Is een wiegje nodig?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Mirro, Jun 18, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mirro

Mirro Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    1,782
    30
    48
    Ik hoor vaak van mensen om mij heen, dat zij een apart wiegje kopen om de kleine de eerste weken in eigen slaapkamer te houden.
    Mijn idee was eigenlijk om de kleine gelijk te laten wennen aan zijn/haar eigen bedje in zijn/haar eigen kamer.

Heeft iemand hier ervaring mee?
    En als je de kleine dan naast je laat slapen (in een wieg) hoe lang moet dat dan?

Alvast bedankt!

2. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,060
    2,201
    113
    Brabant
    ik doe een wiegje voor bij ons in de slaapkamer, omdat ik bv wil gaan geven. Dan raden ze aan om in het begin op je kamer te laten slapen. maar tis niet nodig hoor!

3. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

May 31, 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    Het hoeft niet hoor, het is natuurlijk gezellig, maar in de eigen kamer in een ledikantje kan ook best. Nou ligt het eraan hoe groot je wiegje is en je baby maar ze liggen er maar een paar maanden in en dan moeten ze toch in een ledikant. Wij doen ook meteen in het ledikantje, en we zetten beneden de kinderwagen neer zodat we niet elke keer d trap op en af hoeven rennen.

4. elsa

elsa Bekend lid

Mar 14, 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    wij hadden een wiegje (waar mijn vriend nog in had gelegen), maar als florian de wieg alleen al zag begon hij al te huilen :) :) Wij hebben hem daar dus ook maar snel uitgehaald en hij heeft uiteindelijk een week of 8 in de bak van de reiswieg geslapen. Zijn eigen bed vondt hij nog te groot, maar dat is bij elk kindje verschillend.

wij hadden de bak van de reiswieg overigens niet bij ons op de kamer staan, ik kon niet slapen door alle geluidjes die florian maakte. dus hij lag in de bak van de reiswieg in zijn eigen bedje........jaja, je probeert wat.

suc6

5. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

Jan 6, 2008
    1,275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Wij hebben gewoon een ledikantje in de babykamer (=kamer naast ons) staan. Waarschijnlijk laten wij de deuren wel open staan de eerste dagen ...

6. marla

marla Fanatiek lid

Oct 24, 2006
    2,239
    2
    0
    Wij hebben ook geen wiegje gekocht, omdat ze er toch maar heel kort inliggen. Toch vond Famke haar bed in eerste instantie erg groot en wilde ze er niet graag in slapen. Ik liet haar overdag dan nog wel eens in de reiswieg liggen, dat was beschutter. Toen heb ik wel eens spijt gehad dat ik geen wiegje had gekocht.

Maar op een gegeven moment wende ze toch echt aan haar eigen bed en nu slaapt ze er prima in. Ik geef ook BV en de kraamzorg had om die reden het ledikantje in onze slaapkamer gezet (is handig voor de nachtvoeding). Ik vond het wel prettig om Famke in het begin bij ons te hebben. Het gaf een rustgevend gevoel om haar te horen ademen (zo'n kleine baby is wel lawaaierig, hoor, in haar slaap, haha). Ze is op 19 februari geboren en wij hebben haar op 30 april naar haar eigen kamer verhuisd. Daar sliep ze eigenlijk veel beter dan op onze kamer. Volgens mij mag ze zo lang bij je op de kamer slapen als je dat zelf wil, maar na 2 maanden vond ik het wel welletjes (vrienden van ons hebben het zelfs 2 jaar vol gehouden, maar daar moet ik niet aan denken).

Marla

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wij hebben de 1e 5 weken de wieg veel gebruikt. Voor alle slaapjes. Hij stond op onze slaapkamer. Daarna sliep hij 's nachts in het ledikantje, en overdag beneden in de wieg (heel rustig thuis, geen bezoek). Na een week of 8 was hij daar wel uitgegroeid.
    Nu was dit een familiewieg, maar ik zou een volgende kindje ook graag de eerst paar weken bij me op de kamer hebben in een wiegje..

8. mirrem

mirrem VIP lid

Apr 14, 2008
    9,460
    1
    36
    Gelderland
    Heee, dit is een handig topic. Zaten wij ook al over in dubio!
    Maar heb gehoord dat je je kindje ook de eerste weken op je kamer kan laten slapen in de kinderwagen, klopt dat? Want om nou voor 2 weken ofzo een wieg te kopen..

9. jessica507

jessica507 Actief lid

Jan 11, 2008
    421
    0
    0
    receptioniste
    omgeving roosendaal
    ik heb er na lang twijffelen voor gekozen om geen wieg aan te schaffen, de baby kamer zit naast onze slaapkamer, en ik ben bang dat als ze bij ons op de kamer ligt ik wakker blijf om alleen al te luisteren naar hoe de kleine slaapt.
    met de nachtvoedingen breng ik haar wel naar onze slaapkamer (dat is 2 stappen lopen)
    ik vond het veel geld voor een wieg voor een paar weken, als we beneden zitten dan laat ik de baby strax op mijn voedingskussen in de box slapen ( uiteraard niet te lang)

10. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

Nov 14, 2007
    614
    0
    0
    Ik ben van mening dat de overstap van mama's warme en veilige baarmoeder naar slapen in een groot ledikantje, alleen op een kamertje, erg groot is. De baby is gewend om geluiden, stemmen, een hartslag ed te horen en nu ligt hij/zij daar in zijn/haar eentje :cry:

Als de baby bij mama en papa op de slaapkamer ligt dan hoort hij/zij toch bekende geluiden en vooral: Mama! De stem van mama is zo herkenbaar voor hem/haar en dat heeft zo'n kleintje echt nodig!

