Afgelopen donderdag is met een laparoscopie ontdekt dat mijn rechter eileider helemaal verkleefd en ondoorgankelijk is. Waarschijnlijk door een blindedarmontsteking en de daarop volgende operatie in 1991. Maar met zekerheid valt het niet te achterhalen. De boel is misschien dus al bijna 25 jaar verkleefd. Ik ben nog niet eerder zwanger geweest. We zijn nu in ronde 20 puur natuur. Volgens mijn opererend arts zijn mijn opties nu: 1. Zo doorgaan. In mijn buik ziet alles er verder goed uit. Eiproductie in beide eierstokken is goed. Baarmoeder ziet er mooi uit. Linker eileider liep in 1x mooi vol met contrastvloeistof. Er is geen reden om aan te nemen dat mijn linker eileider gesprongen eitjes niet goed zou oppikken uit de holte van Douglas. Zaad van manlief is goed. En mijn bms ziet er ook elke maand goed uit op de echo's. 2. Met hormonen extra eisprong opwekken en met extra eisprong kansen vergroten. Wel grotere kans op meerling. 3. IUI, al dan niet met hormonen 4. IVF Het liefst zouden we op natuurlijke wijze zwanger worden, maar ik ben 35 en al 19 rondes wordt het niks... En deze ronde beschouw ik als verloren, omdat ik vrijen voor het eerst even niet zie zitten In de 1e helft maart gaan we naar mijn behandelend gyn om de opties te bespreken. Ik heb alleen geen idee wat nu de beste keuze is. Daarom zou ik graag verhalen van lotgenoten horen. Is bij jou ook ontdekt dat je maar 1 goede eileider hebt, en was je toen nog niet eerder zwanger geweest? Welke opties kregen jullie? Welke kozen jullie en waarom? Alvast dankjewel
Gezien je leeftijd zou ik kiezen voor IUI, al dan wel of niet met hormonen. Misschien net dat extra hulpje waardoor je wel zwanger raakt.
Thx Shally Hebben jullie al besloten wat jullie nu gaan doen? Na 3mk's waarbij de oorzaak niet is gevonden met een laparoscopie? Zijn er misschien meer meiden/vrouwen in mijn situatie? Of fijner nog: die inmiddels mama zijn geworden, maar wel ooit in mijn situatie zaten? Ik hoop op anekdotes van vrouwen die zonder IUI of IVF zwanger zijn geworden... Dat die kans voor ons nog niet verkeken is... Heb de afspraak met mijn gyn wat naar voren gehaald: naar volgende week woensdag. Dat is nog in déze cyclus. Anders is de volgende per definitie verloren...
1 lijkt me het fijnst, maar niet heel nuttig/handig 2 een eisprong is een eisprong, die is niet 'extra' op te wekken... 3 iui lijkt een optie in jullie geval 4 ivf is geen grap en dat is niet iets wat je zomaar even doet of waar je 'gewoon' voor kan kiezen... Je hebt een indicatie nodig en zonder die indicatie krijg je echt niet zomaar ivf toegewezen van een Gyn. Ook als je voor iui zou mogen gaan, hou er maar rekening mee dat er nog een paar maanden overheen gaan. Je krijgt nog bloedonderzoeken (hiv, chlamydia ed, en je hormonen worden gemeten) je man zal minimaal één maar meestal 2 keer zaad moeten produceren dat getest zal moeten worden. Dus je aankomende cyclus kan je wel vergeten dat je dan al geholpen wordt. Sommige ziekenhuizen hebben ook een wachtlijst.
Afhankelijk hoevaak we IUI mogen doen, gaan we die stap nemen. Ondanks ik al 3 zwanger ben geweest met alleen hormonen is het nu rijd voor een volgende stap. We zijn nu alweer 1,5 jaar aan het spuiten.
