Hey meiden, Gisteren was ik op bezoek bij mijn tante en kwam er op ten duur een gesprek op gang over de keuze tussen borst of flesvoeding. Alle opties kwamen ter sprake.. zoals; borstvoeding, kolven zodat je wel de fles kan geven of zelfs altijd de fles kan geven, de fles met melkpoeder.. het dan wel of niet gebruiken van een speen... je hoort het, we bespraken van alles Door dit gesprek raakte ik wel benieuwd hoe de zwangere mama's er tegenaan kijken. Wat zijn je overwegingen om voor het een of voor het ander te kiezen na de geboorte. Ben je er al uit? Laat je het over aan hoe je je tegen die tijd voelt? Zelf heb nog aardig wat tijd om er over na te denken, maar vind dit soort gesprekken altijd super interessant! Ik twijfel of ik in het goede forum zit met de vraag maar ben juist benieuwd naar wat zwangere mama's er van denken (of dat je bijvoorbeeld nu anders denkt dat bij eerdere zwangerschappen). Vandaar dat ik hem toch maar hier heb gezet. Ps. Blijf wel netjes tegen elkaar en respecteer elkaars keuzes. Geen "je bent een slechte moeder als je flesvoeding geeft" capriolen alsjeblieft want dan zullen er een heleboel meiden zijn die niet meer eerlijk durven te antwoorden en dat zou zonde zijn.
Ik heb bv gegeven bij de eerste en ga het nu weer proberen bij de tweede. Maar dan veel relaxter dan de eerste keer. Eigenlijk was het niets voor mij al die afhankelijkheid, ik was blij dat hij na 1,5 maand de fles met gemak nam. Ik streste elke keer ik in het openbaar moest voeden (nu heb ik ook een grote maat en mijn borst was groter dan het hoofdje van mijn baby dus discreet voeden was heel moeilijk). Nu ga ik het weer zo doen maar dan niet meer zo stressen en vind ik het weer niets dan gewoon hup lekker de fles. Edit: kolven deed ik ook maar vond ik een enorm gedoe. Voelde met net een (sorry) melkkoe.
Ik ben weer van plan om borstvoeding te gaan geven. Toen mijn dochter geboren werd wist ik er weinig van, maar het is is gelukt. Toen naast last van stuwing geen enorme klachten. Wel vind ik het grootste nadeel van borstvoeding dat je het niet kunt delen met iemand anders. En kolven vind ik echt niets. Het voordeel is dat het als het een keer loopt er gewoon bij hoort. Je hoeft je niet zoveel zorgen te maken of je kleine voldoende binnen krijgt. Na 6 maanden kreeg mijn dochter meer flesvoeding en ging toen eindelijk doorslapen. Dat is dus een voordeel van fles. Kleine tip: als je start met borstvoeding is op een gegeven moment ook combinatie mogelijk tussen borst en fles. Ik weet alleen even niet meer vanaf wanneer. Misschien iemand anders.
Hier BV en nog steeds en ga straks de 2e ook geven. Dit is voor mij de meest natuurlijke keuze, alhoewel mijn zoontje tegen het jaar aan een paar keer een flesje KV heeft gehad omdat ik bv weg moest. Toen had ik geen zin meer om te kolven. BV is super makkelijk. Je hebt het altijd bij je, hoeft niets op te warmen en heeft altijd de juiste samenstelling. In het begin moet je even leren hoe het werkt en hoe je je kindje moet laten aanhappen. Daarna gaat het nagenoeg vanzelf als je op verzoek voedt. Je kindje neemt dan wat het nodig heeft. Het is overigens een fabeltje dat kinderen doorslapen bij KV. Er slapen net zoveel kinderen door met BV als met KV. Ligt gewoon heel erg aan het kind. Wat mij tegenstaat aan KV zijn de grote flessen die erin gestopt worden. Ik heb dan alweer minder moeite met FV op verzoek geven. Van nature drinken babies vaker kleinere hoeveelheden ipv flessen van 220. Verder is de keuze heel persoonlijk.
ik ga geen BV geven maar gelijk fles, waarom? omdat ik "het" gevoel niet heb..... als ik me voorstel dat er een baby aan mijn borst drink voel ik eerder rillingen dan iets oermoeders..... ik wil het niet, lijkt me niks en ga het dus ook niet doen! Bij mijn oudste ook niet gedaan, en het intieme flesmoment is even intiem, want je ligt nog steeds nachts bij elkaar met je baby op je borst de fles te geven etc... maarrrr, stel je voor mijn kind zou super te vroeg geboren zijn, of in onze familie zitten we met ontelbare enge allergieen dan had ik het denk ik voor het welzijn van mijn kind wel willen proberen. Maar dat soort dingen hebben wij gewoon niet, en dan is mijn innerlijke rust hierin belangrijker en word ik een betere mama van dan dat ik mij verplicht voel iets te proberen waar ik mij niet lekker bij voel.
