Leven zonder eicel en zaadcel

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door qwerty123, 2 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. qwerty123

qwerty123 Fanatiek lid

16 nov 2015
    1.569
    902
    113
    NULL
    NULL
  2. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Krijg je kindjes met spitse neusjes en grote oren van?

3. qwerty123

qwerty123 Fanatiek lid

16 nov 2015
    1.569
    902
    113
    NULL
    NULL
    Hahaha maar bedoel als het in de toekomst ook bij mensen kan.

4. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Nou ik zag het net op het nieuws, deed me gelijk denken aan het boek: De engelenmaker van Stefan Brijs. Toevallig vorige week gelezen. Daarin staat dit thema centraal en hoe het dus kan escaleren.

In feite heb je het hier over klonen, want er is genetisch materiaal nodig van iemand om die embryo’s te kunnen maken. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan vind.

5. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Voor ons komt het waarschijnlijk te laat, maar ik vind het fantastisch.

Mensen die op de natuurlijke manier kinderen kunnen krijgen beseffen soms niet wat het is als je door ziekte, genen of andere omstandigheden geen kinderen van jezelf kunt krijgen.

Persoonlijk vind ik eicel en spermadonatie veel verder gaan dan dit. Bij deze methoden zal het kind erachter komen dat een ouder (of beide) niet zijn of haar biologische ouder is. Bij deze nieuwe methode is het kind gewoon biologisch van de ouders.

Daarbij kan het ook mogelijk talloze genetische aandoeningen en ziekten uitsluiten door een bredere mogelijkheid aan embryoselectie.

En wat is er op tegen? "Het is eng"? Maar IVF en ICSI en IUI zijn niet eng? En eiceldonatie en draagmoederschap met de eicel van een ander?

Dit is 2018 hoor. We mogen wel wat meer open staan voor de mogelijkheden die er komen om mensen te geven wat voor anderen gratis bij een pakje boter lijkt te komen.

6. qwerty123

qwerty123 Fanatiek lid

16 nov 2015
    1.569
    902
    113
    NULL
    NULL
    Ik zie dat je zwanger bent gefeliciteerd! Hoezo komt dit voor jullie te laat, als ik vragen mag? Ik heb er juist geen mening over en wou graag weten hoe andere dit zien... ik merk dat het een moeilijk onderwerp voor je is.

Fennec vindt dit leuk.
  7. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Oh ik bedoelde het niet specifiek naar een persoon hoor. Ik weet gewoon dat er mensen gaan zijn die het te ver vinden gaan, vandaar.

Ik ben inderdaad, na een lange weg, pril zwanger. De dollemansrit is voor ons nog niet voorbij (eerste echo moet nog plaatsvinden).

Het komt voor ons te laat, omdat wij al het hele zware traject van hormonen spuiten, punctie en terugplaatsing hebben moeten doorstaan. Met deze methode hoef je geen hormonen te spuiten of zware punctie te doorstaan.

Logischerwijs word ik behoorlijk boos als mensen die geen kinderen willen, ze al hebben en/of op natuurlijke wijze kunnen krijgen gaan oordelen over iets wat voor mensen als mijn man en ik een godsgeschenk zou zijn. Alleen maar omdat ze het "ethisch niet verantwoord" vinden of iets dergelijks.

Werkelijk ALLE bezwaren die je erover kunt opwerpen gelden ook voor IVF en ICSI. Je moet gewoon zorgen dat er goede regels komen om misbruik te voorkomen. Die hebben we nu ook voor IVF en ICSI en dat werkt perfect.

nizzie86 en Eva2011 vinden dit leuk.
  8. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Ik vind het geweldig dat de wetenschap zo ver is, maar ook beangstigend voor wat zoiets teweeg gaat brengen. Gaan we een supermens/ras creeren? Eigenlijk doen we dat al met embryoselectie (waar ik ook niks op tegen heb!) en de prenatale screening.

