Nou, je ziet geen kleur uiteraard Maar bij onze tweede miskraam was dit wel wat we in handen hebben gehad. Die oogjes onder dat vliesje, die beginnende uitsteekseltjes van de armpjes en de beentjes... (ons kindje was bij 8 weken al overleden, kwamen we achter bij de echo op 10,5 week).
Voor mij maakt dat weer geen verschil, dat we in het begin van ons leven op olifanten of honden of andere zoogdieren lijken Maar zoals al gezegd, voor mij is de vraag of ik als mens uberhaupt mag beschikken over leven of dood, allesoverstijgend
Ik had het hier niet over een miskraam hoor? Ik zei of ik nou 4 weken of 40 weken zwanger ben maakt niet uit het gaat beide om een mens.
WOW. Ik snap je punt. Ikzelf heb een app op mijn telefoon waarin ik elke week de ontwikkeling van mijzelf en ons kindje lees. Voor mij best fijn omdat dit mijn eerste keer is (dat had je al wel door ) en ik alles nog best vreemd vind. En dan ben ik verbaasd over hoe snel zo'n vruchtje al begint te lijken op een klein wezentje. Daarom ben ik ook van mening dat het vanaf dag 1 gewoon leven is.
Dat is inderdaad een goeie vraag. En zolang ik vlees eet is mijn antwoord daarop voor mezelf dus 'ja' maar niet lichtzinnig
@Cygnet: En ik maak dan weer onderscheid tussen mens en dier, en bij dier dus wel zolang dat gaat op een ethisch verantwoorde manier en voor wat je basaal nodig hebt om gezond te leven
Nou, vlees heb je niet heel dringend nodig om gezond te eten hoor Ik maak onderscheid zodra ik het onderscheid kan maken. Ik kan me ook niet zo vinden in de Nederlandse wetgeving tot 24 weken maar goed, dat is weer een andere discussie. Voor mij is de celdeling bij een kind initieel niet anders dan de celdeling van een koe. Wel is dit voor mij al snel leven (vanaf een kloppend hart)
Nou zo zie ik mijn geloof ook, maar ik ga wel naar de kerk.... en ik heb in de kerk ook veel nare idngen meegemaakt, en zelfs er bijna mijn geloof door verloren.... maar ik heb leren zien dat de kerk hier op aard ook maar mensenwerk is..... en ik vind het wel fijn om de bijbel uitgelegt te krijgen etc, en om het geloof met anderen te delen etc.... dat ik wel naar de kerk ga..... maar de kerk heeft voor mij niet meer die autoriteit die het vroeger had....
nee, dat geloof ik niet..... tuurlijk kun je zo beredeneren.....maar wij hebben wel degelijk de verantwoording om zelf te oordelen om ons aftevragen of dit volgens Gods wil is of niet....ik kan een abortus niet verenigen met het godsbeeld wat ik heb..... euthanasie, ik kan daar begrip voor opbrengen hoor, maar zelf zou ik dan voor palliatieve sedatie gaan..... dus in slaap gehouden worden, zonder pijn totdat je lichaam het opgeeft......
Twee maand geleden heeft mijn neef zelfmoord gepleegt.... hij heeft dus wel beschikt over leven en dood.... ik merkte dat mijn ouders dat dan ook heel snel veroordelen,in de zin dat je ind niet over leven en dood mag beschikken, maar ik geloof dat god een god van liefde is, hij kent als onze haren op ons hoofd... en hij weet wat mijn neef heeft doorstaan om tot deze keuze te komen.... Ik snap ook de keuze die mensen soms maken als een kind niet levensvatbaar is etc.... of na een verkrachting... eerlijk gezegt weet ik niet zeker of ik daar klaar mee zou kunnen komen.... dus ik wil ook zeker niet anderen veroordelen, en voel mee met de keus die zij hebben moeten maken......een ieder moet in zijn leven die keuzes maken waarvan je denkt dat ze goed zijn.....
