Sinds 2/3 weekjes merk ik dat ik steeds sneller moe wordt op m'n werk. Concentreren is al langer een probleem, maar dat even ter zijde Ik werk 4 dagen per week van ma tot do.. en 2/3 weken geleden merkte ik dat op donderdagmiddag zo rond 14:00 ik er echt helemaal door heen zat. Vorige week begon dat gevoel van er door heen zitten al op woensdagmiddag, die avond dus vroeg naar bed.. lekker janken omdat ik me zo moe voelde.. en donderdag weer fit.. NIET dus.. Maar nu lijkt het deze week nog erger.. Maandag vrij i.v.m. pasen.. gister gewerkt en nu dus helemaal op!! Ik kan niet meer, m'n rug doet pijn, benen gaan pijn doen... ogen vallen dicht.. Nu is het zo dat ik bij familie werk, het is een klein bedrijf en op dit moment hebben we het behoorlijk druk. Als ik aangeef moe te zijn, wordt daar vaak over heen gepraat. Ik voel me niet serieus genomen zeg maar.. Ik heb immers een kantoorbaan en dat is lichamelijk niet zwaar.. "Ik heb een makkie" Ik gewoon niet "zeuren" want ik moet nog maar 20 dagen werken.. Maar aan de andere kant: Ik ben gewoon ECHT moe. Elke avond verdrietig omdat ik het allemaal zat ben en omdat ik niet moe WIL zijn! Nog iemand die een beetje hetzelfde heeft? Of meiden die tips hebben? Liefs, LB ps; voor iedereen met de tip: geef aan hoe je je voelt.. Heb ik gedaan.. maar er wordt niets mee gedaan, ik heb ook geen "zin" om er een hele issue van te maken, juist omdat ik nog maar 20 dagen moet..
Overleg even met je vk, aan die vermoeidheid kun je niets doen, maar je zou minder kunnen gaan werken, of nagaan of je thuis kunt werken. Ben gewoon heel stellig: ik ben te moe om mijn werk naar behoren te kunnen doen, dit zijn misschien de oplossingen. Wanneer jij je werk niet goed kan doen omdat je te moe bent, en je hebt dit al aangegeven, dan lopen zij het risico dat je fouten gaat maken, of veel minder 'productie' gaat draaien juist omdat je geen fouten wilt maken. Aan hun de keuze. Hebben zij al een tijdelijke kracht gevonden voor tijdens je verlof? Zo ja, vraag of die eerder kan komen, dan kan die veel beter ingewerkt worden dan normaal gedaan wordt. Jij kan vantevoren niet weten of je het gaat volhouden tot 36 weken, je kan ook met 34 weken met verlof gaan, of misschien eerder de ziektewet in, als het echt niet meer gaat.
Hoi LB, ik heb dit dus ook...maar ik ben pas 19 weken zwanger. Sinds een week of 4/5 moet ik er snachts soms wel 4 keer uit om te plassen. Gek word ik er van. Ik denk dat de vermoeidheid daar door komt en ik weet dat daar dus niets aan te doen is..pfff.. Heb ook een kantoorbaan en soms vallen m'n ogen bijna dicht. Fysiek is het voor mij ook niet zwaar, maar geestelijk word ik wel degelijk uitgedaagd en word ik geacht alert te blijven. Ik heb gister en vandaag gewerkt en merk ook dat ik zo verschrikkelijk moe ben. Vorige week vrijdag huilend in de auto gezeten omdat ik gewoon op ben. Aangezien het nog wel even duurt voordat ik met verlof mag ga ik dit wel bespreken met mijn baas. Ik werk bij een groot bedrijf en ik ga er vanuit dat we best tot een oplossing kunnen komen. Tot die tijd maar even doorbijten. Wens je succes en voor straks veel plezier met je verlof!
Ik denk dat het gemak van een kantoorbaan vaak overdreven wordt. Natuurlijk is een lichamelijke baan een stuk zwaarder (dat lijkt me zeker), maar ik heb ook vaak dat ik tegen het eind van de dag zo verschrikkelijk gaar ben dat ik me niet meer kan concentreren. Helaas heb ik het soort werk waarbij dat wel nodig is . Ik heb nu ook al een paar keer gehad dat ik om 16.00 uur nog even snel wat wilde doen en alleen maar fouten maakte, waarna ik alles de volgende dag weer opnieuw kon doen. Gelukkig is mijn werk individueel en heeft niemand er last van behalve ik, maar toch... De enige tip die ik kan verzinnen is toch je tempo proberen aan te passen en in de laatste weken dat je werkt al je energie te gebruiken voor je werk. Dus vroeg naar bed, en verder niet te 'druk' doen. En misschien kan je ook 6 weken van tevoren stoppen (als je nu 4 weken van tevoren gaat stoppen?). Wat ook kan - ik hoop het bijna voor je - is dat je iets onder de leden hebt. Ik was een paar weken terug ook helemaal gesloopt, zo verschrikkelijk moe. Ik dacht dat het door de zwangerschap kwam en dat dit dus tot het eind zo zou blijven. Een week later werd ik ziek en daarna was het over en sindsdien voel ik me een stuk fitter.
