Hoe denken jullie over begeleiden bij huiswerk?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Sannebc, 21 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Mijn oudste twee kinderen zitten in groep 5 en groep 3. Regelmatig nemen ze huiswerk mee.
    Als de oudste een repetitie heeft oefenen we die samen en overhoor ik haar.
    De groep 3-er neemt elke week dictee mee en een blad om te lezen, dat oefen ik om de dag.
    Als het huiswerk binnen komt leg ik het apart in een laatje en om de avond zitten we na het eten even rond de tafel met z'n 3tjes (hooguit 20 minuten)

Vanmorgen werd ik aangesproken door een moeder die vind dat je je kinderen dat zelf moet laten uitzoeken. Als je ze er veel bij helpt krijg je een vertekend beeld van hun nivo, halen ze te hoge cijfers en worden ze ook beoordeeld boven hun nivo. Als ze het later zelfstandig moeten gaan doen kunnen ze het niet.
    Wat vinden jullie hier van?
    Hoe gaan jullie om met huiswerk, of zouden jullie in de toekomst met huiswerk omgaan?

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind dat je dat zeker op de basisschool moet begeleiden en zeker in groep 3/4. Huiswerk maken moet je ook leren... Ik denk dat ik bij Thijmen ook zoiets zou doen als jij nu doet. Als ze er zelf een beetje routine in hebben dan zou je het wat los kunnen laten misschien. Maar ik zou er zeker zicht op houden.

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik zou het ook zo doen hoor. Misschien als de oudste in groep 6 komt een echte agenda voor hem kopen en samen erin schrijven wanneer wat af moet of geoefend moet worden. Dan kan hij elke dag even kijken wat er ook alweer van hem verwacht wordt. Tegen de tijd dat hij dat systeem onder de knie heeft gaat hij naar het voortgezet onderwijs

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik vind dat jij ze helpt maar heel normaal eigenlijk! Het is volgens mij alleen maar een voordeel voor hun dat jij ze erin mee helpt, juist doordat het nu een gewoonte en iets structureels is heb je volgens mij meer kans dat ze het straks vanuit zichzelf gaan doen omdat ze het altijd al gewend zijn.

Weet nog dat ik vroeger ook altijd mijn dictee woordjes met mijn moeder oefende. Eerst moest ik ze oefenen en dan later las mijn moeder ze voor en moest ik ze opschrijven waarna mijn moeder ze weer na keek.

Overigens moet ik zelf nog wel even leren hoe het met huiswerk begeleiden werkt. Een tijdje geleden was een nichtje van mij hier (groep 8) en die had dus huiswerk bij wat ze niet goed snapte en had een klein beetje het idee dat ik in mijn uitleg ook het antwoord mee nam.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Op deze leeftijd zou ik ook wel een beetje helpen. Ze moeten toch leren te leren. De oudste zou ik wel langzaam zelf meer laten doen, maar wel "aanwezig" zijn voor vragen, en hier en daar een tip.
    En als je dan zo'n rustig moment kunt creeren na het eten, en het ontspannen gaat, dan lijkt mij dat prima.

Als je elke dag na school een uur gaat blokken is het wat anders ;)

6. gekko

gekko VIP lid

11 okt 2010
    10.962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou zeggen... nu begeleiden.. een kind moet leren leren... maar een kind moet ook leren het zelf te gaan doen.... middelbare school komt eraan...
    Misschien vanaf groep 6 langzaam meer verantwoordelijkheid geven? Zodat ze in groep 8 weten hoe het is... en de overstap naar middelbare school makkelijker is....

Daarbij.. een leraar weet wel wat een kind aan kan.... dat jij je kinderen helpt met hun huiswerk geeft geen vertekend beeld... zolang jij het niet voor ze maakt.. De toetsen maken ze zelf!

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.784
    18.940
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als juf kan ik maar één ding zeggen: TOP, ga zo door!

Wat betreft een veekend beeld geven van hun niveau: dat is onzin. Het zal er juist voor zorgen, dat hun niveau echt hoger wordt. Het huiswerk dat ze meekrijgen (zeker in de onderbouw) heeft vaak te maken met herhaling en automatiseren. Doordat jij met ze oefent, wordt de basis steviger en daar profiteren ze straks van!

Als ze in de bovenbouw zitten, kun je wel wat gaan afbouwen. Bijvoorbeeld wel een vaste tijd afspreken dat ze leren, maar dat jij ondertussen iets anders gaat doen. (Maar wel beschikbaar blijft om vragen te stellen en controlee of het af is.)

Overigens vind ik er ook niks mis mee als ouders dit op de middelbare school ook zo zouden blijven doen. Op een bepaalde manier zijn (veel) pubers minder zelfstandig en verantwoordelijk dan ze een paar jaar daarvoor waren! Dus juist in die periode kan wat controle / begeleiding of (als het niet anders kan) dwang heel zinvol zijn.

8. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Heel goed van je! (zei de juf... :) )
    Op deze leeftijd zelf al laten uitzoeken zegt wel iets over de betrokkenheid van de ouder bij het schoolwerk vind ik.
    Ik ben juf in de bovenbouw, in groep 7 en 8 wordt er bij ons gewerkt met een agenda en proberen we de kinderen te leren plannen, maar dat blijft echt voor veel kinderen erg moeilijk.
    Hulp van ouders is zeker op de basisschool erg gewenst.

9. Tamireya

Tamireya Actief lid

25 mei 2012
    492
    0
    0
    Hier ook een mama die begeleid tijdens het huiswerk (F. zit in groep 5).

