is er iemand die mij kan helpen??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mlis, 1 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    cao vvt: CAO Verpleeg- en Verzorgingshuizen

[FONT=Arial,Helvetica]Artikel 5.2 Overwerk
    [FONT=Arial,Helvetica]1. Onder overwerk wordt verstaan: arbeid die incidenteel wordt verricht boven de bij werktijdenregeling vastgestelde arbeidsduur. De bepaling of sprake is van de in dit lid bedoelde overschrijding van de arbeidsduur wordt gemeten op halfjaarbasis. Van overwerk is geen sprake voor zover sprake is van een verschoven dienst. [/FONT]
    [FONT=Arial,Helvetica]2. Vergoeding voor overwerk wordt gegeven, indien de werknemer opdracht tot overwerk heeft gekregen, dan wel redelijkerwijs mocht aannemen, dat hij opdracht tot overwerk zou hebben gekregen. In een dergelijk geval stelt de werkgever achteraf de noodzaak tot overwerk vast. [/FONT]
    [FONT=Arial,Helvetica]Artikel 5.2.1 Bepaling aantal overwerkuren en vrijgestelde werknemers [/FONT]
    [FONT=Arial,Helvetica]1. Indien het overwerk wordt verricht gedurende een periode van een half uur of korter voorafgaande aan of aansluitend op de bij werktijdenregeling vastgestelde werktijd, komt deze periode niet voor vergoeding in aanmerking. [/FONT]
    [FONT=Arial,Helvetica]2. Indien het overwerk wordt verricht gedurende een periode, langer dan een halfuur, wordt deze periode afgerond op een heel uur. [/FONT]
    [FONT=Arial,Helvetica]3. Indien het overwerk wordt verricht gedurende een periode, langer dan een uur, wordt deze periode naar boven afgerond op halve respectievelijk hele uren. [/FONT]
    [FONT=Arial,Helvetica]4. Aan de werknemer van 55 jaar of ouder en de zwangere werknemer na de derde maand van de zwangerschap zal geen overwerk worden opgedragen tenzij de werknemer er mee instemt om overwerk te verrichten. Per l april 2004 luidt lid 4 als volgt: [/FONT]
    [FONT=Arial,Helvetica]Aan de zwangere werknemer na de derde maand van de zwangerschap zal geen overwerk worden opgedragen tenzij de werknemer er mee instemt om overwerk te verrichten. [/FONT]
    [/FONT][FONT=Arial,Helvetica]Artikel 5.3.1 Werkingssfeer [/FONT]
    [FONT=Arial,Helvetica]1. Recht op vergoeding voor het verrichten van onregelmatige dienst hebben die werknemers, die zijn ingedeeld in functiegroep 65 of lager. [/FONT]
    [FONT=Arial,Helvetica]2. Onverminderd het wettelijk bepaalde wordt aan zwangere werknemer na de derde maand van de zwangerschap en aan de werknemer van 55 jaar of ouder geen onregelmatige dienst opgedragen, tenzij de werknemer hiertegen geen bezwaar maakt. [/FONT]
    [FONT=Arial,Helvetica]Lid 2 luidt per l april 2004 als volgt: [/FONT]
    [FONT=Arial,Helvetica]Onverminderd het wettelijk bepaalde wordt aan zwangere werknemer na de derde maand van de zwangerschap geen onregelmatige dienst opgedragen, tenzij de werknemer hiertegen geen bezwaar maakt [/FONT]

Artikel 5.4.2 Vrijgestelde werknemers
    [FONT=Arial,Helvetica]Aan de werknemer van 55 jaar of ouder en de zwangere werknemer na de derde maand van de zwangerschap wordt geen bereikbaarheids-, aanwezigheids- of consignatiedienst opgedragen, tenzij de werknemer hiertegen geen bezwaar maakt. Artikel 5.4.2 luidt per l april 2004 als volgt: [/FONT]
    [FONT=Arial,Helvetica]Aan de zwangere werknemer na de derde maand van de zwangerschap wordt geen bereikbaarheids-, aanwezigheids- of consignatiedienst opgedragen, tenzij de werknemer hiertegen geen bezwaar maakt. [/FONT]

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    ik werkte ook in de zorg ( voor verst geh.) en ben nu voor dezelfde organisatie planner.
    Jouw leidinggevende is lekker bezig. Ouderschapsverlof kun je pas opnemen als je ouder bent en niet tijdens de zwangerschap ( tenzij je al een kindje hebt) Wat een flauwekul zeg.
    Elke leek kan toch bedenken dat wanneer het zo doorgaat je er binnenkort toch voor 100% uitligt.

