Nee voor ons beiden is er nooit gespaard. Ook geen studies. Man is gelijk gaan werken en ik heb inservice a verpleegkundige gedaan. Wij hebben alles zelf bij elkaar gekregen en daar zijn wij trots op. Horen nu nog regelmatig dat er wat geschonken wordt door ouders. Wij hebben dat niet, maar hebben wel alles wat ons hartje begeerd. Wij sparen wel voor de kinderen en hopen straks natuurlijk hun studie te bekostigen. Maar wij gaan ze wel leren dat ze ook voor dingen zelf moeten sparen door bijvoorbeeld een weekendbaantje te nemen.
Mijn ouders hebben niet gespaard voor ons, financieel lukte dit ook niet. Ze hebben ons wel geleerd als je iets wil dan spaar en werk je ervoor. Ben ik daarom jaloers op mijn man, omdat hij het allemaal wel heeft 'gekregen' nee. Ik heb er hard voor werk en gespaard en heb het zelf bekostigd. Voor mijn kinderen spaar ik een klein bedrag per maand. Voor hun studie of iets dergelijks voor later. Mijn broertjes en zusje wonen nog thuis. En mijn ouders doen het bij hun op dezelfde manier. En ze komen niks te kort en kunnen op 1 zusje na heel goed sparen. Mijn ene broertje heeft nu zelf zijn trekker en autorijbewijs betaalt en mijn broertje van 16 heeft net zijn trekker rijbewijs betaalt. Dit wil ik mijn kinderen ook meegeven. En er word ook nog voor ze gespaard, niet veel. Maar ze komen niks tekort.
Mijn ouders hadden wel een klein appeltje voor de dorst gespaard. Ook hebben zij mijn mbo studie betaald en kreeg ik toen ik ging samenwonen van beiden een cadeau. Ook hebben ze mijn eerste kinderwagen betaald en mijn trouwjurk. Mijn so hebben ook altijd goed gespaard voor hun kinderen. En wij sparen ook maandelijks voor onze meiden. En daar storten de opa's en oma's ook regelmatig wat op.
nee, ze hadden wel wat maar jah dat was zon fijn woeker ding dus alles weg. maar ben nooit wat tekort gekomen. ging een paar keer per jaar et mijn moeder shoppen en kreeg dn alle kleren die ik wilde. (ben echt blij dat ik geen kleedgeld kreeg wat dat was veel minder om mij heen) rijbewijs heb ik gel voor gehad maar daar hebben we ene auto voor ml voor gekocht dus die heb ik later zelf gehaald. (hij moest toch naar werk) studie kon ik doen zonder schulden. dus niks te klagen. bij ml net zo. die heeft alles bij elkaar gewerkt en dat doen we nu nog. alles op zn tijd. geen leningen overal voor alleen voor het huis een hypotheek.
Ouders hebben 3 jaar studie betaald. Rijbewijs heb ik gekregen van mijn opa en oma. Nieuwe auto gekregen van mijn ouders toen die van mij was gestolen. (Had een oud brik zelf bij elkaar gespaard) Trouwjurk van ouders gehad. En zo nu en dan een extraatje bv een apk of een nieuwe voordeur of banden voor op de auto. Kinderkamer ook gekregen. Wandelwagen van s.ouders gekregen. Man heeft z'n studie bbl gekregen maar betaalde wel kostgeld. Ouders van man hebben t niet zo breed.
Indertijd kreeg ik 17.000 gulden. Heb ik in ons eerste koophuis gestoken.Meubels,inrichting etc. Wij sparen ook voor onze 3 kinderen.
Ik heb mijn studie, rijbewijs etc zelf moeten betalen omdat er geen geld voor was. Ik ben er niet slechter van geworden Voor de baby zullen we wel sparen.
Mijn ouders hebben wel gespaard voor mijn zus en mij, maar omdat mijn zus er een puinzooi van maakte (drugs) kreeg ze het geld niet. Uiteindelijk kreeg ik ook niks omdat mijn zus het ook niet had gekregen... Ben op mijn 19e van ellende uit huis gevlucht met niks. Heb mijn flatje en studie zelf moeten betalen. Mbo gehaald, hbo moeten stoppen omdat ik het niet kon betalen. Uiteindelijk is alles goed gekomen en heb ik nu een leuk huisje, rijbewijs en auto. Maar het was niet makkelijk. We sparen nu elke week 7,50 en alle kinderbijslag. Denk niet dat we haar op d'r 18e geld geven. Maar als het nodig is kan ze studeren, anders kan ze haar rijbewijs halen of een auto uitzoeken. We zeggen haar niet dat we voor haar sparen, heb liever dat ze zelf gaat werken en sparen en dat we haar dan onverwacht kunnen helpen wanneer nodig.
Nee maar mijn ouders hebben mijn opleidingen & rijbewijs betaald. Daarnaast kreeg ik 5.000 euro toen ik op mezelf ging wonen, hebben ze later mijn trouwjurk ( 2500 euro) betaald en de babykamer.
