Goed punt Maar gezien voor beiden geldt "als ik eraan denk", lijkt het me nog maar ff handiger om ze voorlopig allebei aan te houden. Vergeet ik de een heb ik nog een herkansing later op de dag
Dankjewel voor je verdere uitleg, FantasyMom ! Het is nu een stuk duidelijker wat je bedoelde en ik ben het tot op zekere hoogte met je eens (i.t.t. je eerste post, haha)
Ik herken het wanhopige gevoel nog heel goed, ook al is het inmiddels bijna vijf jaar geleden dat ik aan ronde 11 begon voor mijn eerste kindje. Als je niet weet wat er aan de hand is, is het ook moeilijk om te bedenken wat je nog kunt doen. Een multivitamine met extra foliumzuur zou ik zowiezo slikken. (Ik neem deze trouwens altijd bij het avondeten, bij het ontbijt ben ik ook te gehaast.) Verder niet roken, niet drinken (ook je vriend niet!) en cafeïne vermijden. Je vriend geen strakke broeken laten dragen. En wij hadden ook de orale seks als voorspel afgeschaft tijdens de vruchtbare periode. (speeksel is slecht voor sperma) Het is makkelijk gezegd dat je moet proberen er niet teveel mee bezig te zijn. Toen ik uiteindelijk bij de fertiliteitspoli kwam, werd er mij gelijk gezegd, dat dat niet uitmaakte. Zwanger worden doe je tussen je benen, niet tussen je oren. Juist dat heeft mij geholpen om het (iets) los te laten. Het was niet mijn schuld. Wat een verademing dat iemand dat tegen mij zei. Gelukkig heeft Moeder Natuur mij gezegend met een tweede zwangerschap, ondanks dat ik er obsessief mee bezig was soms. Hoeveel hulpmiddelen je ook gebruikt, er zijn altijd nog zaken die ook de medische wereld niet compleet in de hand heeft. Toch is het goed om te bedenken, dat het uiteindelijk bijna iedere vrouw lukt om zwanger te raken, vooral als je voor je 30e bent begonnen. Alleen is het voor de één een "oeps we hadden het maar één keer zonder condoom gedaan", en de ander is jaren bezig. De kans dat je alsnog moeder gaat worden, is veel groter dan de kans dat dat niet gaat lukken.
Zo af en toe kan ik wat kort door de bocht over komen, ondanks dat het niet zo bedoeld is (vandaar ook de ervaring met andere fora en onnodige discussies). Soms is het, bij mij in elk geval, handiger om even te vragen wat ik bedoel, want dan bedoel ik het genuanceerder dan ik het op heb geschreven, alleen neem ik niet altijd de tijd de volledige nuance uit te schrijven (langere verhalen worden minder goed gelezen, zeg maar). Ik zal ook proberen om in het vervolg, dan maar wat langer van stof, duidelijker neer te zetten wat ik bedoel
Ik vind dit een interessante discussie. Wij zijn nu ruim een jaar en drie miskramen verder voor nummer twee. Onze eerste kwam 'aanwaaien'. Heel bewust gestopt met de pil maar de was er de derde ronde al en alles ging goed. Nu niet. Moeder natuur om maar even door te borduren op eerdere posts, doet het goed door deze vruchtjes geen kans te geven, want er was kennelijk iets niet goed. Maar dat neemt niet weg dat de pijn je door je ziel snijdt elke keer als het weer fout gaat. En daar kun je nu mooie theorieën en ideeën over hebben FantasyMom maar daar kun je echt nog niet over meepraten tot je het gevoeld hebt. Idem geldt voor het reageren op iemand die nu in ronde 11 beland is en daar haar hart over wil luchten. Net van je dat je nog reageert met een duidelijkere uitleg, neemt niet weg dat je eerste post qua toon heel erg naar is. Overigens vind ik de rest van je berichten ook verre van sympathiek als ik eerlijk ben. Je mag er natuurlijk een mening over hebben, maar je zult het pas begrijpen als jij in Eline's en mijn schoenen hebt gestaan. Dan WEET je hoe die pijn voelt. Nu niet, je denkt het te weten. Ik hoop dat je er nooit achter hoeft te komen.
