Hallo, Afgelopen weekend een kinderzitje voor op de fiets gekocht, en net terug van de fietsenmaker. Ik ging helemaal happy er naartoe om het zitje te laten monteren en meteen mijn fiets even een grondige check te geven, maar nu begon die man daar over dat mijn fiets niet stabiel genoeg is. Dat het technisch wel kon, zo'n stoeltje erop, maar dat een moederfiets beter is. Dus ik ging twijfelen en ben weer naar huis gegaan. Nu heb ik even gekeken, maar die dingen zijn ontzettend duur! Ik heb een prima fiets, maar begin nu wel te twijfelen. Is het echt niet veilig genoeg om op een gewone fiets een kinderzitje aan het stuur te bevestigen? Ik baal ook wel een beetje, had me zo verheugd om eindelijk eens wat mobieler te zijn met dl. Hebben jullie allemaal een moederfiets? En degene die dat niet hebben, gaat dat wel met een zitje aan het stuur?
Ik zou gaan voor een moederstuur als je al een goede fiets hebt. Persoonlijk vind ik het niks met een gewoon stuur met zo'n zitje maar het is denk ik ook gewoon een stukje gewenning.
Ik was toe aan een nieuwe fiets, tegelijk met het zitje.. Onze fietsenmaker (een kennis) gaf juist aan dat een mamafiets niet per se nodig is en dat je ook de term "mamafiets" betaald.. Hij kwam ook met het punt dat mensen die een "mamafiets" kopen er allemaal weer vanaf willen als ze uit de fietstoeltjes zijn want dan willen ze weer een normaal model.. En dus heb ik een hele stoere nieuwe fiets gekocht. Maar geen mamafiets.. Voordeel is wel een breed stuur, stuurslot en de dubbele standaard.. Qua stabiliteit dan, maar volgens mij is een dubbele standaard bijna op iedere fiets te plaatsen, dus wellicht zou je dat eens kunnen vragen? Stuk goedkoper dan een nieuwe fiets denk ik Daarbij heb ik een Yepp voorzitje gekocht, die zijn erg compact, wat ook weer scheelt qua ruimte... Laat je zeker niet gek maken, allemaal verkooppraatjes.. Hoe denk je dat onze moeders dat vroeger deden? Toen ik klein was hadden we nog geen tweede auto en mijn moeder deed alles met de fiets.. Ja hoor, een gewone damesfiets.. En we hebben heel wat af gefietst zonder problemen! Succes
Dat zei ik idd ook tegen de fietsenmaker, maar hij zei dat het ombouwen van een stuur een heel kostbare aangelegenheid was? Hij wimpelde het een beetje weg, dus ging ik twijfelen. Misschien maar een andere fietsenmaker zoeken haha
Zou zeker ook eens elders informeren, volgens mij kan op ieder stuur een kinderzitje hoor.. Stabiliteit gaat veel meer over bijv. een dubbele standaard..
Ik rijd al jaren op een "gewone"fiets met een voorzitje. Alle 3 mijn kinderen hebben voorop deze fiets gezeten.De jongste zit er nu nog steeds.Het enige nadeel is dat je weinig ruimte hebt wanneer je bijvoorbeeld acuut moet remmen.Je kunt er niet zo makkelijk tussen springen.Ik heb dit opgelost door mijn zadel dusdanig laag te zetten zodat ik altijd met mijn voeten bij de grond kan komen. Ik heb het nooit als dusdanig nadelig ervaren om hiervoor mijn mooie Gazelle voor een moederfiets in te ruilen.Ik vind moederfietsen eerlijk gezegd ook gewoon niet leuk en ze zijn ook nogeens enorm prijzig.Is het mij niet waard ieder geval.Jongste gaat binnenkort achterop en dan kan die weer op normale hoogte en kan ik er gewoon weer tussen stuur en zadel staan.