Mijn dochtertje ligt al vanaf haar geboorte op onze slaapkamer en dit vinden we heerlijk! Zeker met het geven van borstvoeding is het erg fijn, pasgeboren baby's komen in het begin echt iedere 2 uur! Ik vond het toen ook erg prettig dat ik haar steeds kon zien en daardoor wist dat het goed met haar ging. Nu is dat nog steeds zo natuurlijk maar in het begin ben je toch nog erg onwennig.

Al is haar slaapkamertje direct naast onze slaapkamer, dat is toch wel erg ver weg na 9 maanden één te zijn..... Ik kan het iedereen aanraden om je baby dicht bij je in de buurt te hebben! Dat is echt het beste voor hem/haar! :)

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Niet alle baby's kunnen in de box slapen, Eva lukte het niet.

Ik heb een nieuw wiegje gekocht, voor 50 euro. Eva slaapt er 's avonds en 's nachts nog steeds in in onze kamer en ik ben daar erg blij mee! Eva maakt meestal weinig geluid als ze slaapt en als ze dat wel doet, vind ik het alleen maar heerlijk om te horen!

12. mirrem

mirrem VIP lid

Apr 14, 2008
    9,460
    1
    36
    Gelderland
    Waar heb je die wieg nieuw voor 50 euro gekocht dan?

13. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ik zou zeker je kindje eerst op je slaapkamer doen. Volgens mij wil je dat straks niet eens anders.

Het is heel natuurlijk om juist je kindje dichtbij je te hebben. Ik moest er niet aan denken dat Isabella op haar eigen kamertje lag de eerste maanden, pfff. Nee lekker dichtbij.

In Afrika wordt het gezien als kindermishandeling als je je kindje niet bij je laat slapen de eerste tijd.

14. Carolyn

Carolyn Actief lid

Jun 2, 2008
    317
    0
    0
    Een wiegje is erg handig met het bv geven. Matthew is vrij groot, en sinds vorige week hebben wij de wieg opgeborgen (hij weegt 8 kilo en is nu wel 64cm lang). Hij kon nog in de wieg liggen maar was wel wat krap. Al met al hebben we de wieg dus bijna 4 maanden gebruikt. De meeste babies kunnen er volgens mij wel tot een maand of 6 in en dus niet 2 weken :)

Wij hebben nu het campingbedje in onze kamer met het voedingskussen erin (want het bedje is ook weer wat te groot). Wel wat onhandig doordat hij zo laag ligt (het tillen voor het voeden s'nachts). Een wieg vond ik dus zeker handig. Voorlopig blijft ie ook lekker bij ons op de kamer. Heerlijk om zijn ademhaling of geluidjes te horen. Maakt mij ook geruster.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Bij van Asten in Tilburg. Wat toendertijd (rond oktober, toen heb ik 'm gekocht) vaak een aanbieding. Was trouwens 55 euro bedenk ik me net ;), maar nog niet duur dus. Heb net even op de site gekeken maar zie 'm niet meer in de folder staan...

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Eva past met 7,5 kilo en 66 cm nog met gemak in de wieg. Die van ons is 40 cm breed en 90 cm lang, dus wel langer dan de gemiddelde wieg (die zijn namelijk 80 cm). Op een gegeven moment moet je wel gaan uitkijken met omrollen en eruit willen klimmen enzo. Dat probeert Eva al sinds ze 4 maanden is, maar ze heeft nog niet genoeg kracht om zich helemaal omhoog te trekken. Maar dat moeten we nu dus wel heel goed in de gaten houden.

17. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Rick heeft 6 maanden in de wieg gelegen! Hij had er zelfs nog langer in gekund, maar toen vond ik het wel welletjes.

Ik vond het heel fijn om Rick op de kamer te hebben, zo kon ik altijd kijken hoe hij erbij lag. De borstvoeding is bij mij niet gelukt, maar ik heb hem toch op de kamer gehouden.

Als ik hem op z'n eigen kamertje had gelegd, dan was ik waarschijnlijk er steeds uitgegaan om te kijken of ie nog wel ademde... :S

Ik ben met een paar maanden wel begonnen om hem overdag in z'n ledikantje te leggen, zodat ie daar aan kon wennen. De overgang van wieg naar ledikant is hier heel goed gegaan.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik denk dat ik straks slapeloze nachten ga krijgen, niet omdat Eva dan opeens niet meer doorslaapt, maar doordat ik dan uit bed ga en ga kijken hoe ze in haar eigen kamer in bed ligt ;). OVerdag slaapt Eva al in haar ledikant in haar eigen kamer, al ruim 2 maanden. Was wel even wennen hoor voor haar, dus ben blij dat we dat gedaan hebben en dat het overdag nu goed gaat, dan is de overgang (voor haar ;)) straks niet zo groot.

19. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Alyna heeft een hele tijd alleen in de bak van de kinderwagen gelegen, bij ons op de kamer & overdag in de woonkamer.

Toen even 's nachts in haar eigen bedje en overdag in de woonkamer.
    En nu wil ze niet meer in de bak van de kinderwagen, alleen maar in haar eigen bedje. ;)

20. Linka76

Linka76 VIP lid

Dec 14, 2007
    9,703
    0
    0
    Ik heb nooit wiegje gekocht voor me oudste, ik vond dat ze meteen moest wennen op haar eigen bedje, nou is me ook aardig gelukt, ik vind ideaal hoor, want om mij heen zeggen ze dat hun kinderen vaak moeite mee hebben als ze naar eigen bed gaat, na lang slapen op de kamer van hun ouders...... tsja vind je gek? Ze worden idd rustig als zeop kamer van ouders slapen. Maar dat heb ik nog nooit gedaan en bij deze baby wil ik ook niet een wiegje nemen, dus gewoon op dr eigen bedje.

Share This Page