Ik zou gaan voor ivf. Ik heb ook 1 ondoorgankelijke eileider door een infectie in het verleden. Tegen mij is gezegd dat ondanks dat de andere eileider goed doorgankelijk is, het niet wil zeggen dat deze ook goed functioneert. Bij een ontsteking raken vaak de trilhaartjes in de eileider (die zorgen voor transport van het (bevruchte) eitje naar de baarmoeder) toch beschadigd. Gevolg: geen zwangerschap en/of verhoogde kans op een bbz. Als je eileiders het enige aantoonbare probleem is zijn de kansen bij ivf echt heel goed. Wij hebben er drie kinderen mee gekregen uit 1 poging. En dat terwijl de kwaliteit van mijn mans zaad ook nog te wensen overlaat. Ik zie de kansen na 20 rondes, ook met Iui, niet heel positief.
Ter aanvulling: wij hebben wel eerst Iui gedaan. Achteraf zonde van de verloren tijd. Elke maand extra stress: wel/niet cystes bij uitgangsecho (dan moet je een ronde overslaan), wel/niet tr veel eitjes (als je fsh spuit heb je kans dat er te veel eitjes groeien, waardoor de poging wordt afgebroken). Ivf gaf mij minder stress. Zowel lichamelijk als geestelijk vond ik het prima te doen. Achteraf.... Hadden we daar eerder mee moeten beginnen. Maar het voelde voor mij als een soort van eindstation en dat vond ik eng (wat nu als het niet lukt, dan ben je gelijk uitbehandeld. Dat gevoel).
ik ben ongeveer even lang bezig en 1 eileider was ook niet echt goed doorgankelijk. ik heb 2x iui met hormonen gedaan. de 3e iui ging niet door. toen moest ik wachten op menstruatie maar bleek ik opeens toch zwanger te zijn. dus toch op de natuurlijke manier. maar op een moment dat we er niet mee bezig waren. dus zou zeker zeggen dat er kans is. ook met 1 werkende eileider. succes en ik hoop gauw positief nieuws.
Ik heb ook 1 ondoorgankelijke eileider. Daarnaast lichte verklevingen in m'n andere eileider en baarmoeder en die eileider is ook minder flexibel. Dit is schoon gemaakt maar het blijven littekens. Wij hebben gekozen voor iui met hormonen om de kans te vergroten. Bij de 2de ronde was het raak en nu hebben we dan ook een dochter en zijn we opnieuw bezig met iui voor een brusje. Ik zou nog niet gelijk voor ivf kiezen. Probeer eerst maximaal 6 keer voor iui, ook vanwege je leeftijd. Succes met het maken van een keuze.
Helemaal met Merah eens. Ik heb door een ly.me infectie ook een dichte eileider. Die is wel doorgespoten maar of ie nu weer dicht zit weet ik niet. We hebben 5 keer IUI gedaan,daarvoor nog tig rondes alleen puregon en het heeft niets opgeleverd. Gezien je leeftijd zou ik meteen voor ivf gaan als het effe kan
Dankjulliewel voor jullie reacties Ik zie verschillende verhalen met mooie afloop, dat vind ik een hele opluchting... Ik neem al jullie adviezen ter harte! Ik kan nu even niet zo goed reageren, maar ik kom er nog op terug. Verder blijf ik benieuwd naar adviezen en tips van andere dames met 1 eileider zonder zwangerschap! Liefs
