Heeft een kind speelgoed nodig?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Bloem85, 16 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

Ik vraag het me gewoon af. Ik lees allerlei topics over speelgoed en hoor in mijn omgeving dat er allerlei speelgoed wordt aangeschaft. Het ene nog mooier dan het andere.....maar heeft een kind dat nou echt nodig om te ontwikkelen? Onze kinderen kunnen heerlijk spelen met stenen en stokken, maar ook met Lego of auto's.

Zou een kind echt iets niet ontwikkelen als er geen speelgoed zou zijn?

Het gaat me hier niet om het geld maar puur om het speelgoed van tegenwoordig!

Ben benieuwd wat jullie kijk hier op is!

2. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ja ik denk dat je naast stokken en stenen, ook ontwikkeling haalt uit poppen of lego.

3. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Als er geen speelgoed zou bestaan dan zou er echt wel een ander alternatief zijn waar de kinderen mee kunnen spelen waarin ze kunnen ontwikkelen.

Ik neem lego even als voorbeeld waar ik van mening ben dat het goed is voor de ontwikkeling:
    Goed voor de motoriek (kleine delen)
    Fantasie, dus sociale ontwikkeling (poppetjes spelen met elkaar etc..)
    Creativiteit (iets bouwen)

4. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Speelgoed zal ongetwijfeld meer zintuigen prikkelen en delen in de hersenen activeren, die een steen niet doet.
    Maar ik denk persoonlijk dat kinderen ook zonder zouden kunnen.
    En dat er genoeg kinderen op de wereld zijn die het zonder moeten doen.

5. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik denk zeker dat kinderen speelgoed nodig hebben om zo optimaal mogelijk te ontwikkelen maar niet in de hoeveelheid die sommige kinderen (waaronder mijn kinderen, eerlijk toegegeven) hebben. Dat Is dan omdat het leuk Is en niet omdat het nodig of per se goed voor ze is.

6. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ik een beetje tussen de twee bovenste reacties in zit.
    Altijd zo grappig om te zien dat mijn zoon van bijna 2 jaar bakken en bakken vol met speelgoed heeft, en zich vervolgens een halve dag vermaakt met een wcrolletje, een keuken krukje, 3 statiegeld flessen en een pollepel.
    Hij heeft letterlijk niks anders aangeraakt.
    Feit is: kinderen zien overal speelgoed in. Dat is het prachtige van een kinderbrein! Bij ons heeft een pollepel één doel, namelijk het opscheppen van soep, of als je het breder wilt zien, vloeistof. Een kind kijkt heel anders naar een pollepel, en ziet er wel 20 mogelijkheden in. En zo gaat dat met alles wat ze tegenkomen.

Nu over daadwerkelijk speelgoed. Met een stuk speelgoed kan een kind vaak ook 20 verschillende dingen. Echter zijn sommige speeltjes zo vernuftig uitgedacht en uitgevoerd dat het in mogelijkheden beperkt wordt. Dat helpt wat mij betreft de fantasie om zeep, en laat fantasie en inlevingsvermogen nu net ontzettend belangrijk zijn voor een gezonde ontwikkeling van een kind. Nu is er absoluut niks mis met lego, auto's en poppen. Zulk speelgoed laat nog genoeg tot zeer veel aan de verbeelding over zodat kinderen er op heel veel verschillende manieren mee kunnen spelen.
    Ik ben persoonlijk een groot fan van houten speelgoed, ik aas stiekem al tijden op een Wobbel, maar daar moet wel even voor gespaard worden ;)
    En ik heb echt totaal niks met Elektronisch speelgoed wat alle stappen voorspelt en waar je totaal geen variatie in tegenkomt anders dan wat is voorgeprogrammeerd.

Dus ja, speelgoed kan zeker bijdragen aan een gezonde ontwikkeling van kinderen, maar er zit wat mij betreft wel een duidelijke grens aan.

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik denk niet dat het perse nodig is. Met stenen, stokjes, knijpers, bakjes e.d. kan je net zo leuk spelen. Er is vaak alleen iets meer creativiteit voor nodig wat mij betreft (en gelukkig beschikken kinderen daar over). Van kastanjes zijn ook hele leuke poppetjes te maken of van kurk en sateprikkers: eerst maken dan spelen. Stenen verven of beplakken, daar kan je ook hele leuke diertjes van maken. Een schoenendoos of oud sigarenkistje kan ook prima een bedje zijn voor een zelfgemaakt beestje/popje. Maar het is natuurlijk dan ook tot speelgoed 'getransformeerd'. Wij vonden dat zelf als kinderen vele malen leuker t.o.v. gekocht speelgoed.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat speelgoed een goede aanvulling is op de ontwikkeling van een kind. Ik denk alleen dat een kind niet zoveel nodig heeft als dat ik voorbij zie komen. Lijstjes van 10 cadeau's waar 3 dozen lego bijstaan..nee dat is wat mij betreft totaal onnodig.

9. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik denk dat het voor kleine kinderen misschien minder uitmaakt. Maar hoe ouder ze worden hoe meer ze leren van spelen met speelgoed wat uitdaagt en ze iets mee kunnen doen.

Ik denk dat kinderen zonder speelgoed zich toch minder goed ontwikkelen.

