Kipsaté maken

Discussie in 'De lounge' gestart door Madelon84, 3 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

ik heb een bakje kipfiletblokjes en wil daar graag saté van maken.
    nou is mijn vraag; hoe? op internet vind ik alleen recepten met zo veel ingrediënten en die heb ik allemaal niet.
    wel in huis:
    -ketjap
    -sojasaus
    -suiker
    -honing
    -knoflook
    -ui

en natuurlijk satésaus.:)

zou ik hiermee kipsaté kunnen maken?

2. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Ik ken geen recept hiermee maar zo uit de losse pols zou ik de ketjap en honing met een beetje knoflook in een bakje doen en daar de kip in marineren
    Dan op bbq/grill/wat je maar wil en dan de saté saus erop :)
    Gewoon een beetje free cooking ;)

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Zeker ;)

Dit is mijn receptje voor sate:

3 eetlepels ketjap manis met een theelepel bruine suiker.
    Suiker oplossen in de soja saus (ik maak het meestal een beetje warm dan lost het wat makkelijker op (even een pannetje met heet water uit de kraan, bakje erin en even een beetje au-bain marie opwarmen en al roerend de suiker oplossen.).
    Dan een knoflookteentje persen en erbij doen en wat olie (zonnebloem). Als je ketoembar hebt, dan een snufje erbij doen.

Kipfilet in blokjes snijden en in de marinade doen. Uurtje laten staan.

smullen maar ...

4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.196
    113
    Brabant
    ik zou:
    olijfolie!! (als je een marinade maakt met olijfolie, dan trekt de marinade beter in het vlees)
    ketjap
    knoflook
    zout
    peper
    klein beetje suiker
    als je hebt sambal

en lekker lang laten intrekken!
    dan spiesjes rijgen met de kip en de ui!

jammie:)

5. Madelon84

bedoel je de suiker oplossen in de ketjap of gebruik je ook soja saus?
    ketoembar heb ik niet..

6. Madelon84

heb geen sambal, maar zonder moet het ook wel lukken toch?

meiden bedankt voor jullie ideetjes, hier kan ik al wat mee!:)

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    je moet ketjap gebruiken, ik had het al aangepast, soja saus wordt heeel zout.

ja, je moet het oplossen in de ketjap (sorry, foutje van mij), even het bakje waar je de marinade in maakt in warm water zetten en al roerend oplossen.
    Ik gebruik zonnebloemolie en geen olijfolie, omdat de smaak van olijfolie niet echt samengaat met de oosterse smaak van sate, maar dat is persoonlijk.

8. tulip

tulip Niet meer actief

ik doe het met ketjap en sambal en dan een paar uur in laten trekken.

9. ik doe het altijd alleen met Ketjap Manis, en wat knoflook. En dan laat ik het idd een paar uur lekker intrekken in de koelkast.
    Gister nog gegeten, hmm lekker hoor..
    Oja en wat zonnebloemolie idd..

10. Madelon84

hij was heerlijk, dank je:) alleen de suiker loste niet echt op maar dat was ook geen probleem.

11. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    normaal doe ik de kipblokjes in citroensap zetten. of schijfjes citroen laten trekken.

dan een pot met pindakaas pakken, 100 ml melk erdoor , theelepel met sambal, scheutje ketjap, en wat citroensap nog er doorheen. in een pan verwarmen. let op brand snel aan !!!

Dan doe ik de kip bakken kort. dat het wel gaar is maar niet droog. laat ik het beetje af koelen doe ik de kip op een stokje rijgen en leg ik ze in de pan met sate saus.

MAAR daar heb je nu niks aan denk ik...

dus ik zou als ik jou was gewoon 1 eetlepel honing, 1 knoflook teentje,2 eetlepels ketjap beetje zout en peper. daarin laten marineren voor een half uurtje. dan of al op het stokje rijgen en dan de oven in op 150 graden voor 40 minuutjes op een rooster ( let op lek tree eronder of ovenvast bord voor het druppen van marinade) . of eventjes snel bakken ( in olijfolie of andere olie ) en op een stokje maken of gewoon helemaal geen stokje

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Klinkt goed! Heb je ook nog wat kruiden? Ik gooi er altijd wat komijnpoeder (djinten) en koriander (ketoembar) bij.

Ik zou wel kiezen voor OF ketjap, OF sojasaus. En dan olijfolie erbij. en suiker OF honing. :)
    En de ui in grove stukken, dan kun je die er straks ook nog tussen rijgen :)

Lekker alle kip in de marinade, paar uurtjes in de koelkast en dan spiezen.

Oja en voor een bite kun je misschien ook wat tabasco of Worcestershire saus erbij doen, als je geen sambal hebt.

Bah, heb nu ook zin in saté :D

Ow, het is al achter de rug... Nou ja, voor de volgende :)

13. gimena

gimena Niet meer actief

zo maak ik hem ook altijd :) hihi

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Goedzo! Ben blij dat je genoten hebt.:)

De suiker bij mij lost ook nooit altijd op, zelfs niet helemaal als ik het au-bain marie verwarm. Bruine suiker is best "taai" zeg maar. Meestal is het wel opgelost na een uurtje trekken, maar dat maakt ook verders niet uit.

Deel Deze Pagina