Is flesvoeding echt makkelijker dan borstvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Mangoeste, 5 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.025
    7.342
    113
    Vrouw
    Ik vind bv geven veel makkelijker, en fijner :) waar zie je precies tegenop, het mogelijk fles weigeren als je bijvoorbeeld weg wil/moet?
     
  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik vind bv geven veel gemakkelijker.
    Mijn oudste kreeg fv de andere 3 bv.
    Als de bv goed loopt is het echt super makkelijk.
    Zeker snachts, geen gedoe met flessen maken, me bed uit moeten etc.
    Enige nadeel is dat ik het niet kan uitbesteden.
    kolven lukt bij mij niet dus ik stopte vorige keren vrij snel toen ik weer ging werken.
    Nu ben ik volledig thuis dus heb ik daar ook geen omkijken naar.
     
    Zoe123 en Saartje33 vinden dit leuk.
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.608
    3.494
    113
    Dat ligt er aan. De eerste heeft 3 maanden BV gehad, waarvan ik vanaf 6 weken zowat alles heb gekolfd en dan dikker heb gemaakt en met de fles gegeven, omdat ze met reflux alles anders uitspuugde. Na die 12 weken kon ik die kolfset het raam wel uit gooien en ben ik overgestapt op kunstvoeding. Dat gaf veel rust.
    Bij de tweede had ik zoiets van 'ik zie wel hoe het loopt' en die heeft tot 8 maanden BV gehad. Na een half jaar gecombineerd met KV.
    Vind het prima te combineren met een tweejarige om me heen. Ging het niet, dan was ik veel eerder op kunstvoeding overgestapt. Maar wat anderen al zeggen, borstvoeding heb je altijd bij je, op temperatuur, gratis enz.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  4. Freesias

    Freesias Bekend lid

    14 jan 2021
    504
    375
    63
    Vrouw
    De mijne is nu 11 dagen oud, maar met een prematuur borstvoeding geven is ook een uitdaging. Na 5 min totaal kapot en de vraag is wat gaat erin?. Dus voordeel is dat partner nu de fles geeft elke nacht.
     
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb alleen ervaring met borstvoeding. Althans, met mijn eigen kinderen. Voor andermans kinderen wel eens flesjes klaargemaakt en gegeven. Tja, het is net wat je gewend bent denk ik. En, in het geval van borstvoeding, of het een beetje wil lukken.

    Voor mij is flesvoeding een hoop gedoe, vergeleken met de ervaring die ik heb met borstvoeding-als-het-eenmaal-loopt. Bij de eerste hongersignalen, kun je meteen reageren. De melk is klaar en op temperatuur. Je hoeft nooit na te denken over hoeveel. Ook bij pijn / overstuur was het soms een ideale snelle troost. Even wat drinken en na-snikken aan de borst. In tegenstelling tot flesvoeding waarbij je altijd moet afmeten, hoeveelheden bijhouden, flesjes steriliseren etc. Maar als je dat gewend bent is het waarschijnlijk een kleine moeite. En voelt juist het niet weten hoeveel je kind binnen krijgt bij borstvoeding voor sommige moeders wat onzeker.

    Wel is een voordeel van flesvoeding dat iedereen het kan en dat het in principe altijd wel lukt, zonder al te veel moeite. (Er zijn uitzonderingen, natuurlijk.) Terwijl borstvoeding sowieso in het begin voor de meeste vrouwen (en baby's!!) wel een leerproces is. En heel eerlijk: toen onze tweede zoon net geboren was, viel het me toch weer even tegen. De oudste heeft 1,5 jaar borstvoeding gehad. Dus ik herinnerde met vooral die periode van 16 of 17 maanden waarin het super makkelijk en relaxed was. Maar in het begin is het toch weer even wennen. Ik had toch weer kloven (jongste hapte niet goed aan) en ik kreeg behoorlijke stuwing, omdat mijn borsten enthousiaster waren dan de eetlust van onze zoon kon bijhouden. Ik kan me goed voorstellen dat in die eerste dagen / weken flesvoeding wel makkelijker is. Maar daarna 'wint' voor mij borstvoeding het, qua gemak.
    Nu ik erover nadenk: ondanks de (gebruikelijke) opstartproblemen, was borstvoeding bij de oudste voor mij al vrij snel een uitkomst. Het duurde na de bevalling wat langer voor ik weer helemaal mobiel was. Ik heb wel langer kraamzorg gehad, maar die extra dagen waren halve dagen. En mijn man was weer aan het werk. Dus dan liet de kraamzorg mij 's middags met een voorraadje snacks en drinken in bed achter als ze naar huis ging. Zoon sliep in een ledikantje naast me. Dus ik hoefde de kamer niet uit en (nog belangrijker) de trap niet op en af.

    Maar goed, sommige vrouwen hebben meer dan de gebruikelijke opstartproblemen. Of gewoon geen zin om borstvoeding te geven / het gevoel dat het niet bij ze past. En dan kan ik me voorstellen dat als je flesvoeding geeft en dat gewend bent, dat borstvoeding juist 'gedoe' lijkt. Zoals ik juist bij flesvoeding het gevoel heb 'wat een gedoe'.
     
