Zwemles met 4?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door botervliegje, 27 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Onze dochter van nu 3 zit op 'survival aapjes'-zwemmen. Ze leren dingen als van de kant in het water springen, klein stukje trappelend zwemmen etc. Ze vindt het hartstikke leuk en luistert over het algemeen goed, hoewel ze ook wel even kan wegdromen. Het is een tenger meisje.
    Nu het volgende: ik zou haar graag na de zomer op gewone zwemles willen 'doen'. Ze is dan 4 jaar en 4 maanden. Het zou gaan om 1x per week op zaterdag.
    Wat zouden jullie doen? Gewoon proberen of beter wachten tot ze 5 is?
    Nu heeft ze trouwens dansles op zaterdag, we zouden de dansles 'parkeren' tot ze haar diploma's heeft (ervan uitgaande dat ze over een paar jaar weer op dansles zou willen).

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Onze oudste dochter zat vanaf 3,5 op peuterzwemles, een dag voor haar vierde verjaardag had ze haar eerste 'echte zwemles'. Dansen doet ze al vanaf dat ze 3 is, dat is ze al die tijd ook blijven doen. Ik zie er geen probleem in, ze doen er hoogstens iets langer over voor ze hun diploma('s) halen, maar zelfs dat hoeft niet.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dit inderdaad... Geen druk verder op je kindje. Zie het als onderhouden van wat ze nu geleerd heeft. In het begin zal ze misschien vrij vlot gaan, (watervrij maken, beenslag aanleren) maar de kans dat ze ergens blijft 'hangen' is ook aanwezig.
    Maar als je hier gewoon rekening mee houd...

Voorlopig pakt het hier weer goed uit. Jongste kent de beenslag nu en mag nu verder gaan om te leren zwemmen met armen en benen (hele schoolslag) . Doordat ze haar voetjes gewoon goed wegzet in het water komt ze prima vooruit.
    Het moeilijke deel komt dus nu.. we zullen zien.

De oudste startte op haar 4e verjaardag en had met 16 maanden a,b,c - we zullen zien hoe de jongste het gaat doen. Ik verwachtte eerst langzamer, maar het gaat -qua concentratie o.a.- tot nu toe beter dan verwacht. Maar je weet het toch niet.

4. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Overleg even met het zwembad. Sommige baden geven geen zwemles aan kinderen, die jonger zijn dan vijf jaar.

5. Sparky

Sparky Niet meer actief

Hier bij zwemles zie je overRhet algemeen veel verschil. Kindjes die met 6 jaar beginnen gaan heeeel snel. Kindjes die met 5 beginnen iets langzamer en kindjes die met 4 beginnen liggen echt een heel eind achter qua techniek. Uitzonderingen daar gelaten.

Vind je kind het leuk en vind je het niet erg dat ze langer moeten zwemmen voor ze de techniek beheersen, dan zeg ik doen!

Persoonlijk zou ik het niet doen. Mijn dochter vind spelen in water super leuk maar zwemles is echt heel anders. Gelukkig vind zij het leuk maar groepsgenoten die veel meer zwommen dan haar voor de lessen vinden het niet zo leuk altijd. En dan is het voor het kind ook vervelend dat het langer duurt.

6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Onze oudste is begonnen met 4,4 jr. Ze mag binnenkort voor haar A diploma en heeft daar dan 16 mnd over gedaan. De tweede is wat minder sterk en kleiner en die laat ik met de ervaring die ik heb pas met 5 jr beginnen.

7. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als ze 't nu graag doet ... Gewoon proberen.
    Lukt het echt niet, dan leg je de boel gewoon een half jaar lam.

8. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    Wat zouden jullie doen?

Dochter is 4 maar ik geloof niet dat ze er al aan toe is, heb het nu ook al gezien met mijn neefje en nichtje die te v roeg begonnen en na een paar lessen eerst weer konden stoppen omdat ze er nog niet aan toe waren (advies badmeester)
    Met 5 jaar zal ik er eens over na denken, voor nu eerst maar eens wennen aan school.

9. JNS25

JNS25 Niet meer actief

Hier met 4 jaar op zwemles gedaan.

10. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ik sluit mij bij NiekeKris en Athina aan. Mijn oudste is met 3 jaar en 3 maanden begonnen, mijn jongste met 3 jaar en 1 maand (net dus).

11. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje is met vier jaar begonnen en eigenlijk zwemt hij harstikke goed, behalve de schoolslag. En laat dat nou een belangrijke pijler zijn... Voor hem best frustrerend, maar ik denk dat wanneer hij met vijf begonnen was, dit niet anders geweest was.
    Wat ik nu zie, is dat wanneer hij eindelijk de schoolslag te pakken zou hebben, hij op 1 dag zo'n beetje voor A en B af kan zwemmen, gezien de diploma eisen. Maar ja, die schoolslag...
    Ik twijfel wel sterk of ik nummer 2 met vier laat starten, of toch liever wat later. De beweging alleen is al goed voor hem, hij is fors. Maar hij is ook sterk, zwemt ook graag en een heel groot nadeel voor niet kunnen zwemmende kids, hij is ook gewoon echt niet bang. Het interesseert geen fluit dat hij kopje onder gaat, naar lucht moet happen en proestend boven komt. Hij is amper onder de indruk.
    Ik geloof idd dat het niet veel uit maakt, maar dat kinderen over het algemeen wel sneller de dingen oppikken als ze wat ouder zijn.

12. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Bedankt voor alle reacties. Wel uiteenlopend...:p
    Nou ja, ik denk dat ik het tzt bekijk... Volgens het zwembad kan ze prima beginnen met 4 jaar en 4 maanden. Maar het zal toch wel per kind verschillen dus...

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Tuurlijk verschilt het per kind. En per ouder. Want als je het dramatisch vindt wat langer in een zwembad te zitten, dan kun je misschien beter wat langer wachten met beginnen.

Mijn dochter is motorisch niet super sterk, toch had ze in 16 maanden haar A. Nu ze voor B bezig is, merk ik vooral dat ze de kracht mist. Maar ik denk dat dat over een jaar ook het geval was geweest. Die kracht moet ze opbouwen en daarvoor is training nodig en die heeft ze nu dmv de zwemles en vrijzwemmen. Ik hoop dat ze voor haar zesde verjaardag ook haar B heeft. Dat zou ik dan prima vinden. Ze gaat daarna ook nog door voor C trouwens.

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier begonnen met 4,3 jaar. Maar zoon is een echte waterrat, een tikkie onbezonnen en we wonen in een waterrijke omgeving.
    Zijn A diploma had hij na 16 maanden. Nu is hij echter al bijna 4 maanden bezig voor B en ik verwacht dat hij er nog wel minimaal een maand over doet. Met b merk ik toch echt dat hij wat kracht en uithoudingsvermogen mist, het is naast een klein mannetje ook een vrij tenger gebouwd kind.
    Dus als je het niet erg vind om er iets lang over te doen en je kind vindt het leuk zou ik zeggen: ga ervoor!

Deel Deze Pagina