Al meteen na de geboorte was onze kleine man heel misselijk en spuugde hij steeds. Dat werd afgedaan als klacht door de supersnelle bevalling 2,5 uur (ingeleid met 38 weken ivm ernstige bekkeninstabiliteit., meneertje woog bij geboorte 4,1 kg, maar was nog niet ingedaald.) Hij wilde niet aan de borst drinken en viel veel af, maar dat werd later toegeschreven aan zijn veel te strakke tongriempje. Ben na 2,5 week overgestapt op flesvoeding, en dat leek beter te gaan, alleen spuugde hij veel. Bovendien bleek hij (achteraf gezien) toen al voeding te herkauwen en verborgen reflux te hebben, maar daar stond ik op dat moment nog niet bij stil. Overgestapt naar comfortvoeding, maar vooral de nachtvoedingen bleven een ramp. Hij heeft meerdere nachten bij ons in bed geslapen, maar op dan sliepen we zelf niet, dus ben ik de comfortvoeding gaan combineren met een paar schepjes voor hongerige babys. Dat leek heel goed te gaan, met 8 weken sliep hij door, hoera! Feestje duurde twee weken, toen was t voorbij. Weer iedere nacht twee keer wakker en constant huilen. We kregen hem niet stil. Toen ben ik hem gaan observeren en bleek hij verborgen refluxklachten te hebben. Verder was hij erg huilerig, winderig, veel de hik en duwde hij de flessen weg bij het aanleggen. Daarna begon hij te huilen. Dit duurde een kwartier, aanleggen, wegduwen, weer opnieuw aanleggen en uiteindelijk dronk hij toch de fles leeg, iedere voeding opnieuw... Van de kinderarts kregen we omeprazol, die moesten we een maand uitproberen. Ook dacht hij aan koemelkallergie, maar hij wilde dat we eerst het medicijn gingen proberen. We zijn nu bijna vier weken verder en het gaat veel beter. Hij is rustiger, vrolijker, maar toch ben ik er niet helemaal gerust op. Hij is (nog steeds) erg winderig, duwt regelmatig de fles weg en s nachts blijft het lastig, dan krijgen we hem niet stil met een aai over de bol of zijn speentje. We zijn bij de osteopaat geweest en die heeft verder geen lichamelijke blokkade gezien en heeft ons aangeraden toch aan koemelkallergie te denken en de voeding aan te passen. Ik moet vrijdag overleggen met de kinderarts, maar wat denken jullie ervan? Wie van jullie heeft ervaring met koemelkallergie, terwijl de klachten eigenlijk zo mild zijn?
Ik heb achteraf gezien veel te lang aangemodderd onder het mom van ' elke baby spuugt en is onrustig'. Ze groeide goed en daardoor maakte het consultatiebureau zich geen zorgen. Mij zat het toch niet lekker, dus ben met 9 maanden overgestapt op geitenmelk. Alle klachten over, nooit meer gespuugd. Dus ik ben het hele onderzoekscircuit niet ingegaan, maar het is meer dan duidelijk voor mij. Nu denk ik: het is zo'n kleine makkelijke aanpassing, had ik dat maar maanden eerder gedaan
Hier staat mijn zoontje van 17 weken sinds twee weken op Nutramigen. Hij dronk zijn flesjes wel maar ook zoals jij omschrijft (wegduwen, pauzeren, opnieuw,...), hij had 1x/dag stoelgang maar ondanks deze niet hard was ofzo had hij hier wel last van en was hij erg winderig. Ook had (en heeft) hij wat eczeem in zijn gezichtje. Hij drinkt nu dus twee weken Nutramigen en dat is een serieuze struggle geweest. Heb meermaals terug de vorige melk willen geven omdat hij véél minder dronk dan voordien. Toch maar volgehouden en de laatste twee dagen lijkt hij beter te drinken (al kan dat ook toeval zijn natuurlijk). Zijn stoelgang is heel anders nu en hij is veel minder winderig. Weet dus niet met zekerheid of het koemelkallergie is. Had altijd gedacht van niet omdat de symptomen wel heel miniem waren maar de verandering van melk heeft toch wel iets gedaan. Morgen moet ik de kinderarts terugbellen. Ben benieuwd of de veranderingen die ik zie ook echt zijn wat het zou moeten zijn. Dus ja, jouw kindje kan mogelijk koemelkallergie hebben als in je verhaal zo lees. Haal anders eens een doos Nutrilon Pepti (in deze zijn de koemelkeiwitdeeltjes nog niet zo fel verknipt als in Nutramigen, maar toch ook al aanzienlijk) en kijk of je daar al wat verbetering mee ziet..
Ohh het is zo ontzettend lastig! Mijn dochter van 5 jaar die had als baby ook altijd zoveel onrust en enorm veel pijn van de reflux. Kreeg er bijna geen voeding in, kon niet tegen medicatie. Had een aantal milde kenmerken van koemelkallergie. Met 6 maanden is ze overgegaan op de nutramigen. De onrust is altijd gebleven, helaas bij haar tot 4 jaar. Ze is bijna 6 jaar en haar darmen tolereren nog geen koemelk. Ik noem het geen allergie maar een intolerantie bij haar. Andere dochtertje ( nu bijna 15 weekjes oud) had ook dezelfde klachten en symptomen van mn oudste alleen de reflux NOG veel erger, de atypische reflux. Ook de klachten die jij omschrijft, enorm veel windjes, alle verborgen reflux klachten, pukkeltjes op gezicht, obstipatie maar van johannesbroodpitmeel diarree tot de oren aan toe iedere dag weer. Ook kreeg ze al omeprazol, ik heb met de kinderarts overlegd en toen ze ong. 6 weekjes oud was overgegaan op nutramigen. De kinderarts dacht niet aan een koemelkallergie, maar ik zei misschien heeft zij ook wel een intolerantie. We mochten het 2 maanden proberen. Zo gezegd zo gedaan, de onrust bleef maar ze sliep overdag een paar keer half uurtje, dat was voor haar doen echt veel! Toen ze 3 maand oud was hebben we de stap richting koemelkeiwitten weer gemaakt, nutrilon AR en nog een beetje extra ingedikt met johannesbroodpitmeel. En ik merk weinig verschil. Merk dat ze iets rustiger is omdat er minder pure johannesbroodpitmeel door heen komt. Lastig is het om uit te zoeken waar de onrust nou werkelijk vandaan komt