Hoi Lievebeeb Ik ben ook 30 weken en werk 4 dagen normaal. Sinds paar weekjes werk ik 4x6 uurtjes op aanraden van de verloskunde. Gewoon zeggen dat je het niet trekt. En sinds deze week werk ik een dag minder dus 3x6 en het voelt als een bevrijding. Ik werk ook op kantoor en het zitten, computer en concentratie breekt me. Elke avond ben ik moe, val ik in slaap op de bank na het eten. Heel gezellig Dat is eigenlijk al zo vanaf dag 1 dat ik zwanger was. Kiezen voor je lichaam en gewoon de tijd nemen om een beetje energie weer op te bouwen..
Ik herken het helemaal, vooral vanuit m'n tweede zwangerschap. Een kantoorbaan kan evengoed vermoeiend zijn als fysiek werk, maar dat hoef ik jou niet te vertellen. Mijn tip: geef aan dat het je te veel is en geef daarbij gelijk aan welke maatregelen jij gaat nemen om het wel haalbaar te maken. Dan is het geen punt van discussie, maar een mededeling. Ik stel voor dat je overdag (dus midden op je werkdag) gebruik gaat maken van je recht op extra pauze. Dat heb je namelijk als zwangere. Gewoon een uur rusten dus. Liefst op een bedje of een bank. Als je tussendoor naar huis kunt: doe dat dan! Ga een uurtje liggen en kom daarna terug. Als dit voor jou geen of onvoldoende verlichting biedt, zul je misschien gewoon korter moeten gaan werken. Halve dagen bijvoorbeeld, of van 9 tot 14 uur, wat haalbaar is. Dan betekent het deels ziek melden, en dat betekent weer verplicht met verlof vanaf 34 weken. Het heeft geen zin (en is niet goed) om op je tandvlees door te buffelen. Leg die keuze dus niet neer bij je werkgever of je collega's, maar neem je eigen beslissingen hierin. Als er binnen het bedrijf niemand is (leidinggevende, P&O) met wie je hierover kunt overleggen, overleg het dan met je vk en bepaal met haar wat een slimme zet is. Sterkte met je laatste loodjes! en ooooooh wat kunnen die zwaar wegen...
Beetje late reactie.. Maar bedankt voor al jullie reacties, fijn te lezen dat ik niet de enige ben. Inmiddels loop ik bij de fysio omdat ik lichamelijke klachten kreeg.. ik zelf denk dat het komt door en passief zijn (de hele dag zitten) + stress, vermoeidheid. Zoals ik al aangaf werk ik in een familiebedrijf.. de hele dag zit ik alleen op kantoor en dus even weg om uit te rusten, rondjes te lopen is gewoon heel moeilijk. De extra pauzes pak ik ook niet omdat de telefoon dat toch weer rinkelt. @ Bastet: de opvolger ben ik nu aan het inwerken, maar deze moet ook echt helemaal ingewerkt worden. Nu 2 dagen gehad en dat is natuurlijk nog vermoeiender. @ Lindangel: dit is inderdaad wat ik al een tijdje doe.. mijn weekend (3 dagen) zijn om bij te komen. Maandagochtend ben ik eindelijk bijgetankt en dan gaat het cirkeltje weer rond. @bri, wat jij zegt is logisch en had ik ook bij elke andere baas gedaan. Maar in mijn situatie kan ik dit niet.. meer ook omdat iedereen last kan hebben van dingen maar niet ik (zo voelt het) Ik wil niet zeuren.. ik wil niet klagen (dat doe ik wel even hier ). En dan vooral niet omdat ik voor mijn gevoel niet echt serieus genomen wordt. Ik loop wel een btje op m'n tandvlees, vrijdag naar de vk waar ik het wel aangeef, mocht zij iets roepen van minder werken dan grijp ik dit wel aan. Maar zelf ga ik dit niet opperen.. ik ben aan het aftellen nog 15 dagen..... Succes voor alle meiden! Liefs, LB
Hoi, Ja vervelend he, continue moe zijn. ik soms zelfs dagen dat ik echt denk: ik kom me bed niet uit. Ik werk zelf heel weinig, want ik doe invalwerk via het uitzendbureau. Maar hele dagen werkt niet meer. En voor halve dagen hebben ze niet veel. Dus ik heb me per vandaag ziek gemeld. En dat voelt wel lekker. Misschien ook een beetje saai. Maar ik merkte in de afgelopen weken dat doorzetten niet werkte. Dat voelde zo slecht. Daar word je ook niet uitgeruster van. En hoe verder in de zwangerschap, hoe langer het lijkt te duren voordat je bijkomt. Dus inderdaad beter goed overleggen, want anders kan je je straks ziek melden. Ik zou niet zomaar doorzetten en uitzitten. Helemaal met lichamelijke klachten werkt dat toch niet. Die heb je niet voor niets. Denk aan je lichaam en ook je geest. Een zwangerschap verdient veel meer rust dan ze hier in dit systeem van ons verwachten, vind ik... Heeeeel veel succes!