Is er nog hoop??Na 3 miskramen?

Discussie in 'Miskraam' gestart door ladybird, 21 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Oh Suus, wat vreselijk dat je bruinverlies hebt. Hoe is het vandaag?

2. Trees

Trees Niet meer actief

Suus wat een ontzettend rotnieuws en dat is nog zachtjes uitgedrukt :(. Ik wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop dat ze morgen in Gent wat voor je kunnen doen. Heel veel succes gewenst!

3. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ohhh Suus!! Wat een gestress weer :( Ik hoop dat het niets te betekenen heeft! Was jij dat, die spuiten ergens voor moest zetten? Of ben ik in de was met andere Suzanne's?
    Ik hoop dat er niets aan de hand is meis *ik zal heel hard voor je duimen!!*

4. Suzanne68

Suzanne68 Niet meer actief

Oh nee Suus....wat erg :( ik hoop ook dat het deze keer niets te betekenen heeft.Maar ik had je graag de stress bespaart zien blijven.....

5. ladybird

ladybird Lid

24 dec 2007
    61
    0
    0
    Ach nee Suus! Wat een vreselijk Kut nieuws!!!! Ik kan me het helemaal voorstellen dat je dan volledig in de stress schiet! Sterkte!

Anderen: Bedankt voor jullie info.. De gyn houdt inderdaad het lijstje aan van nvog... ik wacht dit eerst maar eens af. Ik ben ook van de generatie wat de dokter zegt zal wel waar zijn.. maar als ik het hier zo lees moet je toch wat meer voor jezelf op komen! Maar goed op dit moment voelt het eerst goed om de 'standaard" onderzoeken even af te wachten... Maar ik ben blij dat jullie me in ieder geval de info hebben verstrekt!!

6. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    @Suus, hoe gaat het nu met je? Hoe was het in Gent?

7. Flavour

Flavour Niet meer actief

Wat een lieve, bezorgde reacties allemaal! Ik was dinsdag even helemaal van slag, maar het bruinverlies valt gelukkig erg mee. Het was veel minder dan andere keren en is sinds gisteren alweer zo goed als over. Of het bloedverlies van de vorige keren iets met de mk's te maken heeft gehad, is trouwens nooit aangetoond. Een directe link naar de dood van het vruchtje hebben ze nooit kunnen leggen, omdat daar toch steeds weer flink wat tijd tussen zat. Maar hoe dan ook, het geeft vreselijk veel stress! Enfin, het gaat nu weer een stuk beter dus en we houden de moed erin. Fjoe.

Vandaag in Gent geweest bij dr. De Sutter. Allemachtig, wat een verademing na al die gynaecologen en hun gevolg die ik in het afgelopen jaar heb gezien in Nederland. Ten eerste is het een geweldig lief mens die er alles aan wil doen om je zwangerschap goed te laten gaan. Dat geeft al een heel fijn gevoel. Het gevoel dat het nou eens om jou gaat, in plaats van om zo'n NVOG-protocol.

Ik had een heel lijstje met vragen die ik allemaal niet eens heb hoeven stellen, omdat haar verhaal heel duidelijk en helder was. (Dat heb ik niet vaak bij een arts, hahaha!)

Daar gaan we:
    Ze vond het idioot dat ik nog nooit een hysteroscopie heb gehad na al die miskramen. Dat vind ik zelf ook, maar dat onderzoek was me geweigerd in Nederlandse ziekenhuizen, omdat het waarschijnlijk toch niets zou opleveren. Volgens De Sutter is dat onzin en kan bijvoorbeeld een chronische baarmoederontsteking (waar je verder niets van merkt) miskramen tot gevolg hebben. Dat wist ik niet eens. Op de herhaalde miskramen-poli van het AMC hebben ze dat ook helemaal niet genoemd als een mogelijke oorzaak. Bizar.