Even helemaal los van de discussie, Eline wat vervelend dat het zo moeizaam gaat Ik hoop dat je op het nippertje toch nog geluk hebt! En zo niet, dan is het in ieder geval bijna tijd om naar de gynaecoloog te gaan, mocht het dan iets simpels zijn wat je zwangerschap in de weg staat, dan kan het in ieder geval opgelost worden! (Om een voorbeeld te noemen, ik ken iemand wiens pH van het vaginaal vocht niet goed was, bleek supersimpel opgelost en kort daarna was ze zwanger) Het hoeft niet altijd heel heftig te zijn (nogmaals, los van de discussie of je zou kiezen voor de 'heftige' dingen) )
Oordeel niet voor je meer weet.......... Ik heb in het verleden 2 MK's gehad. Ik wéét hoe dat voelt en nee dat gun je niemand. Noem het misschien kort door de bocht, zwart-wit kijken of iets dergelijks, maar als ik de instelling niet had gehad dat natuurlijke selectie er een hand in heeft gehad was ik al lang en breed gestoord geworden. Die twee waren mij niet gegund, achteraf blij toe gezien mijn leeftijd toen en de manier waarop ze zijn verwekt. Maar alsjeblieft, kunnen we ophouden met de verwijten dat ik nergens iets vanaf schijn te weten? Thanks.
Mooie discussie om te lezen. Zelf na 4 jaar nu moeder van dochter van 6 maanden en zou het persoonlijk niet willen missen ! Verder ga ik geen woorden vuil maken aan eerste post van fantasy mom denk dat je al genoeg gehoord hebt. Wil alleen ff een ding toevoegen wel of niet zwanger worden heeft niks te maken met een zwak gestel. Zelf via iui zwanger geworden en nu kern gezond kindje. Familie heeft 6 weken later kindje gekregen wat prematuur is veel allergieën heeft en veel huilt en vrijwel niet slaapt. Zij werd in de eerste ronde zwanger. Voortaan even nadenken wat je zegt/ typt voordat je iets post. Voorkomt hoop narigheid
Eline ik ben na 2 jaar naar fertiliteitskliniek geweest. Hielp enorm en kregen veel Hulp . Kort daarna zwanger van tweeling maar dit gING mis. 2 maanden daarna weer zwanger van dochter. Was heel fijn daar en had idee dat er echt tijd voor je werd genomen
Zoals eerder gezegd: soms komt het wat ongenuanceerder over dan ik het bedoel, simpelweg omdat ik bij de volledige nuance-uitleg lang van stof wordt (omdat ik anders bang ben niet duidelijk genoeg te zijn in mijn nuance en geen mensen tegen het zere been wil schoppen). Zo heeft iedereen een gebruiksaanwijzing.
Blijkbaar pak je het anders op als ik bedoeld heb. enne nogmaals gelukkig dat ik niet gelovig ben. Ik gun iedereen een gezin zie het alleen anders.. En ja geloven in de natuur sorry maar dat gaat hij mij niet echt op.. Dasr denkt iedereen anders over. En wat ik gevoel met halverwege de lijst. Als je grasg zwanger wil worden zorg dan hier voor jezelf. Dus ontbijten en je foliumzuur nemen... Je hebt mensen die alles aangrijpen om zwanger te kunnen raken en je hebt mensen die t minder serieus nemen.. Ieder z'n ding
Foliumzuur is niet zuur-zuur, maar de verbinding is 'een' zuur. Net als Vitamine C eigenlijk ascorbinezuur heet. Kun je ook geen klein pilletje vitC op je nuchtere maag verdragen?
Het probleem met het argument 'natuurlijke selectie' is: hoever ga je? Want in wezen is alles wat wij medisch doen ingrijpen op de natuurlijke selectie. Van een gebroken been gipsen tot een harttransplantatie. En van bloedverdunners slikken tot chemotherapie. Ik vind het persoonlijk moeilijk te bevatten als iemand met als argument 'de natuur' (of God) wél medicijnen slikt of iets dergelijks, maar een punt maakt van fertiliteitsbehandingen.