    Mangoeste, JupitR, Zoe123 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    voor en na de voeding wegen
     
  7. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Borstvoeding.
    En met 4-6 weken al beginnen met de fles.
     
  8. Freesias

    Freesias Bekend lid

    14 jan 2021
    504
    375
    63
    Vrouw
    Dat is achterhaald volgens umc, omdat je 50 gram afwijking hebt. Daarnaast wou iemand het wel in het streekziekenhuis proberen 0 cc productie volgens wegen, nadat de laktatiekundige mee keek en zij zij, zo die heeft heel veel en mooi gedronken. Ook daar gaven ze aan dat die manier niet betrouwbaar is. Het enige hoe je het kunt nagaan is voelen aan je borsten en kijken hoe je kleintje het doet.
     
  9. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.500
    5.167
    113
    Vrouw
    Ik heb daar nooit zo’n moeite mee gehad, om te weten wat er wel of niet inging. We hebben het eeuwen gedaan zonder dat te weten. En uiteraard zijn er soms kindjes bij die in de problemen komen. Maar de meeste kinderen niet. Het lijkt me vooral heel belangrijk om als ouders te kunnen zien of je kindje tevreden is, niet suf is, zich goed ontwikkeld etc
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  10. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.416
    3.967
    113
    noord holland
    En voldoende plasluiers zijn ook een prima indicatie.
    Voeden op verzoek is ook belangrijk. Dus niet rekken omdat er 3 uur tussen 'moet' zitten, na 2 uur is het ook prima.
    Dat vond ik juist bij m'n oudste het lastigste ( toen luisterde ik overigens ook nog heel braaf naar het consultatiebureau :rolleyes:) dat ik op een gegeven moment naar een bepaald aantal flessen 'moest'. Om de 4 uur werd verteld, dus ik braaf gaan wandelen om die tijd te rekken, nou gelukt hoor ze kon er 4 uur tussen houden en joekels van flessen drinken. Kort daarna moest ze ineens weer hapjes tussendoor gaan krijgen :rolleyes:.....toen kreeg ze dus ineens weer om de 2 uur iets in haar maagje.... ik vind dat zó krom :roflmao:.
    Bij jongste aan de borst altijd haarzelf gevolgd, die dronk gewoon wat ze wilde en dan zat er nooit 4 uur tussen (behalve s nachts dan).
    En soms ook gewoon op mijn verzoek, moesten we dalijk weg, dan voedde ik gewoon even vantevoren. Bij oudste vond ik dat minder handig, want dan kwam ik niet altijd handig uit met de laatste fles bijvoorbeeld. Bij jongste gaf ik dan gewoon nog een slokje tussendoor of iets dergelijks.
     
    Zoe123 en Saartje33 vinden dit leuk.
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.433
    5.514
    113
    Vrouw
    [QUOTE
    Dit inderdaad.
    Echt op verzoek voeden, plast het goed, groeit het goed dan lekker zo door gaan.
    En anders een lactatiekundige raadplegen.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  12. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Ik zie inderdaad vooral op tegen het fles weigeren. Als je weer aan het werk moet, is dat echt niet fijn...

    Ondanks dat we wel geoefend hebben (in de eerste weken dronk ze perfect uit de fles), heeft dochterlief later nooit meer de fles gepakt.
     
  13. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Een lactatiedeskundige is misschien wel een goed idee inderdaad.

    M'n dochter dronk de eerste weken perfect uit de fles. Ze moest in het begin bijgevoed worden (dysmatuur), dus ze heeft ook wat flesvoeding gehad de eerste 2 weken. Daarna heb ik haar ook nog afgekolfde melk gegeven, wat ook goed ging.

    Ik weet niet meer precies wanneer het fles weigeren begon, maar naar mijn idee al heel vroeg (rond de 4/5 weken?). Sowieso was de eerste tijd hier behoorlijk heftig; vanaf 2 weken tot ongeveer 6 maanden heeft ze ontzettend veel gehuild en was overdag alleen stil als je met haar in de kinderwagen ging rijden (bij stil staan meteen wakker) of als ze de borst kreeg. Borstvoeding was voor haar net zoveel troost als dat het voeding was.

    Op een gegeven moment ben ik met de flesjes gestopt, omdat het niet lukte en omdat het voor extra huilen zorgde en ik eigenlijk blij was als ze een keer niet huilde.
     
  14. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.085
    17.102
    113
    Vrouw
    Is denk ik echt afhankelijk van hoe je er zelf instaat.. ik vond het idee van borstvoeding gewoon niks, dus hier bij beide kinderen direct flesvoeding gegeven. 's nachts een fles klaarmaken vond ik wel lastig, maar nam altijd een thermoskan en een fles koud water mee naar boven zodat ik alles bij de hand had en niet met m'n slaperig hoofd naar beneden hoefde..
    Dusja, denk niet dat het één makkelijker is dan het andere. Bij zowel borstvoeding als flesvoeding zitten voor en nadelen.
     
    Malbec en Saartje33 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina