N.a.v. het topic wat de beste uitgebreide verzekering is voor een zwangerschap en bevalling, ben ik wel benieuwd of er vrouwen zijn die zo goedkoop mogelijk verzekerd waren tijdens zwangerschap en bevalling. Volgens mij is het aanvullend verzekeren bijna duurder dan alles zefl betalen, maar misschien zie ik wat over het hoofd? Even mijn situatie: zwanger van nr.2, uitgerekend half februari. Plan is om opnieuw thuis te bevallen (eerste bevalling was ook thuis en erg fijn). Geen medische indicatie (op dit moment), goede 20 weken echo gehad. Momenteel ben ik basis verzekerd met het hoogste vrijwillig eigen risico (64,02 per maand). Als ik zo verzekerd blijf dan zou ik moeten betalen: - 4,15 per uur voor kraamzorg (huidig tarief), eigen bijdrage - kraampakket - lab onderzoeken en evt. medicatie tijdens zwangerschap - 296,92 voor een niet medische bevalling in ziekenhuis, eigen bijdrage. Maar mijn plan is dus om thuis te bevallen en alleen wanneer het medisch wordt in het ziekenhuis. Een aanvullende verzekering vergoed vaak nog cursussen (ga ik niet volgen) en lactatiekundigen (ik wil geen bv meer geven). Mis ik dan nog ergens kosten welke ik nu niet in beeld heb, maar die je wel moet betalen bij alleen een basisverzekering?
Volgens mij heb je het wel zo'n beetje. Enige lastige is dat als je bekkeninstabiliteit of iets dergelijks krijgt en je naar de fysio moet je je helemaal scheel betaald. Of als je opgenomen moet worden in het ziekenhuis, dan moet je wel je volledig eigen risico eerst gaan betalen
Ik zou wel m'n eigen risico zo laag mogelijk doen... Je weet nooit wat er gebeurd en dan kan dat best eens flink tegenvallen!
Over mijn eigen risico voor volgend jaar zit ik idd nog wel twijfelen, misschien die maar naar beneden doen. Alhoewel je met een max eigen risico je ook maar 180 meer betaald dan alleen verplicht eigen risico (max. eigen risico - korting op de maandpremie = 180).
Als je onverhoopt met de ambulance naar het ziekenhuis moet worden gebracht gaat dit ten lasten van je eigen risico. Wel iets om rekening mee te houden. Bij m'n eerste zwangerschap heb ik m'n aanvullende verzekering uitgebreid, maar had ik nog wel steeds het hoogst mogelijke eigen risico. Achteraf had ik m'n normale aanvullende verzekering kunnen houden omdat m'n bevalling op het laatste moment medisch werd. Bij m'n huidige zwangerschap heb ik m'n verzekering niet aangepast.
Rekening houden met ambulance ivm de hoogte van mijn eigen risico bedoel je? Want ik neem aan dat dit ook niet in een aanvullende verzekering zit, toch? Wel handig al jullie tips/opmerkingen. Ga ik zeker meenemen in mijn overweging.
Idd voor eigen risico. Had ik er even bij moeten zetten. Ik weet niet of je borstvoeding wil gaan geven, maar dan is het handig om ook nog even te kijken welke vergoedingen je kunt krijgen voor huur van een professionele borstkolf en laktatiekundige ed.
Ik werk op de klantenservice van een zorgverzekering en volgens mij heb je alle kosten wel op een rijtje. Enigste dat ik zou adviseren is je Eigen risico laag te zetten ivm laboratoriumobderzoeken en kans op ambulance (1 ritje ambulance is zo'n 700 euro). En als je zelf onverhoopt opgenomen moet worden kan er in sommige gevallen ook eigen risico berekend worden. En ik zou met dit kostenplaatje in het achterhoofd goed kijken of je goedkoper uit bent met een aanvullende verzekering of niet, uiterlijk 19 november zijn overal alle pakketten met inhoud bekend.
