Hoi allemaal, Mijn dochter is bijna 5 jaar. Ze heeft af en toe een ontzettend grote mond. Ze zegt dan dingen als: "ik maak je dood, als je zo doorgaat, ga ik je schoppen, je bent een k*t moeder", enz. Ik sta werkelijk met mijn oren te klapperen. Ze gebruikt deze woorden sinds ze naar school gaat. Waar het vandaan komt....??? Op zulke momenten moet ze naar de gang. Ze gaat dan doodleuk lachend voor me staan en zegt dan "nee hoor, ik ga niet naar de gang, ga zelf maar naar de gang. Na een paar keer op gewone toon zeggen dat ze naar de gang moet til ik haar erheen en dan begint het nog erger. Op die momenten heb ik al van alles geprobeerd. Negeren, streng toespreken dat ik zulke taal niet tolereer enz. Maar de volgende keer gebeurt het gewoon weer. Wat moet ik hiermee? Klinkt het jullie bekend in de oren? Hoe gaan jullie ermee om? Hoe zouden jullie het aanpakken? Ik heb al van allerlei oorzaken bedacht.... Ze zit in een klas met nu bijna 40 kinderen en er komen er na de vakantie nog een stuk of 5 bij, misschien is dat de oorzaak. Of verveling? Of.....?? Het gebeurt eigenlijk altijd als ze iets niet mag. Als ze iets in haar hoofd heeft moet het ook gebeuren. Klein voorbeeld: als ze aan tafel begint te zingen moet ze van ons daarmee stoppen. Ze gaat dan net zolang door tot het liedje af is. Is het niet hardop, dan wel binnensmonds. Ik heb al eens gedacht hulp te zoeken, maar waar moet ik dan heen? Het cb zegt hier doodleuk dat ze niet meer onder hun zorg valt. Lang verhaal, heel erg met mijn handen in het haar. Dit is gedrag van een puber en niet van een kleuter toch????
hoi ik weet er alles van. mijn zoontje gebruikt ook hele vieze woorden en ook van school. ik ben ook heel verbaast elke keer. mama op school zeggen ze h..ren n..ken nooit meer werken. dan komt hij thuis en hebben ze op school de hiltergroet gedaan,waar ik echt niet blij mee was. het eningste wat ik doe is zeggen dat zijn vieze woorden. gebruikt hij vieze woorden tegen mij zoals piet hondenkop dan kan hij 7 minuten op stoel straf krijgen. ik heb wel al jaren hulp voor hem ivm met adhd. en dat uitdagen komt hier ook vaak voor altijd t laatste woord willen hebben. ik zelf heb ook alles geprobeerd ,maar hij blijft t toch doen. precies wat jij zegt als iets niet mag gaan ze je uit testen. geef je zelf niet de schuld kinderen vangen op school heel vaak slechte dingen over . ik heb via consultatiebureau gespesiliceerde thuisbegleiding gekregen toen dit gegrag begon,toen was hij 3. misschien kun je er met de huisarts over praten. doet ze dit op school ook dan. mijn zoontje is op school voorbeeldig. mijn kinderpsycholoog zei eens tegen mij hij doet dit thuis omdat hij zich hier t veiligst voelt. ik hoop dat je wat hebt aan mijn antwoorden ,want ik snap hier word je vaak moedeloos van . sterkte
Herkenbaar. Hier ook sinds het naar schoolgaan een grote mond en soms dingen die eruit komen die echt niet kunnen, vind het echt vreselijk!! We straffen hem soms erom of leggen uit dat je dat echt niet mag zeggen. Verder kun je er niet veel tegen doen ben ik bang...
