Is er een onderwijsassistent of lerares die ik iets mag vragen?

Discussie in 'De lounge' gestart door PenK, 26 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Bij mijn zoon in groep 5 staat dit schooljaar een onderwijsassistent voor de klas. Slechts 1 dag in de week, maar toch...
    Mag dit?
    De schoolleiding zegt dat ze onder supervisie van de lerares werkt. Echter, die is die dag niet aanwezig, ze werkt volledig zelfstandig en alleen die dag.

Ik heb uiteraard al gegoogled, daar vind ik veel verschillende info. Maar ik vind vaker dat het niet is toegestaan dan dat het wel is toegestaan.

Wie kan ea. voor mij uitleggen?

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor zover ik weet, is dit niet toegestaan. Die onderwijsasssistent lijkt zelf ook wel gek, dat ze accepteert dat ze met haar salaris het werk van een bevoegd leerkracht gaat doen.
    Op papier zal dan die dag de directeur zelf voor de klas staan ofzo? Dus ze weekt sowieso niet onder supervisie van de juf, maar onder supervisie van degene die volgens de administratie op die dag de klas draait.

3. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Jawel, onder supervisie mag dit. Ik heb zelf een tijd ingevallen tijdens mijn studie en toen was ik ook officieel onderwijsassistent.

4. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Maar als er geen supervisor aanwezig is?

5. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Het is een mbo'er zonder lesgeefbevoegdheid. Ik heb zeer mijn twijfels of dit mag. De onderwijskwaliteit komt het zeer zeker niet ten goede. Ik zou hiermee als ouders niet akkoord gaan. Supervisie die niet aanwezig is, is geen supervisie. Het is een assistent, dat woord zegt al genoeg.

6. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het lijkt mij dat dit niet mag, het is een onderwijsssistent met een diploma op MBO niveau, terwijl een leerkracht HBO heeft gedaan. Misschien onder toezicht van de leerkracht, maar zeker niet alleen.

7. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Is ze mogelijk bezig met de PABO? Dus dat ze nu wel onderwijsassistente is maar wel verder aan het leren is. Dan kan ik mij voorstellen dat het wel mag.
    Ik zou even kijken hoe het gaat voordat er ophef over gemaakt wordt. Misschien wordt ze wel die dag in de gaten gehouden door een andere docente die op dat moment wel aanwezig is.

8. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Nee, ze studeert niet verder. Ze wordt puur ingezet om de 'gaten op te vullen'.

9. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Nee, dit mag idd niet, ze 'mag' in principe niet en alleen met de kinderen zijn. In klasverband dan, ze mag we l zelfstandig met kleinere groepjes werken om bv bijles/ondersteuning/hulp te geven.
    Maar dit gebeurt wel (bijna) overal. Er wordt bezuinigd op scholen, meer kinderen per klas, minder leraren op school. Een school krijgt een budget per kind en daar moet een school alles van betalen.
    En hier zit het probleem meestal. Er is gewoon geen geld voor meer leraren.

Maar vergeet niet dat er hele goede onderwijsassistenten zijn!!

10. roos85

roos85 Bekend lid

6 dec 2012
    537
    3
    18
    Ik ben leerkracht en heb in het speciaal onderwijs gewerkt, hier had ik elke dag een onderwijsassistent bij mij in de klas.
    Zij mocht wel alleen staan als ik pauze ging houden. En in hoge nood draaide een onderwijsassistent ook wel eens een klas alleen, bij ziekte oid. Maar absoluut niet structureel.
    Nu weet ik alleen helaas niet of het officieel ook echt niet mag...

Maar ik zou het als ouder er niet mee eens zijn, ik heb hele goede assistenten gehad, maar het is toch niet hetzelfde als een leerkracht. En als het bij jullie dus structureel 1 dag in de week is zou ik toch een klacht indienen denk ik.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Een onderwijsassistent mag wek alleen zijn met kinderen, óók met een hele klas. Maar in feite mag ze de kinderen dan alleen opvangen, geen les geven.
    Wat hier gebeurt mag niet. Ik vind het niet nietjes van de school dat ze het communiceren alsof het wel mag. Het werkelijke verhaal is waarschijnlijk "Als we het zo oplossen kunnen we 8 iets kleinere groepen maken in plaats van 7 grotere klassen en ergens een combinatieklas." (Ik verzin de getallen nu even.) Maar waarschijnlijk wordt deze oplossing gebruikt om een extra klas te kunnen maken / houden.

12. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Het is een behoorlijke klas waar ze voor staat, 33 kinderen.