Ik ga beide doen, in de avond krijgt ze fles bij mijn oudste ook gedaan slaapt ze beter op.. Overdag krijgt ze de borst of gekolfte voeding. En speen krijgt ze ook gewoon oudste ook gedaan nooit problemen gehad probeer er zelf zo relaxt mogelijk in te staan dat voelt de baby ook ben ik van overtuigd of het nou borst of fles is kindjes voelen spanning van mama aan en beste is niks van te laten merken dan gaat het het beste in mijn beleving dan.Ben zelf ook pedagogisch medewerker daar zag je hoe relaxter de ouders des te relaxter de baby en hoe beter ze aten met natuurlijk er zijn soms uitzonderingen
Ik heb twee keer gelijk fv gegeven (beide meisjes zijn te vroeg geboren). Dit omdat borstvoeding mij eerlijk gezegd afschuwelijk lijkt. Ik moet er niet aan denken om te pas en te onpas mn tiet tevoorschijn te halen. Of dat ik nooit een voeding uit handen zou kunnen geven. Het lijkt mij gewoon helemaal niets. En wat Babebabe zegt, Flesvoeding is net zo intiem. Geniet er in ieder geval net zoveel van! En voor mij/ons is kunstvoeding veruit de beste keuze!
Ik twijfelde bij de eerste zwangerschap, maar toen onze dochter onder omstandigheden eerder geboren moest worden was en werd de keus snel gemaakt. Ik hing aan allerlei infusen waarmee ik geen borstvoeding mocht geven. Omdat ons meisje dysmatuur was moest er onmiddellijk een goed voedingsschema opgezet worden en omdat ik daar niet in mee kon werd dat flesvoeding. Dat ging meteen goed en dat ging zo goed dat we dat zo gelaten hebben. En ik moet zeggen dat me dat prima is bevallen! Ons meisje groeide prima op de flesvoeding, heeft geen allergieën, spuugde erg weinig, geen krampjes of reflux en andere aan flesvoeding gekoppelde problemen. Het is me zo goed bevallen dat ik er nu bewust voor kies flesvoeding te geven. Mijn man kan dan 100% meehelpen met voeden en dat vind hij ook heel erg fijn. Mocht er weer een strak schema moeten komen hoef ik niet in de zenuwen te zitten of ik wel genoeg kolf of produceer om ons kindje (zoals bij ons meisje) om de 3 uur te kunnen voeden. We zijn het zo gewend en vinden het wel goed zo.
Ik heb bv gegeven bij mijn zoontje maar omdat hij ziek was moeten verdikken met Johannes broodpitmeel en ik vond het onnodig veel werk: kolven, verdikken weer iets verwarmen... Ik wil deze keer graag weer bv proberen omdat ik het makkelijk vind maar als het niet wil is het ook prima. Kwa doorslapen is het per kind verschillend en ligt eraan hoe snel je kindje verteerd. Overigens had ik wel altijd pakjes nutriton in de kast voor het geval ik een borreltje gedronken had.
Ik heb bij mijn dochtertje bv gegeven, alleen helaas wat korter dan ik had gewild uiteindelijk. Heb het een aantal weken volgehouden door slechte begeleiding waardoor ik allerlei klachten had (enorme stuwing, zere plekken, tegen borstontsteking aan, open tepels en de hele rambam!) Nu ga ik gewoon weer voor bv. Ik weet nu wat me te wachten staat en kan zelf ingrijpen wanneer ik denk dat het fout gaat en zal ook zelf om goede begeleiding vragen waar nodig. Ik wil het dit x namelijk graag langer laten slagen dan bij dochter Waarom? Omdat ik het de gezondste en natuurlijkste keuze vind. Ik heb er het beste gevoel bij zowel qua gezondheid als binding. Dus daarom voor mij de eerste keuze.
Allemaal duidelijke standpunten. Ik zit heel erg te twijfelen of ik het te spannend zou vinden om de borst te geven als er allemaal mensen bij zijn... wat dat betreft hou ik teveel rekening met andere mensen en zou denk ik steeds denken: zullen ze het erg vinden? Voelende zich er ongemakkelijk bij? Terwijl het dus wel super handig is dat je het altijd bij hebt. Bij flesvoeding denk ik meteen: wat fijn als je kan zien wat ze binnen krijgen maar aan de andere kant zoals Mykelti zegt nemen ze borstvoeding op verzoek dus dan hebben ze het zelf door.. maar wat als je te weinig aanmaakt? Heb je snel door als ze echt te weinig krijgen omdat je weinig borstvoeding hebt? Wat me ook fijn lijkt aan flesvoeding is dat je het kan afwisselen met je man zodat je er s nachts niet 'alleen' voor staat. een nacht door kunnen slapen omdat manlief de voeding geeft lijkt me super prettig. Dat je zeg maar om en om doet ofzo.