Als er dingen bijzitten die echt niet kunnen zou ik ook contact opnemen met school (zeker met zo'n Hitlergroet enz. dat vind ik echt niet kunnen) Ik merk vaak wel dat je het beter achteraf nog eens rustig uit kunt leggen wat deze woorden zijn en dat je het niet meer wil horen. Op het moment dat je kwaad bent komt het al helemaal niet over. En als het weer gebeurt wordt er ook weer gewoon straf gegeven. En niet altijd door b.v. op de gang te moeten maar ook b.v. geen televisie, geen spelletje, niet voorlezen enz.
ojee wat erg zeg! ik zou toch even een gesprek aangaan met de juf of meester van je dochter! en thuis als ze een grote mond geeft zou ik haar elke keer al is dat 10x in een uur, 5 min straf geven! laat maar zien wie de moeder is en zij het kind... Ik zou het absoluut niet pikken, nu al zegt mijn dochters soms ik ga echt niet in de hoek, of dan schop ik jou... nou heeft ze een paar keer volgehouden.... ze mag dan extra lang de hoek in met haar neus richting de muur... ik negeer haar dan die tijd compleet. ik hoef nu vaak 9 van de 10x alleen maar even haar aan te kijken of te waarschuwen en het is weer klaar...
Hier is een vloek/scheld woord uiten, rechtstreeks in de hoek, geen waarschuwing of niks. Ik ben echt niet zo van het strafstoeltje/in de hoek/nadenkplek of hoe je het ook maar wil noemen, maar met zulk gedrag ben ik heel snel klaar. Wat hier helpt is dat ik daar ook heel consequent in ben. Ik merk dat het minder word. Al moet ik er wel bij zeggen dat Jelle niet met *zulke* erge scheldwoorden thuis komt.
TS, ik vind dat wel iets heftiger als alleen een grote mond moet ik zeggen. Eva (6) die kan er ook wel wat van, is soms echt hondsbrutaal, maar opmerkingen zoals ik maak je dood of ik ga je slaan vind ik wel iets meer als brutaal. Zelf zou ik dat gedrag absoluut niet accepteren. Haar als ze rustig is een keer duidelijk maken dat die dingen niet gezegd worden en als ze t toch doet ze zonder waarschuwing de gang in moet. Als ze het dan idd weer een keer doet, gelijk zonder iets te zeggen in de gang zetten. Sta idd soms verbaasd welke woorden er uit zon klein kind kunnen komen. Eva heeft 1x toen ze 5 was, tegen een man die langs gefietst kwam geroepen; kuthoer! Ze stond toen op de stoep voor het huis, ik hoorde dat en heb haar zonder pardon op haar kamer neer gezet. Dat gaat dus echt niet gebeuren hier, dat ze die woorden gebruikt!
Als ze een grote mond heeft gaat ze onmiddellijk naar de gang, laat dat duidelijk zijn. Maar dan gebeurt het dus juist. Als ze al op de gang zit gaat ze helemaal uit haar dak! Dan zegt ze zulke gemene dingen. Misschien was ik hier niet helemaal duidelijk in.... Mijn probleem is dus juist: Wat doe je als ze al op de gang zit en dan van die vreselijke dingen zegt? Dan heeft ze al straf, maar hoe straf je dan verder???? Uitleggen als ze rustig is dat ze vreselijke dingen zegt die ab-so-luut niet kunnen, dat werkt op dat moment wel, ze snapt dan wel dat het heel erg is, maar als ze weer boos is zegt ze het gewoon weer.
Zoon wil ook nog wel eens vreselijke dingen zeggen. Dat begon trouwens al voor hij naar school ging. "ik maak je dood" en dat soort dingen. We praten erover. Ik vraag hem of hij weet wat dat betekent, en leg uit waarom ik het niet goed vind dat hij dat zegt. En als hij blijft doorgaan, krijgt hij een waarschuwing (als je het nog een keer zegt, moet je op de trap zitten). Gewoon zoals je ander ongewenst gedrag aanpakt. Het is vooral een kwestie van uitdagen en grenzen opzoeken, hij weet namelijk donders goed dat er wel een reactie op zal komen en hij wil zien wat voor een. De exacte betekenis van wat hij zegt, overziet hij niet helemaal, geen haar op zijn hoofd die mij echt dood zou willen maken. Maar het blijft naar om te horen. Soms gaat hij ook nare dingen roepen als hij op z´n time-out plek zit. Dat negeer ik dan zo veel mogelijk, maar als zijn tijd erop zit, praten we erover. Dat het niet lief is om dat soort dingen te zeggen, en dat ik niet meer wil dat hij ze nog eens zegt. We zullen wel zien hoe het gaat als hij nog weer wat groter is, en nog rottiger taal meeneemt naar huis....