Wij hadden afgelopen week ons gesprek met de gyn, nadat bij de laparoscopie op 12-2 was ontdekt dat mijn r. eileider verkleefd en ondoorgankelijk was. Op de foto's in m'n dossier zag ik dat de rechter eileider heel dik en vervormd was. Hij zit vast aan m'n eierstok en aan diverse stukken darm. Mijn lever was helemaal onbeschadigd, dus chlamydia is uitgesloten. Het lijkt er echt op dat de beschadiging van mijn r. eileider is ontstaan na een blindedarmoperatie in 1991... Waarschijnlijk is mijn zwangerschapskans nooit meer dan 20% geweest, ook toen ik nog een jonger was. Inmiddels is die (obv zaadanalyse, mijn leeftijd en deze 'eenzijdige eileiderstoornis') nog maar tussen de 15,8% (na 1e jaar, aldus Freya.nl) en de 13,4% (na het 2e jaar, aldus Freya.nl). Wij zijn aanstaande juli 2 jaar bezig. Dus ons percentage ligt vandaag rond de 14% ofzo. We hebben er even een paar dagen over gedaan om bij te komen van de shock (zegmaar) en te begrijpen wat we nu precies voelen. (Ik was als meisje dus ahw al verminkt! ) Gek genoeg voel ik me ergens opgelucht, omdat nu duidelijk is dat onze eigen kansen gewoon heel klein zijn. Elke maand in spanning hoeft eigenlijk niet, want het heeft toch amper zin. Er is een last van mijn schouders gevallen ofzo. Heel gek. Er is een verklaring. We hebben besloten om in te gaan op het aanbod van 6x IUI met hormonen. De dokter heeft uitgelegd dat onze kans in de rondes met IUI 14%+11% = 25% is. Dat is dus meer dan ik waarschijnlijk OOIT heb gehad! Dat percentage is gelijk aan de kansen met IVF. We hebben het idee dat IUI wat minder impact heeft op je leven, bovendien staat het nog wat dichter bij de natuur. We gaan daarom gaan eerst voor een paar keer IUI met hormonen. In januari word ik 36, tegen die tijd staan we er vast heel anders in. Ik moet van cd 5 tot 10 clomid slikken. Tussen cd3 en eisprong krijg ik diverse echo's. En als de eitjes rond de 20mm zijn krijg ik een spuit ovitrelle. Ik mag zelf kiezen wanneer ik ermee wil starten. Dan bel ik op cd1. Als we een pauze willen of toch door willen naar IVF dan mogen we dat aangeven. Wij bepalen het tempo. Echt een heel prettig gevoel. We hebben wel een grotere kans op BBZ (zoals iedereen met (gedeeltelijk) verkleefde eileider) en een grotere kans op meerling (doordat er 2/3 eitjes opgewekt worden), maar ze gaan me goed monitoren, dus de risico's worden zoveel mogelijk ingeperkt. Als er een meerling komt, dan is dat maar zo. Vorige maand bleek ik blij follikelmeting links én rechts een groeiende follikel te hebben, dus dat had (bij normale kansen ) ook een meerling kunnen worden. Als ik me zo blijf voelen als nu, zo optimistisch, dan gaan we starten met de 1e ronde IUI als ik eind van de week ongesteld ben geworden. Ja en ik denk wel dat ik ongesteld word hoor. Er is niets veranderd tov de 1e maanden zonder anticonceptie. Ik voel ook niets bijzonders Dus dit was de laatste ronde/kans puur natuur. Misschien doen we tussen 2 IUI-rondes nog eens zo'n rustmaand. @Klaproos Meis wat heb jij een verhaal achter de rug... Ben ervan geschrokken... Ja we mogen meteen IVF en we hebben erg getwijfeld of we niet meteen aan IVF moeten beginnen. We hebben besloten toch voor IUI met hormonen te gaan. IUI met hormonen staat nog het dichtst bij de natuur en dit jaar hebben we er *nu* nog evenveel kans mee als met IVF. Op een bepaald moment geeft IVF meer kans. Ik wil zo graag op een zo natuurlijke manier zwanger worden... We hebben enorme hoop dat wij bij de gelukkige 25% zitten... @sjak wij zitten al sinds juli 2014 in de mmm, alles is nu onderzocht en alles is verder goed. We mogen dus gelukkig meteen beginnen met de IUI! @merah nav jouw advies heb ik specifiek gevraagd of mijn l. eileider niet ook beschadigingen had, bijv aan die trilhaartjes. Dat was vrijwel zeker niet het geval: links functioneert