@Lisa: ja, borstvoeding gaat gewoon op verzoek. Het kindje geeft wel aan wanneer het honger heeft, en dan leg je het aan. De nachtvoedingen zijn mij persoonlijk heel erg meegevallen. De natuur helpt ook mee: de borstvoedingshormonen zorgen ervoor dat je als je weer in bed kruipt, meteen weer in een diepere slaap komt en niet eerst weer in oppervlakkige slaap. Ik heb 11 maanden bv gegeven en ben gestopt omdat wij weer de MMM in gaan voor een brusje (en dan willen ze dat je gestopt bent). Daarna 's nachts nog wel eens een flesje kv gegeven, maar daar werd ik dus echt veel wakkerder van! Over voeden in het bijzijn van andere mensen: dat heeft mij nooit een biet geïnteresseerd. Wie het niet wil zien, kijkt de andere kant maar op. Wat je allemaal op tv, bushokjesreclame en internet ziet valt in het niet bij datgene wat het meest natuurlijk is: je kindje borstvoeding geven.
Hoi! Hier nu 3 kindjes bv. gegeven, eentje 4 maanden, eentje 5 maanden en de laatste ruim 10 maanden. Ik vind het super! Heb er nooit problemen mee gehad of van gemaakt om in het openbaar te voeden (je kan dit heel discreet doen, zonder dat mensen überhaupt zien dat je aan het voeden bent! Ik heb bij de eerste weleens gedacht: krijgt ze wel genoeg binnen etc maar bij de andere twee niet meer; natte broeken genoeg? Tevreden? Prima! Het is trouwens een fabeltje dat je niet genoeg melk hebt! Als je op verzoek voedt dan neemt je kind wat hij nodig heeft, de een laat daar drie uur tussen, de ander soms wel 5 uur. Hier trouwens wel gewoon vaak meteen na de geboorte een speentje hoor, nooit geen verwarring gehad! Mijn zoontje van bijna elf maanden krijgt nu fv en dat vind hij ook lekker hoor, maar men.... Wat is dat duur zeg, heb toch heel veel geld bespaard, als "melkfabriek" hihi Succes met je keuze!
Mijn vriend heeft last van migraine en kan heel slecht tegen gebroken nachten, dus aan hem zou ik ook niet veel gehad hebben met flesvoeding
Ja, fv is echt heeeeel duur! Daar valt de eenmalige investering in het kolfapparaat bij in het niet. Mijn dochter wilde in het begin geen fv. Ik heb wel 3 merken uitgeprobeerd. Uiteindelijk uitgekomen bij Biobim, een biologisch merk.
Ik wist niet dat het een fabeltje was dat je te weinig melk kan hebben. Dat maakt voor mij bijvoorbeeld een groot verschil in keuze omdat ik daar echt over zou kunnen stressen, wat dan ook weer niet goed zou zijn. @stiertje, goed punt van borstvoeding geven en wat je allemaal voorgeschoteld krijgt op tv e.d. want dat is soms helemaal niet aan te zien! Borstvoeding is inderdaad een stuk natuurlijker dan alle blote borsten op tv
Ik ben behoorlijk pro-borstvoeding, maar als ik een voordeel van flesvoeding zou moeten noemen dan is het toch wel het feit dat je als vrouw hierdoor altijd 'de sjaak' bent. Ook snachts. Met flesvoeding kun je je man nog eens het bed uitschuiven en zelf doorslapen. Dat ik altijd 'nachtdienst' had brak me wel eens op eerlijk gezegd. Verder voelde ik me na bijna een jaar echt lichamelijk 'uitgemolken'. Het had echt wel z'n weerslag op m'n eigen conditie/gezondheid. Toen ook gestopt. Verder eigenlijk alleen voordelen. Handig: altijd bij de hand en op de juiste temperatuur. En natuurlijk erg gezond.
Enne... Je kunt echt wel te weinig melk hebben hoor! Of van de verkeerde samenstelling (te weinig voedingsstoffen). Ik ken meerdere mensen die er echt alles aan hebben gedaan en toch over moesten op de fles (of bijvoeden). Vind het altijd een wat gevoelige opmerking richting deze vrouwen. Want de intenties waren groot...
Ik wil borstvoeding gaan geven omdat dit beter is voor de baby en de moeder. Echter niet ten koste van alles. Bij mijn zus kwam het heel moeilijk op gang en zij zat na vier weken nog te klooien met een vingersonde enzo. Echt een heel gedoe. Uiteindelijk heeft ze al haar kinderen een jaar bv gegeven. Ik bewonder haar doorzettingsvermogen maar zo ver wil ik echt niet gaan. Ik wil zowiezo maar bv geven tot ik weer ga werken. Ik start na mijn verlof met een nieuwe baan (baby is dan vijf maanden) en ik zie het niet zitten om op mijn nieuwe werk meteen veel afwezig te zijn vanwege het kolven. Over het gebruik van een speen. Ik ben er niet zo voor, dus liever niet, maar soms hebben kindjes extra zuigbehoefte dus ik heb ze wel in huis en bekijk de situatie dan wel. Wel tot maximaal een jaar. Langer gebruiken is volgens mij alleen gewenning en het is slecht voor de mondmotoriek.
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die de rillingen krijgt bij de gedachte aan bv! Ik wil ook fv gaan geven, omdat ik geen fijn gevoel krijg bij de gedachte aan bv. Fijn dat je hier zelf een keus in kunt maken die bij je past