enkele vragen over kolven het eventueel mengen van KV/BV

Discussion in 'Borstvoeding' started by amaranta, Apr 9, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. amaranta

amaranta VIP lid

Mar 6, 2007
    7,734
    0
    0
    Ik heb een kleine reeks vragen. Ik moet 21 april weer gaan werken en ben begonnen met het aanleggen van een voorraadje.

Nu kolf ik elke keer maar heel weinig, nog geen 80cc per keer. Maakt niet uit op welk moment van de dag ik kolf het blijft maar aan de 'weinige kant'.

Eva heeft volgens de formule zo'n 165 cc nodig.

Gisteren moest ik weg en kon ik Eva niet meenemen dus dacht ik haar de afgekolfde melk te geven. Dat was dus niet genoeg en Eva moest erg huilen. Gelukkig was ik kort daarna weer thuis en kon ik haar aan de borst bijvoeden.

Ik heb nu in een week tijd ong voor 3 voedingen gekolfd. Dat is net genoeg voor 1 dag. Maar ik ga 3 dagen werken.

Mijn vraag is eigenlijk of ik BV met KV kan mengen en hoe ik dat dan moet doen? Wat is de beste verhouding? 50/50 75/25?
    En hoe moet ik de KV dan aanmaken?

Morgen moet ik weer weg en ik wil mijn voorraad niet daarvoor gebruiken (het kost me al zoveel moeite) dus morgen krijgt ze bij HOGE uitzondering één flesje kunstvoeding.

Iemand tips?
    Hoe te mengen dus? En welk merk leent zich daar het beste voor? Op de verpakking van nutrilon (die ik nu in huis heb) staat daar niks over.

+edit vanaf hier+
    Ik had nóg een vraag. Stel je kolft smorgens 80cc en savonds ook 80 cc
    Zit er dan een verschil in? Dat ze met die ochtend voeding sneller vol zitten dan met die avond voeding? Dus dat 80cc sochtends veel meer is dan die 80 cc savonds? Of is 80cc gewoon 80 ccc ongeacht het kolfmoment?

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik zou niet gaan mengen. Gewoon eerst een flesje bv geven en als ze daarna nog honger heeft dan een flesje kv. Stel je mengt bv met kv en ze drinkt de helft maar op. Dan moet je je gekolfde melk ook weg doen. Lijkt mij zonde.

En die formule klopte bij ons nooit ;)

3. amaranta

amaranta VIP lid

Mar 6, 2007
    7,734
    0
    0
    Nou die formule klopt hier aardig moet ik zeggen.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij ons klopte de formule ook niet. Ze wilde nooit meer dan 80cc uit een flesje. Ik werkte fulltime, dus elke avond ging ze flink zitten inhalen.

Paar zaken op om te letten:

-met wat voor kolf kolf je? Met een handkolf trek je er minder uit dan met een dubbelzijdige elektrische kolf.
    -wanneer kolf je? In de ochtend heb je vaak meer opbrengst dan later op de dag.
    -Als je op je werk kolft, dan kolf je in plaats van een voeding, dat levert meer op dan tussen de voedingen door kolven.
    -voor kolven tussen de voedingen door is 80cc per keer een mooie opbrengst.
    -Rooster de eerste weken 3 kolfpauzes in.
    -Je kunt (een deel van) je kolfrecht ook gebruiken om eerder weg te gaan/later te beginnen, zodat je je kind vaker zelf kunt voeden. Dat scheelt weer in de hoeveelheden die je kolven moet.
    -zet altijd een newbornspeen op de fles.

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Er zit wel verschil in ochtendmelk en avondmelk. Maar of de een nu verzadigender is dan de andere dat weet ik niet.

6. loca

loca Bekend lid

Mar 18, 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Als ik het goed heb is ochtendmelk vetter en avondmelk magerder.
    Eigenlijk zou je het andersom verwachten. Dat ze op de vette melk lekker kunnen doorslapen ofzo.

En i.d.d. maak je niet druk, nu heb je je dochter nog aan de borst en kolf je of na of tussendoor (vermoed ik), en als je werkt kolf je gewoon haar hele voeding.
    Komt vast goed!

Succes!

7. amaranta

amaranta VIP lid

Mar 6, 2007
    7,734
    0
    0

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ah, collega! Toen mijn jongste baby was stond ik ook voor de klas. Het is in het onderwijs vaak een tikkie lastiger. (Volgens mij vooral door onwennigheid van directie en collega's, trouwens.) Maar het is wel te doen hoor. Zal je even schetsen hoe ik het deed:
    Ik kwam niet om kwart voor 8, maar om 10 over 8 op school, maakte dan de klas klaar en miste dan een deel van het koffiedrinken met collega's. Tijdens het buitenspelen (als ik kleuters had) of het speelkwartier (bij hogere groepen) kolfde ik. Dan kolfde ik weer in de lunchpauze en meteen na schooltijd. Bij commissies vergaderingen etc bleef ik nooit later dan half 5. Vaak kwam papa tussen de middag met de baby langs (scheelde weer een keer kolven) en soms haalde hij me ook van school af (kon ik aanleggen i.p.v. kolven).
    De eerste weken zette ik een klas ook wel eens aan het zelfstandig werken onder toezicht van een stagiaire of assistent, of collega naast de deur, om even te speedkolven.