Ja, alles werd betaald, en ik kreeg een flinke spaarrekening mee. Wij sparen ook voor onze kinderen, maar ik denk niet dat wij aan het spaarbedrag komen als wat ik kreeg. Maar rijbewijzen, opleidingen en alles wordt door ons betaald. Mijn man kreeg niets, en heeft ook geen opleiding. Hij is omhoog geklommen van onder af aan en toen hij er klaar voor was heeft hij een bedrijf overgenomen en heeft dat best groot gemaakt. Onze kinderen zullen dus ook van ons mee krijgen dat je er gewoon hard voor moet werken. Als later 1 vd 2 een lui kind blijkt te zijn denk ik niet dat we alles zomaar betalen. Mijn ouders betaalden mijn opleiding maar ik moest het voorschieten, als ik een jaar gehaald had kreeg ik dat geld terug. Daardoor werkte ik wel harder moet ik zeggen.
Ja mijn ouders en zelfs mijn opa en oma hebben voor mij gespaard! Altijd heel dankbaar voor geweest Is toch leuk om zomaar een bedrag te krijgen. Daarnaast altijd wel geleerd om zelf ook te sparen. Ook wij sparen voor onze dochter, heb het idee dat studeren alleen maar meer geld gaat kosten, dus tegen de tijd dat ze oud genoeg is om te gaan studeren kan ze vast wel wat extra's gebruiken.
Onze ouders hebben elke maand een bedrag voor ons aan de kant gezet. Dat hebben wij allebei mee gekregen. Vanaf 15 jaar hebben wij ook allebei weekendwerk gedaan, als aanvulling op ons zakgeld en het overige ging ook de spaarrekening op. Voor onze kinderen wordt er ook elke maand een bedrag gespaard voor later. We hebben ook een budget voor verjaardag en sint enzo, komen we daar niet aan gaat het resterende bedrag ook op de spaarrekening.
Voor ons is er niet gespaard, maar ik heb wel mijn rijbewijs gekregen. Studie en overige dingen heb ik allemaal zelf betaald.
Ja. Mijn zusje en ik kregen beide een spaarrekening mee voor ''huisraad'' etc. Rijbewijs en studie hebben wij ook gehad inderdaad. Maar mijn vader kan dat (heel fijn voor ons) maar ik denk niet dat wij dat zelf gaan kunnen: en een rijbewijs en een studie en een spaarrekening. Maar wij sparen wel elke maand 40 euro voor ons zoontje op dit moment. Dus we gaan het wel proberen en maar kijken hoe dat uitpakt!
Ik heb vroeger ook een klein bedrag meegekregen, daar heb ik een scooter voor gekocht. Maar mijn ouders hebben mijn studie ook betaald. Ik kreeg vroeger ook geld als ik er om vroeg, maar dat gebeurde niet vaak. Ik ging 2x per jaar shoppen met mijn moeder. Verder deed ik bijna alles in huis omdat mijn ouders beide werkten. Voor onze kinderen sparen we nog niet, ze hebben wel al een spaarrekening waar geld op staat (het fooi wat mijn ouders verdienen bewaren ze voor hun kleinkinderen). Ik wil volgend jaar gaan beginnen met 10 euro per kind te gaan sparen. Niet veel maar toch wat!
Nee, ze hebben niet gespaard, maar hadden het later ruim genoeg, dus hebben altijd de vastgestelde bijdrage voor ouders betaald voor mijn studie, en toen ik ging lessen kreeg ik een x bedrag van ze voor mijn rijbewijs. Het leuke vond ik toen dat het zo onverwachts was, want ik had het hele bedrag zelf al gespaard. Zo willen wij het ook gaan doen, niet voor een rijbewijs ofzo sparen, ze mogen het zelf bij elkaar gaan sparen, en waarschijnlijk, als wij dan ook net zo ruim zitten financieel, zullen we wel een bijdrage geven daarvoor.
2000 euro. Moest vanaf mijn 15e werken en alles zelf betalen en verder sparen. Toen ik uit huis werd gegooid was de 2000 euro snel op aan meubels en uitzet. Ook studie zelf moeten betalen en heb nog geen rijles gezien, (die ik wel zou krijgen). Daarom sparen wij voor Sem iig 50 euro per maand (voor studie en rijlessen).
Mijn ouders hebben gespaard waar het kon (eigen zaak, ging niet altijd goed maar hij bestaat nog steeds!). Ik denk dat ik een paar duizend euro meekreeg toen ik 18 werd. Dat is in mijn studie gaan zitten toen ik tijdelijk naar het buitenland ging. Ze hebben collegegeld betaald en ik betaalde zelf mijn huur en andere kosten. Ze hebben ook veel bijgesprongen waar het ging, maar desondanks heb ik fors bijgeleend om rond te komen. Ik heb zelf gewerkt sinds mijn 16e, altijd bijbanen gehad tot ik klaar was met studeren. Ik vind het goed als kinderen leren om te werken voor hun geld, maar wil ze wel een flinke spaarrekening meegeven om te investeren in hun toekomst (studie, rijbewijs, eerste huisje, zulke dingen). Maar omdat wij allebei nog aflossen bij DUO gaat het met de kinderspaarrekeningen niet enorm hard (we hebben er straks ook 3 bij te houden he). Als we klaar zijn met DUO zal het een stuk beter gaan, laat dat nu net ook zijn wanneer alle kinderen op school zitten en we eindelijk van die dure opvang af zijn...
Nee, niks gespaard door ouders. Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder had het niet zo breed, dus er was ook geen geld voor. Wij kunnen nu wel een klein bedrag per maand per kind missen, dus dat sparen wij voor ze.