Ik had al snel fikse bekkenklachten en er is me door mijn manager en de arbo geen strobreed in de weggelegd gelukkig.
    Ben wel op at-basis tot mijn officiele verlof een paar uurtjes per week geweest voor rapportages, kasboek en roosterzaken en regel matig met een client naar de huisarts.
    Als je het niet meer trekt gewoon ziekmelden en wacht maar af totdat je bij de arbo opgeroepen wordt.
    ( gr.. kan hier zo boos om worden)

Heb regelmatig in een verpleeghuis gewerkt tijdens mijn opleiding en heb niets meer dan diep diep respect voor alle verzorgers daar. Als mijn collega's in het gerz. vervang tehuis wel eens klaagden dat het zo druk was vertelde ik wel eens hoe het er in een verpleeghuis aan toe gaat en dan hielden ze meteen hun mond)

3. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Meid, doe rustig aan!
    Jij en je kindje zijn eventjes belangrijker dan de planning van je leidinggevende en als zij er problemen om maakt is dat even hard gezegd haar probleem, en ze kunnen je niet zomaar ontslaan er voor als jij het rustiger aan wilt doen.
    Wat betreft je rug, ga inderdaad naar de fysio, ik had al voor de zwangerschap bi en de fysio heeft me altijd goed geholpen en moet nu weer gaan omdat ik de klachten maar al te goed herken en ik er niet mee wil wachten, ik ken namelijk de pijn ervan die je kunt hebben, nee, dan ga ik wel naar de fysio en dat raad ik jou dus ook aan.
    En de arbo zal je denk ik ook wel rust toe schrijven, desnoods deels gaan werken zoals meerderen hier al schreven.
    Maak je niet te druk en wacht het gesprek met de arbo af en laat desnoods een brief met je klachten en behandelingsplan door je fysiotherapeut opstellen, misschien dat het dan duidelijker wordt voor je leidinggevende.

Heel veel sterkte en heel veel succes, hoop dat het allemaal goed komt.

4. mlis

mlis Niet meer actief

hoi meiden, vanmorgen langs de arbo geweest..ik vond het toch nog wel tegenvallen..ik moet mijn uren werken alleen hij gaat bij mijn leidinggevende aangeven dat ik beperkt ben..niet lang kan staan en zwaar werk in de zorg mag doen etc.maar mogelijk aangepast werk..maar moet dit zelf met mijn leidinggevende om de tafel bespreken alleen ben ik bang dat dit niet gaat werken..mijn leidinggevende is geen gevoelsmens en je word niet anders ingezet..momenteel hebben we 3 mensen in het gips maar worden niet boventallig ingepland dus ben ook heel bang dat ze geen rekening met mij houd..!!! het zit me zo hoog..en heb veel last dat hij me wel over 2 weken weer wil terug zien..?? mocht het niet werken gaat hij meer actie ondernemen..ik ben erg benieuwd, heb erg last van mijn rug en schaambeen en straalt uit naar mijn benen..!!

5. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Pfft je wordt wel lekker tegengewerkt zeg!! Je moet echt oppassen dat je niet helemaal overwerkt thuis komt te zitten zo(fysiek en mentaal) want daar heeft niemand wat aan!

Ik heb een heel stuk over belasting tijdens de zwangerschap(is samengesteld door ARBO artsen, ligt allemaal wettelijk vast dat dit indien nodig de max. is voor een zwangere!!!) Zal het hier wel even onder plakken.

