Kortademig, benauwd, duizelig iemand tips??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door loesje6, 30 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loesje6

loesje6 Bekend lid

4 mei 2012
    891
    199
    43
    Hoi dames,

Ik heb regelmatig last van kortademigheid en benauwdheid sinds ik in de laatste maand zit van de zwangerschap. Zo ook vandaag. Het lijkt wel of ik heel moeilijk adem haal. En daardoor word ik duizelig. Soms gevoel flauw te vallen. Dit geeft me weer een paniekerig gevoel. Kortom vicieuze cirkel.
    Ik word er gek van! Lig nu weer op bed. Maar wordt niet minder. Hebben jullie tips? Al geprobeerd in zakje te ademen. Rustig liggen.
    Alle tips zijn welkom!!!

2. Mich92

Mich92 Bekend lid

25 nov 2015
    608
    221
    43
    Wat vervelend. Ligt je kindje erg hoog waardoor je je benauwder voelt?

Het is belangrijk dat je langer uitademt dan inademt, anders ga je hyperventileren, waardoor je je benauwd/duizelig etc kan voelen.
    Probeer je te ontspannen en je handen op je onderbuik te leggen en als het ware naar je handen toe te ademen. Adem in door je neus en adem uit door je mond, en zorg er voor dat je uitademing langer duurt. Bijv. 5sec in en 9/10 sec uit.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hoe is je bloeddruk? Is het handig je verloskundige even te bellen?

4. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Je Hb, is deze recent nog bepaald?

He hoeft geen hyperventilatie te zijn natuurlijk, dan helpt een zakje ook niet. Kindje ligt hoog, hierdoor kun je ook echt kortademiger worden.

5. loesje6

loesje6 Bekend lid

4 mei 2012
    891
    199
    43
    Dank voor de reacties! Dat ademen heb ik geprobeerd. Nog geen verschil. Geen idee na hoe lang je verbetering moet voelen.
    Bloeddruk is bij alle controles prima geweest. En hb was 2 weken geleden getest. 7.1. De vk vond het toen prima.
    Ik wil ook weer niet zomaar de vk bellen. Of zouden jullie dit wel doen met deze symptomen?

6. Mich92

Mich92 Bekend lid

25 nov 2015
    608
    221
    43
    Ik zou gewoon bellen. Zij weet het beste wat je er evt aan kan doen! En je belt niet zomaar, zij zijn er voor je als vragen hebt.

7. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik zou ook bellen hoor! Better safe then sorry!

8. Pinkflower

Pinkflower Fanatiek lid

11 apr 2014
    1.111
    75
    48
    Ik zou zeker bellen. Mijn bloeddruk was altijd mooi laag tot een week geleden. Heb nu extra controles. Je klachten kunnen duiden op pre eclampsie, dus ik zou zeker bloeddruk laten meten.

9. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Het klinkt als of je op een gegeven moment gaat hyperventileren. Cola drinken. Bij snel ademen (hyperventilatie) blaas je veel CO2 af, cola vult dat een beetje aan. Ademhalingsoefeningen werken hier ook hoed bij. 2 seconden in ademen, 2 seconden vast houden en 4 seconden uitademen. Als dit niet werkt kan je bij hyperventilatie een boek (of je telefoon pakken) en een stuk hardop voorlezen. Hierdoor kan je niet op je ademhaling letten en ga je rustiger ademen.

10. loesje6

loesje6 Bekend lid

4 mei 2012
    891
    199
    43
    Dank voor de adviezen . Net toch maar even gebeld. Ze wil me rond half 8 zien. Ze is nu bij een bevalling en belt me zo als ze klaar is.
    Ze wil even controleren. Wel een fijn idee toch.

11. Bumpie

Bumpie Bekend lid

28 dec 2015
    864
    523
    93
    Lijkt op een paniekaanval..?

12. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Zeker bellen, kan ook zomaar zw. Vergiftiging zijn

Hopelijk valt het mee!!

13. loesje6

loesje6 Bekend lid

4 mei 2012
    891
    199
    43
    Bloeddruk was gelukkig goed. Alleen ligt de baby helemaal met zijn billen op mijn maag/longen. Hij ligt heel hoog volgens de vk, waardoor ik minder goed kan ademen en daardoor krijg ik die duizelingen. Ik moet wel morgen voor de zekerheid terug komen om te kijken hoe het dan gaat. Baby is nog helemaal niet ingedaald.

14. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Fijn dat met jou en de baby alles goed was!

15. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

16. sweetbabygirl

sweetbabygirl Actief lid

12 dec 2013
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klinkt als hyperventilatie! Mensen denken dan altijd alleen aan van die hysterisch ademende mensen maar het is eigenlijk gewoon een ovrrechot aan zuurstof in je longen. Veel zwangere vrouwen hebben hier last van omdat de baby tegen je longen drukt en je meer zuurstof nodig hebt in je bloed en voor de baby. Proberen rustig te blijv n n gecontroleerd ademen door je buik

Deel Deze Pagina