zwanger en koortslip

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Annette, 12 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annette

    Annette Nieuw lid

    18 jan 2006
    3
    0
    0
    Leeuwarden
    Hallo,

    Ik ben nieuw hier :) Ik ben nu 25 weken zwanger en dus ook in juli uitgerekend.

    Mijn zwangerschap valt me wel wat tegen. Heb erg veel last van mijn bekken en heb totaal geen energie. Op het moment krijg ik dus weer eens een koortslip.. en nu vraag ik me af of ik met vectavir mag smeren?

    Heeft iemand hier nog meer ervaring mee?

    Alvast bedankt voor de reactie!!
     
  2. flappie

    flappie Bekend lid

    20 sep 2005
    732
    0
    0
    leerkracht
    Leeuwarden
    Hoi,

    Als eerste: welkom!
    Ik heb precies hetzelfde. Je mag gewoon Vectavir smeren. Ik heb het tijdens mijn zwangerschap nu al een keer of drie, vier gehad, :evil: Maar ja , je weerstand vermindert, he?

    Sterkte ermee!

    XXX
     
  3. Monika

    Monika VIP lid

    12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Ik had eenzelfde vraag gesteld aan een verloskundige hier op het forum.

    Dit was haar antwoord:

    hoi Monika,

    een koortslip geneest zonder behandeling binnen twee weken. Ter verlichting kun je in de zwangerschap vaseline of zinkolie genruiken. Over het gebruik van antivirale cremes in de zwangerschap zijn nog onvoldoende gegevens bekend. Je mag zo'n creme alleen gebruiken in de zwangerschap na overleg met je huisarts.

    Mirjam
     
  4. flappie

    flappie Bekend lid

    20 sep 2005
    732
    0
    0
    leerkracht
    Leeuwarden
    Ja, en mijn huisarts vond het dus prima. Hij zei dat de hoeveelheid die eventueel in je bloedbaan terecht kan komen, minimaal is!

    XXX
     
  5. Monika

    Monika VIP lid

    12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Ok, wel fijn om te horen dat hij het wel goedkeurd, maar jou huisarts is niet iedereens huisarts. Hoop dat er snel toch bericht is dat je het wel gewoon mag gebruiken.

    Ik zou het zelf voor de zekerheid toch vragen.
     
  6. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    haar huisarts zei dat het prima was, het is eigenlijk (zou schadelijk kunnen zijn) als het in je bloed terecht komt. Maar wanneer je het zoals het hoort op de plek zelf (meestal in de mondhoek) smeert komt het niet in je bloedbaan terecht en is het dus ook niet schadelijk voor de kleine, dit is bijna bij alle creme's zo die worden gebruikt ter vermindering van koorstlippen. Het op zijn beloop laten is ook gevaarlijk voor andere kinderen.


    heel belangrijk is dat het weg is op het moment dat ze bevalt van de kleine, want 1 ding is zeker het is gewoon levensgevaarlijk voor baby's cq kleine kinderen.

    Ik hoop dat je er snel vanaf bent

    succes :)
     
  7. Nadje

    Nadje Actief lid

    7 okt 2005
    335
    0
    0
    Volgens mij maakt 't niet uit als je een koortslip hebt op het moment dat je bevalt, want alleen direct contact draagt het over.
    Je mag je baby dan alleen niet knuffelen zonder mondkapje op. Das natuurlijk heel erg balen, maar voor baby's kan het dodelijk zijn.
    Mijn vriend zit nu ook al te duimen dat hij geen koortslip heeft als de baby er net is, want hij zegt nu al dat hij dan nieteens met mondkapje op durft te knuffelen omdat hij te bang is dat hij de baby besmet.
    Maar volgens mijn VK kan het dus geen kwaad, zolang je dat kapje maar draagt.
     
  8. Elske1277

    Elske1277 Nieuw lid

    12 apr 2006
    2
    0
    0
    Barcelona
    Een koortslip zelf is niet gevaarlijk tijdens de bevalling, idd zoals Nadje zegt. Herpes genetalis (dus een ´koortslip´ bij je vagina) wel wanneer je gaat bevallen. In dat geval wodt het bijna 100% zeker een keizersnede.

    Als je natuurlijke producten wilt gebruiken voor je koorstlip, kun je eventueel Tea Tree olie gebruiken, of Appel Azijn. Koortslip regelmatig mee aanstippen en het gaat weg. Kun je allebei zonder problemen tijdens je zwangerschap gebruiken.
     
  9. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Mijn vk heeft tijdens de intake aangegeven dat personen met een koortslip absoluut niet met de baby in aanraking mogen komen. Ze raadde ook echt aan om die personen het kind niet aan te laten raken. Je weet nooit of iemand tevoren aan zijn koortslip heeft gezeten.
    Je kind kan er - naast dat het voor het leven het herpesvirus in zich heeft - hersenvliesontsteking van krijgen. Dit kan dodelijk zijn.

    Pim
     
  10. lisacar

    lisacar Actief lid

    Ja, helaas klopt dit volgens mij.

    Ik heb zelf ook last van dit virus en heb er tijdens mijn zwangerschap vaker last van. Dit komt door de verlaagde weerstand. Als ik het voel opkomen gebruik ik echinaforce van dr vogel en moet zeggen dat het een goed smeermiddeltje is.

    Volgens de VK mag ik dit gewoon gebruiken.
     
  11. toerist18

    toerist18 VIP lid

    23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ik gebruik geen koortslipcreme, er waren te weinig gegevens hierover,
    ik dep het een beetje met echina forse, aangezien de creme bij mij toch niet helpt.
     

Deel Deze Pagina