Verder heb ik Utrogestan op recept gekregen (3x200 per dag), en ook dat heb ik in Nederland bij geen enkele arts kunnen lospeuteren, omdat het nut ervan niet zou zijn bewezen en omdat het niet mocht van het protocol. Het opmerkelijke is dat in de Belgische bijsluiter staat dat het middel in sommige gevallen herhaalde miskramen voorkomt, in de Nederlandse bijsluiter van exact hetzelfde middel staat dat niet. Van dezelfde fabrikant dus hè! Schiet mij maar lek...

Tot slot heb ik toch een echo gehad. (Al heb ik nog wel tegengestribbeld, ik had geen zin in weer zo'n lege vruchtzakfoto.) Vruchtzakje zag er mooi uit, vagelijk was het begin van een vruchtje te zien, maar we waren net nog te vroeg, zei ze. Ik zal over een week of twee weer een echo laten maken in een Nederlands ziekenhuis, en dan zien we wel verder. Nu even rust in de tent.

Mocht deze zwangerschap toch weer helemaal mislopen, dan ga ik terug naar Gent en krijg ik een hysteroscopie. Mocht daar niets uitkomen, dan kom ik in aanmerking voor een IVIG-behandeling (intraveneuze immunoglobine, die afstoting van het vruchtje zou moeten voorkomen) en mag ik starten met een hele lage dosis prednisolone (wordt wel ingezet als middel tegen vrouwen met te veel natural killer-cellen.) Hopelijk is dit allemaal niet nodig en gaat deze zwangerschap goed, maar mocht dat niet zo zijn, dan is het een fijn idee dat er eindelijk eens een keer een PLAN is en dat we niet opnieuw met de rug tegen de muur staan.

Ik kan iedereen met herhaalde miskramen die in een Nederlands ziekenhuis zogenaamd uitbehandeld is en graag eindelijk eens serieus wil worden genomen van harte aanbevelen om naar het UZ in Gent te gaan. Er is hoop, meiden!

Suus

PS Ja, ik injecteer mezelf al maanden dagelijks met heparine. In mijn geval is dat omdat ik een stollingsafwijking heb, maar zoals Trees ook al aangaf, zijn er aanwijzigingen dat vrouwen zonder stollingsafwijking ook baat kunnen hebben bij heparine om miskramen te voorkomen.

8. Shaida

Shaida Bekend lid

23 dec 2009
    561
    0
    16
    NULL
    NULL
    @ladybird, een positief verhaal

Ken iemand die in totaal 7 miskramen heeft gehad en nu uiteindelijk 2 gezonde kids heeft rondlopen:) Moet er zelf niet aandenken om het nog een keer mee te maken, maar ondanks zoveel miskramen is er nog zeker hoop.

dikke knuffel

9. Trees

Trees Niet meer actief

Suus dat klinkt als een goed plan en ik kan me voorstellen dat het hoop geeft! Wat een verschil zeg met de meeste Nederlandse gynaecologen.

Wat bizar dat er zelfs verschillen zijn in bijsluiter. Bij de 'nederlandse' Utrogestan die ik gebruikte stond inderdaad dat ik in het geval van zwangerschap moest stoppen en een arts moest raadplegen. Uh juist niet dus ;)....

Ik hoop dat de echo volgende week positief nieuws geeft en ik zal voor je duimen!

10. Trees

Trees Niet meer actief

Veel succes met de onderzoeken en ik zou het op precies dezelfde manier als jij doen (nog sterker wij hebben het zo gedaan ;)). Eerst de standaardonderzoeken en dan kun je altijd weer verder kijken.

11. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    ik heb er 4 gehad en daarna een gezonde dochter in 2008 en nu weer zwanger van de tweede zonder eerst weer miskramen. Er is dus zeker hoop!!!

12. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ohh Suus! Wat fijn dat alles goed gaat! Ik hoop dat het deze keer goed blijft gaan.