waarschijnlijk 100% naar behoren. Daarom is de kans van slagen bij IUI met hormonen voor ons nog aanzienlijk. Ik denk dat dat komt doordat de verklevingen - anders dan misschien bij chlamydia, waarbij lukraak van alles aan elkaar plakt - uitsluitend rechts zitten door die operatie aan mijn blinde darm (ook rechts). Inderdaad voelt IVF een beetje als een eindstation... Ik ben daar psychisch nog niet aan toe, ofzo... @Shally IUI zonder hormonen hebben ze zelfs helemaal afgeraden! Aangezien ik al een goede eisprong heb elke maand, zouden mijn kansen zonder hormonen niet vergroot worden. @Tunisiana ken ik jou niet van het Starters topic? Hmm... Bij jouw naam gaat er een belletje bij me rinkelen, maar ik kan het niet zo goed plaatsen! Je diagnose wist ik niet meer, maar wat een geluk dat je toch nog op natuurlijke manier zwanger bent geworden!!! Geweldig blij voor je. Je bent mijn Grote Voorbeeld Ook qua behandeladvies lijken we op elkaar. Weet je of je zwanger bent geworden via een eitje uit de eierstok aan de kant van je beschadigde eileider of aan de kant van je goeie? @Rietje84 Wat goed dat het bij jullie 2e IUI+hormonen raak was! Zo te lezen is er bij jou veel meer verkleefd dan mij bij... Dank voor je verhaal, het geeft me hoop! Precies wat ik nodig heb Hoeveel IUI's met hormonen heb je nog voor brusje? Enorm veel geluk gewenst! Knuf @truus81 dankjewel voor je peptalk en die kus kwam precies op het juiste moment Je hebt zelf ook het nodige meegemaakt hoor... Je bent zelf ook een dappere! @all zitten jullie al in een topic voor meiden met 1 functionerende eileider? Ik zou er graag bij aansluiten dan! Hoop van jullie te horen, heel veel liefs en nogmaals veel dank voor jullie reacties <3
Heyhey! Ik kan helaas (natuurlijk voor mij gelukkig ) niet meepraten over het hebben van maar 1 goed werkende eileider. Maar ik heb je verhaal gelezen en kan wel zeggen dat ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt om voor IUI te gaan. Wij zitten zelf middenin de eerste poging ICSI en tis geen kattenpis . Het heeft een grote impact op m'n leven, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik ernstige ohss heb en nog in het ziekenhuis lig. Ik duim voor jullie met IUI! Ik heb goede hoop! 25% kans, maar dat gaat zeker lukken! Ik hoop dat we elkaar over een tijdje tegen komen in het andere deel van zp; zwanger zijn Liefs!
Muzieknootje: Ik weet niet wat ohss is, maar vind je reactie een enorme opsteker. Dankjewel! Hopelijk zien we elkaar daar snel
Mlady, dit is 'goed' nieuws! Fijn dat je mag beginnen en echt verstandig dat je met iui begint. 25% kans per maand is hoog! Ook voor iui! Geef dit eerst een kans, hoop voor je dat je niet aan ivf/icsi hoeft te beginnen... Succes!
Mlady pittig maandje maar snap je opluchting wel. Althans kan me daar wel in verplaatsen. Verder weinig advies. 25% klinkt iig top We horen snel van je
Wat fijn dat er een last van schouders is gevallen en dat je weet waar je aan toe bent. 25% is zelfs voor iui veel. Het gaat je dan ook zeker lukken om zwanger te worden 😊 Wel heel spannend als je echt gaat beginnen. Heel veel succes! De eerste 2 behandelingen voor en brusje is mislukt. Nu moet ik verplicht een maand wachten aangezien er nog te veel grote follikels van de laatste behandelingen aanwezig was. We hebben dus nog 4 behandelingen te gaan voor we gaan evalueren.