een paar weken geleden heb ik rauw vlees binnengekregen. Het was vlees wat uit de vriezer kwam en toen is gebakken en tijdens het opeten bleek dat de zijkanten van de slavinken niet gaar waren. Hier heb ik wat van binnengekregen. Nu lees ik dat als het vlees bevroren is geweest dat de parasiet dan al dood is. klopt dit? En ik heb zelf al 10 jaar 2 katten. Is de kans dan groot dat ik immuun voor deze parasiet ben? En kunnen ze testen of je besmet bent hierdoor en of je kindje er wat door heeft opgelopen? Maak me hier best wel zorgen over
Hoi Natascha, meer dan 50% van de vrouwen hebben al eens ongemerkt een toxoplasmose infectie opgelopen in hun leven. Met name wanneer je katten hebt zoals jij, veel in de tuin werkt of vaker rauw vlees hebt gegeten. Dan heb je al antistoffen en zijn jij en je kindje al grotendeels beschermd. De kans dat je kindje in de eerste drie maanden een toxoplasmose infectie krijgt is <10%. En dan nog is het niet zeker dat het kindje er afwijkingen aan over houdt. De kans is dus klein dat er iets niet goed gaat. Bevroren vlees kan trouwens wel nog de parasiet bevatten, alleen met koken gaat die kapot. Maar je hebt maar een hele kleine hoeveelheid binnen gekregen, dus ik zou me er geen zorgen om maken. Je kan de antistoffen testen in het bloed, maar een recente infectie is daar niet mee aan te tonen, maar dus wel of je het al een keer hebt gehad. Groetjes Brigitte