Vegetarisch

Discussie in 'De lounge' gestart door Meagantje, 8 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meagantje

Meagantje Niet meer actief

Hoi,

Zie overal topics over eten en irriteer me aan de hoeveelheid vlees die men consumeert...

Zelf ben ik vegetarisch en het leek me leuk om recepten , product tips, vega uiteten, vegetarische kids tips en info, weekmenu's en dat soort dingen uit te wisselen met andere vega's!

Anyone up for it? Go! :D

Vandaag aten wij spaghetti met vegetarisch gehakt van de aldi. Was lekker maar ben zelf een grotere fan van het vega gehakt van de Lidl.

2. Islah

Islah Niet meer actief

Je bedoelt denk ik dat je vegetariër bent? Eten is namelijk vegetarisch, maar mensen niet.

Tja ik eet heel vaak vegetarisch en maar weinig vlees (ben ook jarenlang vegetariër geweest), heb nu bv ook al zo'n twee weken geen vlees gehad en mis het ook totaal niet, en ook ik vind het niet normaal dat er zoveel vlees gegeten wordt. Maar ik ga me daar toch echt niet aan zitten ergeren.
    Zo vind ik het zelf heel vreemd om geen vlees te eten maar wel "nepvlees" zoals vegetarische worst/gehakt, maargoed, dat is gewoon mijn mening. Als je dan toch geen vlees wil, waarom moet het dan wel dezelfde vorm/structuur hebben? Als ik vegetarisch eet dan zijn dat dingen als champignons, peulvruchten, eieren e.d. Je kan ook zelf seitan maken, doe ik ook wel eens.

3. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik ben wel van vlees.

4. Islah

Islah Niet meer actief

:D Lastig voor TS... Nog een ergernis erbij

5. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Tja, misschien geen topics lezen over bbqen....

Eerlijk gezegd kan ik me weinig voorstellen bij geen vlees eten. Ik maak ook wel eens gerechten zonder vlees en als je tips voor me hebt zou ik dat mogelijk vaker doen. Maar zonder vlees zou ik toch wel jammer vinden en ook missen.

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Wij zijn ook vegetariërs en het liefst zouden we geen nepvlees eten. Toen we nog geen kinderen hadden aten we hooguit 2x p week nepvlees bij wijze van fast-food. Maar nu met kleine kinderen is het een stuk lastiger. Ze willen ook knakworstjes en spaghetti met balletjes wat ze bij vriendjes ook krijgen. En met linzen, champignons, pompoen en andere gedoodverfde vegetarische ingrediënten hoef ik bij mijn oudste echt niet aan te komen.

Dus helaas pindakaas zitten wij ook vast aan de vegaburgers en -balletjes van de appie. Maar echt interessante recepten zijn dat toch niet? Pak een willekeurig recept en vervang het vlees door een burger naar keuze 😉

7. Islah

Islah Niet meer actief

Lijkt mij ook...
    Toen ik nog wel nepvlees at, dus toen ik nog niet op mezelf woonde, at ik dat voornamelijk. Gewoon hetzelfde gerecht maken als bij en vleesgerecht maar het vlees door nepvlees vervangen.
    Eten ze ook geen falafel? Dat is hier echt een favoriet, vooral met zelfgemaakt yoghurt-knoflooksausje.

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ja ze eten wel falafel, met lange tanden weliswaar.... Op een pitabroodje met tomaat en komkommer.
    Maar dan blijven er nog 6 dagen over 😉

9. Islah

Islah Niet meer actief

Jammer, hier zijn we/ze dol op peulvruchten: vegetarische chili, loubia (Marokkaans gerecht met witte bonen), dhal met spinazie, linzensoep, en dan heb ik het nog niet gehad over alle gerechten waarin ik ei verwerk.

10. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Recipes Archive - Forks Over Knives

Ik probeer hier tegenwoordig af en toe wat dingen van te maken. Als ben ik nog wel geneigd om vaak ergens ei door te doen.

Mijn zoontje voed ik tot nu toe op met een verga dieet ik zelf eet wel af en toe vlees. Maar dat is dan meer als het voor mijn neus gezet wordt.
    En het liefst wild. Eend, ree of hert. Heerlijk :D Maar wel een echte wilde.

Ik overweeg soms wel eens om helemaal vegan te gaan eten maar tot nu toe ben ik echt kaasverslaafd en een ei op zn tijd is ook wel heel lekker :D

11. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Dat dacht ik vroeger ook altijd, maar tijdens mijn studententijd had ik veel vegetariërs om me heen en leerde ik allerlei recepten kennen zónder vlees. Tot ik op een gegeven moment dacht, waar heb je dat vlees in hemelsnaam voor nodig?

Vervolgens hetzelfde met vegan eten... een aantal familieleden ging dit doen, manlief en ik dachten: hoe moeilijk kan het zijn? Je moet een aantal alternatieven leren ('room'achtige saus maken van cashewnoten, bijvoorbeeld) maar vervolgens heb je echt evenveel keus als vegetariërs...

...ik zoek trouwens altijd recepten gewoon op google :) Lekker makkelijk.