Ik heb ook enkel de basisverzekering gehad en nu werd het mij zelfs aangeraden door mijn zorgverzekering aangezien ik zeker weten medisch ben. Mijn eigen risico is vorige keer opgegaan aan vervolgonderzoeken nadat ik complicaties had bij de bevalling. Je eigen risico zo laag mogelijk zou ik persoonlijk dus wel doen. Verder hangt het heel erg af van de kosten voor een aanvullende verzekering maar als je niet poliklinisch gaat bevallen kom je in principe waarschijnlijk wel uit. Fysio wordt ook in aanvullende pakketten maar voor een deel vergoed, ik zou dan eerder wat geld opzij zetten voor het geval je fysio nodig hebt of om je eigen risico te betalen. Mijn uitgangspunt is altijd dat een verzekering de onvoorziene kosten moet kunnen dekken. Heel veel van die aanvullende zaken zijn beperkt en pas als je er zeker weten een aantal nodig hebt wordt het interessant om aanvullend te verzekeren.
Ga er van uit dat, mocht je naar het ziekenhuis moeten, je je vrijwillig en verplicht eigen risico zal moeten ophoesten. Al zet je vrijwillig eigen risico naar 0, dan zal je nog je verplicht eigen risico moeten betalen. Hoe groot de kans dat je naar het zieknhuis moet, weet ik niet. Ik ben bij de tweede bevallig thuis bevallen en had dus prima zonder aanvullende verzekeringen kunnen doen. Als je in het geval dat het echt moet, het eigen risico kan betalen, dan is er geen reden om die naar beneden te schroeven denk ik. Verzekeren is een mooi iets, maar ondertussen verdienen ze wel bakken met geld aan de onzekerheid van mensen.
ze verdienen idd genoeg aan de onzekerheid van mensen ja.. wij zijn verzekerd naar wat wij denken te gebruiken. ml en ik hebben beide een lichamelijk zwaar beroep dus de kans op fysio ed is behoorlijk aanwezig. nu heb ik tijdens de zwangerschap fysio nodig gehad verschillende keren in het ziekenhuis moeten zijn verschillende labonderzoeken gehad medicijnen moeten slikken en spuiten. veel wat dus vanuit mijn aanvullende verzekering betaald is. je kan ook alleen jezelf wat beter verzekeren dan je man/partner. ik wilde zelf iig het risico op hoge kosten door zwangerschap/bevalling zo laag mogelijk houden
Ik denk dat ik er wel uit ben: geen aanvullende verzekering, en denk dat ik het eigen risico ook op het maximale houd. Gokje wagen Uiteraard heb ik het geld wel op de rekening staan, mocht ik het max. eigen risico toch kwijt zijn.
Misschien een klein aanvullend pakket met fysio erbij.. Alles vanuit aanvullende pakket is eigen risico vrij.. In principe hoef je om de zwangerschap het eigen risico niet naar beneden te doen.. Ik heb best veel onderzoeken in ziekenhuis gehad en ook opname ivm hoge bloeddruk maar ik heb het verplichte eigen risico nog niet eens verbruikt.. Ik heb trouwens zo'n pakket bij zekur. Voor 27 euro per maand tandartsverzekering fysio anticonceptie eigen bijdrage kraam en aantal dingen meer verzekerd. Alles vanuit aanvullende pakket is eigen risico vrij... Onderzoeken ivm zwangerschap ook eigen risico vrij. Heb inderdaad aantal kleine bedragen voor het lab moeten betalen.. Ik heb eigen risico wel naar beneden gedaan maar als ik me beter had verdiept had ik dat niet gedaan. Tis extra eigen risico van 500 euro maar scheelt wel 15 euro premie per maand.. Valt dus eigenlijk mee met de extra kosten die je hebt mocht je meer zorg nodig hebben en heb je de zorg niet nodig dan scheelt het je een behoorlijke smak geld.
