Erkenning bij geregistreerd partnerschap en vader voor de wet?

Discussie in 'De lounge' gestart door svanloon86, 14 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. svanloon86

26 mrt 2014
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sinds 1 april 2014 is de man in een geregistreerd partnerschap, net zoals in een huwelijk, automatisch de vader van het kind en heeft hij daarmee ouderlijk gezag. Voorheen moesten beide ouders van het (ongeboren) kind naar het gemeentehuis voor vruchterkenning. De vader erkent dan zijn kind, de ongeboren vrucht, en de moeder geeft hierop instemming.

We kwamen achter de nieuwe regelgeving nadat we bij het gemeentehuis (Vlaardingen) te horen kregen dat (vrucht)erkenning niet meer nodig is sinds 1 april 2014 voor ongeboren kids.

MAAR: op de site van de Rijksoverheid lees ik dat we nu wel gezamenlijk ouderlijk gezag hebben, maar dat hij om wettelijk de vader te worden het kind moet erkennen!
    Ik ben het even kwijt… Wat moeten we nu regelen om gelijke rechten en plichten te krijgen?

Bijgevoegde bestanden:

2. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Heel onduidelijk idd. Ik heb een lat en lat heeft dochter erkend. Geen ouderlijk gezag heeft hij. Dat moet via karton gerecht dacht ik. Niet gedaan daarom dochter wel erkend Geen ouderlijk gezag.

3. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Bij partnerschap moet je erkennen en het gezag heb je. Automatisch

4. Amethist

Amethist Niet meer actief

Dat is dus gewijzigd per 1 april 2014.

Vaderschap
    In de wet is bepaald, dat, wanneer een kind wordt geboren terwijl de moeder met een man is gehuwd, deze man geldt als de vader van het kind. Deze aanname wordt ook wel vaderschapspresumptie genoemd. Voor de wet is het niet van belang of de echtgenoot van de moeder ook biologisch de vader is.

Vanaf 1 april 2014 geldt deze aanname ook in het geval dat de moeder met de vader een geregistreerd partnerschap is aangegaan. Voor kinderen die vanaf deze datum worden geboren binnen een geregistreerd partnerschap is het dus niet meer nodig dat de vader het kind erkent. Voor kinderen die vóór 1 april 2014 zijn geboren geldt de wetswijziging niet. Voor hen is dus nog steeds erkenning nodig. De wetswijziging geldt ook niet voor partners die geen geregistreerd partnerschap (via de gemeente) hebben, maar die ongehuwd samenwonen en eventueel een samenlevingsovereenkomst hebben.

5. Amethist

Amethist Niet meer actief

Dat klopt dus niet wat op de site van de Rijksoverheid staat. Slordig zeg!

6. svanloon86

26 mrt 2014
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thx allemaal. Ik ga de laatste link nog even doorlezen :)

Deel Deze Pagina