is dit zwangerwschapvergiftiging?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jeannet, 3 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    @Jeannet

Een spoortje eiwit in je urine kan geen kwaad.Veel zwangeren hebben een spoortje eiwit verlies. je bloeedruk 145/92 zit op het randje. Officieel (bij ons op de afdeling) spreek je van een hoge bloeddruk als de onderdruk gelijk aan of hoger is dan 95 en/of de bovendruk gelijk aan of hoger is dan 170.
    Veel voorkomende klachten zijn hoofdpijn , sterretjes zien, ter hoogte van je maagkuiltje een bandgevoel (alsof er een riem strak aangetrokken word). Vocht vasthouden kan een symptoom zijn, maar hoeft niet specifiek met een hoge bloeddruk te maken hebben.

Gezien je voorgeschiedenis vind ik het wel raar dat ze je niet even voor controle laten komen. Nogmaals meting van de bloeddruk en een ctg.

Probeer nu veel rust te nemen. Mocht je nu in het ziekenhuis liggen dan mag je meestal alleen op voor douche en toilet. De rest is rust.
    Krijg je meer klachten of voel je de kleine minder dan 10x per dag bewegen bel dan weer met het ziekenhuis.

Kwebbel

2. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ook ik vind het raar van de gyn dat ze je niet even laat komen.
    Waarom?
    Even in het kort mijn verhaal:
    Op een gegeven moment ging ik veel vocht vasthouden, geen probleem
    Een tijdje later op zondag kreeg ik een mega migraine aanval (voor het eerst tijdens zwangerschap).
    Op maandag ochtend ben ik naar de arboarts geweest, mijn bloeddruk was nog binnen marges maar voor mijn doen al iets hoger
    Dinsdagochtend mistte ik een deel van zichtsveld. Ik naar verloskundige, mijn bloeddruk was 140/95 en eiwit in urine, dus hup naar gyn.
    Bij de gyn daalde mijn bloeddruk al iets, natuurlijk had ik nog eiwit in urine en ik moest 24uur urine sparen. Bij bandenpijn (wist ik niet wat het was, heb het nooit herkend), bij tintelende handen, bij hoofdpijn, bij sterretjes zien moest ik aan de bel trekken nog voordat de uitslag van de urine bekend was. (o ja heb ook bloed laten prikken).
    Op vrijdag zou ik terug moeten komen.
    Op woensdag had ik gewoon pijn in mijn handen en gezicht, en ik had pijn bij mijn longen (bleek het beruchte band gevoel te zijn)
    Op donderdagochtend ging ik urine terugbrengen en ging even navraag over mijn handen doen.
    Ik moest meteen (werd echt tussen de afspraken door gedaan!) worden onderzocht, bloeddruk was 150/105. Dus ik mocht niet meer naar huis. Eiwit van het eerste urine onderzoek was 6gr (spoortje mag 0,3gr zijn), van 24 uur was 26gr (en het steeg nog).
    Ik werd 2 dagen later overgeplaatst naar academisch ziekenhuis, en weer 2 dagen later is mijn dochter met spoed ks gehaald. Zo snel kan het dus gaan!

Het verdere verhaal is dat ik uiteindelijk ook daadwerkelijk pre-eclampsie had en HELLP. Dit krijgt gelukkig bijna niemand, en ook zwangerschapsvergiftiging hoeft niet zo erg te worden.

Maar als ik je een tip mag geven, laat je NIET afschepen nu. Ga desnoods gewoon naar de eerste hulp! (of huisartsenpost). Stress is niet bevorderend voor je bloeddruk. EN je bloeddruk kan varieren door de dag heen. Maar ik mocht dus geen sterretjes zien!
    Kies voor jezelf en je kindje, en als jij het niet vertrouwd zorg dan dat je NU geholpen wordt! (liever 1x te veel naar de gyn dan 1x te weinig)

