Is een ongeboren vruchtje/embryo al mens?

Discussie in 'De lounge' gestart door NathalieD, 4 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Er zijn natuurlijk gelovigen die ook zo rechtlijnig (niet onaardig of vervelend bedoeld) de grens trekken en idd alle medisch ingrijpen zien als iets waarmee je als mens ingrijpt op wat God beschikt.
    Zo sta ik er niet in: ik breng daarin wel wat nuances aan. Mogelijk omdat mij dat goed uitkomt hoor, dat kan maar zo. Alhoewel ik wel altijd mijn best doe om mijn motieven voor beslissingen tegen het licht van de bijbel te houden. Maar daar zal ik niet altijd succesvol in slagen, ben maar een mens tenslotte :)
    Wij hebben wel een grens getrokken bij hulp met zwanger worden: bevruchting buiten mijn lichaam doen we niet. IUI zou dus eventueel wel een optie zijn, en momenteel ondersteuning met progesteron dus ook, omdat ik dan dus wel weer geloof dat God ons de mogelijkheden heeft gegeven om daar waar ons lijf hapert, daar wat aan te mogen doen.

Maar ik ben daarin mezelf ten volle bewust van het feit dat dat mijn interpretatie is van zaken, en zal een medechristen dus ook niet veroordelen als die op basis van dezelfde bijbel andere keuzes maakt. Kritisch bevragen wel, (dat mag een ander bij mij ook doen), maar veroordelen niet.

Of ik daarmee niet consequent ben. Tja, dat blijft subjectieve beoordeling, daarin heeft geen enkele ander de totale wijsheid en waarheid in pacht...

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    ja dat vraag ik me ook af... en dan niet beschuldigend maar echt oprecht.

Waarom wel kiezen voor hulp bij zwanger worden en waarom mag abortus niet.

Maar goed, dat mag eigenlijk niet ( grijsgebied? ) deze vraag

( zie dat rozemarijke me voor was)

3. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    ik vind het gelijk al een mens ookal heeft het nog niet de vorm etc... Het groeit en leeft! Het hartje begint ook al vrij snel te kloppen en dat gaat uit zichzel... ja ik vind dat je vanaf de samensmelting al zwanger bent van een mini mensje...en gelukkig niet van een hond :D

4. Triskele

Triskele Niet meer actief

misschien klonken mijn woorden te hard (hiervoor dan excuses) maar dat komt denk ik ook dan omdat ik dat niet goed begrijp, Rozemarijke legt het op zich goed (en heel eerlijk!) uit en dat kan ik zeer waarderen..

5. raspberry

Uiteindelijk zijn we allemaal mensen die allemaal vanuit onze eigen bril de wereld bezien en alles wat op die wereld is. Ons karakter, onze intelligentie, onze emoties, onze ervaringen, ons verleden: al die dingen geven dat je dingen op jouw unieke manier beziet en op basis daarvan maak je nu eenmaal keuzes.
    De bijbel is over een aantal zaken glashelder, en over andere zaken weer minder: daar is een grijsgebied, waarin het lastiger is om te beoordelen wat wel of niet een bijbelse keuze is. En dus zul je zien dat iedereen daar idd weer andere keuzes bij maakt.
    Vrienden van ons konden helemaal niet zwanger worden en hebben 2 IVF-pogingen ondergaan. Andere keuze dan wij zouden hebben gemaakt, maar daar ga ik het met hen niet eens over hebben. Zij hebben in hun situatie daarover nagedacht en zullen hun keuze in afhankelijkheid van God hebben gemaakt, zoals wij onze keuzes in afhankelijkheid van God hebben proberen te maken. En dat is binnen het christendom uiteindelijk een veel belangrijker principe: dat je je bewust bent van het feit dat jij als mens niet even de boel regelt, maar dat je ten allen tijde afhankelijk bent van God en van wat Hij geeft en niet geeft.
    (En ook daar kun je uiteraard weer van alles van vinden).

6. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Maar ik zeg ook niet ik ben zwanger van een baby.
    Maar van mijn 'kindje' en of dat nou 4weken of 40weken is het is een 'mens'

Ik denk dit idd een onderwerp is waar lang over geproken kan worden. :)

Maar mijn mening is nog steeds,dat mijn cryo's mijn kindjes 'kunnen' worden als ze straks verder delen en groeien.

7. raspberry

Dank je :)

8. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    (heb niet alles bijgelezen..)

Lag vannacht toch wakker en moest ik opeens aan dit topic denken....
    "het is een kindje vanaf het samensmelten".....

Viel me op dat veel vrouwen dit vinden..... MAAR vroeg me eigenlijk tegelijk af...hoeveel vrouwen hiervan, een spiraal, of morning afterpil gebruiken (gebruikt hebben)....

(bij spiraal en ook bij mirena kan er dus een samensmelting plaatsvinden, omdat het niet de eisprong altijd stopt.)

9. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

Word net wakker met dezelfde gedachte en vraag...

10. Triskele

waar we toch allemaal niet aan denken als we naar bed gaan haha, echt typisch vrouwen!!

11. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    ik bedoelde dat triskela een beetje als een oliefant door de porseleinkast ging... haha sloeg niet op jou en heeft ook niks te maken met omvang of zo... gewooon een uitdrukking... haha

12. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    levenskwaliteit is wat anders dan doebewust kiezen voor dood als in abortus of euthanasie.... dat zijn ind gaven van God...hoewel dat ook wel ethische kanten heeft.... maar ook dat is voor elke gelovige anders, net als dat ik gerust uit eten ga op zondag en een ander niet....

13. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

17 dec 2009
    2.534
    0
    36
    Tja je hebt wel gelijk. Bij een pasgeboren baby is alles ook nog niet volgroeid. Denk maar aan de hersenen. Die hebben nog een lange weg te gaan, en dat begint al bij een embryo. Dus als je het zo bekijkt zou een 'kind' ook nog een 'mens in wording' zijn.

Ik ben nu bijna 5 wk zwanger en kijk altijd op internet per week wat de ontwikkelingen zijn. Het is zo verbazingwekkend hoe snel alles gaat en vanaf week 5 zijn er al beginnende armen en beentjes! Hoe kun je dat eigenlijk geen mensje noemen..

14. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    als een vruchtbaarheids behandeling aanslaat dan krijg je ook dat leven van dat kleintje van god, dat is wat ik geloof....als God het niet zou willen, zouden alle pogingen ter wereld niet lukken.... maar dat zelfde kun je niet zeggen over euthanasie of abortus

15. Jel

Jel Niet meer actief

Ik heb alleen de pil geslikt en condooms gebruikt.

Die laatste zin wist ik, en daarom zou ik persoonlijk ook nooit een spiraal laten zetten.

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Ik alleen een condoom.

Maar dat mag ook niet van de Paus.

17. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    is goed meis, het is gewoon een gevoelig terrein dit aan beide kanten.... mensen voelen zich dan nog sneller aangesproken....

18. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    En dat vind ik nou echt verwerpelijk.... van de paus... kijk naar alle aids gevallen in afrika..... ik zou daarom nooit katholiek kunnen zijn....

maar goed je hebt geloofstromingen die niet inententen...etc, zich niet verzekeren.... ook daarvoor kun je goede argumenten vinden in de bijbel! en dat heb je bij alle geloven, vooral in een moderne tijd als de huidige, het mag nu ook....

19. Triskele

Ik denk dat je dat als niet gelovige nooit zal snappen, ik zie dat met mijn nuchtere hoofdje gewoon heel anders hihi

20. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

17 dec 2009
    2.534
    0
    36
    Ik heb hier al een paar keer voorbij zien komen dat het pas een mensje zou zijn vanaf 10-12 weken en iemand zei zelfs vanaf 12 weken.. Terwijl een ongeboren baby al vanaf 6 weken ogen en oren heeft. En dan nog niet eens gesproken over 9 weken hoe het kindje er dan al uitziet.

Deel Deze Pagina