Hoi Allemaal Ik woon al 4 jaar in het buitenland (buiten europa), en ben er gisteren achter gekomen dat ik zwanger ben! Blij.....maar ik denk aan honderduizend dingen tegelijk! Mijn partner is zelf canadees en we zijn 2 jaar geleden hier getrouwd. Nu wil ik in nederland bevallen, omdat mijn familie daar woont en ik Nederland harstikke goed vind als het gaat om zorg etc. Ik ga in december naar Nederland en wil mij dan graag weer inschrijven in Nederland en zo ook netjes zorgverzekerd zijn met een Nederlandse verzekering. Ook wil ik bevallen in een kraamhotel zodat ik daar niemand tot last ben.. Heeft iemand hier ervaringen mee? Waar moet ik allemaal aan denken? Kan het zomaar, om mij weer in te schrijven? Ik heb namelijk gehoord dat het echt een rompslomp is om weer terug te "remigreren". Graag jullie hulp! Mijn dank is groot!
Nou, ik weet niet hoe het zit in jouw land maar een verandering van land (inschrijven e.d.) vraagt toch wat rompslomp. En ga je je daarna terug inschrijven? Werk je? Want dan gaat het volgens mij niet in dat land. Trek je bijstand in het land waar je nu woont? Want dan kan je je niet in een ander land inschrijven zonder dat te verliezen. Ik zou denk ik opteren voor een bevalling in het land waar je nu woont (mits het geen ontwikkelingsland is) en dan als je mag vliegen terug naar NDL gaan voor een tijdje... Ik weet dat mijn prive verzekering een ziekenhuisbevalling in het buitenland toelaat mits het niet gepland was.
Ikzelf woon ook in het buitenland en heb na lang twijfelen besloten om te bevallen in Turkije. Zoals hierboven al gezegd is, komt er wel even wat meer bij kijken dan 'alleen even in- en uitschrijven'. Heb je er al over nagedacht of je partner ook komt overvliegen? Wat nou als jullie kindje spontaan komt met 35 weken en jouw partner nog niet in Nederland is, watdan? (hier moet je niet vanuit gaan, maar het kan gebeuren). Ik snap dat je in Nederland wilt bevallen voor je familie, dat wil ik zelf namelijk ook heel graag, maar het is niet altijd dé beste oplossing. Ga ervanuit dat je voor 34 weken zwangerschap al in Nederland moet zijn omdat je anders niet meer mag vliegen, stel je loopt uit tot 42 weken of je moet extra verblijven, zit je sowieso minimaal 3 maanden 'vast' in Nederland.. Ik wil je niet alleen de negatieve kanten laten zien absoluut niet, maar ik zelf heb ook voor deze keuze gestaan en ben erachter gekomen dat het niet de juiste oplossing is. Ik zou er heel goed over nadenken en er vooral veel over praten! Succes!
je kan je niet zomaar weer "inschrijven" in Nederland. Als je officieel geemigreerd bent is het niet zo even 123 weer terug naar Nederland, daar komt veel en veel meer bij kijken. Is het je bedoeling om hier ook te blijven dan? Of is het puur voor je bevalling en dan weer terug naar Canada? Je kan toch gewoon hierheen op vakantie gaan, alleen moet je dan wel rekening houden met 3 maanden dat je hier bent. Je kan dan hier bevallen (mits dat gedekt wordt door je Canadese verzekering) En dan daarna terugvliegen. Maar ook dat is niet heel handig met een pasgeboren babytje denk ik?
Wil jij gaan voor een Canadees nationaliteit/paspoort? Dan is het handig om eventueel de regels daarover na te lezen. Mocht je dus in Canada wonen. Mocht ik hier in Zweden een Zweeds paspoort willen, dubbele nationaliteit, dan moet ik minimaal 3 jaar onafgebroken in Zweden wonen vanaf het moment dat ik mijn permanent residence permit kreeg. (normaal is het 5 jaar, maar ik heb een Zweedse man). In de meeste landen is het volgens mij 3 tot 5 jaar. Mocht je dus tijdelijk naar NL verhuizen, dan kom je misschien in de knoei met de tijd en moet je overnieuw beginnen? En mocht je terug willen, hoe zit dat dan met je verblijfsvergunning? En hoe doe je dat met baby spullen? En als je je in moet schrijven bij familie, zitten daar geen extra kosten aan verbonden met belastingen voor je familie etc? Of ben je van plan om in Nederland te blijven? Heb je je huwelijk in NL aangegeven? En hoe zit het met de rechten van je man bij de geboorte van je kind? Het lijkt mij allemaal meer gedoe dan dat het het waard is. Mocht je in Canada wonen, ik had juist gelezen dat de zorg daar heel top is, of valt dat dus tegen?