Nou bofte ik wel, omdat ik een deel van de week RT/IB deed en dan min of meer zelf de tijd kon indelen.

Ik werkte fulltime, maar heb de eerste weken wel bijna elke week een ADV dag opgenomen.

Maar, borstvoeding en onderwijs is geen gemakkelijke combinatie, omdat je toch wel vrij intensief werk doet en vaak aan tijden gebonden bent. Het is goed te doen, is mijn ervaring, maar je moet er wel voor vechten.

9. amaranta

amaranta VIP lid

Mar 6, 2007
    7,734
    0
    0
    Bedankt voor je uitleg.
    Mijn voornemen is om zo rond 7.00/7.30 thuis live te voeden.
    Ik wilde proberen om tot 11.45 vol te houden en dan te kolven maar wellicht dat de kleine pauze van 10.10 ook erbij pak.
    Helaas liggen de stagiaires niet voor het oprapen.

Maargoed, ik moet de 21 beginnen dus. Ik ga 3 dagen werken.
    De 2 weken erna is het mei vakantie en dan is het ngo maar 7 wk tot het einde van het schooljaar.
    Goed te doen lijkt me.

Dat van de baby brengen is opzich ook een slim plan, papa is die dagen thuis dus wellicht valt dat te proberen.
    Mits Eva om 11.45 wil eten natuurlijk ;)

10. Premama

Premama Actief lid

Jul 19, 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wat wellicht ook goed is om te weten ivm kolven/voeden op je werk: totdat de baby 6 maanden is, is je werkgever verplicht je werkzaamheden af te stemmen op het kolven/voeden. Dus als jij een extra break nodig hebt tijdens lestijd, is het de verantwoordelijkheid van de werkgever om daar iets voor te regelen. En met 20 minuutjes kun je toch weer terug zijn.
    Zelf heb ik tot week 15 3x per werkdag gekolfd, dus dat was maar 5 weken. Na die tijd ben ik 2x gaan kolven.
    Ik zou er wel naar streven om 3x te kolven, omdat het helpt je productie op peil te houden, vooral als je die drie dagen aaneengesloten werkt. Dat is misschien even vervelend of lastig te plannen, maar denk dan aan je recht om te kolven en de voordelen op de langere termijn.

Ik hoop dat je een manier vindt die voor jou prettig werkt. Veel succes!

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tot een kindje 6 maanden is heeft ELKE moeder recht op aangepast werk en extra rustpauzes, ook als ze geen borstvoeding geeft.

Probleem is alleen dat dit in het onderwijs echt ontzettend moeilijk te regelen is (vind maar eens een invaller voor 20 minuten per dag - en hoe reageren kinderen daar op?). Met als bijkomstigheid dat mensen in het onderwijs heel erg betrokken zijn bij hun werk en hun leerlingen, waardoor het voor mensen in het onderwijs heel moeilijk valt om het probleem neer te leggen waar het hoort: de directie.
    En als juf trap je dan toch vaak in de val dat je de belangen van andere kinderen laat gaan boven het belang van je eigen kind (I've been there... :oops: )

12. amaranta

amaranta VIP lid

Mar 6, 2007
    7,734
    0
    0
    Inderdaad Dirksmama. Ook ik kies (on)bewust voor de kindjes in de klas.

En bij ons op school is er niet eens een kolfruimte.
    Dat wordt dus ergens een kantoortje even lenen ofzo.
    Dat is ook het nadeel van scholen, alle ruimten die er zijn komen kinderen.
    Maar de adjunct gaat het regelen voor me.

En wat betreft die 6 maanden. Eva wordt volgende week 5 maanden en na de meivakantie is ze alweer 6 maanden.

Overigens moest ik vanmorgen met de trein even op en neer naar Amsterdam. En heb Eva de borst gegeven voordat ik vertrok (nouja 6.30 kwam ze)
    en ik was om 11.30 pas terug en mijn borsten hebben het goed volgehouden. Heb daarna ook 260cc gekolfd.
    Mooi in de vriezer gedaan!

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kijk zo'n voorraadje telt lekker aan!

School is inderdaad lastig. Ik heb zelf een gordijntje meegenomen van huis, omdat alle deuren op school met ruiten waren. En al vind ik het persoonlijk niet erg als iemand ziet dat ik kolf, ik kan me voorstellen dat iemand anders het niet zo leuk vindt om te zien.

