Voeding rond 6 maanden?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Pooh69, Aug 6, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pooh69

Pooh69 VIP lid

Mar 31, 2007
    6,935
    0
    0
    Sinds anderhalve week zijn we begonnen met bijvoeding:

7.15 BV
    11.00 Fruit (125 gr) + BV (Op den duur alleen 200 gr Fruit)
    14.00 BV
    17.00 Groentehap (125) + BV (Op den duur alleen 200 gr Groente)
    20.30 BV

Is dit goed zo? Hij is er in ieder geval tevreden op!

Ik ben ook 2 voedingen overdag aan het afbouwen. Maar ik ben dan benieuwd of ik minder voedingen krijg door de flesvoeding of dat ik juist op hetzelfde moet blijven zitten?

Hoe ziet jullie schema er uit?

Bedankt alvast!

2. Druif

Druif Bekend lid

Jul 8, 2006
    730
    0
    0
    Hoi,

ik heb ook net de voedingen overdag afgebouwd en vervangen voor fles.

Bij mij ziet het er nu zo ongeveer uit (de tijden voor groente en fruit heb ik overgenomen van het kdv, fles en borst zijn op verzoek):

7.00 bv
    9.30 fruit
    11.00 fles 180+6
    14.30 fles 180+6
    16.30 groente
    18.00 bv
    23.00 bv

Mijn uk heeft geen nachtvoeding meer sinds hij twee flessen overdag krijgt. Verder heb ik het gevoel dat hij 's avonds iets minder drinkt (mooi natuurlijke manier van afbouwen dus)

3. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Luuk krijgt nog geen fruit i.v.m. zijn reflux en meer spugen dan

Schema (wisselt elke dag, hij heeft geen schema)

7-8 uur BV
    11-12 uur BV
    14-15 uur BV
    17-18 Groenten ong. 125 gram en BV als toetje
    21-22 BV

4. Pooh69

Pooh69 VIP lid

Mar 31, 2007
    6,935
    0
    0
    Bedankt meiden! :D

5. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Je weet dat bv onbeperkt mag? Dan hoef je het niet in een schema te vangen, of in een ritme te duwen.

6. Wen26

Wen26 VIP lid

Jun 16, 2007
    12,487
    0
    36
    hoi!

naar dit onderwerp was ik op zoek...

Fenne is nu bijna 6 mnd en heeft tot nu toe alleen BV gehad. Ik speel nu steeds meer met de gedachte om de BV af te bouwen in combinatie met de bijvoeding...

Ze drinkt nu ongeveer volgens dit schema:

03:00 uur BV
    07:00 uur BV
    10:00 uur BV
    14:00 uur BV
    18:00 uur BV
    23:00 uur BV

dus 6 voedingen op een dag...

Met welke bijvoeding en hoe laat kan ik nu het beste beginnen?

Ik zat zelf te denken rond 10:00 uur haar de borst te geven en daarna wat fruit...omdat ik begrepen heb dat het dan echt bijvoeding is, ze heeft immers dan al goed uit de borst gedronken en krijgt het fruit extra...

Ook wil ik de BV van 18:00 uur laten vervallen voor fles... hoeveel cc heeft ze dan nodig? (ze drinkt nu wanneer ze gekolft krijgt rond de 200cc per keer) en moet ik dan ook meteen groente daarbij geven?

Het lijkt me zo'n grote overgang voor haar als ze meteen 's ochtends fruit krijgt en 's avonds groente en fles... of ligt dat aan mij?

Sorry voor lange (misschien warrige) verhaal, maar weet even niet hoe te beginnen...

Alvast bedankt!

gr Wendy

7. Druif

Druif Bekend lid

Jul 8, 2006
    730
    0
    0
    @wen26

je begint ook niet met een hele portie groente en een hele portie fruit. gewoon eerst een paar hapjes en dat steeds verder opvoeren.

Op basis van mijn ervaring zou ik zeggen: plan het fruit tussen de twee ochtendvoedingen in, de groente aan het eind van de middag en vervang de borstvoeding om 18.00 uur voor een fles van 150 cc + 5 schepjes = 165 cc in totaal.

Wat die fles betreft: waarschijnlijk geeft de verpakking van de flesvoeding aan dat je 180 cc + 6 schepjes = 200 cc moet geven, maar ik heb ze ook nog een tijdje iets kleiner gemaakt met het oog op de bv. Ik was bang dat die te snel zou teruglopen.

8. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

Feb 28, 2007
    5,732
    0
    0
    Flevoland
    Dat heb ik dus.
    Heb totaal geen schema

9. 40plusmama

Euhm, een bv vervangen door een fles? Waarom is dat?

