Hoihoi. Mijn zoon van 4.5 verveelt zich duidelijk en kan zijn energie niet goed kwijt. Nou is hij op zn speelgoed wel een endje uitgekeken en daarbij is t ook niet echt een idee om hem daar hele dagen mee te vermaken. We hebben nu maar wat creatieve dingen bijgehaald, verfen plakken etc.. dat is leuk voor een uurtje maar daarna is dat ook wel een endje gezien. Ben eigenlijk op zoek naar een uitdaging, maar ik kan er geen meer vinden op t moment. Clubjes o.i.d begint vaak pas op 5 jarige leeftijd hier, en daarbij voel ik me vaak niet goed genoeg om ook die zekerheid te geven dat ik hem echt brengen kan zeg maar.. Zijn er hier meiden die het herkennen, en zo ja wat kunnen we daar nou aan doen? Waar ik kan ga ik met hem naar buiten, ff stukje fietsen lopen bos etc maar dat biedt ook weinig uitkomst. Iemand een goed idee misschien??
Mijn zoontjes is ook 4,5 maar vindt het juist heerlijk om lekker thuis te spelen. Dit is wat hij zoal doet : Buitenspelen in de straat Met de duplo spelen Met de treinbaan Tekenen Filmpje kijken Naar zwemles Met vriendjes afspreken. Ik zou nog eens kijken naar clubjes, zwemles begint hier met 4,5 jaar. Op zondagochtend mag mijn zoontje dan gratis naar het familiezwemmen....
Nou dat probleem is hier dat hij niet graag zelf speelt. Hele doos met lego staan, maar alleen? Ho maar.. Hij wil t liefst met iemand samen spelen, en ik heb gewoon echt niet altijd zin om te gaan zitten bouwen of knutselen daar ben ik heel eerlijk in. Zwemles heb ik hem af moeten halen omdat hij verre van water vrij was dit proberen we met 5 jaar weer. Enne buitenspelen in de straat tja dat valt dan voor mij weer onder t stukje samen naar buiten want alleen mag hij echt nog niet weg.
Het stond gisteren nog in de krant dat vervelen ontzettend belangrijk is voor de ontwikkeling van de hersentjes Juist daar leren ze van om zichzelf een tijdje geconcentreerd met een ding bezig te houden schijnbaar, belangrijke vaardigheid om je straks op school ook goed goed te redden.
Heel vaak denken mensen dat ze dan meer speelgoed moeten kopen. Ik denk zelf dat je het speelgoed dat je hebt kunt combineren met elkaar en nieuwe dingen ermee kan verzinnen. Bijvoorbeeld duplo poortjes maken en er met ballen doorheen gooien. Van een kartonnen doos kun je een garage maken (aan de bovenkant knip je 3 zijden uit van een langwerpig rechthoek, aan de zijkant deurtje maken, tankdop etc. helemaal leuk). Er zijn ook heel veel spelletjes voor binnen zoals eilandjes maken van bv kussens en daar overheen springen. Ik heb laatst een krant opgehangen en die moest eraf gegooid worden met ballen, dat was een feest! Een tent maken is ook leuk, hang er eens kerstboomlampjes in! Je kunt ook via de laptop samen gaan sporten, er zijn genoeg filmpjes te vinden. Mijn dochter doet dat met oma en dat is voor beide leuk! Ook leuk is anamariakoekoek of stoelendans. Met klei kunnen ze ook hun ernergie kwijt. Heb je wel eens brooddeeg gemaakt? Als je een bal maakt kun je er penne (pasta) insteken en heb je een egeltje. (penne verbrand minder snel dan houten prikkers). Ik verstop ook wel eens dobbelstenen. Dochter gaat de kamer uit. Ik verstop er 10 (zo gedaan) en dochter is een tijdje zoet met zoeken. Succes ermee, het hoort ook een beetje bij de tijd van het jaar. Sommige kinderen hebben moeite met de verandering van het weer.
Verveling is de oorsprong van creativiteit.. Misschien moet je het niet voor hem op willen lossen??? Mijn zoontje van 4 maakt uit verveling de meest geweldige bouwwerken in zijn kamer van zijn matras, lakens, stoelen etc. Daar heeft hij dan veel lol in en ik ook!
helemaal mee eens. en 1 uur alleen spelen lijkt me eerlijk gezegd helemaal niet slecht. ik zou knikkerbaan bouwen uit proberen. je hebt vanaf 4 jaar wel dans lessen, muziek lessen. en ju-do hahaha
hey meiden. Ik zie dat jullie zeggen, het niet op willen lossen. Opzich snap ik die redenering. Maar als je kind dan steeds naast je komt staan , mama ik verveel me , mama ik weet niet wat ik moet doen , mama mama mama mama ENZOVOORT dan is het ook niet erg prettig. Hoe dan om te gaan met een zeurend kind... Of zelfs een kind wat dan vervelend gaat lopen doen. ??? Hoe stimuleer je die ??? Ben benieuwd naar jullie reacties .