Ik vind dit wel heel heftig en herken het gelukkig niet ... op zich het brutaal doen en grenzen verkennen wel, dat vind ik ook normaal. Maar 'ik maak je dood / ga je schoppen' en de Hitlergroet ... Vreselijk! Ik zou: 1. Inderdaad consequent zijn (blijven). Dus direct op de gang met de regels die daar voor jullie bij horen wat betreft tijdsduur en gedrag op de gang en wat er dan gebeurt verder op dat moment negeren. Ik zou in jouw situatie zeggen dat ze op de gang moet blijven tot ze is gekalmeerd en klaar is met schelden. En dan over naar punt 2 2. Goed uitleggen dat en waarom je dit soort uitspraken niet accepteert 3. Gesprek aan gaan met school wat ze (gaan) doen met dit soort taalgebruik (zeker wat betreft die Hitlergroet) Maar ik ben blij dat M niet veel ergers zegt dan: 'Als jij dat doet dan vind ik jou niet meer lief' ('Dat mag M, maar ik vind jou wel heel lief'). Of 'Stop hou op' als ik zeg dat ze haar brood moet opeten of zich moet aankleden
En als ik zou merken dat ze op een school zit waar dit soort taal 'normaal' is dan zou dat een reden zijn om een andere school te overwegen ...
Ik zou het gedrag op de gang dan gewoon negeren, denk ik. (dat doet Nanny Jo toch ook altijd op tv?) Je hebt best kans dat ze dan merkt dat als het bij jou geen reactie opwekt, dat het vanzelf overgaat. Ik zou er wel rekening mee houden dat het in eerste instantie erger word, omdat ze perse een reactie wil uitlokken. Zo zou ik het denk ik doen, maar dat is lastig inschatten omdat Jelle eigenlijk altijd zwaar onder de indruk is als hij de gang op moet... Edit: En ik zou idd ook eens met de juf of de directeur gaan praten. Het lijkt me dat ze dit soort taal daar oppikt (ik denk niet dat jullie thus zo praten ) en daar moet echt iets aan gedaan worden!
Mijn idee... Maar als het echt de spuigaten uit blijft lopen zou ik wel hulp zoeken... (bijv via huisarts.. Die weet wel waar je moet zijn) Vrienden van ons hebben een dochter met dit gedrag... En het wordt gewoon niet minder.... Hoeveel straf ze ook krijgt... Ze is ZO over de zeik dat ze alleen maar gemene dingen kan zeggen Dingen waarvan ze weet dat het feilloos raak is. Witheet en tegelijkertijd heel koel/berekenend Onze oren klapperen regelmatig....
Hoe moeilijk ik het ook vind, ik zal het gedrag op de gang wel een tijd proberen te negeren. Op school gebruikt ze zeker weten deze taal niet, maar andere kindjes hoogst waarschijnlijk wel.... Na de mei vakantie (hier heeft ze 2 weken) gaan ze de klas splitsen in 2en en ik hoop dat dan de frustratie en boosheid ook verdwijnt. Het is natuurlijk absoluut teveel met 40 kinderen in 1 klas met 1 juf!!!! Dus met deze oplossing ben ik heel blij. Het geeft rust in de klas en zo ook hopelijk rust in mijn dochter. Eigenlijk is ze een heel lief meisje, heel gehoorzaam, heel aandachtig en vooral netjes. Meelevend, gevoelig en ik denk zelf ook hsp (hooggevoelig). Dus waarschijnlijk heeft deze drukke klas veel invloed op haar. Kan ze in de klas haar ei niet kwijt, te weinig aandacht, veel te veel prikkels en krijgen wij thuis de ellende. Want ja, hier is ze toch veilig, niet verlegen en vrijer. Maar ja, ik vind het wel prettig dat ze hier zo vertrouwd is dat ze zich durft te laten gaan, maar......het kan wel ietsje minder. Bedankt voor het meedenken!!!
heel herkenbaar, hier een meid van 6 die precies zo is. je midden in je gezicht uitlacht als je dr straft. en idd ook van die erge spreuken de lucht in gooit. wat heel vaak wel helpt als ze het bijv savonds doet met naar bed brengen. dat is weglopen. ik zeg dr gedag en tot morgen en loop rustig weg. dan schreeuwt ze ff heel erg en als ik dan na 10 min trug kom is het vaak al eenstuk beter. en zo niet dan ga ik weer. meestal werkt dit dan. overdag word ik zelf dan ook wel eens echt witheet helemaal met dat uitlachen........ grrr je kunt vanalles doen. maar uiteindelijk heeft ze dan denk ik toch wat ze wil en dat is de aandacht. kan dreigen en straffen wat ik wil niks helpt. erg frustrerend dat wel. nu heeft ons meisje een wat hoger IQ dan een "doorsnee"kind van haar leeftijd. hoeveel word momenteel uitgezocht. maar dit heeft er ook gedeelltelijk mee te maken. ze is uitdaging nodig. krijgt ze dit niet dan uit het zich vaak in ongewenst gedrag. het gaat dus met periodes goed/slecht.
@mama suus: hier net zo.. Ook met dezelfde reden trouwens. Ik zet dr tegenwoordig dan ook rustig "aan het werk" Miniloco, smartgame of soms rush Hour op de iPad. Anders is het de hele dag bal.... (vaak merk je het al zodra ze uit bed komt en beetje hersengymnastiek wil dan toch wel helpen)
@saskia, gek is dat dan eigenlijk he. hebben jullie ook tests gehad dan of nog bezig? tis hier erg moeilijk om wat voor mekaar te krijgen. weet niet hoe het in nederland is. moest eerst naar de ha die hebben een voortest gemaakt en die vonden dat ze aan de hand van onze vragenlijst agressief is. dus doorgestuurd en de man waar ze nu loopt ziet dat helemaal niet hij ziet dus hetzelfde als wij dat ze dus uitdaging nodig heeft. en hij zorgt dat ze straks op school ook begeleiding krijgt en dan dus miss wat anders kan doen als de rest met letters en tellen enzo bezig gaan.
@mama suus: hier kan het via school of via de huisarts. maar gezien er volgens school niks aan de hand is.. behalve dat wij te veel pushen en dat ze het daarom enkel thuis doet. om ons te plezieren zegmaar. vind het zelf niet zo'n plausibel verhaal en manlief gelukkig ook niet dus inmiddels via de huisarts een "gedragsonderzoek". observatie op school, gesprekken met ons en een intelligentietest voor dochterlief. vervelendste is natuurlijk dat onafhankelijk wat er uit de test/onderzoek gaat komen... het natuurlijk niets oplost. het geeft enkel een richting aan waar we moeten beginnen met zoeken naar een oplossing.
Misschien helpt het om op een andere manier te straffen? Blijkbaar heeft op de gang zetten niet het gewenste effect. Mijn zoontje mag twee ker per dag een half uur/drie kwartier tv kijken, of op de DS spelen of op de Ipad spelen. Als hij iets doet wat niet mag straf ik hem ook wel eens door te zeggen dat hij vandaag maar één keer een half uurtje mag. Of helemaal niet. Of twee dagen niet (ligt er aan hoe stout hij is geweest natuurlijk). Maar ik moet wel zeggen, mijn zoontje is 7, maar dat soort taal gebruikt hij echt niet tegen mij hoor! Als hij boos is steekt hij wel eens zijn tong naar me uit (waarbij ik erg mijn best te doen om dan niet te gaan lachen) of hij stamt weg. Maar schelden tegen mij, no way! Dan kan hij dat uurtje per dag digitaal vermaak wel een maand lang op zijn buik schrijven! Ik zou toch ook de juf wel een keer aanspreken. Misschien kan zij het in de klas een keer hebben over schelden?