Kerstdiner van te voren maken?

Discussie in 'De lounge' gestart door naatje070, 6 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. naatje070

naatje070 VIP lid

24 jul 2007
    5.531
    0
    0
    huisvrouw
    Den Haag
    1e kerstdag vieren we bij schoonfamilie en 2e kerstdag vieren we met mijn familie.

Een aantal keer hebben we al bij mijn moeder en zus gegeten, dus het kwam er op neer dat het dit keer maar bij mij gevierd moest worden. Op zich geen probleem, maar ik heb zo weinig tijd om eten voor te bereiden. We blijven slapen bij schoonmoeder, dus gaan pas de volgende dag richting huis.

Nu wilde ik het volgende maken;
    voorgerecht: kippensoep
    hoofgerecht: gebakken aardappels/ patat, rollade, stoofperen, haricots verts + spek, en nog iets van groenten.
    nagerecht: tiramisu

Nu vroeg ik me af kan ik de kippensoep, stoofpeertjes, rollades en tiramisu van te voren maken, dus op de vrijdag en dan bewaren in de koelkast?

2. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    persoonlijk zou ik dat niet doen als ik bijv ook kook op vrijdag en ik heb over eet ik dat alleen nog op zaterdag en dan gooi ik het weg.

en als je het voorbereid en dan later opwarmt smaakt het toch altijd anders.

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Zou ik niet doen.
    Maar het zijn allemaal gerechten die vrij snel klaar zijn dus dat kun je toch prima de dag zelf maken?

4. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Stoofpeertjes zijn alleen maar lekkerder als je ze even laat staan. Dus ja, dat kan.

Rollade kan prima een dag van te voren klaar gemaakt worden. Dat is immers ook wel de langste bereiding. En de boontjes in spek, de dag van te voren al rollen. Kwestie van even bakken.
    Naja, en de kippensoep kan uiteraard van te voren.

Tiramisu geen ervaring mee.

5. jettje

jettje Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.541
    0
    0
    zv-er
    Hoi hoi,

Ik sluit me aan bij Daan78.
    De stoofpeertjes moet je zeker een paar dagen van te voren
    maken dan smaken ze nog lekkerder.
    Aardappelen van te voren koken en de dag er op bakken
    is ook erg lekker. Ik spaar altijd de aardappelen op van een
    paar dagen en aan het einde van de week worden ze
    gebakken en smaken ze heerlijk.

De kippensoep zou je bewijzen van spreken nu al kunnen maken
    en in de vriezer doen.

Succes er mee!

Groetjesss Jetje

6. naatje070

naatje070 VIP lid

24 jul 2007
    5.531
    0
    0
    huisvrouw
    Den Haag
    Op zich is alles makkelijk te maken, maar als ik daar maar paar uurtjes de tijd voor heb, is dat wel krap.

Rollade moet zowieso al minstens 3 uur op staan..Dan zou ik hem gelijk bij binnenkomst klaar moeten maken en in de pan gooien.

Soep is zou ik in kunnen vriezen, maar heb niet zo'n grote vriezer. Hoeveel liter zou ik nodig hebben voor 9 volwassenen en 5 kinderen?
    Misschien iemand tip voor snelle kippensoep?

Stoofpeertjes kunnen wel van te voren gemaakt worden, denk niet dat de smaak minder wordt.

Alleen die tiramisu maak ik liever echt van te voren. Moet toch opstijven enzo.

7. naatje070

naatje070 VIP lid

24 jul 2007
    5.531
    0
    0
    huisvrouw
    Den Haag
    Niemand die weet hoelang je tiramisu kan bewaren?

8. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    kippensoep kun je ook van te voren maken en in de koelkast/schuur/buiten zetten hoor! Hoeveel liter? een grote soeppan vol? weet niet... kijk even hoe groot je soepkommen zijn en dan keer x?

Wat je als groente ook zou kunnen doen is wintergroente blancheren en in de vriezer (of koelkast of buiten;)) en dan op de dag zelf in een grote wok roerbakken met een knoflookje, wat ketjep, zout en peper of spekjes?

als aardappels zou ik iets kiezen wat je kunt bakken in de frituur, want die is leeg;)

Als vlees zou je kunnen gaan voor rollade en die van te voren garen en dan op de dag zelf lekker in de oven, in het vet/jus opwarmen, kan best. maar kies dan geen rund, wordt zo droog!

toetje: geen ervaring

9. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Stoofpeertjes morgen maken en in de vriezer zetten. En ze dan even voor dat je naar je schoon ouders gaat ze even in een pan gooien om te ontdooien. Blijven ze geweldig smaken.

10. Janna

Janna Fanatiek lid

Over het algemeen mag je restjes tot maximaal vier dagen bewaren in de koelkast, dus vrijdag maken is geen probleem. Dan gaat het natuurlijk vooral om de voedselveiligheid. Het zegt niets over of de smaak hetzelfde blijft. Maar als ik bovenstaande reacties lees, kan dat met de meeste gerechten van jouw menu wel.

11. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Ik zou het niet zo lang bewaren max 3 dagen. Denk dat je bij tiramisu heel goed preoft wanneer die "oud" is.

Ik maak het altijd een dag van te voren omdat ik echt niet wil stressen op kerstdag.

Maak het ook al in 1 persoonsschaaltjes Lekker makkelijk serveren en mooi ook nog!

Deel Deze Pagina