Ik heb een traag werkende schildklier maar was gelukkig vrij snel zwanger van mijn zoontje. Wel was het heel vervelend dat mijn huisarts toentertijd erg nonchalant was en ik uiteindelijk op eigen verzoek dat na ben gaan laten kijken en meteen met spoed door de huisarts werd gebeld dat ik medicijnen moest gaan slikken (wat toen voor heel veel stress zorgde allemaal). De rest van de zwangerschap tot 9 maanden na de bevalling ben ik onder controle geweest bij de internist in een ziekenhuis in A'dam. Uiteindelijk zei de internist 2 maanden geleden dat hij mij over zou dragen aan de huisarts en dat ik daar dan nog af en toe mijn waardes na moet laten kijken, en ik vertelde hem dat we dus in april voor een tweede willen gaan en hij heeft toen gezegd dat ik vlak voor het zwanger raken nog even mijn schildklier na moet laten kijken. Nu zijn we net verhuist naar een andere stad, andere huisarts, en ben ik langs geweest bij de nieuwe huisarts voor een kennismakingsgesprek. Ik legde aan haar uit dat we in april voor een tweede willen gaan en dat ik dan in maart nog even mijnw aardes na wil laten kijken, maar ze reageerde heel nonchalant, oh dat is niet nodig we kijken nu wel en dan zal dat over een paar maanden wel hetzelfde zijn. Vervolgens gaf ik aan dat ik zodra ik zwanger ben weer onder controle wil in het ziekenhuis en daar reageerde ze ook weer heel nonchalant op wat me toch erg zorgen baart. Ik had ooit (voor de schildklier gedoe kenners hier) een tsh van bijna 100 dus ik wil niet dat hier zo nonchalant mee om wordt gegaan als het om zwangerschap gaat. Ik ben erg bang dat als ik haar bel met de mededeling dat ik zwanger ben dat het dan een eeuwigheid gaat duren voordat ik doorverwezen word naar een internist terwijl die eerste weken JUIST cruciaal zijn, of maak ik me zorgen om niks? Iemand hier ervaring mee? Mijn internist in de Amsterdam zei dat ik meteen weer onder controle mocht in het ziekenhuis bij de gynaecoloog en bij hem, maar ik krijg het idee dat mijn nieuwe huisrts hier niet zo'n spoed achter zal zetten. Iemand tips? Gewoon huisarts overslaan en meteen al het ziekenhuis bellen in Haarlem? Ik bedoel de internist in Amsterdam heeft toen gezegd dat ik meteen weer bij hem onder controle kon als ik zwanger was, maar helaas woon ik daar niet meer en kan ik hem dus niet bellen. Hoe hier mee omgaan allemaal? Ik ben nu al weer helemaal ongerust. Dit komt gewoon omdat ik niet zoveel vertrouwen in de huisarts meer heb als het gaat om schildklier/zwangerschap, vaak denk ik eraan als ik zelf niet het initiatief had genomen toen mijn waardes nogmaals na te laten kijken had ik nooit medicijnen gekregen, en als ik nooit medicijnen had gekregen dan...
Hoi meid, Hier ook een traag werkende schildklier. Je huisarts moet gewoon een verwijsbrief uitschrijven dat is hij verplicht!!!!! Het is inderdaad heel belangrijk dat je waardes kloppen. Vooral de t4 is belangrijk!!! En ik zou er zeker op aandringen om vlak voordat jullie voor de tweede gaan je waardes na te laten kijken. En zodra je zwanger bent ook!!! T is heel normaal om je medicijnen in t prille begin met 50% op te hogen. Beter iets te snel werkend dan iets te langzaam!!!! Dus echt dwing je huisarts de verwijzing naar de internist en naar de gyn af xxx
Hoi Minnie, Ik begrijp je ongerustheid wel hoor! Bij mij is afgelopen zomer ontdekt dat ik een trage schildklier heb (via de gyn) en ben toen bij de internist/endocrinoloog terecht gekomen. Deze was heel streng: ik mocht echt absoluut niet zwanger worden, niet eerder dan dat de waardes weer helemaal goed waren (TSH 0,5-2,5). Dat was heel duidelijk. Nu is het weer goed, maar ben nog steeds onder regelmatige controle (minimaal om de 6 weken) en moet zodra ik weet dat ik zwanger ben aan de bel trekken. Ook heel duidelijk. Want dan moet je gewoon snel gaan ophogen, om je kindje voldoende schildklierhormoon te kunnen geven. Dus ik begrijp dat jij niet echt blij wordt van de reactie van je huisarts. Je kunt 2 dingen doen denk ik: terug gaan naar je huisarts en je door laten verwijzen naar een internist, omdat JIJ denkt dat het wel nodig is. Of direct naar het ziekenhuis gaan om te kijken of je daar zonder verwijzing ook terecht kunt en uitleggen dat je naar een internist wilt i.v.m. zwangerschapswens. Heb hier meer meiden getroffen met schildklierproblemen en merk dat huisartsen over het algemeen wat gemakkelijker zijn met dit onderwerp en eigenlijk vaak niet voldoende op de hoogte zijn van de richtlijnen bij schildklierproblemen en zwangerschap. Dus ik zou als ik jou was op safe spelen en proberen alsnog een internist 'aan de haak te slaan'. Succes!!
