Is een pyjama echt nodig?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Nadia77, Oct 26, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nadia77

Nadia77 Actief lid

Dec 24, 2007
    286
    0
    0
    Misschien een gekke vraag, maar ik ben bezig met kleertjes te kopen voor mijn zoontje (sinds ik weet dat het een jongetje wordt ben ik helemaal los geslagen ;)) en ik zie in de uitzetlijstjes dat je ook pyjamaatjes moet hebben.

Nu vergelijk ik alles een beetje met wat ik zelf prettig vind en aangezien we een vrij warm huis hebben slaap ik zelf nooit met een pyjama, maar gewoon een t shirt. Is het raar om je baby dan gewoon in een rompertje met lange mouwen met blote beentjes onder een lekker warm dekentje te laten slapen?

En nog een vraag: mijn vriendin zei dat ze rompertjes alleen gebruikt voor onder ander kleertjes, maar als het leuke rompertjes zijn dan mogen ze toch ook gezien worden? Ze staan toch ook best leuk ipv een t shirt en toch niet alleen eronder?

2. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    's Zomers heeft ze hier ook wel eens een rompertje aan met een broekje of rokje eronder als het warm is. Anders is het snel te koud, vooral als ze zo klein zijn, dan bewegen ze amper en is een truitje erover wel zo lekker. Je kunt wel bijv. een romper met lange mouwen met een leuk printje of in een leuke kleur onder een t-shirtje doen, zodat je de mouwen ziet.
    De eerste weken sliep ze hier meestal in de zelfde kleertjes als overdag. Dat zachte babyspul zit toch prima. Daarna zijn we haar wel pyjamaatjes aan gaan trekken. Het ligt eraan hoe warm of koud het is. Soms heeft ze een pyjamajasje aan in een slaapzak zonder mouwen en als het kou is doe ik haar de gehele pyjama aan in een winterslaapzak met lange mouwen. Baby's moet je geloof ik gemiddeld 1 laag meer aantrekken dan je zelf draagt, willen ze goed op temperatuur blijven.

3. Kikkervisje

Kikkervisje Actief lid

Dec 14, 2007
    235
    1
    0
    Veel kindjes blijven niet keurig netjes onder hun lakentje/dekentje liggen en dan kan alleen een rompertje en blote beentjes heel erg koud zijn.
    Een slaapzak vind ik persoonlijk ideaal maar ik trek mijn zoontje ook altijd nog een pyjama aan. Alhoewel een lekker zacht pakje van katoen ook gewoon s nachts kan hoor.

Als ik jou was dan zou ik zeker twee of drie pyjamaatjes in huis halen en als je dan later denkt dat het overbodig is, dan koop je er gewoon niet meer.

4. angela80

angela80 Fanatiek lid

Jan 8, 2006
    1,488
    0
    0
    ik heb in het begin geen pyama gekocht.
    deed inderdaad alleen een winterslaapzak met blote beentjes en een romper met lange mouwen en evt nog een shirtje eroverheen.(of ik had de mouwen eraan geritst)
    pyama's heb ik pas gekocht een maand of 4 geleden
    en ik doe soms ook over een langemouwenromper een t'shirtje hoor, kan heel goed.is niet alleen bedoelt als onderkleding

5. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

Nov 14, 2007
    614
    0
    0
    De eerste tijd deed ik mijn dochtertje nooit een pyama aan maar hield ze gewoon haar kleertjes aan wanneer ze ging slapen. Het is ook geen doen om je kind dan steeds om te kleden voor ieder slaapje.
    Sinds ze 's avonds wat langer is gaan slapen en in een slaapzakje slaapt doe ik haar 's avonds ook een pyama aan. Het hoort ook een beetje bij het avondritueel. Ik vind het ook wel lekker fris als ze uit bad komt om dan een lekker schoon pyamaatje bij haar aan te doen.

Ik zou je baby zeker in het begin iets met lange mouwen en een comfortabel broekje laten dragen want als ze slapen dan koelen ze toch snel af! Je kan een pyama later altijd nog aanschaffen. Een rompertje met lange mouwen en een joggingbroekje is net zo comfi als een pyama.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    De eerste paar weken had C geen specifieke slaapkleding. Hij had overdag ook kleren aan van zachte stofjes, dus die gingen ook prima door als nachtkleding.
    Ik denk dat hij zijn 1e pyama in maat 62 had, zo rond de 2 maanden. Toen werden de nachten ook langer op 1 nachtflesje.

C was/is nogal een wriemel, dus die beleef echt niet liggen onder de lakens. Vandaar dat een broekje echt wel nodig was.
    Vanaf 5 maanden is hij ook in een slaapzak gegaan, maar dan zonder broekje. Alleen een romper+pyamatrui.

En je laatste vraag: natuurlijk kun je rompers ook zo laten dragen. Ze zijn in principe een vervanging van ondergoed (hemdjes krullen op, en romper houd de luiers iets op zijn plek). Maar alleen een romper kan prima. Mits het natuurlijk niet te koud is!

7. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Ik heb pas pyjama's gekocht toen mijn zoontje een maand of 8/9 was. Eerst droeg hij gewoon zijn kleertjes, daarna was het zomer en had hij alleen rompertje aan onder zijn slaapzak en pas toen het weer kouder werd, zijn we met pyjama's begonnen (onder de slaapzak).

8. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

Jan 6, 2007
    8,553
    0
    36
    renkum
    ik heb 3 pyama'tjes 1 maat 50 en 2 keer maat 56 en die trek ik hem dan ook gewoon aan ik vind ze wel makkelijk

9. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    wij hebben alyssa in het begin ook gewoon in haar kleertjes laten slapen.
    op het moment dat we doorhadden dat we een duidelijk avond/bed ritueel nodig hadden zijn de pyjama`s in huis gehaald.

liefs doris

10. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Fae draagt pas pyamaatjes vanaf 2 maanden ongeveer. Gelijk in maatje 62.
    Wat al gezegt is: Fae trapte ook haar dekentjes weg, dus een broekje is dan wel handig. Verder ligt ze nu in haar slaapzak met mouwen, eerst met broekje en romper en nu inmiddels met haar volledige pyamaatje aan.

Voor de zomer is alleen een rompertje wel prima als het echt heel erg warm is.

11. fam

fam Actief lid

Jul 1, 2008
    219
    0
    0
    Gelderland
    Wij trekken onze zoon voordat hij gaat slapen een boxpakje aan. Dan kan hij zich niet bloottrappen en het is , 's nachts handig met verschonen. Zo weet hij ook een beetje wanneer het echt bedtijd is. We hebben daar een ritueel van gemaakt en dat bevalt ons en hem prima

12. Lisette28

Lisette28 Fanatiek lid

Feb 21, 2006
    1,439
    1
    0
    Delft
    Sofie heeft nog steeds niet in een pyama geslapen! Ik doe 's avonds haar broek uit en dan de slaapzak aan. Ik doe haar toch alleen maar zachte kleertjes aan. Aan en uitkleden is niet haar hobby dus waarom zou ik haar daar in de avond nog eens mee lastigvallen? :)

13. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Het scheelt denk ik ook wanneer je je kindje in bad doet. Wij doen Fae nu s avonds in bad, en dan is het gemakkelijk om na het badje gelijk haar pyamaatje aan te doen.
    s morgens krijgt ze een flesje om 7 uur, en daarna slaapt ze tot 9 uur/ half 10 en dan kleden we haar lekker aan en weet ze dat het echt 'dag' is.

14. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

Jul 4, 2008
    1,009
    0
    0
    Mijn zoontje is inmiddels ook 3 maanden, wordt 's ochtends na voeding van 11 uur gewassen of gebadderd ( om en om) en krijgt dan gewoon zijn kleren aan. Hij draagt nog veelal van die zachte broekjes. Nog geen pyjama's gebruikt. Dus geen verkleedpartijen hier.

Atthina, jouw dochtertje slaapt toch ook zeker nog overdag, verkleed je haar dan wel?

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Eva slaapt vanaf 3 maanden in haar romper (met korte mouwen of zonder mouwen), t-shirt en slaapzak zonder mouwen. Hier nooit pyjama gebruikt dus, die gaan we waarschijnlijk pas gebruiken als ze niet meer in haar slaapzak slaapt.

16. Nadia77

Nadia77 Actief lid

Dec 24, 2007
    286
    0
    0
    Mooi! Allemaal antwoorden waar ik op hoopte :). Ik ga gewoon afwachten wat meneertje het prettigst lijkt te vinden dus... ben benieuwd!

17. SeRa24

SeRa24 Actief lid

Oct 10, 2008
    248
    0
    0
    in een slaapzakje kun je wel blote beentjes laten maar gewoon onder een dekentje trappen ze het vaak eraf en worden die beentjes wel erg koud, dus zou ik wel kiezen voor een pyamabroekje

mijn zoontje slaapt altijd in een slaapzak, anders begint hij snachts te huilen als hij bloot ligt en moet ik m even toedekken en dan slaapt hij wel weer, maar hij is ook al bijna 2 dus geeft het zelf goed aan

wat rompertjes betreft die laat ik ook zien hoor, is best leuk onder een tuinbroekje en ook wel zo, als het warm genoeg is natuurliijk, anders gaat er wel iets overheen
    ik heb ook van die fleese bodywarmers, zonder mouwen, heerlijk om gewoon een romper met lange mouw aan te doen en daarover zo'n fleeseding zonder mouwen

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heb niet alle reacties gelezen, maar wat ik heb gedaan is wat pyjamaatjes gekocht vanaf maatje 56. De kleertjes in 50 zijn zo zacht dat die in bed ook prima aan kunnen blijven, maar als ze echt spijkerbroekjes of wat steviger/hardere kleertjes aankrijgen, is dat in bed niet zo fijn. Overdag kan wat mij betreft dan gewoon spijkerbroekje uit, vestje uit en zo in bed, 's nachts heb ik dan pyjamaatjes... En zolang de kleertjes lekker zacht zijn, kan ze die gewoon lekker aanhouden ook 's nachts. Scheelt weer wassen...

19. Arri

Arri Fanatiek lid

Dec 21, 2007
    2,566
    0
    0
    ik doe haar nu pas een pyamaatje aan. hiervoor sliep ze gewoon in dr kleertjes. en als het wat stugger was deed ik bijv. een zacht broekje aan. ik vind het zelf een beetje onzin om vanaf het begin een pyama aan te trekken. dan blijf je bezig met omkleden, en dan zon kleintje!

20. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

In het begin deed ik eerlijk gezegd geen pyamatje maar gewoon slapen in de kleertjes die ze aanhad :oops:
    Ook omdat ze toch altijd van die zachte pakjes had, bij wat stevigere stoffen uiteraard niet..
    Nu heb ik een roze geruit pyamatje, echt schattig met van die knoopjes hihi maar hoort het ook echt bij het avond ritueel. Douchen, pyama aan, flesje, spelen, slapen..

Rompertjes zijn zeker leuk om zo aan te doen maar wel koud hoor !

Ik heb wel shirtjes met korte mouwen en dan romper met lange mouwen eronder, ook leuk.

Share This Page