geleden dat het bloeden is begonnen en de hoeveelheid is nu weer aan het afnemen. Nog wel met plassen (bruinachtig) bloed en stolseltjes maar niet meer zo erg als een paar dagen geleden. Ik hoop dat het bloeden over een paar dagen helemaal zal ophouden. Ik heb nog 1 vraagje De mensen die ervan af weten zeggen steeds dat ik een na-controle moet aanvragen om te kijken of nu alles van binnen wel goed zit maar mijn eigen vk zei dat ik alleen hoef te bellen als ik na 10 dagen nog steeds bloed verlies of erge buikkrampen heb. Wat adviseer je mij? Nogmaals bedankt! Groetjes