Grappig, ik ben nu ook bezig met wat ik volgend jaar moet afsluiten aan ziektekostenverzekering. Ik ben er alleen nog niet uit. Ik heb tot nu toe het maximale eigen risico gehad. Maar er kan van alles gebeuren tijdens een zwangerschap, de bevalling en na de bevalling. Dus waar doe je dan verstandig aan? Ik zou toch eerst even alle opties in kaart zetten, dus wat ben je extra kwijt als je een aanvullend pakket neemt en je eigen risico naar beneden schroeft. Wat krijg je er dan voor? Mocht ik er straks voor mijzelf uit zijn, dan deel ik wel mijn bevindingen.
Wanneer je zwanger bent of wilt worden is het verstandig om goed te kijken naar je zorgverzekering. Het is vervelend wanneer je onverwachts een hoge rekening ontvangt. De basisverzekering vergoedt verloskundige zorg. Wel moet je er rekening mee houden dat er een eigen bijdrage kan gelden. Het eigen risico wordt dan weer niet in rekening gebracht bij verloskundige zorg of kraamzorg. Vergoeding bevalling vanuit de basisverzekering Je krijgt een volledige vergoeding voor een bevalling wanneer je thuis bevalt, of voor een bevalling in het ziekenhuis of geboortecentrum met medische noodzaak. Is er geen sprake van medische noodzaak, maar wil je toch graag in een ziekenhuis of geboortecentrum bevallen dan wordt er een eigen bijdrage in rekening gebracht. Vergoeding kraamzorg vanuit de basisverzekering Kraamzorg wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Wel geldt er een eigen bijdrage van 4,15 per uur. Aanvullende verzekering Wil je bovenstaande eigen bijdragen liever niet betalen, dan kun je een aanvullende verzekering afsluiten. Vaak dekt de aanvullende verzekering deze eigen bijdragen. Ook zit er in de aanvullende verzekering vaak een vergoeding voor zwangerschapcursussen, fysiotherapie en het kraampakket. Groetjes Iris
Ik ben verzekerd bij de cz, daar kun je een maand voor de bevalling je verzekering omhoog gooien. (Ik heb het 2 maanden van tevoren gedaan) en volgens mij kun je hem ook weer stoppen wanneer je wilt. Is toch een stukje extra zekerheid en je betaald dan geloof ik 27 euro per maand extra. Liever 4 maanden x 27 euro extra dan 1 x 700 euro ziekenwagen..
Ik ga vanaf januari naar een andere verzekering. Wij gaan naar anderzorg, zitten nu bij Menzis. Bij Menzis betalen we nu 221 euro. Partner is niet aanvullend verzekerd, ik zit in pakket 2. Zou dan het kraampakket krijgen en zou ook kraamzorg vergoed krijgen. Bij anderzorg betalen we straks ongeveer 142 euro. Partner weer niet aanvullend verzekerd en ik budget. Ik krijg dan geen kraampakket en moet mijn kraamzorg zelf betalen. Ik moet in het ziekenhuis bevallen en dat krijg ik, als het goed is, gewoon vergoed. Wij hebben ons eigen risico op het maximale gezet. Maar mocht het zo zijn dat ik toch een deel zelf moet betalen, zorg ik wel dat ik dat geld achter de hand heb.
Ik heb bij delta lloyd dit jaar een klein aanvullend pakket gehad met daarin 6x fysio, vergoeding eigen bijdrage kraamzorg en poliklinische bevalling, zwangerschapscursus en lactatiekundige zorg. Dit kostte iets van 6 euro per maand extra en heeft me bijna 500 euro bespaard (ik ben thuis bevallen en had de lactatiekundige niet nodig, maar de fysio wel!). De kosten en inhoud van de aanvullende pakketten schelen heel erg per verzekering dus ik zou het zeker even goed bekijken als alle premies bekend zijn.