Ik zei dan ook "vaak" en het grappige hieraan is dat ik nu niet weet hoe ik het had ervaren als ik geen cursus had gedaan en jij niet weet hoe het was geweest als je wel een cursus had gedaan, misschien was het dan helemaal makkelijk voor je geweest en had ik het uiteindelijk ook zelf opgepakt Gewoon doen wat goed voelt, maar ik zou het zelf niet laten omdat je geen zin hebt in wierook of om de babbelende vrouwen, voor beide kun je je afsluiten.
Hier ook geen cursus gedaan, om dezelfde redenen. Niet aan mij besteed. Ik heb het aan het begin van de zwangerschap met de verloskundige besproken. Zij vond het niet nodig. Ze zei weeen opvangen en persen leer ik je dan wel. Komt goed. Ik kan me er ook totaal niet druk om maken, denk dat het allemaal wel gaat lukken. Heb vertrouwen in mn lijf.
Hier ook niks gedaan. Alleen een dag voordat ik ingeleid werd heb ik een snelcurcus puffen gedaan gratis haha. Werd toch wat zenuwachtig en viavia mocht ik gratis een les mee doen. Tja of het geholpen heeft.... Denk het niet.
Ik ben naar gym geweest. Wilde geen zweverig yoga klasje maar lekker bewegen afgewisseld met info en oefeningen. Zodat ik voor mijn idee goed voorbereidt zou zijn. En dat mijn man een keer mee moest vond ik ook fijn want dan wist hij ook een beetje waar hij aan toe was en ik met hem. Uiteindelijk kon ik niks met de ademhalings oefeningen. Dat werkte bij mij gewoon niet.
Geen cursus gedaan. Ja 2 lessen yoga gevolgd, maar ik vond de vrouw die les gaf niets. Ik irriteerde me aan haar stem hihi. Ik moet zeggen ik zie ook totaal niet op tegen de bevalling. Misschien dat dat scheelt? We zullen wel zien hoe t gaat.
Ik heb geen cursus gevolgd en ben in het ziekenhuis bevallen. Daar gaven ze tips / zeiden ze wat te doen dus heb niet het gevoel dat ik wat gemist heb door geen cursus te volgen. Alles is vlot gegaan door de hulp van de verloskundige.
Nou ik ben dan blijkbaar een uitzondering die wel heeeeeel erg blij was met de cursus! Ik heb een spoedcursus gedaan, 3 avonden, geen geouwehoer, geen gezweef maar prakische tips van een bekkenfysio. Man hoefde niet mee maar mocht de laatste les meekomen. Ik was toen al 34 weken denk ik. Voor de weeën was het niet echt nuttig, dat opvangen is toch heel persoonlijk. Wat ik dus wel super vond was de voorbereiding op het persen. Ik was in een roes tijdens de weeën maar toen ik mocht persen was ik weer helder en wist ik perfect alles terug te halen van de cursus. Omdat het een bekkenfysio was heeft zij erg gehamerd op de mogelijke gevolgen voor je bekken(bodem) als je lang moet persen. We gingen ook het persen oefenen en dat vond ik toen niet zo nuttig lijken maar tijdens de bevalling wel. Ik heb 3 persweeën gehad en toen was de kleine er, de verloskindige was behoorlijk onder de indruk want voor een eerste zag ze dat niet vaak. Ik ken veel mensen die lang geperst hebben en achteraf heel veel klachten hebben over gehouden. Het staat vast dat ik het opnieuw ga doen, al staat het in mijn geheugen gegrift hoe ik het moet doen, ik hoor nog steeds de stem van die dame in mijn hoofd
Ik heb bij de eerste een cursus gevolgd, wat een onzin was dat zeg. Het kletsplaatje met andere was gezellig maar aan de cursus zelf heb ik niets gehad. Vind het dan ook grote onzin en zou er geen cent aan uitgeven.
Ik hoor heel vaak van mensen die een cursus doen dat ze er tijdens de bevalling niet eens aan gedácht hebben wat ze het beste kunnen doen, wat ze geleerd hebben op de cursus.
Ik heb bij beide zwangerschappen geen cursus gedaan. Dat is niks voor mij. Ik heb ook niet het gevoel dat ik het gemist heb. Bij de 1e was het een ingeleide bevalling en erg heftig maar ik kreeg van de vk en artsen die daar waren allemaal tips en hoe ik moest puffen. Bij de 2e bevalling ben ik binnen 2 uur bevallen dus was het niet nodig.
Ik heb zwangerschapsyoga gedaan, ik heb een geweldige lerares die je echt goede methoden weet bij te brengen om weeën op te vangen en persweeen tegen te houden. Had ik haar cursus niet gevolgd dan was ik in de auto bevallen dus ja ik vind een goede cursus zeker wel heel waardevol.