Mijn vriend heeft ooit eens een partij met van die legerpakketten gekocht uit het amerikaanse leger. Dat zijn een soort survival kits voor een dag. Met krackers, een avond maaltijd die je warm kan maken met ik denk een soort ongebluste kalk. Heb er een paar achter in de auto liggen plus een paar flesjes water een een deken. Just in case je een keer ergens strandt en een paar uur op hulp moet wachten. die dingen zijner 30 jaar houdbaar.
Ja land continent, ik las het artikel en typte het in snelheid over. Ik snap je punt. Er zijn naast Afrika nog meer gebieden waar de bevolkingsgroei stijgt, het was een voorbeeld uit het artikel. Dankjewel voor je oplettendheid en verduidelijking.
Zo met het verkeerde been uit bed gestapt? Het is een oprechte vraag die ik steeds vaker in mijn omgeving hoor. Dus was benieuwd hoe mensen er hier over denken.
Nou ik snap haar reactie wel. Mensen werden gevierendeeld, enge ziektes. Gemiddelde levensverwachting was 30 jaar.
Ik denk dat vooral als ik in het nieuws dingen lees over aanslagen, oorlogen, kinderen van 12 die met messen rondlopen en elkaar neersteken. In dat opzicht denk ik weleens waarom ben ik aan kinderen begonnen in wat voor wereld komen ze terecht. Maar dat gevoel blijft gelukkig nooit lang hangen.
Ik snap de beredenering ook en daar heeft ze zelfs gelijk in vermoed ik. Maar dat kan ze ook gewoon aardig formuleren toch
Nee? Het was ook een oprecht antwoord. En niet zo aanvallend als dat jij het opgevat heb denk ik. Ik krijg wel de kriebels van "tegenwoordig is alles slecht en gaat alles naar de klote". Natuurlijk zijn er problemen. Maar wanneer niet? Kijk eens even naar wat je hebt. We zijn nog nooit zo rijk geweest als nu. Verwend eigenlijk. Hadden onze (groot) ouders allemaal een of twee auto's? Internet? Smartphone? Vakanties met het vliegtuig?
Maar dat is het nu precies een beetje. We zijn misschien een beetje te verwend. En al die verwennerij heeft wel invloed op de aardbol. zonder te pessimistisch te worden, want ik knijp mezelf meer dan eens in de handen dat ik hier ben geboren en niet in Ghana ofzo. Ik zou er zelf dus niet voor kiezen een groot gezin te krijgen. Een tweede zou ik wel leuk vinden vooral voor mijn zoon maar dat ga ik niet nog een keer volledig alleen doen, dus die kans is niet zo groot dat die er nog komt. Ik denk dat het belangrijk is je bewust te zijn dat de keuzes die we nu maken een veel grotere impact op de wereld hebben dan in de middeleeuwen. De spullen die we nu nodig hebben vragen per persoon veel meer van de grondstoffen van de aarden dan toen we nog in kleine zelfvoorzienende dorpjes leefde.
Dit (Alleen heb ik 4 kinderen, 2 meer dan ik ooit had gedacht. Ik ben wel heel actief bezig om de impact daarvan zo klein mogelijk te houden)
Ik denk ook niet dat de hoeveelheid kinderen die een gezin krijgt en toe (zou moeten) doen of de wereld meer "naar de klote" gaat of niet maar hoe ze opgevoed worden. Als je 10 gezinnen met 1 kind hebt die maar doen en laten wat ze willen, geen normen en waarden, niet denken aan hun omgeving of de natuur dan zijn die een stuk schadelijker dan dat ene gezin met 10 kinderen die wel allemaal denken aan hun omgeving en doen wat ze kunnen voor een "betere wereld."
Ik vraag me af of een individu in een groot gezin echt een grotere ecologische voetafdruk heeft dan een persoon in kleiner gezin. Vaak worden er meer dingen gedeeld, meer personen in één ruimte, is er minder geld dus wordt er sneller tweedehands gekocht etc. Sowieso zijn er tegenwoordig maar weinig echt grote gezinnen meer vergeleken met vroeger (tegenwoordig vinden mensen 4 kinderen veel, en over mijn schoonmoeder (met 6 kinderen) werd er vroeger gezegd dat ze maar 6 kinderen had). Dus ik vraag me af of die "paar" grote gezinnen echt zoveel invloed hebben op het klimaat.
Mijn ouders vroegen dit zich in de jaren 80 ook af. Het is iets wat elke generatie zich afvraagt. Toen speelden er weer hele andere dingen. Ik ben geboren in het jaar dat de kernramp van Tsjernobyl plaatsvond bijvoorbeeld. De Berlijnse Muur stond nog. Onrust in Zuid-Afrika, (burger)oorlogen... Elke generatie krijgt nieuwe uitdagingen. Denk dat niet het aantal kinderen in een gezin zoveel uitmaakt maar wat je doet telt. Iemand die geen kinderen wil maar wel 4x per jaar het vliegtuig pakt voor een vakantie is in mijn ogen ook niet echt lekker bezig.
Vind ik het verantwoord? Nee. Maar wij mensen zijn gewoon één van de vele diersoorten die een natuurlijke drang hebben om zich voort te planten. Net zoals muizen, katten, stinkdieren en miereneters. Niks meer en niets minder. We kunnen wel stoppen met voortplanten, dan komen we misschien nog op de lijst met beschermende diersoorten terecht. Voor de aarde misschien wel beter.
Voor de AOW heb je een in stand houding van de mens nodig niet groei. Dus alles wat er boven afgaat moet er onder ook wel weer bijkomen.