Hoe eten maken voor kleintje

Discussie in 'Voeding' gestart door MamaenMini, 1 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Mijn kleintje nu bijna 5 maanden, en wil vast een beetje gaan inlezen over vaste voeding. Hoe maken jullie baby eten? Wil het zelf koken en geen olvarit ( tenzij we dagje weggaan.) En wil ook gaan invriezen. Ik heb echt tips nodig! Heb geen flauw idee hoe ik het moet aanpakken. Ik wil nu ook alvast een voorraadje aanleggen ( over 2 weken) zodat ik als het een dagje druk is, ik gewoon een potje uit de vriezer kan pakken.

Fruit weet ik wel, dat maak je heel fijn, aan het begin iets warm en wat water erbij.

Maar dat avond eten... Doen jullie het uit HAK potjes koken of echte verse groenten?

2. Mayon

Mayon Niet meer actief

hoi ik kookte vooral verse groenten ja, maar wij aten dat zelf ook. Jullie ook wel denk ik? Ik gaf dus hetzelfde als wat wij aten (als ze het hebben mocht) en anders iets bewaren voor de volgende dag wat ze we mag.

Ik heb ook wel in de vriezer gedaan maar erg vaak heb ik dat niet gebruikt, het wordt ook wat 'smotserig'.

deed eerder gewoon een los aardappeltje koken voor haar met wat groente erbij, ook zo klaar. Uiteindelijk lijkt het moeilijker dan het is hoor. Succes alvast!

3. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    geen potten groente hoor, daar zit zout bij. diepvries kan weer wel (mits niet met room etc.)

is niet moeilijk, aardappeltje in blokjes groente erbij, koken. je kunt t pureren maar wij prakken. (in t begin natuurlijk beginnen met 1 soort groente, en kijken hoe dat valt.)

4. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Bij ons in de AH hebben ze HAK en MM potjes zonder zout ( bij het zonnatura vak)

Oke duidelijk verder! Mogen ze aardappeltjes van 6 maanden dan?

5. Bri

Bri Niet meer actief

Als je voor jezelf kookt, houd je gewoon wat groente apart. Die kun je eventueel pureren of prakken, en dat is een heerlijk maaltje voor een beginnende eter. Kun je ook invriezen. Minder lekker dan versbereid, maar mijn kinderen hadden er geen moeite mee.
    Potten Hak vind ik zelf voor de meeste groentes helemaal niet lekker (alleen rode kool, bruine bonen, capucijners). Dus ik kookte echt liever vers.
    Ik zou geen voorraden gaan maken, je eet toch elke dag, en een paar broccoliroosjes, worteltjes of sperziebonen zijn zó gekookt.
    Volgens mij mogen aardappels al met 6 mnd.
    Check anders even het voedselintroductieschema op borstvoeding.com. Dat is vrij voorzichtig.

6. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    als aanknooppunt van wat ze wanneer mogen kun je het voedselintroductieschema van borstvoeding.com aanhouden, al is die wel voorzichtig.

die potjes zonder zout kende ik niet, dus dat mag wel

7. Mayon

Mayon Niet meer actief

ik gaf aardappels met groente vanaf 6 maand meteen samen. aardappel mag dan al.

8. adi

adi Niet meer actief

Echt een nuttig advies:

Voordat je begint aan fruit geven, ga zelf even op onderzoek uit. Eet een paar happen van en appel (gewoon zoals altijd), en ga daarna dezelfde appel bewerken zoals je het aan de baby wilt geven.
    Zoek een manier die het beste bij je past, maar waarbij de smaak nagenoeg hetzelfde blijft als dat je haar gewoon zo een appel zou geven. Want op die manier laat je haar wennen aan smaak van appel.
    (geldt voor alle fruit).

Dus helemaal glaspureren, warm maken, water erbij (waarom eigenlijk, fruit wordt al bijna sap als je het pureert), koekjes, rijstebloem e.d. en allerlei andere trucjes die mensen met fruit uithalen, gaan allemaal ten koste van de pure smaak.

Banaan: laat de banaan heel rijp worden (met zwarte vlekjes dus), en prak die goed met een vork -> klaar
    Appel: even raspen -> klaar
    Peer: goed rijp en zacht laten worden en prakken met een vork -> klaar.

9. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    In het begin had ik ook een voorraadje in de vriezer aangelegd maar uiteindelijk weinig gebruikt. Wij eten (bijna) dagelijks verse groente en had altijd wel wat over. Aardappel, rijst of pasta erbij en je bent klaar. Of ik heb voor 'nood' groente (zakken van Bonduelle) in de vriezer. Even de hoeveelheid eruit halen die je nodig hebt, koken en voila!

10. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Water erbij doen ze altijd op t kdv, dacht dat ze dat gewoon deden zodat ze het makkelijker weg kregen. Maar niet nodig dus!

11. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Ik heb wel een voorraad groente aangelegd en maak er veel gebruik van. Wij eten nog wel eens roerbakgroenten-pakket, met ui e.d. daarin, dus mee-eten is dan geen optie.

Ik heb tot nu toe wortel, bloemkool, broccoli, sperzieboontjes en courgette in de vriezer liggen. Alles kort gekookt/gestoomd, en daarna met de staafmixer gepureerd. Daarna ingevroren in ijsblokjesvormen, en zodra ze goed bevroren zijn, de groenteblokjes in diepvriesbakjes gedaan. Ik ontdooi nu 1 of 2 blokjes, en ik moet zeggen, het smaakt echt lekker! Vooral de bloemkool en wortel is echt jammie :)

Fruit vries ik niet in, maar maak ik gewoon vers.

12. lovekees

lovekees Bekend lid

8 okt 2010
    814
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik gebruik verse groente met aardappels maakt meestal een voorraadje doe het in ijsblokzakjes vooral in begin eten ze nog niet zoveel dan kan je makkelijk even een beetje pakken,

vind zelf wel makkelijk wat in de vriezer zij eet meestal rond half5 5 uur wij eten meestal wat later...

pot groente zou ik persoonlijk niet voor die kleintjes doen
    verse groente is zo klaar

13. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Mijn man is ook vaak laat thuis en dan zijn we geneigd om makkelijk te eten, zoals gister eventjes lasagna, en dan is het makkelijk als je gewoon groente uit de vriezer kan pakken. Handig in ijsblokjes! Heb nog iets te veel van die spullen over van de BV :)

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Blijft altijd wel lastig om goed en lekker te koken voor de kleinsten vind ik.

Bij Julian maakte ik ook weleens pompoen. Lekker zoet en goed te combineren.

Dit boek kwam ik ook tegen, misschien is het wat:

MAMA'S KOOKBOEK - ANDREA VAN DEN HOUT

15. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    ben grote fan van de ijsklontbakjes en diepvrieszakjes ;). Regelmatig een grotere hoeveelheid maken dan dat er op een dag gegeten wordt, in het ijsklontbakje en de klontjes in een diepvrieszakje. Op het aanrecht ligt een lijstje met wat er op voorraad is (per blokje geturfd) en als er wat uit gaat streep ik dat af.
    Nu wil ons meisje meer zelf doen dus zal er wat meer op maat gekookt gaan worden. Gemakkelijk met brocoli en spercieboontjes uit de vriezer en wat we verder bij de groenteboer mee nemen.

16. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier at ze gewoon met ons mee en als wij wat anders aten ofzo dan had ik diepvriesgroente en pasta. Even koken en klaar.

17. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik zou niet teveel in de vriezer gooien want voordat je het weet eet ze stukjes of grof geprakt en dan heb je niets aan je gepureerde eten. Hier ook fan van de zakken van bonduel om achter de hand te hebben. het is niet zo lekker als vers maar wel binne 8 min heel zacht. Begin met 1 soort maar aanraders zijn ook zoete aardappel, pompoen, kruimige aardappel met wat olie of roomboter en voor leuke receprten na je introductiefase zou je eens op deze site kunnen kijken. Als je volgens het schema van stefan kleintjes introduceert moet je soms wat aanpassen maar er staan echt lekker dingen bij die ook voor papa en mama lekker zijn (Hier gek op zilvervliesrijst met gebraden kip en tomaat bij de recpten voor 7 maand en ouder)

Recepten voor kinderen vanaf 6 maanden | Koken voor mijn dochter

18. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Mwah, ik vind 't zelf eigenlijk best lekker, dus dat snacken we wel op ;)

19. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Er zijn hier al goede tips en adviezen gegeven..
    Potgroenten zou ik persoonlijk ook echt niet doen. Vers is veel lekkerder en fijner om aan de smaak te wennen!
    Ook zou ik niet meteen gaan mengen maar eerst 1 groenten (zonder aardappel) per keer geven en dan 2-3 dagen na elkaar. Zo kun je zien of je kindje ergens op reageert... Als je dingen door elkaar geeft is het natuurlijk niet duidelijk waar op gereageerd is!
    Als dat goed gaat kun je gaan mengen met aardappel en/ of andere groenten.

Deel Deze Pagina