Is een bloedtest 100% betrouwbaar?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Dahlia, 20 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Misschien vinden jullie me wel een zeur aangezien ik wel vaker topics maak in onder andere 'zwanger worden', maar ik word zo onzeker van de situatie waarin ik nu zit.

Maandag was ik 9 dagen overtijd en was ik bij de gynaecoloog. Die liet mij bloed prikken en daarin kon ook de hoeveelheid HCG worden gezien. Dinsdagochtend hoorde ik de uitslag en de vrouw achter de balie zei: "je bent niet zwanger." Ze zei dat er 2 mg of procenten (of... ik weet niet precies wat) HCG in mijn bloed zat en dat er bij een daadwerkelijke zwangerschap minimaal 30 hebt in je bloed.
    Dus dat was teleurstellend oor me.

Inmiddels is het alweer donderdag en ben ik inmiddels al 12 dagen overtijd. (Gerekent vanaf cyclus 31)
    Ik heb totaal niet het gevoel dat ik snel ongesteld ga worden en heb af en toe last van vlagen misselijkheid en was de afgelopen dagen oververmoeid. (Ook wel door het slecht slapen 's nachts van al het gepieker)

Ik ga me afvragen of het niet kan dat ik tóch zwanger ben en dat de bloedtest in een te vroeg stadium bij me afgenomen is om te zien of ik zwanger was?
    Ik vind het gewoon vreemd.

Zijn hier toevallig dames die met een negatieve bloedtest later toch zwanger bleken te zijn?

2. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Heeft nog steeds niemand een antwoord?

3. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik weet niet of het 100% zeker is, maar ik neem aan dat je ervan uit mag gaan dat het klopt. Wel vervelend natuurlijk zo een lange cyclus. Weet je wanneer je eisprong geweest is?

4. Nikske89

Nikske89 VIP lid

3 mrt 2009
    6.374
    0
    36
    Vrouw
    Doktersassistente
    Limburg
    Een bloedtest is totaal betrouwbaar! Het kan natuurlijk wel dat je erg vroeg bent geweest met testen of dat het in een vroeg stadium is mis gegaan. Als je weet wanneer je eisprong was dan weet je ook ongeveer wanneer je lichaam voldoende HCG aangemaakt moet hebben.

Succes en ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Met behulp van een bloedtest kun je al week na de eisprong zien of er een beginnende zwangerschap gaande is. Ik neem aan dat je weet wanneer je eisprong was? Als je pas geleden een bloedonderzoek hebt gehad, kan dat niet te vroeg zijn geweest.

Als je HCG-waarde 0 of beneden de 1 zit, dan ben je echt niet zwanger. Pas bij een waarde van minimaal 50, wordt het in ons ziekenhuis als een doorgaande zwangerschap beschouwd.

Een bloedonderzoek is betrouwbaarder dan een urinetest, dus ik denk dat je ervan uit kunt gaan dat je niet zwanger bent.

6. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Bedankt voor jullie antwoorden hoor!

Maar de vraag is nu niet meer van toepassing want ik ben vannacht hartstikke ongesteld geworden. :(

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Balen, zeg... Maar aan de andere kant wel fijn dat je nu weet waar je aan toe bent en weer verder kunt. Succes!

8. samkids

samkids Niet meer actief

Barbara, wel fijn toch, dat je nu weet waar je aan toe bent?
    Ben je pas net gestopt met de pil, of heb je al meerdere cycli gehad? Kan het zijn dat je eisprong deze keer veel later was en je daardoor dus ook later ongsteld werd?
    Ik heb een keer gehad dat mijn ei een week later was. Ik had het in die week ook erg druk op mijn werk, en het is bekend dat stress invloed kan hebben op je eisprong. Misschien bij jou ook zo iets?

Die waarde van 2 (units volgens mij) hCG is eigenlijk gewoon nul. Alles onder de 5 beschouden ze als nul, dat is namelijk de detectielimiet van veel van die testen.

9. Veryproudmama

Veryproudmama Actief lid

18 aug 2008
    288
    0
    0
    Balen voor je dat je ongesteld bent geworden.
    Wel wil ik nog even kwijt dat die test dan wel betrouwbaar is, maar dat bij sommige zwangere vrouwen hun HCG langzaam stijgen. Ik heb zelfs gehoord dat iemand die 7 maanden zwanger was, nog steeds negatief testte, dus zegt niet alles.
    Nou ik 7 maanden wel erg lang, maar om maar aan te geven dat het soms wat langer duurt.
    Succes de volgende ronde!

10. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ooow das balen. Maar nou in ieder geval op naar de volgende ronde! Wachten op je ongi die maar niet komt als je niet zwanger bent, lijkt me echt vreselijk. Duim voor een positieve test volgende ronde!!

11. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Dat is wel een erg raar verhaal. Ten eerste, hCG bouwt zich op, maar daalt ook weer naar een laag (lager) niveau. De stijging (de echte piek) zit tussen week 6 en 16. Het zou in latere maanden dus wel mogelijk kunnen zijn dat je negatief test, hoewel ook dat denk ik zeldzaam is, want het daalt volgens mij meestal niet terug naar waardes die zo laag zijn dat een normale zw test het niet zou opsporen. Maar tussendoor is het heel onwaarschijnlijk, want hCG houdt de zwangerschap in stand tot dat de placenta die functie bij 16 weken overneemt. Die moet eerst helemaal aangelegd worden en groeien. Maar goed, rare verhalen zijn de wereld natuurlijk nog niet uit ;)

Zie ook http://www.freya.nl/web_medisch/hcg.php

12. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik geloof zulke verhalen ook niet echt. Je moet inderdaad een bepaalde HCG-waarde in je bloed hebben, anders kun je niet zwanger zijn. Zonder HCG geen zwangerschap. Je kunt wel negatief testen misschien, maar in je bloed moet toch echt HCG aanwezig zijn.

Er zal vast ergens een uitzondering zijn of een uniek geval, maar hier kun je niet vanuit gaan. Als bloedonderzoeken niet betrouwbaar zijn, zouden ze niet worden gedaan. Plus dat sommige verhalen met de tijd steeds sterker worden...;)

Deel Deze Pagina