Groetjes Daphne

3. jeannet

jeannet Actief lid

4 mrt 2007
    340
    0
    0
    huisvrouw
    ja meiden weet het jullie hebben gelijk
    maar hij wi leerst dat ik vrijdag bloedprik en disndag terug komt kijken of het bloeddruk gezakt en en de urine kijken ze dan ook weer naar
    ik ga n uzelf lekekr op bed liggen last van me kop
    als ik vanavond nog zo last heb ook nog een bevallings avond als ik het trek pfff
    anders ga ik maar niet dan ga ik naar het zieknhuis en nemen ze me maar op

4. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Jeannet,
    Alvast sorry als ik je nu een beetje ongerust maak, want dat is zeker niet goed voor je. Maar echt meid als je het niet vertrouwd...
    Ik had niet eens de tijd om tot dinsdag te wachten, want toen moest mijn dochtertje al gehaald worden. En wat ze zeggen over er kan niets gebeuren?
    Alleen al door stress kan je bloeddruk hoger worden en dat wil je niet. Je geeft aan dat je hoofdpijn hebt, dat komt door je bloeddruk. En idd een spoortje eiwit mag. Maar als ik jouw was, dan had ik ze gewoon geeist om een bezoekje. Bel desnoods je huisarts om je te helpen.

Ik zeg dus niet dat je een zwangerschapsvergiftiging hebt, maar meer dat het wel degelijk heel snel kan lopen zo'n ziektebeeld.

5. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik ben het helemaal met Daphne eens. Ik snap je gyn ook niet. Een spoortje eiwit is helemaal niet erg. En je bloeddruk is nog niet alarmerend hoog. Maar sterretjes zien is niet goed.

Zowel mijn VK als gyn hebben mij daar steeds voor gewaarschuwd. Meteen bellen bij sterretjes zien, pijn (als een band) rond je maagstreek, misselijkheid en hoofdpijn. Ik had 'alleen' hoofdpijn en een hoge bloeddruk en moest al 3 keer per week naar het ziekenhuis voor een CTG en urine-onderzoek. Daarnaast wekelijks bloedonderzoek.

Ik zou nogmaals bellen en staan op minimaal een CTG en het liefst ook een bloedonderzoek. Geen risico's nemen. Het is jouw baby en jouw leven, niet dat van je gyn. Kom op voor jezelf en je kleine.

Veel sterkte en ik hoop dat je klachten snel verminderen.

6. Tamara24

Tamara24 Actief lid

15 sep 2006
    172
    0
    0
    Administratie
    Den Haag
    veel succes,

dit vind ik ook niet echt normaal. kun je ook zwangerschapsvergiftiging heel vroeg in de zwangerschap krijgen?

Tamara

7. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Hoe is het nu met je?

8. Setteke

Setteke Niet meer actief

Ik wil je niet bang maken, maar ik kreeg deze klachten (alleen geen eiwitspoortje) en een hogere bloeddruk met 27 weken. Ik heb een hele poos hiermee doorgelopen omdat de bloeddruk acceptabel was. Tot 35 weken 5 dagen. Toen was de onderdruk 115 en had ik een spoortje eiwit. Ik ben direct opgenomen in het zh en twee dagen later is mijn zoon gehaald middels een spoedkeizersnee. Hij bleek een groeiachterstand te hebben van 4 tot 5 weken, dus hij heeft er al vrij lang last van moeten hebben.

Ik was niet eens zo ziek, maar de situatie was zeer zorgwekkend. Ik heb me vanaf 27 weken keurig aan de voorschriften gehouden van rust, maar het heeft dus niet geholpen. Ik wil je waarschuwen toch het zh te bellen, want als ik er langer mee door had gelopen was het waarschijnlijk niet goed afgelopen.

Begrijp jouw arts echt niet!

9. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    @Tamara, zwangerschapsvergiftiging komt na de 20 weken. En meestal echt aan het einde van de zwangerschap, dus na 34 weken. En sommigen (waaronder ik) hebben pech en daarbij gebeurd het al eerder.

10. averbaan

averbaan Lid

14 aug 2006
    45
    0
    0
    verpleegkundige
    rotterdam
    Niet zelf dokteren en het uit proberen te vinden. Je VK of huisarts bellen en goed uitleg geven van je klachten!

Veel succes!

Groetjes,
    Mamvis

11. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Jeanet, hoe is het bij de gyn geweest?

Deel Deze Pagina