Ons meisje was vrij vlot met het eten van boterhammen, fruit, groenten etc. en liet al snel de 4de fles vallen... Ze zit nu al een tijd op 3 flessen; S'ochtends 180 + 6 (of een bordje pap aangemaakt met 180 + 6 ) Bij de boterham in de middag 120 (bij 2 boterhammen) of 150 bij 1 boterham (maar vaak gaan er wel 2 in ) En dan in de avond voor ze naar bed gaat krijgt ze nog een fles van 150 / 180 (afhankelijk van hoelaat ze heeft gegeten die avond ) Nu merk ik dat ze de laatste dagen steeds meer laat staan van haar flessen! Bij alle 3 eigenlijk... Bij de 2de fles (bij de boterham ) kan ik me er wel enigzins wat bij voorstellen aangezien ze ook 2 boterhammen eet! Maar ook de ochtend en de avond fles gaan niet meer op.... Ze heeft daar geen behoefte meer aan! Terwijl boterhammen, fruit en groente, toetjes etc er makkelijk ingaan! De eerste fles verving ik af en toe al voor pap maar dat heb ik nu helemaal gedaan omdat ze dat wel eet! Nu heb ik overleg gehad met het CB en die zeiden dat het niet veel uitmaakte omdat ze toch steeds minder gaat drinken en ze er nu waarschijnlijk weer aan toe is om minder flesvoeding te krijgen.... Er was ook niet echt dat ze een minimaal aantal ml's zou moeten hebben, ja zo rond de 300 - 400 maar als ze dat niet wilde dan was het niet zo heel erg als ze ook een toetje zou krijgen en b.v kaas op de boterham aangezien daar ook zuivel in zat.... Maar nu twijfel ik heel erg! Is dat echt zo dat het geen kwaad kan? (ze doet het verder goed en groeit ook goed ) En tja ik kan het er ook niet in gaan duwen natuurlijk.... Pff best lastig hoor!! Iemand ervaring met een kindje die ook weinig flessen drinkt ?
Nou vanavond heeft ze weer een hoop laten staan Van de 150 + 5 (dus 170 / 180 ? ) heeft ze 90 laten staan!! En vanmiddag heeft ze ook al laten staan... ze stopt dan gewoon en gaat spelen met de tut, als je het later nog eens probeert dan duwt ze hem gewoon weer weg! Is dit een fase ? Of wil ze gewoon niet zoveel melk meer ?
Mijn dochter is wat jonger maar heb hetzelfde probleem... Ze drinkt elke fles maar zo'n 100cc, ze krijgt nog 4 flessen. Heb ook geen idee en vind het niet zo fijn want ze is al zo mini. Misschien hebben ze er gewoon minder behoefte aan met de bijvoeding erbij..? Ik maak me ook zorgen, we moeten denk ik goed op het groeien etc. letten.
Vanaf 6 maanden mogen kindjes hun flessen laten vervallen. Tot 1 jaar is 300-500 ml zuivel een mooie richtlijn (dit is dus opvolgmelk maar ook kaas en yoghurt). Vanaf 1 jaar is 300ml echt voldoende. Wel is het belangrijk dat je kindje verder voldoende vocht binnen krijgt door bijvoorbeeld water of thee aan te bieden (en fruit en groenten) En hoe dit komt? Na 8 maanden is ze de smaak van die melk wel een beetje zat... ze eet nu zoveel andere lekkere dingen die trouwens heel goed voor haar zijn. 's ochtends pap met bambix = 200 ml 's middags bij de boterham 120/4 of 90/3 = minimaal 100ml 's avonds na de maaltijd yoghurt 100 ml = 100 ml voor het slapen gaaan 150/5 = 165 ml Met dit schema zit je al aan (bijna) 500 ml maar wat minder is dus ook prima mits ze verder lekker drinkt en gevarieerd eet.
Hier hetzelfde probleem. Zomaar van het een op het andere wil stijn zijn fles niet meer. Ik snap er niets van.
Bedankt voor jullie reacties! Misschien was het toch een fase ? Want vandaag is het weer wel goed gegaan (even afkloppen!! ) Het wisselt dus erg per dag...
Ze is al 8 maanden. Dan hoeft ze niet echt meer geflest te worden, pap als ontbijt, bekers tussendoor en een fles voor het slapengaan is dan prima, als ze verder gevarieerd voedsel binnenkrijgt. Er wordt al sinds jaar en dag geadviseerd om zo rond 9 maanden helemaal te stoppen met flessen, i.v.m. spraakontwikkeling en de tanden, en je dochter komt zelf al daarmee. Prachtig toch! Zo rond de 400cc zuivel (en dat is alles, melk, kaas, yoghurt etc) is mooi. Als ze verder ook blij is en goed groeit, lekker zo houden. Denk je wel aan de vitamine D druppels?
Volgens het CB hoef ik geen vitamine d druppels te gebruiken.... Oh en pap enz wil ze ook niet altijd! Het is maar net hoe de wint waait....