Wanneer naar de dokter of verloskundige?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door nette, 9 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nette

    nette Nieuw lid

    4 jan 2006
    2
    0
    0
    Hallo allemaal!

    Ik weet nu net sinds een uur dat ik zwanger ben! Ik ben zo blij! Het is de eerste keer! Maar nu vroeg ik me af wanneer het gebruikelijk is om naar de dokter of een verloskundige te gaan?

    Daarnaast ben ik bijna twee weken geleden in contact geweest met een kindje die waterpokken had. Ik heb hem niet aangeraakt, maar zijn ouders wel gezoend. Nu hoorde ik dat dat gevaarlijk kan zijn voor zwangere vrouwen. Is dat zo? Weet iemand hier meer van?

    groetjes!
     
  2. Niet meer actief

    Risico's voor de zwangere vrouw en haar foetus
    Je kunt maar één keer waterpokken krijgen in je leven. Heb je het ooit gehad, dan is er geen enkel risico voor jezelf of voor de baby. Ook als je nooit waterpokken hebt gehad, is de kans dat je immuun bent 80%. Mocht je tijdens de zwangerschap toch waterpokken krijgen, dan is het afhankelijk van hoever je zwanger bent wat de risico's zijn voor je baby. Voor jezelf geldt dat je wat zieker zult zijn dan een kind met waterpokken. Ook kun je hoge koorts krijgen. Als dat zo is, dan is het belangrijk de koorts te temperen omdat koorts weeën op kan wekken en zo kan zorgen voor een vroeggeboorte. In een enkel geval kan er als complicatie een pneumonie optreden.

    Besmetting voor de 16e week van de zwangerschap
    Als een zwangere voor het eerst waterpokken krijgt in de eerste zestien weken van haar zwangerschap dan kunnen er ernstige afwijkingen bij het kind ontstaan. Bekende afwijkingen door een eerste infectie met waterpokken zijn: te kleine ledematen, oogafwijkingen, klompvoeten, spierverschrompeling, hersenafwijkingen, groeiachterstand en zelfs vruchtdood. Als je voor de 16e week waterpokken krijgt, is het in ieder geval verstandig om tussen de 20 en 22 weken een uitgebreide echo te laten doen om te onderzoeken of de baby schade heeft ondervonden van de infectie.
     
  3. Daphne1980

    Daphne1980 Bekend lid

    5 dec 2005
    842
    0
    0
    Aspirant projectleider
    Rotterdam
    Hoi Nette,

    Gefeliciteerd met je zwangerschap! Geniet ervan!

    Weet helaas niets over waterpokken!

    Succes ermee!
     
  4. Daphne

    Daphne Fanatiek lid

    1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Van harte gefeliciteerd!!!

    In mijn handleiding van de test staat dat als je positief test, je een afspraak moet maken bij de huisarts.
     
  5. Niet meer actief

    Het is welfijn te weten dan ongeveer 80% van de kinderen waterpokken heeftgehad dus dan ben je imuum.Van de volwassenen die nooit waterpokken hebben gehad, is bekend dat 80% toch immuun is.
     
  6. Niet meer actief

    Meestal bel je de dichtbijzijnde vk bureau en hun vertellen je dan wanneer je ongeveer lkangs kan komen
     
  7. roelien

    roelien Actief lid

    26 nov 2005
    420
    0
    0
    moeder
    noordwolde
  8. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Van harte gfeliciteerd!!!
     
  9. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Hoi Nette,

    Van harte gefeliciteerd!

    Recentelijk gingen we volgens mij voor het eerst rond de 12 weken naar de verloskundige. Tegenwoordig moet je meestal wat eerder komen voor de intake maar met name omdat je dan nog kunt nadenken/kiezen voor prenatale testen en onderzoeken.

    Jansen
     
  10. jacky

    jacky Actief lid

    17 dec 2005
    421
    0
    0
    zuid-holland
    gefeliciteerd nette
    groetjes jacky
     
  11. Eyrah

    Eyrah Lid

    10 jan 2006
    87
    0
    0
    enschede
    Gefeli nette :)

    Meestal heb ik tussen de 7 en 10de week een afspraak gemaakt bij de vk en dan kon ik met 12 weken terecht .
     
  12. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Hoi Eyrah,

    Volgens mij worden we tegenwoordig eerder verwacht vanwege de mogelijkheid tot testen/onderzoeken.........
     
  13. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    normaal als er geen problemen voorkomen tijdens het begin van de zwangerschap, word je tussen de 9 en de 12 weken verwacht.
    Je termijn echo word ook vaak in deze periode gemaakt.
    Wel is het verstandig om voor die tijd alvast een afspraak te gaan maken, maar de eventuele onderzoeken worden meestal toch in die periode uitgevoerd
     
  14. Eyrah

    Eyrah Lid

    10 jan 2006
    87
    0
    0
    enschede
    Oh jee, dit wist ik niet. Nou bedankt voor de waarschuwing want dan bel ik wat eerder :p

    Mijn laatste bezoekje is 3 jaar geleden dus de nieuwste veranderingen weet ik idd niet ;)
     

Deel Deze Pagina