Ik bedoelde dat ik geen discussie wil over voor of tegen "abortus". Maar wat jullie vinden van de titel van dit topic natuurlijk wel.
Ik vind dat het al een kindje is vanaf het moment van samensmelting.. En qua abortus: Ben liever op de aarde en dan in het begin ongelukkig &tòch proberen er iets van te maken dan dood door abortus.. Als mijn ouders nu aan kinderen wilden beginnen, hadden ze het hun vast en zeker afgeraden.. Ben blij dat ik er ben ondanks alles wat er gebeurd is.. Niet dat ik de discussie weer wil aanwakkeren ofzo Moest t ff kwijt ..
Zonder de hele discussie gelezen te hebben, wettelijk is een ongeboren kindje vanaf 24 weken een rechtspersoon. Dat heeft verregaande consequenties voor alle vroegere geboortes, dan is er namelijk wettelijk niets geregeld. Geen recht op aangifte bij de burgerlijke stand, dus 'officieel' zal het kind nooit bestaan hebben. De moeder heeft dan ook geen recht op kraamverlof, in theorie kan haar werkgever eisen dat ze de volgende dag weer aan het werk gaat (en ja, dat gebeurt, ook bij meer dan 20 weken, gelukkig niet bij mij). En om eerlijk te zijn, lichamelijk herstellen bij een bevalling van 21 weken vond ik moeilijker dan bij een bevalling van ruim 39 weken. Simpelweg omdat je lichamelijk ook een hele flinke klap krijgt van je geestelijke pijn. Helaas kan de omgeving dan ook ongelooflijk lomp zijn. Zonder in details te treden, ik heb het hier erg moeilijk mee gehad. Onze dochter* is met 21 weken geboren en voor mijn vaders kant van de familie telt ze niet mee, 'iedereen heeft weleens wat' zijn hun letterlijke woorden. Mijn stiefmoeder had tenslotte haar arm gebroken. Mijn vader heeft het over 'een verschil van inzicht en beleving'. Laat iedereen zelf beslissen of hun ongeboren vrucht/embryo al een mens is. Als iemand met een miskraam van 6 weken spreekt over het verliezen van een kind, dan ben ik de laatste om haar tegen te spreken. Waarschijnlijk omdat ik weet hoe het is om met een extreme vroeggeboorte van 21 weken op dezelfde manier door sommige mensen behandeld te worden.
Ik heb de discussie niet gelezen, ga ik niet doen ook, reageer alleen op de TS. Ik geloof dat het inderdaad al in het vroegste stadium een mens met een ziel is, ik vond de woorden van Amfy wel goed '' Je zegt toch ook niet tegen iemand die met 6 weken een miskraam heeft gehad dat het nog geen kind was '' daar ben ik het totaal mee eens. Het neemt niet weg dat ik wel voor abortus ben, neem de ongewenste zwangerschappen, stel je voor, een vrouw word verkracht en word daarvan zwanger, dan kan ik me heel goed voorstellen dat je het kindje niet wilt, hoe hard dat ook klinkt. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Zou je dit soort vrouwen dan verplichten om het kindje te houden ? Dat kan toch niet ? Tuurlijk het kindje kan dr niets aan doen maar ik denk dat het een erg zwaar leven zou zijn voor zowel jou als het kindje.
Das toch raar.... ook al geloof je niet, het zou toch kunnen zijn dat de schrijver wel jou gedachten/ mening heeft beschreven? Ik bedoel, ik dacht geen moment aan dat het een christelijke oorsprong had, toen hij het had over de verschillende zielen.... dacht aan iets new age of zo.... ik ben ook christen, maar wij hebben het daar zo zniet over.... nu ja nu blijkt het dus katholiek te zijn... Maar er zijn ook niet-christenen die er zo over denken , en om dan te zeggen dat het geen waarde heeft... omdat het niet christenen zijn.... dat vind ik persoonlijk een beetje raar..... je kunt het wel of niet mee eens zijn, maar puur omdat het van uit christelijk perspectief is geschreven zeggen dat het ggen waarde heeft, terwijl het thema geloof of wat de bijbel zegt of zo er niet eens in voor komt.....
Ik ben christen en geloof dat een mens niet het recht heeft te beschikken over leven of dood. Leven is voor mij vanaf het moment dat een eicel bevrucht is en zich gaat delen: dat delen is teken van leven. En ik persoonlijk geloof dus dat je daar als mens niet meer op in mag grijpen. Ik heb om die reden ook moeite met IVF. Ik vind het erg mooi dat het kan, gun het anderen erg, maar wij zouden het zelf niet doen. Mede vanwege het feit dat bevruchte eicellen vernietigd worden als ze niet nodig zijn. Wanneer een embryo echt mens wordt, is voor mij dus ook een vraag die er niet zo toe doet. Omdat de vraag of abortus mag, voor mij persoonlijk beantwoord wordt met de vraag of je wel of niet in mag grijpen op leven. Ik ben overigens niet in alle gevallen tegen abortus: als het leven van de moeder in gevaar komt, zou voor ons abortus wel ter sprake komen, enkel omdat we vinden dat je geen twee levens op moet gaan offeren als er een gespaard kan worden. Dat is dan voor ons persoonlijk. Buiten dat begrijp ik dat mensen een keuze maken als een kindje niet levensvatbaar lijkt te zijn, of na een verkrachting. Die pijn begrijp ik wel. Wij zouden daarin zelf, hoe moeilijk ook, andere keuzes maken, maar ik zou een ander nooit veroordelen om die keuze.