En mijn ervaring is dat je speelgoed wel georganiseerd moet bewaren en enigsinds een systeem moet hebben met aanbieden. Als er altijd dezelfde speelgoed bak staat waarin alles door elkaar zit en wat een enorme veelheid is. Dan spelen ze er inderdaad niet mee.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Soms denk ik wel eens dat kinderen zich zònder speelgoed beter zouden ontwikkelen dan met.
    Nou ja, dat is heel zwart-wit gezegd natuurlijk en dus niet waar. Maar kijk maar eens wara jonge kinderen mee spelen. Vrijwel alle kinderen die ik ken, kunnen zich ook heel goed en heel lang vermaken met twee plastic bakjes, een wc rol en een pollepel (ofzo). Voeg hier water en / of zand aan toe en dan is het feest compleet. Ik denk dat met dat soort spullen de fantasie, creativiteit en de zintuigelijk ontwikkeling meer gestimuleerd wordt dan bij heel veel 'echt' speelgoed.

Het is met alles een kwestie van balans. Ik merk hier in ieder geval wel dat onze kinderen 'beter' kunnen spelen op plekken met weinig speelgoed, dan thuis waar we gewoon onwijs veel hebben.

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik denk dat een kind dingen nodig heeft om mee te spelen, maar dat hoeft niet perse speelgoed te zijn. Ik denk zelfs dat sommig speelgoed het spelen in de weg zit.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit idd.

13. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ja dat denk ik ook, dat het soms juist in de weg zit.
    Sommig speelgoed krijst ook echt uit 'koop mij' maar uiteindelijk als ze het hebben dan blijkt weer dat het te weinig creativiteit en fantasie prikkelt. Er staat dan teveel vast wat er mee gedaan kan worden zeg maar.
    Dat zijn vaak de dingen die hier blijven liggen.
    jongste dochter kan zich hier uren vermaken met zand, takken, steentjes en water. met bijv. lego friends kan ze weer niet veel. Ze is ook gewoon niet van de rollenspelletjes en het te kant en klaar. Een dochter van vrienden kan zich juist weer uren vermaken met lego friends, die vind dat heerlijk.

14. Ja, dat heeft zeker toegevoegde waarde in de ontwikkeling

15. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Kinderen hebben uitdaging nodig. En middelen die hen helpen fantaseren. Rollen verdelen. Samenwerken. Motorisch bezig zijn. Iets kunnen maken om trots op te zijn.

Maar dat zit hem niet alleen in speelgoed, maar ook in ouders die grappen maken, luisteren, prikkelen, stoeien, huppelen, enzovoort. Ik vind vooral veel moeders vreselijk serieus. Haast kleuterjuffen die met kant en klare knutselprogramma' s komen. Die nooit eens zeggen dat er een paard in de gang staat, of keihard lachen om een scheet, of boos worden als kinderen van top tot teen onder de modder zitten.

16. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik denk eigenlijk niet dat kinderen speelgoed nodig hebben in de vorm van ficher price, vtech en lego. Ik denk wel dat kinderen meerdere materialen, vormen (maar dit kan ook gewoon uit de natuur zijn) en spullen nodig hebben om mee te spelen.

Er zijn nu nog steeds natuurvolkeren die geïsoleerd leven van onze samenleving, waar kinderen dit soort speelgoed niet hebben en deze mensen ontwikkelen zich verder ook prima. Mijn oma had trouwens ook bijna geen speelgoed en liet mij als kind vaak zien hoe ze zelf speelgoed maakte inderdaad gewoon van takjes, blaadjes, stenen.

17. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

De overdaad die veel kinderen hebben (inclusief die van mezelf) is zeker niet nodig. Ik merk hetiedere vakantie weer. We nemen maar een klein beetje mee, maar ze vermaken zich altijd prima op de camping.

Denkook dat de hoeveelheid vooral komt door de cadeautjescultuur. Iedereen wil iets leuks geven bij een verjaardag. En ook Sint wil natuurlijk met zakken vol aankomen.
    En als je oudste dan een beetje duurzaam spul geeft, dan heeft jongste al bakken vol duplo, houten treinbanen en autootjes voor hij kan kruipen. Maarja... Ook de jongste is een keer jarig. En dan wil je toch een cadeautje geven....

18. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Helemaal hiermee eens. Wij hebben inmiddels 3 jongens en je wilt niet weten hoeveel playmobil, duplo en lego. En er komt nog steeds meer bij, ook komende maand weer, vrees ik. Gelukkig spelen ze er graag mee. En inmiddels ben ik wel zo verstandig dat ik niet toegeef aan van die onzin als een Zoomerhondje of zo. Daar wordt 2 dagen mee gespeeld en dan ligt ie in een hoek te verstoffen. Ze spelen ook niet met alle lego en duplo, maar omdat dat zo combineerbaar is, heb je er wel veel meer aan, ook als het steeds meer wordt.

Op vakantie nemen we idd 1 klein bakje lego mee en nog wat losse autootjes, diertjes en een paar spelletjes + een voetbal. De helft daarvan raken ze nog niet eens aan in de vakantie en toch vervelen ze zich dan ook niet. Het enige echt onmisbare stuk speelgoed hier in huis is, denk ik, de voetbal.

19. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.861
    5.121
    113
    Home
    ja ik denk wel dat kinderen speelgoed nodig hebben
    al hangt er er natuurlijk ook vanaf welk speelgoed dat is

20. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik denk dat kinderen van veel dingen wel speelgoed kunnen maken.. Een steen kan een steen zijn, maar mijn oudste fantaseerde er ook wel een auto van, of tekende er oogjes op..

Er is ook zoveel speelgoed te koop dat de fantasie niet prikkelt. Een dokterskoffer is leuk, maar zag vorige week een advertentie met iets dat dan verteld waar de pop ziek is en wat je moet doen.. Een kind kan dat zelf wel verzinnen, evt met wat hulp van de ouders. Dat fantaseren en vrij leren denken vind ik toch wel belangrijk..

Mijn jongens van 4 en 9 kunnen ook heerlijk samen spelen met de auto's of de lego of de houten treinbaan en grote fantasieen samen uitspelen..

Deel Deze Pagina