14. annetje

annetje Lid

May 11, 2007
    99
    0
    0
    Ook ik sta voor de klas en ga straks weer aan de slag.
    Op maandagmorgen, dinsdag en woensdagmorgen werk ik en verder ben ik vrij.
    Op het CB zeiden ze dat ik borstvoeding en flesvoeding ook kan combineren.
    Ik kan dan bijv. de voeding van 10:00 vervangen door een KV.
    Ik kan maandag en woensdag om 13:00 thuis zijn, dus met een beetje geluk hoef ik voor die dagen dan niet te kolven.
    Alleen de dinsdag wordt wat lastiger. Op het CB stelden ze voor om tussen de middag (dan is er meer tijd) te kolven, om 15:30 kolven en nu alvast een voorraadje aan te leggen. Ben ik nu al wat mee bezig, maar ik kolf ook niet zoveel melk. Bij mij ook ongeveer 80cc per keer. Moet ik dus haast 2 keer kolven voor 1 voeding...
    Ook bij ons op school is geen geschikte kolfruimte. Een collega moest zelfs in de kleuterberging kolven, waar geen slot op de deur zit. Ik hoop dat er een kantoortje 0.i.d. beschikbaar is.
    Omdat ik pas eind mei begin te werken is het nog maar 4 weekjes werken voor de zomervakantie. Die kan ik (hoop ik) op deze manier overbruggen.
    Na 6 maanden BV (10 juni) wil ik dan beginnen met afbouwen, zodat ik na de zomervakantie niet meer hoef te kolven op het werk.
    Wel jammer voor de BV, maar 6 maanden was mijn streven en met KV ben je wat minder afhankelijk dan met BV.

15. amaranta

amaranta VIP lid

Mar 6, 2007
    7,734
    0
    0
    Herkenbaar Annetje.

met mengen van bv/kv bedoel ik trouwens letterlijk mengen. En niet een BV vervangen door een complete KV.
    Kan dat ook?
    Dirksmama weet jij dat misschien?

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je zo weinig werkt kun je heel creatief zijn. Die ochtenden zijn waarschijnlijk heel goed te overbruggen, al zou ik dan echt in het speelkwartier even kort kolven, even de spanning er af (dat zal dan ook echt genoeg opleveren om je kindje blij te maken. Je kolft dan namelijk niet extra, maar in plaats van een voeding.) Kolf je dan, al is het maar tien minuten, dan is die kunstvoeding waarschijnlijk niet nodig (en dat is dan toch weer net wat prettiger voor de darmen van je kindje).

Als je kindje 8 maanden is, dan eet ze waarschijnlijk al heel wat andere dingen. Je kunt dan gemakkelijk fulltime voor de klas staan en toch zelf voeden, door in de ochtend, uit het werk en voor het slapen gaan aan te leggen. Dat is iets wat je gemakkelijk 2 jaar volhoudt.

17. annetje

annetje Lid

May 11, 2007
    99
    0
    0
    Bedankt voor de tips!
    Alleen ben ik bang dat ik tijdens het speelkwartier geen kolfmogelijkheid heb, want ik heb een kleutergroep en die hebben geen speelkwartier. Ze gaan wel drie kwartier naar buiten, maar dan moet ik erbij blijven. Ze mogen n.l. niet alleen zonder toezicht buiten zijn.
    Misschien dat ik iets kan regelen met een stagiaire of collega? Dat zou misschien een mogelijkheid zijn.

Ik weet trouwens niet of je flesvoeding en borstvoeding samen in een fles kunt mengen. Daar hebben ze het op het CB ook niet over gehad. Ik denk dat je in dat geval een flesje afgekolfde melk geeft en daarna een flesje flesvoeding o.i.d.

Ik hoop dat het met de fles wat gaat lukken, want Alwin wil de fles nog niet echt. Met moeite drinkt hij 30 ml!
    Mijn man probeert regelmatig. We hopen dat hij uiteindelijk een fles leeg gaat drinken.

18. HammyQ

HammyQ Actief lid

Jun 8, 2007
    115
    0
    0
    En als je een volledige fles gekolfde melk geeft en die gaat ook niet op wat doe je er dan mee? Dan gaat dat ook weg lijkt me, ook zonde. Dus lijkt mij om het even...

Ik heb de gekolfde bv en fv gemend en dat ging prima, het cb en de laktatiekundige vonden dit geen probleem. Eerst bv geven en daarna pas aanvullen met fv is veels te omslachtig en de tijd die je er aan kwijt bent om de fv daarna nog te moete maken na de bv fles is voor zo'n kleintje ook te lang. Op het laatst had ik ook nog maar 30cc per kolfbeurt maar alle kleine beetjes helpen nie waar.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hammy, mijn vriend maakt soms ook kleinere hoeveelheden gekolfde melk klaar, om niets te verspillen. En dan moet Eva soms even wachten, is niet zo'n probleem hoor. En flesvoeding heb je eerder klaar, dan gekolfde melk opgewarmd.
    En mengen, dan verspil je toch ook meer gekolfde melk? Meer dan als je eerst de gekolfde melk zou geven.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als ik kleuters had bofte ik. Gingen we gewoon met 2 groepen tegelijk buitenspelen. Collega van de andere groep kolfde ook, dus we wisselden elkaar af. Als er ergens nog een stagiaire of assistent of Melkertbaner 'over' was ging die ook vaak mee naar buiten om een paar extra handen en ogen te hebben. Voordeel was op die dagen dat ik meer tijd had om te kolven, omdat ik niet naar de bel hoefde te luisteren.

Ik zou zelf geen bv en kv mengen, maar eerst de moedermelk geven. Wil de baby daarna nog meer, dan een klein flesje kv er achteraan.

Share This Page