Van wat ik lees heb jij het behoorlijk op je bekken, daar moet je echt voorzichtig mee zijn. Zo begon het bij mij ook, heb nu BI en hier echt veel last van. Je kan je bij een bekken(bodem)fysiotherapeute melden, hier kun je heel veel hulp aan hebben en ze adviseren ook in werk. Ik mocht van die van mij alleen nog ochtenden werken, dit is overgenomen door mijn werkgever(heb mijn hakken wel in het zand moeten zetten maargoed..).

Als je last blijft houden kan je je ook gewoon ziek melden hoor, dat is je goed recht. Bedenk je goed, alles wat je nu "kapotmaakt" in je lijf, door te veel te doen, moet na je zwangerschap ook weer helen. Dan zit je straks met je kleintje en kan je niet eens zelf de trap op en af van de pijn.. Dat is werk echt niet waard toch?

En dan kan je alsnog over 2 weken naar de ARBO arts en vertellen hoe het zit. Misschien helpt het als je precies opschrijft wat je kwijt wil als je weer moet, of iig een lijstje van al je klachten maken(echt alles hoor, dus ook als je brandend maagzuur hebt, slecht slaapt, tintelbeen, krampen etc.. echt alles). Dan trouwens wel zorgen dat je er ook niet te fantastisch uitziet, mooi make-upje en je haar leuk opgestoken geven ook de indruk aan zo'n arts dat het allemaal wel mee valt..

Succes! En ik hoop dat je er uit komt.. Is echt vervelend dit!!

Edit: ik weet niet of je het prettig vind om het hele stuk(werk en belasting met zwangerschap) te hebben, ik wil je dit wel even mailen anders.

6. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Owh t past wel ongeveer! :D Bij dezen..

Algemene richtlijnen tijdens de zwangerschap en in de periode van borstvoeding.
    Fysieke belasting in de zwangerschap
    Vanaf de 20ste week per dag niet meer dan:
    · 5 x 10 kg tillen
    · 25 keer bukken
    · 2 uur staan
    · 3 uur lopen
    · 5 x 15 treden traplopen
    Vanaf de 30ste week per dag niet meer dan:
    · 5 x 5 kg tillen
    · 10 keer bukken
    · 1 uur staan
    · 2 uur lopen
    Na de zwangerschap
    Belasting opbouwen tot 6 maanden na de bevalling, vooral tillen, dragen van lasten, duwen en trekken.
    Gehele zwangerschap tot 3 maanden na de zwangerschap maximaal 10 kg tillen.
    Mentale belasting
    Stress, agressie en ongewenste omgangsvormen:
    Tijdens zwangerschap:
    · stress beperken
    · agressie en ongewenste omgangsvormen vermijden
    Tot 6 maanden na de zwangerschap:
    Opbouwen van
    · werkdruk
    · deadlines
    · vastliggende wektijden na het zwangerschapsverlof
    · omgang met de doelgroep (agressie en ongewenste omgangsvormen)
    Staand werken
    Het is wettelijk geregeld dat u altijd even moet kunnen zitten als het werk het toelaat of als u hieraan behoefte heeft.
    Geluidsoverlast
    Tijdens de zwangerschap mag u niet worden blootgesteld aan schadelijk geluid (80dB maximaal gedurende acht uur per dag met eventuele pieken). Vooral het ongeboren kind is gevoelig voor schadelijk geluid.
    Aanpassen van arbeids- en rusttijden
    In de Arbeidstijdenwet zijn bepalingen opgenomen die betrekking hebben op de arbeids- en rusttijden van zwangere en borstvoeding gevende werkneemsters.
    Een zwangere werkneemster heeft tot zes maanden na de bevalling recht op:
    · regelmatige arbeids - en rusttijden
    · maximaal 10 uur arbeid per dienst en gemiddeld 45 uren per 16 weken
    · extra pauzes (1/8 van de arbeidstijd)
    · een geschikte, afsluitbare ruimte om te rusten (met bed of rustbank) of te kolven
    · geen overwerk of nachtdiensten
    · zwangerschapsonderzoek tijdens werktijd

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

1 dag werken en dan ziekmelden , het gaat niet punt! en gaat je arbo jou niet 100% boventallig zetten(of word daar niet aan voldaan) 100% thuis blijven en evty. second opinion bij andere arbo..

geen enkele baan en of werkgever is het waard om je lichaam kapot te werken of je kindje tekort te doen.

