Is heel rijk zijn asociaal?

Discussie in 'De lounge' gestart door Niekepiek, 4 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Is heel rijk zijn ascociaal?

1. ja,

2. nee,

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    mooi verhaal Charlie
    Respect voor de discipline en het doorzettingsvermogen van jouw man.
    Ook voor die van jou Lovely83

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

Dit eigenlijk! Wij kunnen niet zonder dokters maar wij kunnen zeer zeker ook niet zonder vuilismannen. Het is beiden heel zwaar werk dus respect voor de lageropgeleiden mag ook wel.
    Ik geef nu als voorbeeld dokters en vuilnismannen maar je kan honderden beroepen invullen ipv vuilnisman of dokter

Mensen kunnen zich wel asociaal gedragen maar dat heeft heel weinig te maken met het beroep of inkomen ze hebben.

3. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

30 dec 2011
    2.576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Het zal wel aan mij liggen maar weet niet eens hoe hoog 1x het modaal inkomen is :) haha. Dus geen idee hoe wij vallen hierin.. :D

4. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Het modaal inkomen 2014 volgens het CPB is € 34.500.

5. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Ik ben het er niet mee eens dat je gestudeerd moet hebben om rijk te worden.
    Mijn man heeft dat nooit gedaan en heeft een perfect lopend bouwbedrijf. Mijn zwager ook niet en heeft een bedrijf in de groente en fruitsector met miljoenen omzet.
    Mijn andere zwager heeft jaren gestudeerd. Geschopt tot financieel.directeur bij een landelijk bedrijf en zit nu thuis met een uitkering door reorganisatie ivm de crisis.
    De 'simpele mannen' met MBO zijn nu dus rijk en de WO 'er heeft een uitkering...
    Je moet geluk hebben en handelsgeest!

6. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Geluk, stuk aanleg (bv handelsgeest of snel dingen oppikken) maar ook bereid zijn om ergens onderaan te beginnen en jezelf niet teveel voelen voor bepaald werk of aantal uren.

Mijn ervaring is dat meeste mensen niet meer hard willen werken en al helemaal geen zwaar of vies werk willen doen.

Als wij soms jongens zoeken om mee te gaan wil er niemand mee want ja dan moet je om 4 uur opstaan of zelfs weg en kom je tussen 19-22 uur een keer thuis (ja de zon gaat niet voor niets op)

En ja ben mn man ook al eens kwijt geweest tijdens de kerst om te gaan sneeuwschuiven bij de NS (mooi winterwerkje aangezien wij met vorst / sneeuw niet kunnen werken) dan kan je zeuren dat je dat niet wilt, prima, als het dan 2-3 maanden sneeuwt / hard vriest heb je gewoon geen inkomen de volgende keer.

Het is niet altijd even glamoureus maar ik vind hard werken en opofferen nog steeds in Nederland ook lonen maar helaas wel steeds minder.

Persoonlijk zijn wij geadviseerd om iets minder te gaan werken (uren) zodat we net meer overhouden netto (vanwege belasting) dat is toch erg dat je dat advies krijgt!

En eigenlijk gaat dat niet eens echt minder werken want het werk moet gewoon af en je gaat geen nee verkopen omdat je dan netto minder overhoud, het is heel krom gesteld.

Ik vind het jammer dat als ik mijn man 70-90 uur in de week hard zie werken (het is zwaar lichamelijk werk en altijd buiten) en je maakt al geen gebruik van de sociale voorzieningen als ZZP-er dat je dan nog zoveel moet afdragen, nergens geen gebruik van maken zou beloond moeten worden niet afgestraft dan kan ik beter in loondienst gaan werken en teren op die baas / overheid (gelukkig hebben wij die mentaliteit niet, wij zijn anders opgevoed)

Ik vind dat die dingen voor noodgevallen zijn en dan is het goed dat ze er zijn maar hard werken en niet afhankelijk zijn van de overheid word niet echt beloond en dat vind ik wel eens jammer... (zeker als ik zie wat voor opofferingen wij soms ervoor maken)

7. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

30 dec 2011
    2.576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Thanx... :D

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik vind trouwens de kern van het plan van Piketty wel sterk. Minder inkomstenbelasting, hogere belastingvrije voet, maar wel een hogere belasting op vermogen. Dan wordt hard werken meer beloond dan nu, maar moet een gedeelte van de inwoners met een groot vermogen meer belasting betalen.
    Het punt is namelijk dat vermogen almaar meer vermogen genereert. En dan werk je er niet meer voor. Als voorbeeldje, als je je zorgverzekering in 1 keer betaalt, krijg je korting. Maar mensen die met moeite hun verzekering kunnen betalen, kunnen dat zeker niet in 1 keer. En lopen altijd de korting mis. Zo gaat dat met meer zaken. Als je geld over hebt kun je beleggen en kun je het een tijd laten staan. Dan word je er bijna altijd rijker van (beleggen heeft zelfs in crisistijd over het algemeen een hoger rendement dan sparen). Maar je kan pas beleggen als je genoeg overhoudt om het een tijd vast te zetten. Daarvoor moet je alweer een aardige buffer hebben. En dat is weer veel lastiger als je niet afdoende inkomen hebt. Dat mechanisme is waardoor de echte verschillen in rijkdom vandaan komen, niet het verschil in inkomen op zich, maar de verdere ruimte die dat verschil genereert. En daardoor zou het eerlijker zijn om minder loonbelasting te betalen (dat maakt werknemers aannemen ook aantrekkelijker) en dan vermogen meer te belasten.

Deel Deze Pagina