Er wordt zo ontzettend veel zelfstandigheid vandaag de dag gevraagd en op zich vind ik dit ook goed en ondersteun ik dit ook maar .... volgens mij wordt heel vaak vergeten dat het nog altijd kinderen zijn.

Je hoeft het huiswerk niet "voor te kauwen" maar de aanwezigheid van moeder/vader of iemand anders is het zelfde als een 1 op 1 situatie op school.
    Klassen worden steeds groter waardoor dit op school niet altijd meer zo mogelijk is als vroeger.

Ondersteunen, begeleiden, tips geven.
    Het meeste huiswerk is (zoals al gezegd) herhalen zodat de basis steviger wordt.
    Ik begeleid F. tijdens het huiswerk zo dat als hij vragen heeft, ik eerst kijk of hij zelf het antwoord niet toch ergens weet.
    Dit doe ik door vragen te stellen (hoe zou je dat kunnen oplossen? Welke regel zou je kunnen aanpassen? enz)-
    In 90% van alle vragen weet hij het zelf namelijk heel goed het antwoord, alleen zit het dan net even iets te "verstopt" in zijn hersenen om het maar even zo te zeggen :D

Deze begeleiding door mij wordt door onze school/door de juf erg waardeert en vinden ze een hele goede aanpak en zien ze ook duidelijke verbeteringen bij onze zoon.

10. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ik begeleid mijn dames niet in hun huiswerk. Ik herinner ze er alleen regelmatig aan. Ik wilde in groep 5 nog wel eens een topo tje overhoren maar verder niet meer nu. Ze zitten in groep 6 en 8. Ze zijn er juist erg zelfstandig door geworden en halen prima cijfers. Ik ken idd ook moeders die hun kinderen begeleiden in hun huiswerk die komen op mij dan weer erg kinderachtig over. Nee hoor mijn plan is ook niet om ze tot hun 18e aan het huiswerk te pushen dus doe ik dat nu ook niet. Niet geleerd? jammer..

11. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Ik wil het ook langzamerhand los gaan laten, maar ik merk dat mijn oudste (na de zomer in groep 6) daar nog niet zo aan toe is. Ze laat gerust haar huiswerk in d'r tas zitten, schrijft niets in haar agenda en vindt het allemaal wel best.
    Ik vind het dan zonde om dat zo te laten en probeer het te sturen dat ze er anders mee omgaat. Dan maar niet zelfstandig....
    En of dat dat kinderachtig is....?? 't Lijkt mij op dit moment gewoon beter.
    En ik ben zeker niet van plan om tot haar 18e daar mee bezig te zijn, maar ik wil dat de basis goed is en als ze oud genoeg is moet ze haar eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen, maar dan heb ik het wel gevoel dat ik er iets aan gedaan heb. Dan is het idd, niet geleerd? Jammer!

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@sannebc: mja wellicht komt dat omdat jij het nu allemaal wel controleert...
    dan hoef je niks op te schrijven.. dan is je moeder je agenda.

dus wellicht tijd om er eens afspraken over te maken?
    dan kun jij straks misschien wel subtiel afbouwen :)
    en tja.. de ene is eerder zelfstandig qua huiswerk dan de ander

dat kun je pas inschatten als het moment daar is lijkt me :)

13. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Gisteren kwam ze ook thuis met een repetitie. Ze liet het wel netjes zelf zien :) Maar ze wist alleen niet meer wanneer het overhoord zou worden. Ja, volgende week ofzo, ik geloof op 1 juli. Dat blijkt op zondag te zijn....
    Vandaag haar agenda weer mee naar school en daar moet ze het dan zelf in opschrijven. Ik heb 'gedreigd' dat ik haar anders niet ga overhoren, dan moet ze het zelf maar uitzoeken.
    Ben benieuwd of het werkt!

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

:)
    Hier ook, zoontje in groep 6. Nu moet ik zeggen dat hij heel zelfstandig is. De afspraak is zelf elke dag even leren dan overhoor ik hem de avond ervoor. Nu let hij in de klas al heel goed op en weet het dan eigenlijk allemaal al. Ik push hem niet elke dag dat hij het er bij moet pakken, dat vind ik zijn verantwoording. Nu had had hij laatst een toets en was "vergeten" te leren. Dus ik dacht mooi..... Misschien leert hij er van. Komt hij uit school met een 9,5...... Beetje jammer.

Ik vind dat je ze moet leren hoe ze hun huiswerk moeten maken en leren maar vind dat als ze dat kunnen, ze dit alleen moeten doen.

15. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Haha, ja precies, hier ook, hebben ze niet geleerd en nog een goed cijfer...als ze in de klas opletten hebben ze de helft van het cijfer al binnen.

16. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Het ene kind is het andere kind niet.
    We hebben pas nog op een studiedag te horen gekregen van een deskundige dat het kinderbrein nog moet ontwikkelen op het gebied van plannen (ben ook juf).
    Meisjes zijn dan weer net iets sneller en zoals ik al zei, niet alle kinderen zijn hetzelfde.
    Het ligt eraan hoe zelfstandig een kind is, maar ook of hij/zij de stof moeilijk vindt.

Nee hoor begeleiden is geen probleem, mits je niet alles uit handen neemt. Ken ook kids die er heel onzelfstandig van worden als ze teveel geholpen worden. Maar die doen thuis dan ook echt niks zelfstandig.

Deel Deze Pagina