Voor de mensen die via de natuurlijke weg geen kinderen kunnen krijgen is dit natuurlijk een prachtig iets.

Hoop alleen wel dat ze dan menselijke stamcellen gaan gebruiken :p

Fennec vindt dit leuk.
  9. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Maar het gaat wel echt om klonen als ik het goed begrijp. Ze gebruiken een eicel en halen hier de genetische X-kern uit, en dat vullen ze met genetisch materiaal van iemand waar dan een embryo uitgroeit. Dat is best freaky toch?

10. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Hoogmoed komt voor de val. Ik ben er op tegen. Ik ben absoluut voor medische ondersteuning wanneer het op de “ natuurlijke” manier niet gaat.

Maar het leven is niet maakbaar. Ik geloof dat er ergens een etnische grens getrokken moet worden en die ligt voor mij bij het “maken” van weefsel zonder eicel en zaadcel.

Dat gezegd hebbende ben ik simpelweg niet intelligent genoeg om er echt een mening over te vormen gebaseerd op
    Feiten, dit is puur mijn gevoelsmatige reactie

bonita09, JisL, Merell90 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik vind het dubieus, weet niet wat ik ervan moet vinden. Ik ben sowieso tegen dierproeven dus als die ermee verminderd worden zou ik voor zijn, maar als ze hiermee muizen gaan maken die net zo goed leven en voelen schiet het niet op. Ik heb niet het idee dat ze hier mensenbaby's mee kunnen maken, vraag me af of het zover gaat komen. Daar zou ik niet zo'n voorstander voor zijn. Dit kost natuurlijk klauwen met geld en op zo'n manier kinderen gaan maken terwijl er op veel plekken mensen doodgaan door hun leefomstandigheden heb ik moeite mee. Maarja ik ben een wereldverbeteraar, zei als kind altijd dat ik geen eigen kinderen wilde maar wilde adopteren. Helaas is mijn vriend te oud en hebben we het geld daar niet voor.

12. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.029
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Zoals ik het artikel lees, is het niet de bedoeling om straks op deze manier menselijke embryo's te ontwikkelen voor terugplaatsing en daarna een wolk van een baby. Maar ze willen eindeloos veel testembryo's gaan maken om onderzoeken mee te doen die uiteindelijk koppels met vruchtbaarheidsproblemen kunnen helpen.

Ik weet niet wat ik er van moet vinden, mijn gevoel zegt in eerste instantie nee, maar als door onderzoeken met zulke muizenembryo's veel vooruitgang kan worden geboekt in het helpen van mensen, dan een voorzichtig ja, maar dan wel onder zeer strak gecontroleerde omstandigheden.

13. Fearfull

Fearfull Fanatiek lid

11 jan 2018
    1.015
    294
    83
    Vrouw
    Dit is wel heel erg appels met peren vergelijken sorry.

Dit is gewoon 'iets' laten onstaan met wat chemische en laboratorische snufjes en thats it. Bij bovengenoemde heb je wel zaad en een ei nodig dus dit is gewoon echt zonder.

Mijn mening is dat ik het absurd vindt. Heel simpel. Je gaat niet lopen klooien door middel van dingen te klonen. Dat is voor iedereen een ver van mijn bed verhaal.

Ik had lieverd gehoopt dat ze eindelijk eens een middel tegen kanker zouden hebben. Maar nee de wetenschap loopt "dingen" te creëren die totaal nergens over gaan.

14. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    #14 Fennec, 3 mei 2018
    Laatst bewerkt: 3 mei 2018
    "Gewone" baby's zijn exact hetzelfde, namelijk half vader en half moeder, dus dat zijn net zo goed klonen.

Het is geen appels met peren vergelijken. Het enige verschil is dat ipv zaad en eicellen andere cellen worden gebruikt. Deze methode zou voor stellen ook lichamelijk veel minder ingrijpend zijn.

Dat je het totaal nergens over vindt gaan laat zien hoe gebrekkig jouw inlevingsvermogen is.

15. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Dit klopt niet. Om op deze wijze embryo’s te kunnen maken zou bij wijze van alleen jouw genetisch materiaal worden gebruikt. Dus geen mix van papa en mama, maar volledig mama en dus eigenlijk het genetisch materiaal wat jij exact zo van jouw ouders hebt gekregen. Een identieke kopie van jouwzelf.

16. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Dat zou kunnen. Maar je kan gewoon een regel maken die zegt dat het altijd een combinatie van twee verschillende mensen moet zijn. Probleem opgelost.

17. Fearfull

Fearfull Fanatiek lid

11 jan 2018
    1.015
    294
    83
    Vrouw
    Zullen vast je hormoonmonsters zijn dus dat laten we voor dat ;)

En ja IK mijn mening vind het TOTAAL nergens over gaan. Het is nou ook weer niet zo dat het een groot probleem is. Vruchtbaarheid. Er zijn genoeg alternatieven die men kan toepassen. Als laatste geval draagmoeder. En om via deze weg geneesmiddelen te kunnen creëren daar gaat de zon voor mij niet op. Ze kunnen die energie en brainstormen in andere zaken stoppen. I rest my case. ;)

18. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Een draagmoeder is geen oplossing voor mannen die geen spermacellen aanmaken. En een donor is dat ook niet, want dat is biologisch niet je eigen kind.

Laat ik het er dan maar op houden dat je niet goed begrijpt hoe zo'n situatie is omdat je het hopelijk zelf nooit hebt meegemaakt.

Maan14 vindt dit leuk.
  19. Fearfull

Fearfull Fanatiek lid

11 jan 2018
    1.015
    294
    83
    Vrouw
    Ja dat snap ik maar er is altijd wel een manier gelukkig om toch een kind te krijgen AL weet ik inderdaad dat het anders is als je bloedeigen kind.

Ik zou het interessanter hebben gevonden als ik zou lezen dat zwak zaad van een man met een snufje weer helemaal gefixt kon worden. Ze kweken embryo's out of something dus dat moet vast geen gek idee zijn..

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ze ipv van dat dus beter andere dingen kunnen onderzoeken waardoor je deze toestanden niet nodig hebt. Het is toch van de zotte dat we straks kinderen zien die "gekweekt zijn met mixjes van de laboratorium" terwijl men juist kan investeren in andere zaken.. Ik hoop dat je mijn punt begrijpt.

En nee ik vind het ontzettend erg voor de dames die door de medische molen moeten om zwanger te worden lijkt mij vreselijk. Ik gun al die vrouwen ook alle geluk toe en positieve testen en baby's en noem maar op maar laat dan for heavens sake de wetenschap daar wat mee doen. Iets aan die onvruchtbaarheid of iets aan dat zwakke zaad van de man of wat dan ook.

20. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik moet zeggen dat ik van dit nieuws moeite heb de impact te bepalen. Wat gaat dit doen voor de toekomst e.d. Dus ik kan er niet zoveel mee.

Ik denk zeker wel dat er grenzen zijn aan de maakbaarheid. Of beter gezegd, dat die er moeten zijn. Denk ook aan ivg behandeling (maken van eicellen of zaadcellen uit stamcellen, dus in theorie kun je ook een zaadcel maken van een vrouw) wat ik zelf een beeldender voorbeeld vind. Maar ik denk ook dat de behoudendheid van nederland daarin wel goed is. Eerst eens goed bedenken wat nog realistisch is. Een zaadcel maken van een man die volledig onvruchtbaar is klinkt voor mij nog redelijk veilig. Een zaadcel van een vrouw maken (bijv een lesbisch koppel) vind ik al moeilijker, maar in theorie kun je ook jezelf bevruchten (een zaadcel en een eicel van 1 persoon maken). Overigens is dat wel echt iets volledig anders dan klonen hoor.

Deel Deze Pagina