Ik doe een paar suggesties voor zelf spelen en ga vooral door met de dingen die ik zelf aan het doen ben. Als hij zelf met het voorstel komt om een spelletje te doen dan wil ik daaraan vaak best mee doen (gezellig) maar ik vind het belangrijk dat mijn kinderen zichzelf kunnen vermaken en ook hun eigen 'probleem' kunnen oplossen. Nu moet ik wel zeggen dat ik zelden heb meegemaakt dat mijn kleuter zich verveelt.. als ik het al heb mee gemaakt... Volgens mij geldt voor verveling en zeuren precies hetzelfde als met alle andere vormen van zeuren: kinderen doen dat wanneer ze het idee hebben dat het werkt.. oftewel.. niet in mee gaan.
ik zeg vaak dat ik me ook verveel en dat het een saaie dag is. hij kijkt dan uit het raam naar buiten.
Hier weinig geverveel. Doe ook wel enorm veel met mijn kind samen. Maar ik vind treinbaan bouwen, een kasteel bouwen en voorlezen ook leuk. De dagen zijn wel lang, want hij slaapt kort. Hij speelt het liefste met mij, maar kan met zijn treinen en Duplo wel goed zelf spelen. Ik geef dan wel even een opzetje. Verder maakt hij muziek, tekent hij en doet educatieve spellen op de i-pad als ik er ook achter zit. Even rust en samen op de bank met een kopje thee en wat lekkers. Oh, en we gaan verder iedere dag minimaal 1x naar buiten, weer of geen weer!
Dit hoorde ik laatst ook van een kennis (jeugdpsycholoog). Tegenwoordig willen de ouders vooral 'perfecte' ouders zijn, en zijn de hele dag in de weer om hun kind te entertainen, nieuwe uitdagingen te verzinnen, van alles voorkauwen, samen spelen enz. Natuurlijk is dat ook heel belangrijk, maar een heel belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van de hersennen is eigen initiatief en een totaal eigen fantasiespel. Gewoon de meest lugubere spelletjes die kinderen verzinnen uit verveling. Ik vond het als kleuter leuk om met de stenen in onze tuin te praten , mijn moeder dacht echt dat er ergens een steekje los zat bij me. maar bleek gewoon een eigen fantasiewereld te zijn. Ik had verzonnen dat die dingen magisch zijn en terug konden praten. Kind blijven entertainen staat de ontwikkeling van fantasie in de weg. Ook al die nieuwe voorgekauwde speelgoed, zoals een keuken/ winkeltje/ kassa enz. Wat is er mis met een schonendoos als 'kassa' en een boekenplank als de 'winkel'? Dan pas gaat de fantasie aan het werk! dit gezegd hebbende is mijn advies: laat hem soms zich lekker vervelen, kijken wat voor fantasie het gaat opleveren!
Bij echt verveling denk ik aan kinderen die geen fantasie hebben en niks zelf kunnen terwijl de hele woonkamer vol met speelgoed ligt. Van dat voorgekauwde plastic spul met licht en geluid enzo. Wij hebben echt heel weinig speelgoed. Tuurlijk verveelt mijn zoontje zich ook weleens, maar dat betekent meer: ik heb nog niet verzonnen wat ik ga doen. En samen met papa en mama spelen daar is niks mis mee. Ik denk dat ik dat ook wat minder zou doen als mijn kind één of twee broertjes of zusjes had. Ik ken ouders die echt nooit wat met hun kind ondernemen, ronduit zielig vind ik dat. Alles draait om balans.
Ja dat helpen gebeurd hier ook, maar zijn verveling slaat om in mama vervelen. Mama met kort lontje nu. Vandaar de vraag om tips. Tis nie zo dat ik fulltime clown wil spelen om hem te vermaken, en ja ik snap heus dat een beetje vervelen hier en daar goed voor hem is. Maar voor nu vraag ik om tips voor kindjes die zichzelf niet al te best kunnen vermaken. Thanks iig voor de reacties. En ja hij heeft wel wat vriendjes, maar dat is ook maar af en toe.
Mijn oudste heeft hier ook veel moeite mee. Het enige wat ie dan doet is speelgoed afpakken van z'n broertje/zusje of ze sarren. Heel vermoeiend aldoor. En als het genoeg is gweest zeg ik ook wel eens, pak iets uit je kist of kast om aan tafel mee te spelen en ik geef J 10 tellen om iets uit te zoeken en anders doe ik het zelf. Hij mag van mij ook buiten of boven spelen maar dat vind ie niet gezellig zegt ie.