Ja ik snap het wel hoor...alleen is het altidj al je kind en niet pas als je het kan voelen of goed kan zien op een echo...
MIjn jongste dochter zou een ma zijn ... ik heb een hele week gedacht een mk te krijgen....week later klopte er een hartje en nu is ze 1,5. Dus ze was vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was al een baby van mij en mijn man....ik vindt niet dat een baby pas leeft als het gaat lijken op een mens.. Waarom vinden sommige dat ook eigenlijk....waarom is een baby pas echt "iets" als je het kan zien op een echo....dat ket kindje armpjes en beentjes heeft....waarom pas als het op iets begint te lijken? En als je het gaat voelen in je buik. Waarom is er een verschil blijkbaar als ze een mk krijgen met 5 maanden en niet als het vroeg misgaat......
leven : tja een zaadcel leeft ook al en daar gaan miljarden van verloren . Ik ben tegen abortus voor mezelf omdat ik zelf er later last van zou gaan krijgen. Zodra mijn test van me DL positief was voelde ik me al moeder dus zou het nooit kunnen om het klein hoopje cellen wat mijn kindje gaat worden weg te halen. Maar soms is het in sommige gevallen wel echt nodig als ouders zelf niet in staat zijn om voor het kind te zorgen. Dus denk aan verslavingen dakloos zijn enz enz. Dus al ben ik tegen ik kan het wel voorstellen dat sommige het doen.
Dus je bent ook tegen een spiraal dan bv want bij vele spiraalplaatsingen kan er nog een eisprong en bevruchting plaatsvinden maar kan zich bv niet nestelen, tegenwoordig de mirena kan ook eisprong tegengaan (maar hoeft niet perse) dus dan zou je ook tegen zoiets zijn? God heeft gelukkig ook onze hersens goed "geinstalleerd" (als je er toch in gelooft) om de juiste beslissing te kunnen maken indien nodig (dus medische ingrijping of dat nu een abortus is of een open hart operatie) als je helemaal niet over leven of dood wil beslissen dan moet je ook geen gebruik maken van DIE medische wetenschap want het is dan Gods wil om je te laten leven ja of nee. Kortom wat ik bedoel je hebt ook een eigen paar hersens gekregen om daar dingen mee te doen dus ook een zwangerschap afbreken mocht er medisch iets niet in orde zijn of als je het kindje geen leven kan bieden. Ik ben er echter wel voor dat abortus te laat in de zwangerschap mag, die grens zou wel naar beneden toe mogen vind ik persoonlijk..
Mijn 2 cryo's die in gent zijn ingevroren zijn al mijn 2 kindjes. Mijn dochtertje is geboren na de eerste terugplaatsing, dus ja ik heb er een hele goede kijk op. Zo gauw als het zaadje en eitje samen smelten praat je al over een leven. Verder heb ik de andere verslagen ook gelezen over abortus,moet zeggen dat ik gewoon misselijk word bij de beschrijving hoe het gebeurt bah
dat klopt sorry .. Wat betreft het stuk als het vanuit een gelovig iemand word geschreven kan ik het al niet serieus nemen eigenlijk, dat is mij te eenzijdig en te bevooroordeeld geschreven.. wetenschap en geloof gaan ook niet samen... omdat ze elkaar tegenspreken en geloof is gevoel (geen bewijs) en wetenschap gaat om bewijs.
Ik was vorige week bij Bodyworlds.Daar kun je oa een vruchtje zien vanaf een week of 4 tot 33 weken en de periode daartussen. Toen dacht ik ook,hoe kun je dat vermoorden? De meeste mensen vonden dat gedeelte van de tentoonstelling het meest indrukwekkend.
Geloof of geen geloof. Dat het meteen al over een mens gaat is realiteit. Op het moment dat ik een positieve test in mijn handen heb, praat ik over mijn kindje wat over 8 maanden er is. Als het dan mis gaat rouw ik om mijn 'kindje' wat niet meer bij ons mag zijn. Dus ja je praat vanaf het begin aan over een 'mens'
Dat is me uit je eerdere reactie idd wel duidelijk, dat je het dan al direct niet meer serieus kunt nemen. Maar dat is nog geen vrijbrief om gewoon maar alles te zeggen wat in je opkomt. Vond je reactie niet bijzonder respectvol namelijk. Ik haal hier niemand onderuit om totaal andere meningen dan de mijne, doe dat dan omgekeerd ook niet. Leven en laten leven...
Zou fijn zijn dat als je toch niet in God gelooft, je mij lekker zelf laat beslissen wat ik al dan niet geloof...
triskela, je hebt gelijk, om die reden neem ik geen spiraal..... verder ben ik het niet met je eens.... te negatief en zonder respect voor de mening van een ander, zo word de toont toch grimmig terwijl het al 11 pagina's best goed gaat!