Is het gebruikelijk dat ze maar 3 groeiecho's doen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Chica82, 16 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Met 22 weken boog de groeicurve af, ik kreeg meteen met 23 weken een groeiecho in het ziekenhuis, daarna met 25 en 27 weken.

    De gynaecoloog zei dat ze netjes op de p10 blijft en dat groeiecho's niet meer nodig zijn. Ik heb toen aangedrongen op nog een echo en die krijg ik, maar pas met 32 weken. Dat is dan de laatste echo.

    Ik merk dat ik me toch nog onzeker voel, de eerste gynaecoloog zei dat er vast wat met de placenta was en de gynaecoloog die ik na de 2 en 3e echo kreeg zei dat het allemaal een storm in een glas water was.

    Gelukkig heb ik nog een 3d echo staan (pretecho) met 30 weken. Anders was het helemaal lang wachten tot 32 weken.

    Is het nou normaal hoe dit bij mij is gegaan? Ervaringsdeskundigen?
     
  2. mimi1988

    mimi1988 VIP lid

    7 apr 2015
    6.939
    4.153
    113
    Hier met 24, 28, 32 en 36 weken een groeiecho gehad. Ook al groeide hij gewoon in zijn eigen lijntje door.
     
  3. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Bij mij zijn ook groei echo's gemaakt, omdat het kindje mogelijk niet goed zou groeien. Met 30wk en 32 wk. Bleek allemaal prima te zijn, en dus geen groei echo's meer nodig.

    Dus ik zou zeggen, ja... als na 3 echo's blijkt dat je kindje gewoon zijn/haar eigen lijntje blijft volgen in de groei dan zijn meer echo's inderdaad niet nodig. P10 is klein, maar niet te klein, je hebt nou eenmaal wat kleinere en wat grotere kindjes. Maar als het niet afbuigt is er niets aan de hand.

    Overigens verbaas ik me er juist deze zwangerschap over hoe makkelijk en veel echo's er gemaakt worden, als ik het vergelijk met 14, 12 en 10 jaar geleden, bij mijn 3 kinderen. Toen kreeg je 2 echo's, en dat was t. Tenzij echt redenen voor natuurlijk, maar voor mijn gevoel wordt er nu bij elke scheet een echo gemaakt. Of dat nu beter is of niet laat ik even in t midden hoor, maar t valt me echt op.
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  4. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Mijn oudste kind is 9, ik kreeg inderdaad destijds maar 2 echo's, maar het was wel meteen duidelijk dat hij groot was (niet te groot), ik weet niet of ze meerdere echo's hadden gedaan als hij kleiner was geschat
     
  5. Julias

    Julias Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Voor iedereen anders natuurlijk. Die 3 groeiecho zijn nodig om de lijn te volgen. Bij jou is de lijn stabiel, dus prima en hoeft deze niet verder gemonitord te worden.

    Bij mijn 2 vorige zwangerschappen kleine kindjes, dus bij deze kleine uit voorzorg groeiechos. Het plan was vanaf 22 weken elke 4 weken, maar nu omdat ze af boog, toch elke 2 weken. Gaat ze weer goed, zal dat weer minder worden, buigt ze verder af, wordt het weer vaker.

    Als het voor jou fijner voelt om nog eens te meten, geef dat zeker aan! Daar luisteren ze vaak wel naar.
     
  6. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    De laatste gynaecoloog kwam niet zo empathisch over dus als ik hem weer heb met 32 weken vrees ik dat hij nee zegt, ik moest nu al pushen. Maar ik ga het inderdaad wel proberen, al is het met 4 weken ertussen, toch fijn te zien dat ze blijft groeien
     
  7. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.322
    1.054
    113
    P10 is binnen de curve. Alles tussen p10 en p90 is normale groei en als zij daarop een stabiele lijn volgt dan zal dat meespelen qua bepaling groei echo's. Probeer er vertrouwen in te hebben dat ze goed doorgroeit! En bij twijfel, dus baarmoeder niet goed gegroeid etc dan zal je vk je weer opnieuw doorsturen.

    Hier iedere 2 weken groei echo's gehad, dochter groeide op en onder de p5. De gyn heeft bij 30 weken de zwangerschap overgenomen van de vk. We vielen toen onder het zorgteam.
     
  8. laney

    laney Actief lid

    2 okt 2009
    335
    72
    28
    Ik heb alleen de 20 weken echo gehad. Daarnaast nooit een groeiecho. Ze kijken wel elke keer maar meten het kindje niet. Ze meten alleen mijn buik en hoe groot Mn baarmoeder is.
     

Deel Deze Pagina