Ik geef alleen bv en nu dus groenten erbij. Na de groenten krijgt hij de borst als toetje. Op borstvoeding.com stond ook dat het niet uitmaakt of je de borst voor of na de maaltijd geeft. Ik geef de maaltijd ervoor en de borst als toetje dus.

10. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
  11. Druif

Druif Bekend lid

Jul 8, 2006
    730
    0
    0

12. 40plusmama

Ooh, stom, daar heb ik overheen gelezen.

13. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik denk een voeding afbouwen (vervangen door fruit/groente).. niet de borstvoeding.

14. Pooh69

Pooh69 VIP lid

Mar 31, 2007
    6,935
    0
    0
    Ik weet het! ;) De tijden wisselen ook natuurlijk, maar Sam houdt zelf dit ritme aan ;)

@ Druif je hebt het over bijvoeding tussen de bv of flessen in. Mij werd verteld dat je juist ion plaats van een BV of FV groente of fruit kunt geven. In het begin dan een beetje bijvoeding en de rest melk en dan opvoeren totdat de fruit of groente de melkvoeding vervangt ;)

15. Wen26

Wen26 VIP lid

Jun 16, 2007
    12,487
    0
    36
    thanks voor jullie antwoorden!

en ik hoor dus ook wisselende dingen... het klinkt mij logisch zoals jij het zegt Pooh... eerst beetje bijvoeding en rest melk en dan langzaam aan steeds meer groente en fruit... dan zou ik dus ook van 6 melkmomenten naar 4 melkmomenten gaan & 2 groente/fruit moment...

ik ben in de war... :( :(

16. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Tot 12 maanden is melk nog steeds de hoofdvoeding. Tot die tijd
    : eerst borst aanbieden, dan eten, dan toetje borst.
    Een voeding vervangen is in het begin nog helemaal niet aan de orde.

17. Druif

Druif Bekend lid

Jul 8, 2006
    730
    0
    0
    Dat zal wel kloppen. Ik ben nog niet zover dat ik een heel hapje geef. Maar ik merk al wel dat Ukkie later om zijn fles/borst komt. Volgens mij gaat het dus op een heel natuurlijke manier, het laten vallen van een fles/borst.

18. Bri

Bri Niet meer actief

Hier zeiden ze bij het CB dat het bij sommige kindjes goed werkt om de bijvoeding te geven vlak voor de borst, en bij andere kindjes helemaal niet: die raken te gefrustreerd als ze honger krijgen en het dan met zo'n raar hapje fruit of groente moeten doen. Die kun je dan beter tussen de voedingen in iets proberen te geven. Het is in het begin toch geen vervanging, maar een extra om te wennen aan een andere smaak en substantie, en aan het eten van een lepeltje.

19. Sellie13

Sellie13 Actief lid

Jul 9, 2007
    210
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik haak even op dit onderwerp in want het sluit zo mooi aan bij mijn vraag :) . Wat is voor jullie een 'heel hapje'? Ik pureer nl. zelf groente of fruit (als ik hem geen stronkje a la Rapley geef) en ik lepel het gewoon naar binnen totdat hij aangeeft dat hij niet meer hoeft. Maar dat was vanochtend bijvoorbeeld al bijna een hele banaan :confused: ! En dat na pas een paar dagen bijvoeding proberen.... Ik vind dat superveel. Hoe is dat bij jullie?

Hij krijgt trouwens nog vijf voedingen (ong. 7.00-11.00-14.00-17.00-23.00). Om 11.00 krijgt hij eerst de borst (als hij wakker wordt) en dan een halfuurtje erna sochtends een fruithapje. Aan het einde van de middag/begin van de avond krijgt hij ook eerst de borst en dan daarna pas een groentehapje. Gisteren zoog hij ook nog eens een half rijstwafeltje naar binnen, dat ik hem gaf om te kijken wat hij daar van vond...

Krijgen jullie kindjes ook al zoveel bijvoeding naar binnen? Moet ik nu gaan minderen met de borstvoeding? Het lijkt mij niet want hij lust het allemaal wel. Maar ja, hij weegt ook al behoorlijk veel voor bijna zes maanden: 9,5 kilo.

Hij ligt trouwens nu al een heeeele tijd te slapen op die banaan van vanochtend, kennelijk is dat behoorlijk zwaar gevallen ;)

20. appeltje

appeltje Niet meer actief

Tja, een heel hapje... ik zou niet weten. Net als in een potje zo'n 200 gram? Meestal neem ik 2 stuks fruit en pureer dat. Daar eet hij 3/4 's ochtends van op en de rest gaat 's avonds door de yoghurt.

Share This Page