Is een ingeleide bevalling altijd heftiger?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nescio, 9 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hoi dames,

Mijn eerste bevalling was spontaan op 40+5. Ik vond het heel goed te doen, 13 uur in totaal.

Nu weet ik dat er geen sprake van hoeft te zijn met deze zwangerschap, maar ik ben toch benieuwd naar de ervaringen van een ingeleide bevalling. Ik hoor en lees altijd dat dit veel heftiger is omdat de weeën natuurlijk niet 'lichaamseigen' zijn. Zijn er ook ervaringen met een inleiding die 'goed te doen was', waar de bevalling vlot verliep?

Het ziekenhuis hier leidt in als je 10 dagen overloopt. Er zijn geen indicaties dat dit gaat gebeuren, maar wil toch een beetje voorbereid zijn :) (ben nu 38 weken).

Ben heel benieuwd!

2. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Volgens mij kun je wel zeggen dat ingeleide bevallingen over het algemeen als heftig ervaren worden. Maar natuurlijk vind je ook wel verhalen over vrouwen die het goed te doen vonden, die zijn er ook genoeg.
    Ik vond mijn ingeleide bevalling heel heftig maar ik weet niet hoe het was gegaan als ik natuurlijk bevallen was...

3. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    Of dat altijd zo is weet ik niet, ik heb het wel zo ervaren. De eerste spontaan de tweede ingeleid, 2de was heel heftig. De weeën kwamen uit t niets direct ontzettend krachtig en in een storm, totaal niet vergelijkbaar met de eerste bevalling

4. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Volgens mij is een reden dat een ingeleide bevalling heftiger is, dat het vaak ook sneller gaat. Zeker in het geval van een tweede kindje denk ik dat het wel sneller zal gaan. Maar hopeliji heb je helemaal geen inleiding nodig!

5. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Hier 2x ingeleid en bij beide meteen in een weeenstorm en bij beide van 4cm in een kwartier naar 10cm.

Eerste tien uur overgedaan en de tweede twee uur en veertig minuten van de eerste wee tot dat ze op mijn buik lag. Ik vond het erg heftig. Nu zwanger van de derde en ik hoop nu normaal te gaan bevallen.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt voor de reacties! Mamavjulia, ik hoop ook dat je de derde keer spontaan mag bevallen! Het klinkt in ieder geval erg heftig allemaal.

Mijn bevalling was ook best heftig. Ik werd wakker van heel lichte weeën, ging in bad zitten en algauw kwamen ze korter op elkaar en heviger. Snel zat er geen minuut meer tussen. In het ziekenhuis aangekomen om 14.30 uur weer in bad gaan zitten en toen kreeg ik een weeënstorm van buik-, rug- en beenweeën. In die 3 uur ben ik van 4 cm naar volledige ontsluiting gegaan. Het persen duurde een klein uurtje.

Ondanks de storm en ondanks het feit dat ik geen tijd had om tussendoor te rusten, vond ik het allemaal wel goed te doen. Ik hoop ook dat dit spontaan op gang komt, maar de datum voor de evt. inleiding is al in zicht mocht ze zich niet op tijd aandienen :)

7. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Ik heb 3 ingeleide bevallingen gehad. Tijdens de eerste bevalling met wee-opwekkers kwam ik in een weeënstorm met rugweeën terecht. Ik vond het goed te doen. Na 5 uur ben ik bevallen.
    De tweede bevalling was ook met wee-opwekkers en daar had ik buikweeën en geen weeënstorm. Dit was ook prima te doen en na 4,5 uur was ze er.
    De derde bevalling heb ik geen wee-opwekkers gehad en hebben ze alleen de vliezen doorgeprikt toen ik 4 cm ontsluiting had m.b.v. gel. De eerste wee volgde na 5 minuten en een uur later had ik mijn jongste op mijn buik. Ik had zowel buik- als rugweeën en ik vond het goed te doen.

Dus wee-opwekkers hoeven niet altijd te zorgen voor een heftige bevalling.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Kyra73, dat klinken als 3 prima bevallingen, vooral de laatste is snel gegaan zeg! Bedankt voor je reactie.

9. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    Ik vond mijn natuurlijke bevalling zwaarder. Eerste keer ingeleidt, toen ze de naald in mn arm stak begon de weeenstorm zo ongeveer! haha, maar ze zagen al heel snel dat ik dat niet ging volhouden tot het einde, dus hebben ze de dosis heel erg verlaagd, omdat mijn ontsluiten wel goed liep. Ik had alleen een heel erg ijzertekort, waardoor ik op het einde volledig was uitgeput. (totaal 8 uur geduurd)

Tweede bevalling vond ik erg zwaar. Zonder inleiden en zonder pijnmedicatie. Bij 6 centimeter kwamen de weeën al om de minuut, dus dat was echt heel heftig, want dat moest ik dus nog 4 uur weg zien te puffen. (totaal 10 uur geduurd en 4 uur met heel snel op elkaar volgende weeen).

Maar bij mij hing het ook wel af van de omgeving etc. Bij het inleiden lig je in het ziekenhuis en waren er hele lieve zusters. Heel veel aandacht en complimentjes dat het erg goed ging, wat eten en drinken tussendoor. En bij de tweede bevalling had ik eigenlijk het gevoel dat ik een beetje aan mn lot werd overgelaten, wat erg jammer was (vk was ook nog héél erg jong).

Heel veel succes alvast!!

