Is er ook een 18 maanden sprong

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fleur1984, 25 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleur1984

Fleur1984 Niet meer actief

Me kleine meisje is sinds een paar dagen een echte draak :$.
    Heel veel is Nee bij haar. Als ze haar zin niet krijgt of iets lukt niet gaat ze heel hard huilen en op de grond zitten en glijd dan onderuit zodat ze als een dweil op de vloer ligt. Dan pak ik haar op om haar recht te zetten maar dan houdt ze zich helemaal slap. Verders is ze ook erg huilerig. Hangt veel aan me en dan wil ze opgetild worden maar als ik dat doe dan wil ze weer staan. Verders kan ze zich momenteel ook niet vermaken. Tevens aan spullen zitten wat niet mag en dat weet ze. Maar als we zeggen dat ze er niet aan mag zitten en haar handje weghalen dan ontploft ze zowat.

Bestaat er eigenlijk iets van een 18 maanden sprong?

2. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ja, de 18 maandensprong is volgens Oei ik groei de laatste! En dan vrolijk door naar de peuterpuberteit ;) Sterkte!

3. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ja en die duurde hier meer dan een maand. Hier toen vooral niet willen slapen. En ook slechtgezind overdag

4. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik ben niet zo van de oei-ik-groei sprongen. Dat boek is wetenschappelijk totaal onderuitgehaald. Uit onderzoek kwam alleen bewijs dat de meeste kinderen rond 3 maanden en 8 maanden (verlatingsangst dacht ik) een fase hebben. De rest is gewoon blablaa waar veel ouders herkenning in vinden (kan ook fijn zijn, maar wetenschappelijk is het niet), want elk kind gaat wel ongeveer dezelfde fases door. Dat die '18-maandensprong' bij 18-maanden plaatsvind zou ik dus met een korrel zout nemen.

Wel begint de 'peuterpuberteit' (als je kind die heeft) vaak rond 18 maanden, maar dat kan net zo goed 15 maanden of 24 maanden zijn. Of het is een kortere fase die overwaait. De toekomst zal het uitwijzen. Sterkte, kost veel energie van die draakjes!

5. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik geloof ook niet in sprongen.
    Er is wel zo iets als verlatingsangst, tandjes, meer kunnen etc maar is totaal niet aan zogenaamde sprongen verbonden.

Hier 1.07 meisje en inderdaad vaak "nee" maar ook net zo vaak "ja". Is maar zo per kind verschillend al zie ik inderdaad kindjes van haar leeftijd + 2-3mnd dat rond 18mnd begonnen ze ook weglopen, schreeuwen, slaan, afpakken, bijten, niet luisteren, doen express wat niet mag etc. Hier is dat in milde vorm omdat ze meer begrijpt dan haar leeftijdgenootjes en omdat ik met haar op volwassene manier aanspreek en uitleg. Ook mag ze hier beperkt alles waardoor ze snel ontdekt wat stopcontact is en ze weet wat daar stekker in moet dus dat interesse om gewoon zomaar daar inzitten heeft ze niet meer.
    Als ze krijst op grond voor iets (schommel bijv.) of zo dan mag dat gewoon ik doe alsof ik dat niet merk.
    Verder indd momenten hier dat ze iets wil maar ik snap niet dan zeg ik: ok nu stop. Rustig adem halen en vertel het mij. Dan kan ze gewoon laten zien of zeggen wat ze wil (in 99% is duidelijk).

Wat hier ook nu is vaak is wat maand geleden echt minder was is dat ze wil alles perfect doen en zien ook moet dat kloppen. Ook bijv wil ze zitten op bankje buiten mag je niet bij zitten of wil ze schommelen mag je niet haar schommelen of op step niet vasthouden. Een verkeerde beweging en is gelijk krijsende drama. Ook bijv moet jeans op blote benen en niet op maillots of moet ze laarzen alleen op maillots en niet bij jeans. Muts moet ze zelf aandoen en niet anders en het moet recht zitten etc. Dat soort peuter gedrag dus.
    Maar ze kan erg duidelijk maken hier waardoor ik dus gelijk weet dat ik iets verkeerd doe en ga herstellen waardoor dat drama voorbij is.
    En ja, veel vragen : wil je handje, wil je muts, wil je naar huis, zullen we dit.., kan je mij vasthouden... Etc. Door vragen stellen voelt ze alsof haar mening telt en daar bereik je veel mee en je kan vragen zo stellen dat je nodige antwoord krijgt maar denkt ze dat ze het zelf had besloten;))

Succes

6. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Heb je hier ook de bron van?
    Want ik heb tijdens mijn opleiding wel niet over sprongen geleerd, maar wel over ontwikkelingen. En die komen ook in fases. Misschien niet zo op gezette leeftijden als de oei ik groei. Maar het principe is toch hetzelfde, hoe je het ook noemt, sprong, ontwikkeling, fase.
    Ben wel heel benieuwd naar jouw bron en wat die zegt!

7. Melsss

Melsss Actief lid

7 mei 2014
    211
    0
    16
    JAAAAA die is er!! Haha, mijn zoontje heeft hem net gehad en die was echt niet te genieten. Woede aanvallen, slechter slapen enz

8. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Mijn dochter was met 17 maanden'opeens' weer' een stuk wijzer. Ze leerde letterlijk iedere dag weer nieuwe woordjes en begreep meer.
    Daar kwam ook bij dat ze driftbuien kreeg, zo heerlijk midden in een winkel. Is toen een paar keer voorgevallen.
    Maar dit heeft gelukkig maar een paar weken geduurd.
    Maar of het een sprongetje geweest is??
    Heb dat boek ook gehad, maar meestal klopte er weinig van. Verder keek ik voornamelijk naar wanneer er een sprong zou moeten zijn. Aan de rest irriteerde ik me mateloos; kinderen die met 6 weken! al gingen staan, yeah right...

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0

Deel Deze Pagina