Ik wil graag bevallen in het ziekenhuis. Ik ben nu 24 weken zwanger en alles verloopt tot nu toe super. Ik heb dus ook geen medische reden om te bevallen in een ziekenhuis. Maar ik woon op de tweede verdieping van een flat en dit is mijn eerste kindje, dus ik heb geen idee of er complicaties op zullen treden en hoe ik hier dan makkelijk weg kom (geen lift). Weet iemand hoe duur een ziekenhuis bevalling is en of je ziektekostenverzekeraar het deels vergoedt? (Ik wil wel graag poliklinisch bevallen met mijn eigen verloskundige, een gynaecoloog hoeft er dus niet bij te zijn)
Ik moest ook bijna 400 euro bij betalen en omdat ik dat simpelweg niet had thuis begonnen...5 uur later na al 4 uur elke 2 min beenween te hebben gehad naar t ziekenhuis voor pijnbestrijding is toen dus alsnog medische indicatie geworden
Jakkes wat lijkt me dat vervelend. Thuis bevallen omdat je het niet kunt betalen en dan alsnog halsoverkop naar het ziekenhuis moeten (wat je zelf in eerste instantie al wilde!).. Nou ik zie net dat ik weinig tot niks vergoed krijg, dus kennelijk wordt de mijne ook een thuisbevalling... Dit maakt me kwaad
Ligt eraan hoe je bent verzekerd. Ik ben 3 sterren verzekerd bij zilveren kruis en als ik in het ziekenhuis zou bevallen was mijn eigen bijdrage: 151 euro. Mijn bevalling is medisch geworden dus heb niks hoeven betalen.
inderdaad als je medisch wordt (pijnbestrijding) dan hoef je niets te betalen. hou er ook rekening mee dat je ook een eigen bijdrage hebt voor de kraamzorg, geloof 4 euro per uur.
Klopt de kosten van de kraamzorg waren bij mij ook rond de 4 euro. Ik geloof iets van 3,80 per uur. Gelukkig woon ik thuis (Ben een erg jonge mama! haha) en had ik dus mijn moeder die voor mij kon zorgen en het huishouden zelf deed dus eigenlijk had ik alleen een kraamzorg om mij dingen te leren m.b.t mijn dochter en om bij mij de dagelijkse dingen toe te passen zoals tempen etc. ik had dus maar 4 uur per dag kraamzorg (En zelfs toen vond ik de rekening die ik enkele weken later kreeg hoog genoeg! haha).
Ja, van de eigen bijdrage van de kraamzorg weet ik sinds kort af. Ik ben ook bij zilveren kruis verzekerd, maar heb een beter af plus polis van 1 ster. Daarmee krijg je geen extra's. Ik heb soms nachtmerries bij het idee van thuis bevallen en dat alles fout loopt en ik niet op tijd in het ziekenhuis kan komen. Is dat niet indicatie genoeg?
ik ben om al die kosten dit jaar in zorgverzekering omhoog gegaan, had de tip van een collega gekregen. kan wel uit!
Ah! Ik ga morgen bellen met zilveren kruis om te vragen of ik mijn pakket kan aanpassen.. Ik denk niet dat ze dat nu nog doen haha
vrees het ook niet..... heb het per 1 jan gedaan. kreeg de tip op tijd zeg maar. maar wie weet doen ze het wel. proberen kun je altijd.
ik heb een DKV verzekering... Is de duurste hospitalisatieverzekering wat er bestaat maar wilt wel zeggen dat toen ik bevallen ben van mijn zoontje, toen 5 dagen ziekenhuis gelegen (in België blijven we 5 dagen in het ziekenhuis), en een maandje ofzo later kreeg ik de rekening van het ziekenhuis. Normaal gezien moest ik 1500 euro betalen maar DKV betaald alles tot de laatste cent...Dit wilt zeggen dat ik nooit op voorhand moet betalen maar dit wordt automatisch door hun voltooid.. Ik had zelfs een privekamer en dat wordt ook bij dkv vergoed.. Ben echt super super content met deze verzekering
caruza nee dat is geen indicatie. Weet niet of het een indicatie is dat je in een flat woont maar denk het ook niet. Als je het echt niet wilt zou ik die 400 euro er wel voor hebben hoor... maar ik ken je financiele situatie niet.
Nee natuurlijk niet, het gaat om een medische indicatie. In het ziekenhuis bevallen kost geld. Je moet betalen voor het gebruik van de ruimte. Als daar geen medische reden voor is, gaat geen enkele verzekeraar (en dus alle andere verzekeren in NL) dit voor je betalen. Dat kan natuurlijk niet. Je kan je er wel aanvullend voor verzekeren, ik heb dit ook gedaan vorig jaar en heb alle kosten (zowel de bevalling als de kraamzorg uit deze gezinsverzekering vergoed gekregen).
Je bent al bijna 6 maand zwanger toch? Je had achteraf gezien idd je iets eerder hierin moeten verdiepen, nl voor het nieuwe verzekeringsjaar. Maaaar sommige verzekeraars laten wel gedurende het jaar de aanvullende polis aanpassen. Dus dat zou je toch even kunnen proberen. Ten tweede: de kans is best groot dat als je vrijwillig poliklnisch gaat bevallen, je alsnog tijdens de bevalling medisch wordt en dan hoef je het alsnog niet te betalen. Ik heb bijv. tegen het eind weeenopwekkers gekregen voor de persweeen en werd daarmee dus medisch. Heb dus niet hoeven betalen (ik was er wel voor verzekerd maar ok). Dus als ik jou was zou ik nu vast beginnen met het geld achteruit zetten en misschien heb je geluk (hoewel, volgens mij heb je meer geluk als je bevalling niet medisch wordt want dan gaat alles super maar ok, geluk qua geld dan) en hoef je niet te betalen.
Ik heb het geld er op zich wel voor over. Maar financieel zit ik gewoon niet zo ruim. Ik vind het persoonlijk belachelijk dat een bevalling in het ziekenhuis niet standaard wordt vergoed. Natuurlijk kost dat geld, maar laten we wel wezen, het is toch een enorm zware en zeker niet ongevaarlijke (en pijnlijke!) uitdaging.. Zowel lichamelijk als geestelijk. Naar mijn idee he!
Nou, het zit zo: in het begin was ik er volledig over uit dat ik thuis wilde bevallen... Maarrr sinds een paar maanden ben ik daar op terug gekomen. Beetje te laat dus.. Ik heb het al uitgezocht, ik kan mijn polis niet ophogen.
nee ik vind het niet belachelijk. Een thuisbevalling is in principe gewoon hardstikke veilig. Als je zo zelf in het ziekenhuis wilt bevallen zul je je daar van te voren voor moeten verzekeren of het zelf moeten betalen... zorg is al hardstikke duur... en niet alles kan in de basisverzekering. Er wordt al een heel groot deel vergoed. De rest is gewoon een eigen bijdrage.
Ik vind het wel heel vreemd. Want hoewel ik blij ben dat ik er in dit land voor kan kiezen om (weer) thuis te bevallen, is het op deze manier niet voor iedereen een keuze. Als je het niet kunt betalen heb je immers geen keuze. Ik ben zelf heel uitgebreid verzekerd, maar daar betaal je ook voor. Ik vraag me af of het veel scheelt om het voor één jaar op te hogen. Nou ja, ik vind gewoon dat geld niet de motivatie moet zijn voor de keuze waar iemand wil bevallen.