Een nieuw stuur er op zetten kan elke idioot nog volgens mij. Klinkt als een fietsenmaker die iets TE graag wil verkopen
Wat een onzin! Ik heb een sportieve hybridefiets met verstelbaar stuur en gewoon een nieuw zitje van Bobike erop. Gaat prima, als je je zadel wat lager zet, dan komen je knieen niet tegen het zitje (afhankelijk van hoe lang je bent natuurlijk). Fietszitjes worden aan de stuurpen gezet en niet aan het stuur zelf, dus past eigenlijk altijd. Een aparte fiets is leuk als je vaak/veel fietst en bijvoorbeeld ook nog een kind achterop hebt en een mamastuur, daar passen niet alle zitjes op. Klinkt mij nogal als geldklopperij van de fietsenmaker...
Hier ook een gewone fiets met een gewoon stuur en geen stuurslot. Ik heb wel de standaard vervangen door z'n dubbele. Dat was een investering van 15e ofzo.... Daarnaast heb ik mijn fiets naast een officiele mamafiets gezet en wat denk je.... Het stuur was wel 2 cm breder bij de mamafiets maar de afstand tussen stuur en zadel was bij mijn fiets groter dus makkelijker met opstappen. En ja doordat je geen stuurslot heb is de fiets iets wiebeliger maar in mijn visie moet je een kind niet eerder op de fiets zetten dan dat je zelf weggaat.
Bij mij hetzelfde als Anouk2005, ik heb een gazelle en dat gaat prima met een bobike zitje voorop. Alleen afstappen moet je even op letten. Maar ook niet de neiging om daar een nieuwe mamafiets voor te gaan kopen. Mijn man fietst met onze dochter ook op mijn fiets, ook voor hem gaat het prima! Ik heb ook een normaal standaard, dan moet je er wel op letten dat je stuur of de hele fiets niet omvalt, ik sta er altijd aan één kant met mijn lichaam tegenaan, is totaal geen probleem!
Moederstuur zou ik niet doen, bij mij zus al es afgebroken Ik heb in het voorjaar op mp. Gezocht naar moedefiets en mijn fiets te ruil aangeboden...
Op sommige sturen mogen geen kinderzitjes als ze van lichtgewicht materiaal zijn gemaakt. Bij de fiets van mijn vriend mag dat zeker niet!
Ik heb geen moederfiets en ik heb het geen seconde gemist. Ik heb wel een dubbele standaard, die hoort op mijn fiets en dat is wel echt heel fijn.
Ik heb hetzelfde gedaan: zadel laag genoeg dat ik altijd met mijn voeten bij de grond kan. Wil prima!
Het is een fietsenmaker. Hij verdient geld aan het verkopen van fietsen. Dus als hij jou kan aansmeren dat je een andere fiets nodig hebt... Het is echt onzin, 15 jaar geleden bestonden er geen moederfietsen!! Ik heb pas met 2 kids gekeken naar een stabielere fiets (ik had echt een hele lichte, kleine fiets) en toen voor een wat steviger model gegaan, niet eens een moederfiets. Veel moderne stadsfietsen hebben een stevig frame, stuurslot en een dubbele standaard, en voor met 2 zitjes is dat wel handig. Maar niet hoogstnodig en zeker niet met nog maar 1 stoeltje! Dus maak je niet druk. Niet alles wat op de markt is heb je nodig!
Helemaal niet nodig hoor! Hier ook gewoon een normale fiets met Yepp stoeltje voor op. Gebruik hem nu al een paar maanden en dat gaat prima!
Echt onzin! Ik heb een doodnormale fiets en fietsen met een zitje voorop gaat prima. Nog nooit problemen mee gehad. Ja een moederfiets zal wat steviger zijn maar het geld wat je daarvoor betaald is gewoon echt oplichterij haha.
Echt onzin! Ik heb een gewone fiets en zowel voor als achter een zitje en fiets soms dus met 2 kinderen. 2x een yepp stoeltje. Ik heb wel een breder stuur, maar dat komt omdat ik het fijner vond. Mijn man heeft een transporter en ik stadsfiets. Ik vond zijn stuur fijner, hij die van mij. Dus sturen zo omgewisseld, zelf en zonder probleem. (Dus hoeft niet, kan wel) Wat wel een must is, vind ik, is een dubbele standaard. Deze hebben we online gekocht en zelf gemonteerd. Eventueel kan je ook kijken naar een stuurstabilisator, maar bij mij was het niet nodig. Dit kan ook niet altijd zomaar, dat is afhankelijk van de soort.