Niet altijd helaas, vandaar dus ook mijn twijfel of het foliumzuur wel zo handig is. En @ Zonnetje2015: Het is niet dat ik bewust niet ontbijt. Wellicht een idee om hier ook maar even de nuance uit te schrijven: 4 dagen in de week sta ik om 06.30u naast mijn bed, gezien ik op die dagen om 08.00u bij mijn werkgever begin (werk tot 13.00u, zie verdere uitleg). Dit zijn de dagen waarop ik dus ook vroeg op de ochtend ontbijt (het dagdeel waarop je mijns inziens je ontbijt eet/hoort te eten). Wij hebben hiernaast echter ook een eigen bedrijf waar ik 7 dagen in de week vanaf 14.00u aanwezig ben. Gezien het hier gaat om een horecabedrijf, zijn we dus een aantal dagen tot flink laat open waardoor ik dus ook de volgende dag niet wederom om 06.30u naast mijn bed sta. En gezien in mijn hoofd eten na 11.30 niet meer als ontbijt wordt gezien, neem ik dus de specifieke foliumzuur-pillen niet op die dagen. Ik probeer er dan aan te denken om op de zaak een multivit naar binnen te werken, maar afhankelijk van wat er gedaan moet worden, hoe druk de dag is/verwacht wordt wil dat er ook wel eens bij inschieten. Niet bewust dus, maar door de omstandigheden. Dit samen met een kop als een vergiet, werkt dus niet altijd even prettig mee. En aangaande "geloven in de natuur" daar is niks geloven aan. We zijn onderdeel van, maar goed die discussie is ook een gebed zonder eind, dus laten we die maar gewoon laten gaan.
Dan heb je mijn langere uitleg niet goed begrepen of niet goed gelezen. Ik schreef namelijk letterlijk: "Ik zeg niet dat dit per definitie een slecht iets is. Voor mensen die het om medische redenen nodig hebben, is het een uitkomst dus die zouden er ook zeker gebruik van moeten maken als ze de kans krijgen!"
Ik zou gewoon je eerst eten van de dag als ontbijt tellen m.b.t. je foliumzuur. Ik denk dat het belangrijker is dat je het elke dag binnen krijgt, dan het tijdstip waarop je het neemt. Ik sta ook op wisselende tijden op , en ontbijt nooit, behalve in het weekend (al valt dat feitelijk gezien onder brunch/lunch). De aanwijzing op het potje zal meer zijn, als richtlijn verwacht ik, omdat de meeste mensen wel netjes om 7 uur met een boterhammetje zitten . (en op dat tijdstip krijg ik dus nauwelijks 4 slokken water door m'n keel, met een vitaminepil ).
Maar ik ben dan weer niet het perfecte voorbeeld ik hou namelijk verder nergens rekening mee (behalve roken, maar dat deed ik al nooit). en alcohol gebruik na behandeling, matig ik wat meer dan voor de behandelingen. Maar hé, hebben jullie een eigen café?! Gaaf! Al lijkt het me vreselijk werk maar veel respect voor mensen in de horeca! Ik ben er wel graag als gast
Dit is dus precies wat mijn hoofd doet op die dagen. "Dit is geen ontbijt, het is bij 12-en, dit is lunch/brunch....Geen ontbijt = geen foliumzuurpil, neem op de zaak wel een Multivit".... En vervolgens op de zaak aankomen en van alles gaan doen, tig keer langs het Multivit-potje lopen en denken "Oh ja, moet ik zo even doen" om vervolgens verder te gaan met waar ik mee bezig was en het compleet vergeten... ADHD en tussen de 12 en 16 uur werken op een dag (afhankelijk van wel of geen werkgever die dag), tja dan schiet er wel eens wat bij in
Dat lijkt me makkelijk op te lossen door overal een potje met foliumzuur neer te zetten, in de la van je bureau, in je tas, naast de tandenborstel..... zo doe ik het namelijk ook. Probleem=opgelost.
Ladies, ladies, ladies.... wow.... de hormonen vliegen je hier om de oren...... Ik houd het persoonlijk even bij een quote van Aislyn: Eline, ik ben zelf nog niet zo lang bezig, maar als ik verhalen als die van jou lees schiet ik wel eens in de stres: 'wat als mij dat nou ook te wachten staat...' Ik hoop dat het je snel gegund is! Ik geloof dat het de moeite waard is ook al betekent het dat je de mmm in gaat. Maar de uitspraak van Aislyn is wel een feit, the odds are still in your favor!