Is een koortslip altijd besmettelijk en afkomstig van herpes virus?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kleintjuh85, 1 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Oh super. Bedankt voor deze tip. Zal weleens Googlen.

Overigens was het niet mijn huisarts met deze opmerking, maar de huisarts van dat meisje die de koortslip heeft.

2. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Oh oeps, dat bedoelde ik ook! Geen idee waarom ik jouw huisarts typte, dacht echt dat ik "Die huisarts" had getypt :roflmao: Wat stom! Sorry :oops:

Maar goed, die crème is echt heel fijn :) Ik gebruik het ook vaak in combinatie met (zowel preventief als ter behandeling) een Virulite apparaat. Echt een aanrader en is ook een handig ding voor peuters ;) Crème vegen ze misschien weg, maar zo'n infrarood apparaat duurt een paar minuten en kan je doen tijdens een tekenfilm o.i.d. :D

Kleintjuh85 vindt dit leuk.
  3. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    En waar kan je zo’n apparaatje kopen? Gelukkig is de koortslip bij de oudste nog bij die ene keer gebleven. Blijkbaar zit er vaak een hele tijd tussen de eerste en tweede uitbraak bij kleine kinderen.

4. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Ik heb 'm zelf in Engeland gekocht in het apotheekgedeelte van de drogist, toen ik bij familie logeerde ;)

Maar in Nederland is het online te bestellen via Virulite.nl :) Duur ding, maar naar mijn mening het geld waard. L-Lysine is ook fijn om de blaasjes te bestrijden, maar dat is niet geschikt voor peuters voor zover ik weet.

5. AvdY

AvdY Niet meer actief

Koortslip = herpes = besmettelijk.
    Als jouw oudere dochter al een koortslip heeft gehad, is ze al drager van het virus wat nooit meer weggaat, dus die zal niet door de jarige besmet worden! Hooguit als jarige herpes 2 heeft en dochter herpes 1 of andersom, maar ook dan is er een hoge mate van kruisbescherming. Ik zou voorzichtig zijn met de baby van 10 weken, maar als jij ooit een koortslip hebt gehad, dan heeft de baby antistoffen van jou tot in ieder geval leeftijd van 6 maanden en is de kans van besmetting van de baby ook zeer klein.
    Waar je met name heel bang voor bent bij baby's, zijn jonge baby's waarbij moeder geen herpes heeft gehad, dus geen antistoffen door kan geven aan de baby, en de baby dus geen bescherming heeft, ong tot leeftijd van 6 weken.

6. AvdY

AvdY Niet meer actief

Dit is ook niet correct, het zijn allemaal herpes virussen, maar niet alleen herpes simplex virussen.
    En netelroos is uberhaupt niet infectieus, dat zegt die website zelf ook. Kortom, niet de beste website.

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik vind het wel verwarrend, al die verschillende informatiebronnen. Tijdens mijn zwangerschap las ik onderstaande op apotheek.nl, werd daarna wel een beetje zenuwachtig als mensen de baby wilden kussen ;) :
    • Niet iedereen die besmet is met het virus krijgt een koortslip. Een koortslip ontstaat bij een minderheid van de mensen die het virus bij zich dragen. De meeste mensen die het virus bij zich dragen krijgen geen koortslip. Maar zij kunnen wel anderen besmetten. Dit komt doordat het virus ongemerkt van tijd tot tijd actief is in de mond of keel. Een goede hygiëne is dus belangrijk, maar verder is hiertegen weinig te doen. Het is niet bekend waarom de ene groep wel een koortslip krijgt en de andere groep niet.

8. joepy

joepy Fanatiek lid

12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik heb weleens een koortslip als je het virus al heb kan altijd opkomen bij veel mensen bij stress of gevoelige mondhoeken toen ik kind was kwam het vaak omdat ik chips had gegeten en dat scherp was en ik een slechte weerstand heb en ik kreeg ook herpes op mijn neus en er in van het peuteren ;) Nu al heel lang geen last van van wegen mijn verbeterde weerstand .En als ik een vriendje had weet ik nog dat ik soms nog kuste maar hun niks kregen omdat ze waarschijnlijk minder vatbaar waren en een sterke weerstand hebben .

9. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Naar mijn weten is wat jij hier zegt helemaal waar. Ook is er een hele grote kans dat onze oudste over een hele lange tijd weer een koortslip krijgt. Als ze op jonge leeftijd een eerste uitbraak hebben gehad, gaat het virus zogezegd “slapen”. Toch gaan we het risico niet wagen omdat we haar nog niet goed kunnen uitleggen dat ze als ze een koortslip krijgt de jongste niet mag kussen en knuffelen. Als wij een ene koortslip hebben, kussen wij beide kids ook niet, wassen heel goed onze handen en drogen af met keukenrol. We hebben zelfs overal antibacteriële gel, compeedjes staan/liggen.
    Bij onze jongste gebruiken we ook een mondkapje. Onze jongste heeft genoeg antistoffen via mij meegekregen dat wel. Maar omdat we hebben gezien hoe ziek onze dochter was bij haar eerste uitbraak zijn we wel erg voorzichtig geworden.

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

11. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Wij zijn helaas niet de gelukkige die niet bevattelijk is voor een koortslip. Bij koorts, verminderde weerstand, drinken uit een niet goed schoongemaakt glas krijgen wij beide al een koortslip. Heel irritant.

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat lijkt me inderdaad héél erg vervelend.

Deel Deze Pagina