In plaats van kaas of vlees als 'spannend' onderdeel in een salade/pasta/whatever gebruik ik vaak o.a. de volgende dingen:

- olijven
    -zongedroogde tomaten
    - edelgistvlokken
    - geroosterde paprika's
    - geroosterde noten (walnoten, pijnboompitten, cashewnoten, etc)
    - kappertjes
    - dadels
    - ander fruit (aardbeien, frambozen, etc)

Succesrecepten hier:

Vegan:
    - falafel (inclusief knoflooksaus van cashewnoten) <3333
    - geroosterde aardappels/ui/knoflook/tomaat + eventueel andere groenten uit de oven
    - salade met pasta of quinoa met een heleboel groenten (al dan niet opgebakken), bovenstaande smaakmakers, etc
    - pasta met roomsaus van cashewnoten en o.a. zongedroogde tomaten, marjolein, knoflook/ui en verse spinazie

Vegetarisch:
    - pasta met stoofpeertjes en blauwe kaas omggggg
    - cheese pie <3

Vis:
    - geroosterde hengelgevangen visjes met knoflook <3 Meestal bij een pasta. Vooral goed op een gaspitje op de camping in Frankrijk :p

Wij eten trouwens meestal vegan thuis, regelmatig vegetarisch buiten de deur, en af en toe een fair gevangen visje of keurig gefokt schaap als we dat tegenkomen :p

12. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Geen vlees en wel vega vlees? Vraag me dan af waarom? Kijk eens naar de ingrediënten van vegavlees..
    Lees eens hoe, waar en waarvan dit gemaakt wordt. Vooral wat er voor gedaan wordt om dit stukje op je bord te krijgen.

Hier een lekker stukje biologisch vlees waarvan ik de komaf ken en t met een gerust hart eet.

13. Meagantje

Meagantje Niet meer actief

Wow zet hier maar een slotje op aub.

Jammer dat er zoveel negatieve comments zijn, daar heb ik echt geen trek in :)

14. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Negatief? Niets negatiever dan jouw beginpost over niet vegetariërs.. Ik zie gewoon eerlijke meningen en oprechte vragen. Ik vraag me ook heel vaak af waarom een vegetariër wel vleesvervangers eet, vooral omdat het soms echt op vlees lijkt. Daar is niets negatiefs aan, heb er totaal geen mening over, maar ben oprecht benieuwd.

15. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Oh en ik lees het verschil tussen vegan en vegetarisch eten, zit dat verschil bijvoorbeeld in een ei? Dat je bij vegan niets eet wat van een dier af komt? Vraag me dat altijd al af. Mijn schoonzusje hangt tussen vegan en vegetarisch in en ik vind het vaak zo moeilijk met gebak en zo.

16. Zeepbel83

Zeepbel83 Bekend lid

21 jun 2007
    808
    1
    18
    Dat valt toch erg mee? Mensen vragen zich gewoon dingen af

Ik eet ook geen vlees,en eet graag vleesvervangers. Omdat ik het echt niet lekker en niet genoeg gevarieerd vindt om alleen maar groenten te eten!
    Ik vind vlees heerlijk,maar wil niet dat er een dier op mn bord komt. Geweldig hoe goedtegenwoordig fabrikanren dingen lekker kunnen namaken.
    De Vegetarische Slager maakt heerlijke dingen en ook spul van Valess eet ik veel

17. Zeepbel83

Zeepbel83 Bekend lid

21 jun 2007
    808
    1
    18
    Klopt! Een veganist eet geheel niks wat van eendier komt. Dus geen melk kaas eieren enz er in

18. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ook geen melk? Ooh.. Dat lijkt me lastig zeg!

19. Kitsune

Kitsune Actief lid

30 mrt 2016
    449
    0
    16
    Ik heb zelden zo'n krom argument gehoord om vlees te eten. Je HOEFT geen vleesvervangers te eten. En bovendien, eet je ook geen brood? Kaas? Margarin? Een snoepje? Ga lekker in het bbq topic schrijven in plaats van hier lopen liepen zeg... Zelfde geldt voor anderen hier. Is het nou echt niet mogelijk om 'gewoon' een vegetariërs topic te hebben zonder dat mensen gaan mopperen over hoe raar 'nepvlees' is en dat soort dingen?

On topic: ik eet vegetarisch en at tot voor mijn zwangerschap grotendeels veganistisch. Mis het vlees of de vis helemaal niet, en eet ook nauwelijks vleesvervangers. In de Aziatische, Arabische, Indiase keuken zijn talloze super lekkere gerechten waar je absoluut geen vlees in mist. Ik eet graag linzen, falafel inderdaad, Thais, maar ook geregeld Mexicaans met lekker veel guacamole.

20. Kitsune

Kitsune Actief lid

30 mrt 2016
    449
    0
    16
    Er zijn ontelbare redenen waarom mensen geen vlees of vis eten:
    - ze kunnen er niet tegen. Dan is een vleesvervanger een logische optie, want daar zitten natuurlijk niet de stoffen in waar ze niet tegen kunnen.
    - ze zijn tegen de bio-industrie en dierenleed. Voor vleesvervangers worden geen dieren gedood (tenzij die met ei, dat is natuurlijk een wat complexer verhaal). Ze kunnen die dus met minder schuldgevoel eten.
    - ze vinden dat vlees een te grote verspilling is van water en grondstoffen terwijl er heel veel honger is in de wereld. Vleesvervangers kosten veel minder water en grondstoffen om het te maken, dus zijn een milieuvriendelijker alternatief.
    - ze eten geen vlees om religieuze redenen. Vleesvervangers zijn meestal wel toegestaan.

Overigens eten de meeste vegetariërs die ik ken niet vaak vleesvervangers, volgens mij is het vooral bedoeld voor mensen die soms vegetarisch eten maar nog niet zo goed weten wat ze moeten maken zonder vlees, of mensen die vegetariërs op bezoek krijgen.

Deel Deze Pagina