Ik ben heel blij met jullie reacties. Ik wil zoveel mogelijk informatie vergaren voor ik een gesprek aan ga vragen met de directie. Wat ik sowieso op korte termijn wil doen. Ik laat het er zeker niet bij zitten.
    Dankjulliewel!

13. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Dit. Ik werk in het voortgezet onderwijs, dus ben niet zo bekend met de regels in het primair onderwijs, maar wel met dit soort noodgrepen. Ook al is dit niet een geweldige of misschien zelfs legale oplossing, de kans is groot dat het alternatief beroerder uitgepakt zou hebben.

14. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ik weet dat het op veel scholen gebeurd. Ik heb zelf als onderwijsassistente gewerkt. Als ik dan andere onderwijsassistentes hoorde was dat zeker in de kleuterklassen heel veel voorkomend.
    Ik heb het zelf nooit gehad. Ik deed veel IRT werk. Ik stond wel samen met de leerkracht in een combinatieklas. Dan deed zij de uitleg bij de ene groep en dan ging zij met de andere groep aan het werk. Ik bleef dan bij de eerste groep en hielp hun als ze vragen hadden.

Kun je het niet gewoon een poosje aankijken? Wie weet doet ze het wel heel goed. En wordt ze goed geïnstrueerd door de leerkracht. Ik geloof zeker dat het een noodoplossing is, maar wie weet wat het alternatief is?

15. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Denk niet dat de grootte van de klassen van invloed is geweest op deze keuze. Het is een kleine school met over het algemeen vrij kleine groepen. Toevallig de klas waar mijn zoontje in zit niet, maar dat is een uitzondering.
    Maar het zal zeker in het kader van bezuinigingen zijn denk ik.
    Wat voor ons het belangrijkste is is dat de kwaliteit van het onderwijs door deze keuze niet achteruit mag gaan. Naast deze juf staat er ook nog een meester en andere juf op deze groep. In totaal 3 leerkrachten dus. Dat is deels een ander verhaal. Maar de hele situatie is onwenselijk. Zeker gezien de keuze om voor dag 3 een onderwijsassistent te kiezen.
    (dat van die 3 leerkrachten op de groep is ons dus helemaal niet gecommuniceerd, daar kwamen we deze week dus achter)

16. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    33 kinderen in de groep? Dat is echt vreselijk veel, mag dat wel? In het VO is 32 de max en met reden... En vier verschillende mensen op een groep lijkt me ook heel onwenselijk, bijna iedere dag een andere dynamiek en alles valt of staat met vlekkeloze communicatie.
    Ik vind dat je met dit complete verhaal zeker een punt hebt en het direct aan het begin van het schooljaar wilt aankaarten in plaats van aankijken.

17. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Of het mag of niet weet ik niet. Wat ik wel heel zeker weet is dat zelfs op de middelbare school 'leerkrachten' voor de klas staan die niet bevoegd zijn. Zij staan dan gerust een aantal jaren alleen voor de klas, geheel zonder supervisie, zonder een toepasselijke opleiding...

18. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ik geloof dat groepen tot 36 zijn toegestaan.
    Vind het zo'n vervelend begin van het nieuwe schooljaar:(
    Nog even voor de duidelijkheid; ze staan met totaal 3 op de groep, 1 juf, 1 meester en de onderwijsassistent.

19. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ik ben onderwijsassistent en heb ook weleens voor de klas gestaan. Ook deed ik elke woensdag een uurtje groep 7 dan kon de leerkracht buiten de klas met bepaalde leerling zelf werken.

(Inmiddels zit ik al 3 jaar werkeloos thuis, na 7 jaar vaste dienst er werd bezuinigd en ik moest eerste gaan....Hier in limburg moeilijk daar werk in te vinden)

20. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Nee dat klopt niet helemaal. Mits je aantoonbaar een geschikte opleiding actief volgt waarbij je maximaal binnen drie jaar je lesbevoegdheid haalt, mag je onbevoegd lesgeven. Je krijgt dan een tijdelijk contract en wordt in de zomer ontslagen. De school kan er dan voor kiezen je weer aan te nemen, maar dat mag maximaal twee keer. Daar wordt streng op gecontroleerd en scholen nemen daar geen risico mee.
    In de jaren '70-'80 kreeg je wel automatisch een bevoegdheid voor een bepaald vak als je er vijf jaar les in gaf, ongeacht je opleiding.

TS: Oh verkeerd begrepen, maar drie vind ik ook erg veel.

Deel Deze Pagina