10. sab1988

sab1988 Niet meer actief

Mijn bevalling is opgewekt dmv vliezen prikken en gelijk weeenopwekkers. Buiten dat ik vanaf 7cm persweeen had vond ik het te doen.
    Mijn manneke was er binnen 3 uurtjes

Veel succes alvast met je bevalling!

11. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Bij de eerste spontaan bevallen en bij de laatste 2 ingeleid.

1ste: 6 uurtjes (spontaan)
    2de: 4 uurtjes ingeleid
    3de: 2 uurtjes ingeleid

12. rums

rums Niet meer actief

Bij onze zoon ben ik ingeleid. En dit vond ik echt heel heftig. Kwam met weeenopwekkers in een weeenstorm terecht. Ik raakte er zelfs van in paniek. Gelukkig wist de verpleegkundige mij tot rust te bedaren maar machtig wat was het pijnlijk. Toen ook om een ruggenprik gevraagd.

Nu hoop ik dat het gewoon begint.

13. Wintersun

Wintersun Fanatiek lid

14 jan 2014
    2.091
    0
    0
    omgeving Utrecht
    Ik ben ingeleid met 38 weken bij mijn zoon, had al 2 cm ontsluiting dus mijn vliezen werden gebroken en ik kon meteen aan de weeenopwekkers. Het was heftig, kwam meteen in een weeenstorm terecht. Ging van 5 cm naar volledig en hoefde maar 7 minuten te persen toen was mijn zoontje er. Heb er 2.5 uur over gedaan. Het was kort maar krachtig.

14. Nova2014

Nova2014 Lid

1 aug 2014
    52
    0
    6
    NULL
    NULL
    ik ben 6 weken terug bevallen, ingeleid met 38+2 en vond het prima te doen!! Was mijn eerste kindje dus geen idee hoe het niet ingeleid gaat. Ik heb wel aangegeven dat ik het eng vond om ingeleid te worden, dus de pomp is op stand 4 begonnen en pas na 2 uur heel langzaam omhoog gezet. Ween begonnen rustig en steeds iets heftiger, maar prima te doen hoor. om 9.30 ging de pomp aan en rond 14.00 begonnen de weeën pas echt iets te doen zeg maar. Om 21.30 ben ik bevallen, dus ook normaal qua tijdsduur.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De bevalling van onze oudste begon spontaan en bij de jongste is de bevalling ingeleid. Ik vond beide bevallingen heftig. Ik denk dat de tweede nog wel wat zwaarder was dan de eerste qua pijn. Maar het is natuurlijk met 3 jaar verschil ertussen lastig vergelijken en de laatste blijft je dan denk ik toch meer bij. Dus misschien waren ze allebei wel net zo erg.
    Ik ben niet zo'n fan van bevallen ;)

16. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Hangt er volgens mij vanaf wat ze moeten doen om in te leiden.
    Als ze de baarmoedermond ook nog moeten primen met gel heb je een grotere kans op hyperstimulatie van de baarmoeder die je niet uit kunt zetten zoals bij het opwekken van de weeen door middel van een infuus. Als het infuus te hevig werkt zet je die gewoon uit of zachter...de gel kan de baarmoeder aardig overprikkelen waardoor ze deze liever ook niet gebruiken.

Ik heb inleiding met gel en infuus gehad. Doordat er ook priming aan vooraf ging maak je een hele lange haal...kost je zo 1-2 dagen extra.

17. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vond mijn ingeleide bevalling niet per se heftiger dan de spontane bevalling van de eerste, maar het ging wel sneller. Bevalling van de oudste duurde 12 uur, van de jongste ongeveer 7 a 8 uur (weet niet exact wanneer ik regelmatige weeen had). Bij de oudste ging de vordering van de ontsluiting vrij gelijkmatig, bij de jongste ging ik in een uur van 3cm naar 10cm.
    Bij de jongste wel een ruggeprik gehad omdat ik dus een uur of 6 vrij pijnlijke weeen had gehad die niet voor meer ontsluiting zorgden. Eenmaal de ruggeprik en ik had dus zo volledige ontsluiting.

Bij mij was het infuus op de laagste stand niet voldoende, maar standje hoger was eigenlijk net té... Dus dat was wel lastig.

18. isha

isha Actief lid

18 aug 2014
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    ben ook ingeleid in verband met een trage ontsluiting maar wel met heftige ween om de 5 min,, nou toen ik aan de infuus zat heeft het toch wel 25 uur geduurd

19. Mama tuttebel

Mama tuttebel Fanatiek lid

23 jul 2013
    1.212
    0
    0
    In het noorden.
    Hier wel...ingeleide bevalling was veel heftiger. (Ingeleid met enkel infuus)

20. Loving

Loving Bekend lid

24 apr 2008
    904
    0
    16
    Ik vond mn beide bevallingen even heftig. De eerste was ingeleid en erg heftig (uiteindelijk keizersnede). Ik dacht dat het aan de weeenopwekkers lag. Maar de tweede bevalling was net zo heftig en uiteindelijk een spoed keizersnede geworden. Mijn lichaam reageert te heftig op het hormoon dat weeen opwekt (dus niet alleen kunstmatige weeenopwekkers maar ook lichaamseigen) waardoor ik constant weeen heb zonder tussenpozes maar vrijwel geen ontsluiting krijg. Dit keer dus een geplande keizersnede.

Deel Deze Pagina