8. mlis

mlis Niet meer actief

meiden bedankt voor jullie reacties..
    vanmorgen bij de fysio geweest en het zijn idd mijn bekken..krijg nu wat oefeningen mee en moet dinsdag weer terug, verbeterd dit niet krijg ik een band..
    moet morgen werken en hoop dat mijn leidinggevende er rekening mee houd..ben benieuwd..zo niet ben ik vanaf zondag ziek..mijn fysio zegt ook gaat het niet dan gaat het niet en blijf je thuis..!! daar ben ik wel heel blij mee..!!

9. mlis

mlis Niet meer actief

hoi meiden, nou de situatie is nog steeds niet veranderd, ik ben vanaf zondag 18 april volledig ziekgemeld ivm pijn in mijn bekken en sinds vorige week heb ik ook vaak last van harde buiken en me bloeddruk was iets aan de hoge kant en moet ik in de gaten houden. ik had vanaf 22 april vakantie (die stond al gepland) tot 3 mei deze uren krijg ik van mijn leidinggevende niet terug terwijl ik volledig ziek gemeld ben en zij geld krijgen van het uwv, na de eerste keer dat ik bij de arbo geweest was gaf hij aan dat ik beperkt was in taken, ik hoefde niet meer in de zorg, het lichtere werk doen en niet te veel lopen en staan. ik zou aangepast werk doen, heb dit neergelegd bij mijn leidinggevende maar heeft hier niks mee gedaan dus toen (18 april) volledig ziekgemeld omdat het niet ging en volledig werd meegerekend. zij gaf aan dat als mijn vakantie af was en ik weer zou beginnen dat alles was geregeld en er voor mij iemand in de plaats zo zijn voor de verzorgende taken..!! kom ik gister op het werk na 2 weken thuis te hebben gezeten, heeft zij totaal niks geregeld! ik was vorige week voor de 2e keer bij de arbo geweest en heeft hij gezegd dat ik max tot 6 uur p/d mag werken maar mijn klachten moeten binnen 12 uur herstellen en ik mag max 15 tot 30 min staan, lopen etc. maar ook nav dit gesprek heeft zij WEER niks gedaan..????!!!! ik ben volledig ziekgemeld dus als het niet gaat moet ik ten alle tijden weg kunnen maar dit is dus niet mogelijk omdat ik als volwaardig personeelslid word meegerekend? me collega's zijn de dupe omdat ik niet in de zorg mag staan en er niemand is geregeld, leidinggevende heeft gezegd dat ze mijn diensten heeft uitgezet maar na wat contact met het planbureau schijnen mijn diensten helemaal niet uitgezet te zijn en in het roosterboek staat van wel? zij krijgt geld om dit op te lossen maar vervolgens worden mijn diensten niet opgelost maar wel andere diensten.. bv avonden op de dag dat ik werk?
    ik ben er eigenlijk een beetje mee aan want ik ga dit niet trekken, zij is deze week op vakantie gegaan maar heeft niks geregeld ook de komende weken staat dat ze uitgezet zijn maar dat is dus niet zo. vandaag heb ik zelf alles moeten regelen zodat mijn collega's niet eronder lijden. ik heb aangegeven dat ik volgende week een gesprek met haar wil, als zij geen verandering brengt neem ik weer contact op met de arbo..ik wil graag werken maar het moet wel haalbaar zijn voor mezelf en ik loop nu een beetje op mijn tenen..!! ik heb kopietjes gemaakt van deze week dat ik dus volledig word ingedeeld en er niks geregeld is zodat ik bewijs heb mocht dit nodig zijn bij de arbo..is dit erg gek? mijn leidinggevende weet altijd alles goed te verbergen en om te praten dat het allemaal goed is geregeld.. ik hoop dat jullie een mening kunnen geven en wat ik hier mee moet..
    alvast bedankt.

Deel Deze Pagina