Tips gezocht over onderhandelen salaris..

Discussion in 'De lounge' started by 1986Lynn, Jul 4, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

Sep 3, 2009
    2,636
    379
    83
    ..
    Ik ben op zoek naar tips voor de onderhandeling
    over salaris.

Ik ben door een zorgorganisatie uitgenodigd om
    op gesprek te komen voor een baan. Zij hebben mij
    dus benaderd, hiervoor niet hoeven te solliciteren.

Ik studeer deze zomer af als orthopedagoog.

Nu vroeg ik me af of jullie tips hebben voor de onderhandeling.
    Kom je altijd in een aanloopschaal of kun je ook aangeven in de gewone schaal te willen beginnen? Kun je onderhandelen over de tredes? Ik werk al bij deze organisatie in een ander functie en heb een vast contract, kan dit dan zo blijven of ga je automatisch weer naar tijdelijke contracten in een andere functie?

Ik zie namelijk in het cao een marge staan van ongeveer 600 euro, dus 2580 - 3190 netto voor aanloopschaal. Begin je dan bij 2580 of kun je ook onderhandelen door in het midden van de schaal te beginnen?

Ik heb namelijk begrepen dat onderhandelen slim is, gezien ze mij zelf hebben benaderd en dus blijkbaar wat zien in mijn capaciteiten.

2. nessa88

nessa88 Bekend lid

Sep 3, 2010
    891
    57
    28
    Den Haag
    Altijd zo hoog mogelijk inzetten. Ze komen vanzelf met een tegenbod. Zeker als ze jou gevraagd hebben om op gesprek te komen. Dus als zij jou vragen of je een bedrag in gedachten had zeg je gewoon: 3200 lijkt mij een mooi bedrag om mee te beginnen. En dan kunnen zij een tegenbod doen of accoord gaan. Nooit lager gaan zitten omdat je denkt dat ze het je toch niet gaan geven! En als ze een lager tegenbod doen wat je wel redelijk vind kan je altijd nog accoord gaan en dan proberen er extra andere dingen bij te praten:p Succes!!

3. tulip

tulip Niet meer actief

als ze je vragen kun je natuurlijk altijd wel hoger inzetten dan wanneer je solliciteert, maar ik zou niet absurd hoog inzetten, misschien net iets hoger dan het maximum wat jij hebt gelezen.

Een vriend van ons die krijgt vaak mensen op gesprek en die heeft wel eens tegen ons gezegd: je kunt zoveel vragen als dat je zonder lachen of rood worden hardop durft te zeggen;)

4. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ik denk dat je gewoon onderaan begint

Je hebt nog geen werkervaring als orthopedagoog,dus denk niet dat ze je bij voorbaat al meer als het minimale wat in de schaal staat betalen

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    525
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee ze mogen je nu niet weer een tijdelijk contract aanbieden. Je hebt een vaste aanstelling en dat blijft ook zo. Wel kunnen ze bijvoorbeeld voorstellen om je op 2600 te laten beginnen en dat je dan versneld doorgroeit naar bijv 3000. Versneld in de zin van, over een half jaar 150 erbij en dan over een jaar nogmaals 100 en over anderhalf jaar 150. (zijn uiteraard voorbeelden hè) Terwijl je bijvoorbeeld in een normale situatie vier jaar zou doen over die 400 euro groeien.

Maar ik zou idd wel wat hoger inzetten aangezien ze jou vragen.

6. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

Sep 3, 2009
    2,636
    379
    83
    ..
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik had al iemand gesproken van de salarisadministratie
    en die zijn inderdaad ook. Hoger inzetten, zakken kan altijd nog.

Ik ben benieuwd wat ze te bieden hebben.

7. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    Hoger inzetten heeft zeker zin. Ik heb het ook niet gedaan, maar heb hier later spijt van gehad, als ik hoorde wat mn collega's hadden. Gelukkig zijn we pas opnieuw ingeschaald en heb ik nog een hoop met terugwerkende kracht gekregen ;)

Aanloopschaal is ook eigenlijk voor mensen die nog niet afgestudeerd zijn en totaal geen ervaring hebben, maar als hoogopgeleide mogen ze je er twee jaar in plaatsen en dat doen ze dus meestal, maar eigenlijk is de aanloopschaal hier niet voor.

8. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

Sep 3, 2009
    2,636
    379
    83
    ..
    Dat had ik ook al ergens gelezen over de aanloopschaal
    dat die daar niet voor bedoeld is.
    Ik heb er ook een jaar stage gelopen en werk dus al
    binnen de organisatie met deze clienten, maar dan
    als begeleider.

9. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    Tja, gewoon proberen zou ik zeggen. Ik heb een aantal collega's met praktisch 0 werkervaring die wel gelijk in de functionele schaal zaten.
    (ik moet er trouwens wel bij zeggen dat we toen absurd laag waren ingeschaald)

Zelf heb ben ik na 1 jaar aanloop naar de functionele schaal gegaan
    (had daarvoor al een verlof ergens anders gedaan, dus eigenlijk anderhalf jaar)

Share This Page