hier is ook een onderwijsassistent in groep 1 en 2. ze zitten per groep gescheiden maar doen ook veel samen. onderwijsassistent is dan bv in groep 1 bezig met iets knutselen terwijl de echte juf dan iets uitlegt in groep 2. en even later draaien ze het om zeg maar. ik heb hier geen klachten verder over de lessen. ik vind mijn kinderen veel slimmer en ze leren veel meer en weten meer als ik toen ik 4 jaar was
Toch gebeurd het hoor. Vriend heeft alleen Havo diploma ( vervolgopleiding psychologie gestaakt). Heeft 3 jaar alleen voor de klas gestaan, was zelfs mentor van een klas. Ook is hij in de zomermaanden niet ontslagen. Dit is nog niet lang geleden, paar jaartjes terug.
ik werk in het middelbaar onderwijs.. maar bij ons mag iemand die onbevoegd is wel lesgeven, zolang die maar bezig is om het te leren. Dus in opleiding.
Er zijn escapes voor de school waardoor ze legaal een onderwijsassistent mogen inzetten. Vraag me niet welke, ik heb op een school gewerkt waarbij dit een normale gang van zaken was. Wenselijk? Ligt eraan. Wij hadden een aantal onderwijsassistenten die stukken beter werk afleverden dan de leerkracht. De leerkracht zorgde ervoor dat er die dag geen instructielessen op het programma stonden. Veel zelfstandig werk (weektaak) en toetsen. Wanneer een kind het niet snapte en de onderwijsassistent er ook niet uit kwam, was er de mogelijkheid om uitleg te vragen aan de leerkracht in de klas ernaast. Ik vind het minder wenselijk dat er 3 verschillende personen voor de klas staan.
Maar dat is bv. in de zorg ook wel zo... Mijn moeder moet bv. taken van de verzorgende overnemen als die niet aanwezig is, terwijl zij daar zelf eigenlijk niet bevoegd voor is. Doet ze dat niet dan verliest ze haar baan.
Dan heeft hij dus blijkbaar niet binnen 3 jaar zijn bevoegdheid gehaald en is daarna zijn contract niet verlengd. Je kunt in het VO inderdaad geen vast contract krijgen als je geen lesbevoegdheid hebt. Het feit is dat dit heel veel gebeurd, omdat er helaas in bepaalde vakken een groot tekort is aan docenten. Een enthousiaste docent in opleiding is dan nog altijd beter dan helemaal geen les (wat soms ook gebeurt: dan hebben leerlingen gewoon maanden geen les in een bepaald vak!). Je lijkt trouwens te vinden dat mentoraat al helemaal niet door een onbevoegde docent gedaan moet worden, maar ik denk dat iemand die een tijd lang psychologie heeft gestudeerd een stuk beter mentor-werk aflevert dan ik, volledig bevoegd 1e graads docent. Ik heb daar in mijn opleiding namelijk nooit structureel iets over geleerd. Alles m.b.t. mentoraat heb ik in de loop van de jaren door ervaring geleerd. Wat dat betreft moet je de opleiding van docenten ook weer niet overschatten. (Al denk ik dat daar bij 2e graads docenten wel meer aandacht voor is geweest in hun opleiding.) OT: Ik zou persoonlijk vooral het feit dat er drie leerkrachten op de klas staan het grootste probleem vinden. Ik zou zelf de onderwijs assistent willen ontmoeten en eens met haar willen praten, om een inschatting te maken van haar kwaliteiten. Als ik daar geen vertrouwen in zou hebben, zou ik dat kenbaar maken bij de directie. Als ik haar hoog inschatte, zou ik het een tijdje in de praktijk aankijken. Misschien is ze wel heel goed.
Ik werk in het basisonderwijs en het komt toch met enige regelmaat voor. Wel meer, zoals gezegd, als i vak bij ziekte o.i.d. Maar soms ook structureel, vooral bij kleuters. Overigens is een geoepsgrootte to 40 toegestaan, dan miet je splitsen in 2x20.....heb er ook weleens 39 in groep 7 gehad!
Ik heb in het speciaal onderwijs gewerkt en daar had ik één dag in de week vrij om ouderbezoeken af te leggen en te studeren en dergelijke. Ik had daar ook alle dagen een onderwijsassistente in de klas en op de dag dat ik er niet was, stond zij voor de klas en had ze zelf een onderwijsassistente naast zich om haar te helpen. Niet alle onderwijsassistenten mochten zelf voor de klas. Zij was onderwijsassistente met een extra cursus of opleiding en dan heet je onderwijsondersteuner ofzo. Ik weet het niet meer precies. Maar het mocht wel gewoon officieel.
Gelijk heb je! Ik zou de situatie ook niet accepteren. En het anders buiten school zoeken. De school gaat hiermee echt buiten zijn boekje, een kwalijke zaak!
Dat was hier ook het geval. Maar een werkje uitleggen aan een kleuter is wel heel iets anders dan een 5e groeper onderwijzen.
Ik ben gediplomeerd Onderwijsassistent. Ik heb altijd geleerd tijdens mijn studie dat ik NIET bevoegd ben om les te geven. Het antwoord is dus nee.
Ik heb jaren als onderwijsassistent gewerkt en bij ons binnen de stichting houdt dit in dat je ook voor een klas geplaatst kan worden. Zowel structureel als voor inval. Officieel onder verantwoording van een ander, dat is alleen leuk gezegd, maar zo werkt het in de praktijk natuurlijk niet. Inmiddels sta ik al jaren als leerkracht op dezelfde school en wordt er nog steeds zo gewerkt. Ik vind opleidingsniveau niet altijd iets zeggen over de kwaliteit van de leerkracht. Ik heb al hele goede onderwijsassistenten gezien, waarvan ik hoop dat mijn kind ooit zo'n juf krijgen. Terwijl er ook af en toe stagiaires of invallers zijn die misschien de pabo met 2 vingers in hun neus doorlopen, maar absoluut niet weten hoe het in de praktijk werkt en in mijn ogen niet geschikt zijn voor het vak. Ik zou je dus niet blindstaren op alleen deze info. Maar vraag eens na bij andere ouders en directie of ze dit vaker gedaan heeft. Hoe is dit ervaren? Ik zou er in ieder geval als leerkracht geen moeite mee hebben.
Voor mij persoonlijk zouden 3 verschillende mensen voor 1 groep erger zijn. Zien zij elkaar? Hoe communiceren ze? Hoe zorgen ze voor continuïteit?! Wat de OA betreft, je hebt goede en slechte zoals je ook goede en slechte leerkrachten hebt. Ik snap je zorg, zou dit bij de directie neerleggen, maar wel tweeledig... Daarnaast zou ik willen weten hoe het "lesrooster" er op woensdagochtend uit ziet. Dan heb je een indruk...