Je moet juist ontzettend goed gecontroleerd worden als je zwanger bent!! Ik kwam er een paar weken voor mijn eerste zwangerschap achter, dankzij de fertiliteitsarts (8 januari 2010). Dus bij de huisarts onder controle voor m'n schildklier. Toen ik een maand of 2-3 zwanger was waren m'n waardes goed (zat toen net een paar weken aan de medicatie), en wilde de huisarts me na 3 maanden en daarna na 6 maanden weer laten controleren. Heb aan de gyn een doorverwijzing gevraagd naar de internist, omdat ik de huisarts niet vertrouwde. Loop nu sinds maart/april 2010 bij de internist, en nu na bijna 2 jaar medicatie slikken zijn m'n waardes eindelijk goed en stabiel. Al die tijd moet ik iedere 6 weken bloed prikken, ook als ik niet zwanger ben. Toen ik er een paar weken terug achter kwam dat ik zwanger was heb ik een paar dagen later naar de internist gebeld, kon een afspraak een paar weken eerder krijgen, en direct bloedprikken. Moest ook direct met 25mcg ophogen, puur omdat de kleine dat extra nodig heeft. Dus gewoon een doorverwijzing eisen, en anders via je eigen internist? Huisartsen zijn niet altijd even goed op de hoogte van het belang van een goed ingestelde schildklier tijdens de zwangerschap..
Bedankt dames, ik heb ten eerste aangezien deze huisarts dus nieuw was (althans, ik ben nieuw in deze stad) maar een andere huisarts in de buurt gezocht, want tja ik vind het gewoon echt niet fijn hoe nonchalant zij reageerde, en eigenlijk inderdaad het helemaal niet serieus leek te nemen. Morgen de afspraak met de nieuwe huisarts. Raden jullie dus aan al een afspraak te krijgen VOOR ik begin met baby maken?
Ik hoop dat de andere ha je wel serieus neemt. Misschien wel handig om je waardes te checken voor je zwanger wordt. Want als de schildklier te traag zou werken is t moeilijk om zwanger te raken.
mijn schildklier werkt nu goed, ik menstrueer klokslag elke 28 dagen dus daar maak ik me nu niet zo'n zorgen om, maar ik wil niet in hetzelfde schuitje zitten als de vorige keer, toen zei de huisarts dat alles goed was en plots werd ik met 4 maanden zwangerschap gebeld door de HA dat mijn t4 veel te laag was en Tsh te hoog, dit gaf mij enorm veel stress en ik wil dat niet nogmaals meemaken, ik wil goed onder controle zijn. Maar ik zal proberen mijn wil door te drammen mocht ze tegensputteren, en anders maar contact opnemen metmijn ha in amsterdam voor een second opinion
Nou ik ben gelijk naar een andere ha gegaan en die is veeeeeeeeel aardiger, heeft me gelijk een verwijsbriefje voor de internist gegeven zodat ik meteen de internist kan bellen als ik zwanger ben. Voor de rest vanmorgen even geprikt om de waardes nu te bepalen! Ik neem aan dat zodra ik zwanger ben ik dan ook meteen de afspraak kan maken op de verloskunde voor de controles...ik ben eigenlijk vergeten hoe het vorige keer ging omdat het dus te laat was en zo warrig ging.
Ik moet ook van de internist iedere 6 weken prikken en zodra ik weet dat ik zwanger ben gelijk zelf ophogen met 1 pilletje. Gelijk ook een afspraak maken en bloed laten prikken. Mijn ha was ook nonchalant. Omdat het zwanger worden langer duurt dan gepland, loop ik in de tussentijd weer bij de ha. Laatst was mijn TSH 2.58 en zei de ha dat alles helemaal in orde was, terwijl ik precies dezelfde waarde eerder ook heb gehad en toen mocht ik niet eens zwanger worden van de internist, omdat de TSH rond de 1 moet liggen. Gruwelijke discussie en conclusie was, stik er in, ik hoog het gewoon op haha.
ik heb vandaag weer geprikt dus weet nog niet wat de waardes zijn, dat hoor ik volgende week. De internist had gezegd dat zodra ik zwanger ben ik minimaal 125 moet slikken ipv 100, en waarschijnlijk zelfs meer. Als je naar de internist gaat krijg je dan automatisch ook een afspraak bij de verloskunde of moet je daarook apart een verwijsbriefje voor hebben?
Dames, ik weet nu wat mijn waardes zijn, TSH 1.34 en T4 16. De assistente zei dat dit goed is, maar is dit wel echt goed als ik over 2 maanden zwanger wil raken...iemand enig idee? Anders ga ik toch maar even met de huisarts bellen. Misschien moet ik toch van 100 naar 125 gaan voor de zekerheid als we beginnen