nee, dit zie je toch verkeerd. Ik zal het proberen zo kort en duidelijk mogelijk proberen uit te leggen waarom ik het hier -absoluut- niet mee eens ben. Let op, het vraagt wel wat kennis v.h. christelijk geloof en ik hoop natuurlijk dat je meedenkt. Je hoeft het er niet mee eens te zijn van mij, maar ik vraag je wel het serieus te lezen. De info hieronder komt uit de Bijbel trouwens. God heeft de mens en de wereld goed geschapen. Bij de schepping was alles volmaakt (dwz: de natuur en de mens). Alles was tot eer van God. De duivel heeft in het paradijs geprobeerd Eva (eerste vrouw) te verleiden te eten van een vrucht (nergens wordt gesproken van een appel). Dit met succes. Daarmee is de zogenoemde zonde (zonde = alles wat tegen de 10 geboden van God ingaat) in de wereld gekomen. Ook Adam heeft gegeten van deze vrucht. Een vrucht waarvan God had verboden ervan te eten. Maar nu de vraag: Hoe kan het dat de duivel op een volmaakte plaats als het paradijs was? Dit is toch tegenstrijdig? Inderdaad, zo lijkt het wel. Maar God heeft de mens met een wil geschapen. Hij wil graag dat de mens hem uit liefde dient. Hij heeft zo gezegd geen robots geschapen. Adam en Eva dienden Hem dus in de eerste instantie uit liefde. Toch zijn ze beiden verleid. Hier hebben ze zelf voor gekozen. Een keus tegen God. Van nature kiest ieder mensen tegen God. Alleen als je Hem leert kennen en tot geloof komt, krijg je een nieuwe wil. Een wil om hem te dienen. Dit wil overigens niet zeggen dat je een volmaakt persoon bent. Maar je probeert toch zo goed en zo kwaad als het gaat voor Hem te leven (beantwoorden dus aan het oorspronkelijke scheppingsdoel) Met bovenstaand stukje wil ik aangeven dat er hier op aarde dingen gebeuren tegen Gods wil in. Hij is geen God van oorlog maar van vrede. Hij heeft uiteindelijk het beste met iedereen voor. Door de ingeschapen wil van de mens (een wil om voor of tegen Hem te leven) is uiteindelijk iedereen vrij om keuzes te maken. Deze keuzes worden door de mens gemaakt. Hij heeft je inderdaad hersens gegeven, n maar die kun je dus ook misbruiken (door oorlog te beginnen, haat te zaaien, verkeerde ideeen te uiten). volgens het Christelijk geloof is de duivel ook machtig (God is machtiger), hij wil dat mensen op het verkeerde pad raken en zorgt voor de zondige ideeen in deze wereld. Sorry post is langer geworden dat ik wilde. Ik hoop dat je dit verhaal met een beetje goede wil () wil lezen. Ik wil je niet bekeren o.i.d. maar gewoon even ter toelichting en om eventuele vooroordelen/misverstanden weg te nemen.
Maar, om dan nog even een kritische vraag te stellen: dat embryo's er in het begin hetzelfde uitzien, betekent toch nog niet dat ze hetzelfde ZIJN? Of is de opbouw ook -dieper dan het oog kan zien- zo hetzelfde, dat jij op basis daarvan je keuze maakt? Wat betreft vlees: ja, je kunt ook zonder, maar je moet dan wel vrij uitgebalanceerd gaan eten en zien dat je de vitaminen die je wel absoluut nodig hebt, ergens anders uithaalt. Dus vandaar dat ik aangeef dat ik eet wat ik nodig heb om gezond te blijven
En juist omdat veel dieren in de embryonale fase op elkaar lijken is dat een van de vele bewijzen van de evolutietheorie. Oh en heel flauw... mensen zijn ook gewoon dieren he. Niks meer en niks minder dus als de hond. (biologisch gezien)
Je weet dat recente wetenschap juist laat zien dat er nogal wat rammelt aan de hele evolutietheorie? En nee dat zijn geen christelijke wetenschappers, (die natuurlijk wel ook ), die dat beweren....