Ik weet nog dat mijn gyn zei, toen ik voor het eerst daar kwam na 2 miskramen en hij met bloedonderzoeken wilde beginnen "9 van de 10 keer komt hier geen oorzaak uit" Dan vraag ik me werkelijkwaar af wáárom ze dat protocol niet landelijk aanpakken en de onderzoeken uitbreiden :(

Maar goed... ik ben gisteren ongi geworden! Hieperdepiep!!!! Ik zit op cd 11 als wij onze eerste afspraak hebben bij Geertgen. Ik hoop stiekum dus, omdat ik voor mijn ei zit dan, dat ze direct stappen gaan ondernemen.

Ik ben heel benieuwd, en ga het hier zéker volgen, hoe het met de pril zwangere dames gaat aflopen. Ik denk over een aantal maanden een boel roze en blauwe muisjes hier :D
    En tja... onze Trees is volgens mij zo'n beetje dé aanstichtster van alle mondigere meiden in nederland en belgië :D

13. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ja, ik hoop ook heel erg dat het goed gaat, maar ik vind het zo moeilijk om er vertrouwen in te hebben. Dat heb ik eigenlijk gewoon helemaal niet, hoe stom het ook klinkt. Logisch ook wel, omdat het al zo vaak fout is gegaan.

Ben heel benieuwd naar jouw ervaringen bij St Geertgen. Het scheelt als je al van de hoed en de rand weet, omdat je dan heel gericht kunt vragen naar bepaalde middelen. (Utrogestan!)

En Trees is een van m'n grote voorbeelden, inderdaad. Zo werkt emancipatie dus, meiden. Het niet pikken dat je niet de zorg krijgt die je verdient en je kennis delen met andere vrouwen.

Suus

14. ladybird

ladybird Lid

24 dec 2007
    61
    0
    0
    Suus: Ik hoop met je mee.... Sterkte nog even met afwachten! En wat een duidelijk verhaal.. en wat mooi dat ze een plan hebben mocht het weer mis gaan... (wat we natuurlijk niet hopen!!!) Hou je ons op de hoogte???

15. cherry blossom

cherry blossom Niet meer actief

Ik heb 2 miskramen gehad, eerst een met 5 weken (daar was ik gauw overheen omdat ik net wist dat ik zwanger was) toen was ik zwanger dat ging super heb een prachtige zoon van bijna 2jr! en gister ben ik gecurreteerd na een zwangerschap van 12 wkn waarvan het hartje van het kindje met 10wkn gestopt is met kloppen. Zelfs ik krijg twijfels... zal het de volgende x weer misgaan? zal ik nog wel een keer moeder worden? terwijl ik het levende bewijs heb dat het kan! het zou me niks verbazen dat ik ooit nog een miskraam krijg.. ik hoop het echt niet!!!!! jeetje wat word je daar onzeker door! ik hoop op het beste voor jullie! en.. blijf hoop houden! probeer aan andere dingen te denken en leuke ontspannende dingen te doen.. dat heb ik mij ook voorgenomen de volgende keer..

16. Trees

Trees Niet meer actief

Niet teveel lof voor mijn grote mond hoor! Ik ben ook maar een eigenwijze troela die geen 'nee' kan accepteren :).

17. Flavour

Flavour Niet meer actief

Dat is een heel constructieve eigenschap, Trees, die zeker wel lof verdient. ;)

Suus

18. ladybird

ladybird Lid

24 dec 2007
    61
    0
    0
    mee eens!hahaha..

19. ladybird

ladybird Lid

24 dec 2007
    61
    0
    0
    Nog even een vraagje~ Mocht er nu een afwijking worden gevonden in het chromosomenonderzoek.. betekend dat dan dat je geen gezonde zwangerschap kunt krijgen?? Of niet??? Of is het risico op meerder miskramen dan groter???

Iemand enig idee????

20. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ha Ladybird, de kans dat het chromosomenonderzoek iets oplevert is echt heel erg klein, maar zelfs als een van jullie een afwijking zou hebben, heb je nog een grote kans op een gezond kind. De kans op miskramen is alleen wel groter. (Maar dat is ook eigenlijk al de reden van het onderzoek, om de miskramen te verklaren.)

Herhaalde miskramen

Suus

Deel Deze Pagina